Pagina 197 van 198
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 25 jun 2025, 20:24
door Daniel
Met onmiddellijke ingang krijg je in de restauratie in ÖBB-treinen (voor zover geëxploiteerd door DONs) 5% korting als je met pinpas of creditcard betaald:
https://www.puls24.at/news/wirtschaft/5 ... bar/419673
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 25 jun 2025, 21:28
door Tom024
Prettig dat het in Oostenrijk ook eindelijk 2025 geworden is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 25 jun 2025, 21:37
door cassie127
Mag ook wel, ik merkte toch vaak dat het DoN's personeel heel erg de voorkeur had naar contante betalingen. Sommigen zelfs zo dat ze deden alsof hun pinapparaat niet werkte en dat je contant moest betalen. Waarop er vervolgens niets op het apparaat ingevoerd werd en er ook geen bon kwam... Dan krijg ij weer het gevoel dat je je klant en je baas aan het oplichten bent

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 25 jun 2025, 21:59
door ICE11
ArrivaBas schreef: ↑wo 25 jun 2025, 18:43
Bij Ludwigshafen - Forbach wordt aannemelijk het Franse grensstation bedoeld en niet Forbach bij Karlsruhe?

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:16
door umbusko
In het Tsjechische restaurant waar ik net in zat, werd ook erg gepusht naar contante betaling. Maar daar had het pinapparaat ook serieus problemen (het blijft wel Duitsland

), bij mij deed hij het ook pas de tweede keer en daarna liep hij schijnbaar helemaal vast.

Betalen met een briefje van €100 was dan ook geen enkel probleem voor mijn buurman; daar moet ik bij de Appie niet mee aankomen… En een bon heb ik bij iedereen uitgedeeld zien worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 26 jun 2025, 21:37
door ICE11
Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:
- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen)
- Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2
- Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T
- Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo
- Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 71cf50f901
https://www.focus.de/finanzen/news/21-0 ... 9c911.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 26 jun 2025, 21:51
door Etienne
KLIK zonder paywall.

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 26 jun 2025, 22:52
door ICNG
Met het D-ticket hebben de meeste IC's hun langste tijd natuurlijk wel gehad. Wat mij meer opviel uit het artikel: een haka om het personeel te motiveren op tijd te rijden. Serieus?!
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 26 jun 2025, 23:12
door RobertT
Een hele slechte zaak,volgens mij is er niks meer over van de strategie om het langeafstandsverkeer uit te bouwen naar meer steden in Duitsland.
De Intercity is op sterven na dood,en de ICE straks alleen op de drukste lijnen?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 07:38
door ICE11
ICNG schreef: ↑do 26 jun 2025, 22:52
een haka om het personeel te motiveren op tijd te rijden. Serieus?!
Voor de duidelijkheid: Deze onzin heeft plaatsgevonden op een workshop of conferentie van DB-bewindslieden. En die leven van oudsheer in hun eigen wereld, ver weg van wat er daarbuiten dagelijks gebeurt.....

