Pagina 18 van 36

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 04 okt 2024, 19:43
door Bemined
De 9500 stopt dan ook niet in Noorderkempen. Alleen Almere Buiten is een buitenbeentje, maar als de ECE naar Milaan in Arth-Goldau mag stoppen dan mag Almere Buiten ook wel. Plus dat het niet op het kerntraject ligt en ook alleen maandag t/m zaterdag overdag bediend wordt, daarbuiten eindigt de 9500 in Amsterdam Zuid (waarna men overigens alsnog leeg naar Almere doorrijdt om te keren).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 04 okt 2024, 19:55
door ITF
Met mijn opmerking over Noorderkempen doelde ik voornamelijk op de tragere Intercity Eurocity naar Brussel

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 04 okt 2024, 20:04
door Bemined
In het persbericht is de term Eurocity inmiddels weer verwijderd zo lijkt het.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 04 okt 2024, 20:46
door waldo79
ITF schreef: vr 04 okt 2024, 19:55 Met mijn opmerking over Noorderkempen doelde ik voornamelijk op de tragere Intercity Eurocity naar Brussel
Das dan ook duidelijk een politieke wens om in Noorderkempen te stoppen. Een station met een behoorlijk achterland.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 04 okt 2024, 20:48
door en-es
Bemined schreef: vr 04 okt 2024, 19:43 maar als de ECE naar Milaan in Arth-Goldau mag stoppen dan mag Almere Buiten ook wel.
Arth Goldau is natuurlijk wel een knooppunt.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 11:23
door henrivanderweijden
ITF schreef: vr 04 okt 2024, 19:05 De treindiensten die op dit moment onder de categorie ECE vallen, zijn de diensten Frankfurt - Milaan en München - Zürich. Op beide diensten rijden treinstellen met een maximumsnelheid van 250 km/h die tussen München en Zürich niet bereikt wordt en volgens mij tussen Frankfurt en Milaan ook nauwelijks. Wellicht dat tussen Mannheim en Offenburg die snelheid wel gehaald wordt, maar binnen Zwitserland niet en in Italië ook niet.
Binnen Zwitserland wordt de 250 km/u juist wel gehaald: de Gotthard basis tunnel wordt met 250 km/u gereden. Maar dat is dan ook het enige stuk.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 11:34
door cassie127
Bij vertrek uit Mannheim kan er ook een stuk 250 gereden worden aangezien de trein een deel van de route de SFS Mannheim-Stuttgart gebruikt.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 11:37
door rvdborgt
cassie127 schreef: za 05 okt 2024, 11:34 Bij vertrek uit Mannheim kan er ook een stuk 250 gereden worden aangezien de trein een deel van de route de SFS Mannheim-Stuttgart gebruikt.
Verder Karlsruhe-Offenburg en Schliengen-Eimeldingen (Katzenbergtunnel). Openrailwaymap is aan te bevelen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 11:40
door ITF
henrivanderweijden schreef: za 05 okt 2024, 11:23
ITF schreef: vr 04 okt 2024, 19:05 De treindiensten die op dit moment onder de categorie ECE vallen, zijn de diensten Frankfurt - Milaan en München - Zürich. Op beide diensten rijden treinstellen met een maximumsnelheid van 250 km/h die tussen München en Zürich niet bereikt wordt en volgens mij tussen Frankfurt en Milaan ook nauwelijks. Wellicht dat tussen Mannheim en Offenburg die snelheid wel gehaald wordt, maar binnen Zwitserland niet en in Italië ook niet.
Binnen Zwitserland wordt de 250 km/u juist wel gehaald: de Gotthard basis tunnel wordt met 250 km/u gereden. Maar dat is dan ook het enige stuk.
Volgens dit artikel is de dienstregelingssnelheid in 2022 verlaagd van 230 km/h naar 160 in de Gotthardbasistunnel om energie te besparen. De maximumsnelheid is volgens dit artikel geen 250 geweest maar 230 km/h.
En dit artikel van SBB zelf uit 2016 zegt dat personentreinen maximaal 200 km/h rijden.
Uit eigen ervaring (n=1) legde ik vorig jaar de 57 lange tunnel af in 19 minuten, oftewel ruim 180 km/h gemiddeld. Bij een maximumsnelheid hoger dan 200 km/h verwacht ik dat de gemiddelde snelheid hoger ligt. Bijvoorbeeld op de SFS Köln-Rhein/Main wordt de 145 km tussen Siegburg en Frankfurt Flughafen afgelegd in 37 minuten; een gemiddelde snelheid van 235 km/h.

