Pagina 20 van 34

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 26 sep 2024, 21:13
door Hainje
Besef wel dat Volvo tegenwoordig ook een Chinese eigenaar heeft, maar daar lees ik op dit forum verder niet het commentaar dat ik wel lees over een Yutong.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 26 sep 2024, 21:26
door ArrivaBas
Hoewel Xi Jingping het niet bepaald op het kapitalisme heeft, is Yutong in de verste verte geen staatsbedrijf dat rust op dubieuze subsidies. Het bedrijf is beursgenoteerd op de onafhankelijke aandelenbeurs in Shanghai. Als we in Europa willen dat dit soort kapitaal niet naar China gaat, moeten de westerse fabrikanten, dus niet alleen Ebusco, ervoor zorgen dat hun productiecapaciteit op orde is. Want kennelijk lukt het alleen Chinese clubs om binnen de door concessieverleners gewenste termijnen te leveren.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 00:19
door nvdw
Hainje schreef: do 26 sep 2024, 21:13Besef wel dat Volvo tegenwoordig ook een Chinese eigenaar heeft
Ja, de autofabrikant Volvo, maar die is al 25 jaar geen deel meer van de Volvo Group waar de truck- en busdivisies onder vallen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 07:47
door Hainje
Alleen de auto divisie verkopen aan de Chinezen? Om een groots Neerlands dichter maar te citeren: "Waarom zou je dat doen?" :X

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 08:58
door nvdw
Omdat Ford (de toenmalige eigenaar) in 2010 dringend geld nodig had.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 11:48
door Hainje
Dat is ijskoud.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 17:08
door Dosje
Eigenlijk wordt je gedwongen met al die concessies, alles moet zo snel en goedkoop mogelijk.. de bussenmarkt in Europa heeft het druk, VDL heeft tekort aan materiaal en onderdelen, Iveco heeft het spul wel maar weer tekort aan personeel, Ebusco en VanHool failliet, en Mercedes en MAN te duur.. dit alles is genoeg om buiten Europa de bussen aan te schaffen, om aan de eis van 2030 emissievrij te zijn.. en diesel compleet te verbannen uit het straatbeeld.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 19:02
door Kopri
Nu nog afwachten wat Transdev gaat doen...

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 21:14
door iamthedutchdude
Dosje schreef: vr 27 sep 2024, 17:08 Ebusco (...) failliet
Euhh, heb ik wat gemist? :s

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 21:36
door Durashift
nvdw schreef: vr 27 sep 2024, 00:19
Hainje schreef: do 26 sep 2024, 21:13Besef wel dat Volvo tegenwoordig ook een Chinese eigenaar heeft
Ja, de autofabrikant Volvo, maar die is al 25 jaar geen deel meer van de Volvo Group waar de truck- en busdivisies onder vallen.
Toch staat Geely op plaats twee in de aandeelhouders lijst van Volvo Group, waar dus Bus, Truck, Penta (boten) en constructie (graafmachines e.d.) onder valt.

https://www.volvogroup.com/en/investors ... ation.html

Geen meerderheid dus maar helemaal vrij van de chinezen zijn ze niet.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 03:04
door Dosje
iamthedutchdude schreef: vr 27 sep 2024, 21:14
Dosje schreef: vr 27 sep 2024, 17:08 Ebusco (...) failliet
Euhh, heb ik wat gemist? :s
Randje dan..

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 08:36
door omaylie
Stadsbus schreef: wo 25 sep 2024, 18:38 Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner

Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
De buurtbussen worden weer eens vergeten, dus bij deze: 21x VDL MidCity (138-158) die moeten worden overgenomen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 09:14
door Kopri
Het gaat bij de lijst met bussen alleen om nieuwe bussen, niet die overgenomen moeten worden. Dan heb je een langere lijst inderdaad. Alle Setra's en Citea's kunnen ook niet meteen vervangen worden.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 12:15
door Dosje
omaylie schreef: di 01 okt 2024, 08:36