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 08:45
door Nitein-Repart
RobertT schreef: ↑do 26 jun 2025, 23:12
Een hele slechte zaak,volgens mij is er niks meer over van de strategie om het langeafstandsverkeer uit te bouwen naar meer steden in Duitsland.
De Intercity is op sterven na dood,en de ICE straks alleen op de drukste lijnen?
Die ene IC per dag die naar steden als Bremerhaven, Chemnitz of Tübingen rijdt zet echt geen zoden aan de dijk voor deze steden en ook de IC's die via Siegen rijden hebben echt niet voor een kwaliteitsimpuls gezorgt voor die regio, omdat de IC's niet veel sneller zijn dan het regionale vervoer.
Was trouwens ook eerder al het plan om de IC's via Siegen, de IC's tussen NRW en Thüringen en de IC's tussen Karlsruhe, Nürnberg en Leipzig volledig te schrappen, omdat deze lijnen niet rendabel genoeg zijn?
Ik vraag mij wel af of het wel zin heeft om iedere twee uur tussen NRW en Emden te rijden, het hele jaar door, boven Münster heb je geen enkele stad boven de 100.000 inwoners namelijk. Hetzelfde geldt voor de IC's vanuit Hannover naar Emden. Ik denk eerder dat in de toekomst een seizoensgebonden bediening komt van Emden waarbij er in het laagseizoen er geen of weinig IC's rijden naar Emden. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Oberstdorf, Berchtensgaden en de Oostzeekust.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 14:07
door MaartenD
Het grote probleem met het schrappen van IC's is dat je dan op sommige verbindingen geen alternatief hebt behalve regionaal verkeer. En dan moet je weer overstappen, ofwel lange aansluitingen, ofwel aansluitingen die vanwege vertragingen niet werken.
Het ontbreekt in Duitsland echt aan lange afstandsvervoer op lijnen die geen ICE-lijnen zijn. En dat komt natuurlijk door het hele aanbestedingscircus per Bundesland.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 14:26
door verfmeer
Het probleem is dat de meeste reizigers met een Deutschlandticket het geld er niet voor over hebben om een of twee overstappen uit te sparen. Alleen zakenreizigers zullen dat makkelijk doen, maar daar zijn er op deze routes niet heel veel van.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 15:18
door Nitein-Repart
Deutsche Bahn had dit netwerk ooit in gedachten, maar door het enorme reizigersverlies ten tijde van Covid-19 en door introductie van het Deutschlandticket kun je een groot deel van de grijze lijnen wel schrappen. Alleen Köln-Hannover-Dresden en Rostock-Berlin-Dresden zijn succesvol als IC-verbinding. Zou mij niet verbazen als Deutsche Bahn behoudens deze twee lijnen af wil van vrijwel alle IC-verbindingen. Af en toe een keer een seizoensgebonden rit naar Sylt, Oberstdorf, Berchtensgaden of Rügen en dat is het. Een deel van de IC-verbindingen op bijvoorbeeld Stuttgart-Singen, Stuttgart-Karlsruhe en Norddeich-Bremen zou moeten opgevangen worden door de regio's
Overigens laat Deutsche Bahn vanaf 2026 slechts twee keer per dag een Intercity rijden tussen Leipzig en Nürnberg via Jena in plaats van vijf keer per dag en is het ook over voor lijn 51 van Gera naar NRW, of er nog vanuit Erfurt naar NRW wordt gereden is nog onbekend, zie hier:
https://www.mdr.de/nachrichten/thuering ... n-100.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 15:48
door Wubbo
Alle kansen voor andere vervoerders dus!

