Kort Nederlands nieuws
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
- Suus
- Berichten: 52274
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
De opleiding van een S&V-medewerker is 26 weken. Die van de politie duurt minstens twee jaar, in veel gevallen zelfs drie jaar, dus natuurlijk is die minder uitgebreid. Daar komt nog bij dat bij wapengebruik ook een zorgvuldige beheersing van je emoties en denkpatronen hoort.
Ligt overigens niet alleen aan NS, ik ben sowieso tegen elke vorm van wapens buiten politie en defensie, en ben ook heel blij dat het gemeentebestuur van Rotterdam dit structureel tegenhoudt voor wijkhandhaving. Er zijn genoeg andere afschrikwekkende middelen beschikbaar, zoals bodycams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1833
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Kort Nederlands nieuws
Daarentegen is het inzetgebied en de handhavings- en opsporingsbevoegdheden van een V&S'er ook wel veel beperkter dan van een politieagent natuurlijk... 

-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Kort Nederlands nieuws
Natuurlijk niet echt te vergelijken qua inzetmodel, de politie wordt bij honderd en één verschillende zaken ingezet, S&V bij een relatief beperkt aantal zaken welke zich ook nog in de zeer beperkte wereld van het railvervoer afspelen. Daarnaast hebben veel agenten een specialisatie, bv ME, drugs of sociaal psychologische aspecten als kennis, buiten hun normale inzet. En juist die opleidingen kosten veel opleidingtijd.
Dus vanzelfsprekend is een S&V opleiding korter, maar daarbij hoort vanzelfsprekend het aspect van denkpatronen en beheersing emoties.
Dus vanzelfsprekend is een S&V opleiding korter, maar daarbij hoort vanzelfsprekend het aspect van denkpatronen en beheersing emoties.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39
Re: Kort Nederlands nieuws
Kortere treinen en meer (helaas noodzakelijke) impopulaire maatregelen: NS lijdt opnieuw miljoenen verlies door 'inflatiegat' en minder reizigers.
https://www.nu.nl/economie/6364113/ns-l ... igers.html
https://www.nu.nl/economie/6364113/ns-l ... igers.html
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40814
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat ziet er naar uit als maatregelen om nog meer reizigers weg te jagen, want die kortere treinen rijden natuurlijk vooral in de daluren NS kennende.
Afgelopen week nog gezien: overvolle losse viertjes in het dal en bij terugreizen in de spits ging een zitplaats vinden juist verrassend makkelijk. Zo trek je ook echt nieuwe reizigers maar niet heus.
En NS maar afvragen waarom het herstel bij hen lager stagneert dan in het overige OV.
Afgelopen week nog gezien: overvolle losse viertjes in het dal en bij terugreizen in de spits ging een zitplaats vinden juist verrassend makkelijk. Zo trek je ook echt nieuwe reizigers maar niet heus.
En NS maar afvragen waarom het herstel bij hen lager stagneert dan in het overige OV.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Kort Nederlands nieuws
Op https://www.nsjaarverslag.nl kan iedereen het jaarverslag van 2024 van NS lezen.
Gr BasG
-
- Berichten: 6116
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Kort Nederlands nieuws
Kortere treinen? Gewoon minder treinen op de onredabele (thuis) werkdagen. Las ik bij NOS.
ETMET kan de prullenbak in.

ETMET kan de prullenbak in.


-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: Kort Nederlands nieuws
Hoe eerder dat belachelijke prestige project stopt met ETMET hoe beter. Buiten de randstad sluit het slecht aan op het normale ov. Bijkomend voordeel is dat er meer ruimte vrij komt voor open toegang. 

Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 2374
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
En overigens ook niet insignificant:JurgenH schreef: ↑wo 30 jul 2025, 17:47 Kortere treinen en meer (helaas noodzakelijke) impopulaire maatregelen: NS lijdt opnieuw miljoenen verlies door 'inflatiegat' en minder reizigers.
https://www.nu.nl/economie/6364113/ns-l ... igers.html
60 of 11 miljoen is nog best een verschil, zeker aangezien vorig jaar 62 miljoen was. Zonder de bezuiniging zou het niet zo'n tegenvaller zijn.In de halfjaarcijfers schrijft NS dat er door de bezuinigingen en de verlaagde subsidie voor de ov-studentenkaart elk jaar 97 miljoen minder binnenkomt. Zonder die bezuinigingen zou het verlies van NS over het afgelopen half jaar op 11,5 miljoen zijn uitgekomen.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Kort Nederlands nieuws
En eindelijk weer wat meer ruimte voor het goederenvervoer. Ik zeg direct doen