De buurtbussen worden weer eens vergeten, dus bij deze: 21x VDL MidCity (138-158) die moeten worden overgenomen.
Gaat de 131 van lijn 501 ook nog mee? Is een oudere Sprinter.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 12:38
door Lijn 45
Nee. Die rijdt alleen omdat de 501 nu in een testfase zit. Als de test slaagt komt er een nieuwe bus op die lijn.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 12:41
door Daniel
Kopri schreef: di 01 okt 2024, 09:14 Alle Setra's en Citea's kunnen ook niet meteen vervangen worden.
Gezien er al Yutong's gaan rijden in 2026 zullen ze al met twee busstations op De Klomp moeten gaan werken. Dan kan je dus net zo goed gelijk alle Citea's eruit gooien, want tunnelbussen heb je dan niet meer nodig. Hoef je ze gelijk niet nog een keer naar U-liner om te stickeren.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 12:59
door BasGeluk
Als een Citea zuiniger is dan een Setra is te overwegen dat niet te doen. Verder openen en sluiten de deuren van een Citea vlotter dan van een Setra.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 17:00
door Kopri
Thijsjuh schreef: wo 25 sep 2024, 23:21 1 oktober gaat de provincie communiceren, dan komt er meer naar buiten. *O*
Is er al wat bekend geworden vandaag? Ik kan nog niks vinden op de website van de provincie of bij Keolis/Transdev.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 17:26
door Gartlin9
Van transdev zou ik niks (publiek) verwachten gezien het lopende bezwaar

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 01 okt 2024, 22:14
door Daniel
Ik zie in de agenda van de statencommissie bereikbaarheid dat zij op 9 oktober een informatiesessie over de implementatie van de nieuwe concessies hebben, dus daarna zal er sowieso wel wat te vinden zijn vermoed ik zo.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 15:27
door RW2104
Pers bericht van provincie over Keolis: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... -u-ov-geel
Statenbrief over implementatie en informatie over Transdev: https://provincialestatenutrecht.nl/Doc ... Buiten.pdf

Interessante punten:
- Transdev wilt meteen vanaf start concessie 100% op ZE rijden (Qbuzz bezwaar zou misschien hier mee te maken hebben, in welke hoedanigheid is mij niet duidelijk)
- Keolis zal voor de periode tot 2028, na de 1e fase van Yutongs, nog een aantal MAN diesels uit het buitenland lenen bovenop de Setra's die ze overhouden (Deze snap ik niet, houden ze niet al veel Setra's over na de eerste 86 Yutongs?)
- Hoorzitting bezwaar is in november, echter is dit bij de Awb-adviescommissie van de provincie, Qbuzz kan daarna ook nog besluiten om naar CvB te gaan.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 15:55
door BasGeluk
Als de lange nieuwe bussen later komen kunnen ze de 15 meter Setra nog even houden.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 16:08
door Daniel
RW2104 schreef: wo 02 okt 2024, 15:27 - Keolis zal voor de periode tot 2028, na de 1e fase van Yutongs, nog een aantal MAN diesels uit het buitenland lenen bovenop de Setra's die ze overhouden (Deze snap ik niet, houden ze niet al veel Setra's over na de eerste 86 Yutongs?)
Wellicht hebben die MANs te maken met de te bieden kwaliteit op de U-liner? Of zijn het geledes zodat de capaciteit waarvoor ze de gelede Yutongs besteld hebben vanaf het begin al kunnen bieden?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 16:10
door henrivanderweijden
Daniel schreef: di 01 okt 2024, 12:41
Kopri schreef: di 01 okt 2024, 09:14 Alle Setra's en Citea's kunnen ook niet meteen vervangen worden.
Gezien er al Yutong's gaan rijden in 2026 zullen ze al met twee busstations op De Klomp moeten gaan werken. Dan kan je dus net zo goed gelijk alle Citea's eruit gooien, want tunnelbussen heb je dan niet meer nodig. Hoef je ze gelijk niet nog een keer naar U-liner om te stickeren.
Waar zou je dat 2e busstation willen neerleggen dan?
En ook handig voor mensen die wat moeilijker kunnen (trap)lopen. Daarvoor wordt De Klomp dan een onneembare vesting.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 02 okt 2024, 16:18
door Daniel
Plek zat op het grasveld bij de hoek Ravelijn/Stationsweg, dan kan je via de tunnel naar de kant waar hellingbanen zijn. Enige alternatief is omrijden met langere reistijd als gevolg.