Edit: tevens geeft OpenRailwayMap aan dat de maximumsnelheid in de basistunnel 230 km/h is.
Edit 2: maximumsnelheid veranderd in dienstregelingssnelheid.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 11:41
door Nitein-Repart
en-es schreef: vr 04 okt 2024, 20:48
Bemined schreef: vr 04 okt 2024, 19:43 maar als de ECE naar Milaan in Arth-Goldau mag stoppen dan mag Almere Buiten ook wel.
Arth Goldau is natuurlijk wel een knooppunt.
Anderzijds stoppen in Zwitserland IC's en EC's ook op plaatsen met een grootte waarbij plaatsen met dezelfde grootte in Nederland slechts Sprinterstations kennen en de Intercities op volle snelheid passeren. Plaatsen als Zug, Bellinzona en Chiasso zijn ook niet bijzonder groot, toch stoppen daar alle treinen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 12:08
door en-es
Zoveel grote steden heeft Zwitserland niet. De grootste stad van Tessin is volgens mij niet groter dan Bussum.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 12:42
door dennistd
Bemined schreef: vr 04 okt 2024, 20:04 In het persbericht is de term Eurocity inmiddels weer verwijderd zo lijkt het.
Google kent hem wel, maar de pagina is er niet meer
Afbeelding

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 12:47
door Dionysusnu
ITF schreef: za 05 okt 2024, 11:40 Volgens dit artikel is de maximumsnelheid in 2022 verlaagd van 230 km/h naar 160 in de Gotthardbasistunnel om energie te besparen.
Dat klinkt als dienstregelingssnelheid, niet maximumsnelheid.
Dat artikel schreef:Verspätungen sollen aufgrund der Massnahmen jedoch nicht entstehen: Die Temporeduktion im Gotthardtunnel gilt nur für Züge, die pünktlich unterwegs sind. Verspätete Züge dürfen weiterhin mit der Höchstgeschwindigkeit von 230 Kilometern pro Stunde durch den Tunnel fahren
Vertaald: Vertragingen worden er niet slechter op, de verlaging geldt namelijk alleen voor op tijd rijdende treinen. Vertraagde trein mogen nog steeds met 230km/h door de tunnel.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 13:05
door ITF
Inderdaad de dienstregelingssnelheid is verlaagd en niet de maximumsnelheid, foutje :oops:

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 16:55
door henrivanderweijden
Ik dacht 250 ipv 230 km/u . Ook een foutje ;)

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 05 okt 2024, 17:45
door Suus
dennistd schreef:
Bemined schreef: vr 04 okt 2024, 20:04 In het persbericht is de term Eurocity inmiddels weer verwijderd zo lijkt het.
Google kent hem wel, maar de pagina is er niet meer
Afbeelding
De pagina had nog niet online mogen komen, vermoedelijk omdat het tegelijkertijd moet met NS en die hebben ook nog niet gecommuniceerd.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 19:25
door cassie127
Maar EuroCity Direct en EuroCity zullen vanaf december de namen zijn (is vandaag gecommuniceerd, maar niet extern).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 19:31
door en-es
Wanneer kunnen we boeken?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 19:37
door Nitein-Repart
Waarschijnlijk volgende week woensdag 16 oktober, dan komen in ieder geval de volledige dienstregelingen beschikbaar.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 07:06
door Nitein-Repart
De dienstregeling is nu via de DB Navigator-app te raadplegen. De uitdunningen in het weekend in Noord-Brabant, op Utrecht-Baarn en op Hoofddorp-Hoorn zijn dus teruggedraaid, conform dienstregeling 2019 en ook rijdt er zowat zeven dagen per week de hele dag ieder kwartier een Intercity tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam en op de Oude Lijn, met uitzondering van de late avond en de vroege zondagochtend. *O*

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 10:42
door cassie127
De data in Nederland klopt helaas nog niet volledig. Deze stond vorige maand al in Hafas maar heeft nog geen update gehad.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 20:54
door Negen
Nitein-Repart schreef: wo 16 okt 2024, 07:06 De dienstregeling is nu via de DB Navigator-app te raadplegen. De uitdunningen in het weekend in Noord-Brabant, op Utrecht-Baarn en op Hoofddorp-Hoorn zijn dus teruggedraaid, conform dienstregeling 2019 en ook rijdt er zowat zeven dagen per week de hele dag ieder kwartier een Intercity tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam en op de Oude Lijn, met uitzondering van de late avond en de vroege zondagochtend. *O*
Niet helemaal conform 2019, want o.a. op de 5500 rijdt er 's avonds van 22:00 - 00:00 alsnog een uursdienst.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 23:21
door waldo79
Zo goed als alke uitdunningen worden teruggedraaid. Na 22 uur rechtvaardigt de hoeveelheid reizigers geen 2e trein per uur.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 okt 2024, 11:53
door Plutona
Heb ik het door alle wijzigingen heen goed gezien dat met ingang van 15 december de snelste manier in de weekendochtend van Utrecht naar Zoetermeer de boemel wordt? Die verbinding heb ik regelmatig op zondagmorgen; volgens mij is de aansluiting in Gouda verdwenen als de 1700/2800 omgeklapt is naar Rotterdam.

P.S. Verplaats deze gerust naar de ''korte vragen'' indien nodig.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 okt 2024, 12:40
door Anderzam
Na even spelen in Hafas zie ik dat Ut-Ztm in het weekenddal inderdaad het snelst is met de Sprinter 6000.
Misschien is het voor enkele plekken in Zoetermeer handiger om via Den Haag Centraal en de RandstadRail te gaan.