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 15:50
door rvdborgt
Op de verbindingen naar Amsterdam nog steeds maar een tweeuurdienst, die over 5 jaar dus helemaal te krap zal zijn. Hoera enzo.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 15:57
door Nitein-Repart
Wubbo schreef: ↑vr 27 jun 2025, 15:48
Alle kansen voor andere vervoerders dus!
Flixtrain wil net als Deutsche Bahn eigenlijk alleen op kernassen rijden tussen de tien grootste spoorwegknooppunten van Duitsland (Hamburg, Frankfurt, München, Berlin, Köln, Hannover, Stuttgart, Düsseldorf, Nürnberg en Essen) en het lijkt mij sterk dat Flixtrain interesse heeft om naar bijvoorbeeld Bremerhaven, Chemnitz, Trier of Tübingen te gaan rijden. Flixtrain wil vooral de krenten uit de pap vissen en Deutsche Bahn concurreren op kernassen en niet als een aanvulling dienen op het netwerk van Deutsche Bahn.
Overigens zie je ook in andere landen ook dat de dekking van open-access-veroverders een flink stuk minder is dan van de staatsvervoerder en dat open-accessvervoerders vooral op kernassen rijden om te concurreren met de staatsvervoerder.
rvdborgt schreef: ↑vr 27 jun 2025, 15:50
Op de verbindingen naar Amsterdam nog steeds maar een tweeuurdienst, die over 5 jaar dus helemaal te krap zal zijn. Hoera enzo.
Als het al bij de huidige tweeuursdiensten blijft. Zou mij niets verbazen dat een aantal ritten van de IC(E) Amsterdam-Berlin worden omgebogen naar Münster-Berlin om een aantal dure ICE3Neo-stellen uit te sparen. De tickets voor de overige ritten Amsterdam-Berlin flink verhogen en kassa voor Deutsche Bahn.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 19:37
door ICE11
DB-actie voor iedereen t/m 26 jaar:
Op de weekeinden in juli van vrijdag, 18 uur tot zondag, 14 uur, voor 44,- Euro 44 uur lang onbeperkt met IC of ICE in de 2e klas door heel Duitsland reizen:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... o-13427892
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 jun 2025, 23:45
door RobertT
@Nitein-Repart
Uiteindelijk houd je dus alsnog een rompnet over,waar het meeste verdiend wordt,de andere lijnen zijn gewoon niet interessant meer voor DB.
Zie eigenlijk hetzelfde in het streekvervoer,kleine kernen overslaan,of alleen aan de rand stoppen.
Maar het afstoten van veel DB materieel voor het fernverkehr getuigt al niet van een toekomstvisie vol uitbreidingsmogelijkheden
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 28 jun 2025, 08:47
door en-es
Ook DB zal niet in het geld zwemmen. En de Duitse overheid zal andere prioriteiten hebben.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 28 jun 2025, 15:45
door Nitein-Repart
RobertT schreef: ↑vr 27 jun 2025, 23:45
@Nitein-Repart
Uiteindelijk houd je dus alsnog een rompnet over,waar het meeste verdiend wordt,de andere lijnen zijn gewoon niet interessant meer voor DB.
Zie eigenlijk hetzelfde in het streekvervoer,kleine kernen overslaan,of alleen aan de rand stoppen.
Maar het afstoten van veel DB materieel voor het fernverkehr getuigt al niet van een toekomstvisie vol uitbreidingsmogelijkheden
Verschil is natuurlijk wel dat als een streekvervoer niet meer in kleinere dorpen stopt dat er dan helemaal geen openbaar vervoer meer is en als Deutsche Bahn middelgrote steden links laat liggen, dat er dan nog wel redelijk snelle RE-treinen overblijven die wel blijven rijden.
En daarnaast, het was al bekend dat de ICE1, ICE2, de originele ICE3 en de ICE-T tegen 2036 aan hun einde van de levensduur zitten en dus uit dienst. Als het goed is heeft Deutsche Bahn dan de beschikking over 137 ICE4-stellen, 17 ICE Velaro D-stellen, 58 van de 90 ICE3Neo-stellen en 60 ICE-L-treinstammen en als het goed is loopt er ook een aanbesteding voor de ICE5, die een groot deel van de originele ICE3-stellen gaat vervangen. Wat nieuw is dat 27 IC2-stammen vervroegd uit dienst gaan, maar mogelijk kunnen deze IC2-stammen verkocht worden aan het buitenland, weet niet hoe flexibel de IC2-stammen zijn met een locomotief die niet op 15 kV AC rijdt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 28 jun 2025, 16:34
door Daniel
De aanbesteding voor de ICE5 is zover ik weet stopgezet.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 28 jun 2025, 19:57
door Tom024
In Servië is sinds gistermiddag alle treinverkeer stilgelegd vanwege een bommelding. Gek genoeg tegelijkertijd met een door de oppositie aangekondigde demonstratie. Iets soortgelijks was er een aantal maanden geleden ook al.
https://www.mavcsoport.hu/mavinform/ros ... l-forgalom
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 28 jun 2025, 21:43
door Matt
Fijn voor de regering, als er geen treinverkeer is dan komen er minder mensen naar de demonstratie.

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 29 jun 2025, 18:02
door trolly
En mocht er een luifel van een station donderen, dan staan daar wellicht ook minder mensen onder. Hoe moeilijk kan het zijn?