Grt. Stefan
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Kort Nederlands nieuws
Tja, hoe zou dat toch komen En niet ingecheckt telt ook niet als reiziger in de tellingen.
In GB staat er bij elke rij gesloten poortjes een en vaak meerder personeel. Ik weet niet waar ze het van doen, ik weet niet wat die mensen betaald krijgen dat ze daarvoor willen opstaan, maar ik denk dat dat op veel plekken in Nederland wel nodig is.
In GB staat er bij elke rij gesloten poortjes een en vaak meerder personeel. Ik weet niet waar ze het van doen, ik weet niet wat die mensen betaald krijgen dat ze daarvoor willen opstaan, maar ik denk dat dat op veel plekken in Nederland wel nodig is.
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: Kort Nederlands nieuws
Je zou het probleem ook in de trein kunnen oppakken, als de HC wat vaker door de trein gaat leren ze het of af of ze betalen een extra service tarief waardoor je alsnog de inkomsten binnenkrijgt.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50
Re: Kort Nederlands nieuws
Het is jammer dat de nieuwe tariefformules en abonnementen van NS die inspelen op het gewijzigde reisgedrag post-COVID niet hebben gewerkt /s
In het nieuwsbericht van NOS herhaalde de financieel directeur het plan van de spitsheffing tegenover goedkopere kaartjes in de daluren, een stokoud plan dat al vaak is afgeschoten door de politiek. Het is jammer dat er blijkbaar geen nieuwe ideeën zijn binnen het bedrijf of specifiek de top.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13812
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Kort Nederlands nieuws
Dus alleen nog maar ETMET op dinsdag en donderdag? Ik voel klachten van busvervoerders aankomen over het niet meer kunnen aansluiten op, laten we zeggen, Veenendaal-de Klomp.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 2374
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Kort Nederlands nieuws
Niet dat het nou met ETMET wel goed lukt.. 

- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40814
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Als je reizigersstromen op nog maar twee dagen in de week groot genoeg zijn om elke 10 minuten te rijden is het sowieso af te vragen of het überhaupt nog nodig is om om de 10 minuten te rijden. Sinds de invoering van ETMET lijkt het, in elk geval op de corridor naar Arnhem, ook heel erg eng gevonden te worden om treinstellen te koppelen.
En als je dan nog een spitstrein hebt die nu wel gekoppeld rijdt en alsnog te druk is dan lijkt het me qua kosten effectiever om op die momenten iets als een voortrein te rijden in plaats van de hele dag vaker te rijden.
Voordeel van zo'n voortrein is dat je gewoon een basisdienstregeling hebt waar het overige OV op kan aansluiten en reizigers die wat eerder op het station zijn kunnen dan die voortrein pakken.
Want ETMET op maar twee dagen in de week zal wel op meer stations problemen opleveren dan alleen op Veenendaal-De Klomp en wordt ook een stuk merkbaarder dan wanneer het alleen vrijdags zo is. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook NS tegenwerken: als je door de afwijkende tijden op maandag, woensdag en vrijdag waardeloze aansluitingen hebt krijg je de reizigers ook niet echt makkelijk meer naar die dagen toe. De kans bestaat eerder dat de dinsdag en donderdag nog drukker worden.
En als je dan nog een spitstrein hebt die nu wel gekoppeld rijdt en alsnog te druk is dan lijkt het me qua kosten effectiever om op die momenten iets als een voortrein te rijden in plaats van de hele dag vaker te rijden.
Voordeel van zo'n voortrein is dat je gewoon een basisdienstregeling hebt waar het overige OV op kan aansluiten en reizigers die wat eerder op het station zijn kunnen dan die voortrein pakken.
Want ETMET op maar twee dagen in de week zal wel op meer stations problemen opleveren dan alleen op Veenendaal-De Klomp en wordt ook een stuk merkbaarder dan wanneer het alleen vrijdags zo is. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook NS tegenwerken: als je door de afwijkende tijden op maandag, woensdag en vrijdag waardeloze aansluitingen hebt krijg je de reizigers ook niet echt makkelijk meer naar die dagen toe. De kans bestaat eerder dat de dinsdag en donderdag nog drukker worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6116
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Kort Nederlands nieuws
Maatwerk noem je dat..(..)Om uit de problemen te komen is NS flink aan het bezuinigen, maar worden verdere "scherpe keuzes" onvermijdelijk. Zo kijkt de vervoerder naar manieren om flexibeler om te kunnen gaan met treinen en personeel. Dat zou betekenen dat er bijvoorbeeld op populaire thuiswerkdagen zoals maandag, woensdag en vrijdag op bepaalde trajecten minder treinen gaan rijden. (..)

https://nos.nl/artikel/2576920(..)Financieel directeur Angelique Magielse noemt dat "meer maatwerk" in de dienstregeling. "Als je vrijdag bijna geen reizigers in de trein hebt, dan hoef je niet meer elke 10 minuten een trein te laten rijden naar bepaalde bestemmingen. Er zitten zeker mogelijkheden om daar flexibel op in te spelen." (..)
- Suus
- Berichten: 52274
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Op vrijdag rijdt de tienminutentrein al niet en het gevolg is dat NS regelmatig met dubbele stellen moet rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Zoveel lager is de vraag dus ook weer niet.
Waar we echter uit moeten zien te komen en dat is het idee dat de treindienst zichzelf volledig moet zien te bedruipen als alternatief voor de auto, terwijl de trein zichzelf daardoor volledig uit de markt prijst terwijl er miljarden extra’s worden geïnvesteerd in de infrastructuur. Natuurlijk kan niet iedereen zonder auto, maar er zijn ook genoeg mensen die niet zonder de trein kunnen. Er zal dus toch iets met de tarieven van de vervoersbewijzen moeten gebeuren.
Waar we echter uit moeten zien te komen en dat is het idee dat de treindienst zichzelf volledig moet zien te bedruipen als alternatief voor de auto, terwijl de trein zichzelf daardoor volledig uit de markt prijst terwijl er miljarden extra’s worden geïnvesteerd in de infrastructuur. Natuurlijk kan niet iedereen zonder auto, maar er zijn ook genoeg mensen die niet zonder de trein kunnen. Er zal dus toch iets met de tarieven van de vervoersbewijzen moeten gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 8363
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Kort Nederlands nieuws
Het nadeel van het wegvallen van deze inkomsten is een groter verlies dan anders het geval was geweest. Maar kennelijk lukt het dus wel om beetje bij beetje het tij te keren.Dionysusnu schreef: ↑wo 30 jul 2025, 20:42
En overigens ook niet insignificant:60 of 11 miljoen is nog best een verschil, zeker aangezien vorig jaar 62 miljoen was. Zonder de bezuiniging zou het niet zo'n tegenvaller zijn.In de halfjaarcijfers schrijft NS dat er door de bezuinigingen en de verlaagde subsidie voor de ov-studentenkaart elk jaar 97 miljoen minder binnenkomt. Zonder die bezuinigingen zou het verlies van NS over het afgelopen half jaar op 11,5 miljoen zijn uitgekomen.
Mee eens. Ik reis regelmatig langere afstanden met de trein, en je kunt geen pijl op de controlekans trekken. Bovendien heb ik onlangs weer wat eersteklassmoesjes voorbij horen komen (waaronder de 'als het druk is mag ik hier toch zitten?') waarbij de hC doodleuk weer terugverwees naar de tweede klas. Kun je doen, kun je ook niet doen.
Het stijgen van de prijzen is minder interessant voor forenzen waarvan de werkgever gewoon alle reiskosten vergoedt. Het is wel een dingetje voor mensen die zelf hun kaartje moeten kopen. En dan heb je voor de incidentele reiziger het hele oerwoud aan kortingsmogelijkheden waar je je in de weekenden doorheen kunt worstelen.Suus schreef: ↑do 31 jul 2025, 06:14
Waar we echter uit moeten zien te komen en dat is het idee dat de treindienst zichzelf volledig moet zien te bedruipen als alternatief voor de auto, terwijl de trein zichzelf daardoor volledig uit de markt prijst terwijl er miljarden extra’s worden geïnvesteerd in de infrastructuur. Natuurlijk kan niet iedereen zonder auto, maar er zijn ook genoeg mensen die niet zonder de trein kunnen. Er zal dus toch iets met de tarieven van de vervoersbewijzen moeten gebeuren.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Kort Nederlands nieuws
Alleen jammer dat dat een initiatief van de conducteur zelf moet zijn want ik begrijp dat zij niet gecontroleerd, laat staan afgerekend worden op hoe vaak zij door de trein lopen. Je kunt dat dan wel vanuit het management opleggen, maar de kans dat daar niets mee gebeurt is groot.
Terwijl personeel bij de poortjes al een direkt effect heeft op de houding van de reizigers.
-
- Berichten: 5546
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort Nederlands nieuws
Tja, ik vermoed dat ze bij NS ervan uit gaan dat iedere reiziger eerlijk is zodat minder mensen nodig zijn voor controle.
-
- Berichten: 1962
- Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
- Locatie: Brisbane of daaromtrent
Re: Kort Nederlands nieuws
Mooi, dan kunnen die gasten bij die poortjes ook weg 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten