Pagina 3 van 5
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 22:48
door iamthedutchdude
Ik heb mijn eerder genoemde verdeling nog iets bijgeschaafd, waarbij nu ook stations aan de gebieden gekoppeld zijn om tot een redelijk eerlijke verdeling over de gebieden te komen (om zo te voorkomen dat er gebiedjes met slechts 8 stations zijn):
- Noordelijke Nevenlijnen
- Spoiler: show
-
Harlingen Haven
Harlingen
Franeker
Dronryp
Deinum
Stavoren
Koudum-Molkwerum
Hindeloopen
Workum
IJlst
Sneek
Sneek Noord
Mantgum
Leeuwarden (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
Leeuwarden Camminghaburen
Hurdegaryp
Feanwalden
De Westereen
Buitenpost
Grijpskerk
Zuidhorn
Eemshaven
Roodeschool
Uithuizermeeden
Uithuizen
Usquert
Warffum
Baflo
Winsum
Delfzijl
Delfzijl West
Appingedam
Loppersum
Stedum
Bedum
Sauwerd
Groningen Noord
Groningen (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
Groningen Europapark (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
Kropswolde
Martenshoek
Hoogezand-Sappemeer
Zuidbroek
Veendam
Scheemda
Winschoten
Bad Nieuweschans
(Bünde)
Weener
(Ihrhove)
Leer
- NS in Noord-Nederland
- Spoiler: show
-
Leeuwarden (Ook bij "Noordelijke Nevenlijnen")
Grou-Jirnsum
Akkrum
Heerenveen
(Heerenveen IJsstadion)
Wolvega
Steenwijk
Groningen (Ook bij "Noordelijke Nevenlijnen")
Groningen Europapark (Ook bij "Noordelijke Nevenlijnen")
Haren
Assen
Beilen
Hoogeveen
Meppel
Zwolle (Ook bij "Overijssel West" en "Gelderland excl. Arriva")
Kampen Zuid
Dronten
Lelystad (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
- Overijssel West
- Spoiler: show
-
Kampen
Zwolle Stadshagen
Zwolle (Ook bij "NS in Noord-Nederland" en "Gelderland excl. Arriva")
Dalfsen
Ommen
Mariënberg
Hardenberg
Gramsbergen
Coevorden
Dalen
Nieuw-Amsterdam
Emmen Zuid
Emmen
Heino
Raalte
Nijverdal
Apeldoorn (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
Apeldoorn Osseveld
Twello
Deventer (Ook bij "Gelderland excl. Arriva")
Deventer Colmschate
Holten
Rijssen
Wierden
Vroomshoop
Daarlerveen
Vriezenveen
Almelo
Almelo de Riet
Borne
Hengelo (Ook bij "Twente")
Enschede Kennispark
Enschede
Enschede de Eschmarke
Glanerbrug
Gronau
- Gelderland excl. Arriva
- Spoiler: show
-
Zwolle (Ook bij "Overijssel West" en "NS in Noord-Nederland")
Wezep
't Harde
Nunspeet
Harderwijk
Ermelo
Putten
Nijkerk
Amersfoort Vathorst
Amersfoort Schothorst
Amersfoort Centraal (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
Hoevelaken
Barneveld Noord
Barneveld Centrum
Barneveld Zuid
Lunteren
Ede Centrum
Veenendaal de Klomp
Ede-Wageningen
Wolfheze
Oosterbeek
Arnhem (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
Arnhem Zuid
Elst (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
Nijmegen Lent
Nijmegen (Ook bij "Limburg")
Nijmegen Goffert
Nijmegen Dukenburg
Wijchen
Arnhem Velperpoort (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
Arnhem Presikhaaf
Velp
Rheden
Dieren
Brummen
Zutphen (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
Deventer (Ook bij "Overijssel West")
Olst
Wijze
- Utrecht, Flevoland en het Gooi
- Spoiler: show
-
Amersfoort Centraal (Ook bij "Gelderland excl. Arriva")
Baarn
Hilversum
Hilversum Media Park
Bussum Zuid
Naarden-Bussum
Almere Poort
Almere Muziekwijk
Almere Centrum
Almere Parkwijk
Almere Buiten
Almere Oostvaarders
Lelystad (Ook bij "NS in Noord-Nederland")
Hilversum Sportpark
Hollandsche Rading
Soestdijk
Soest
Soest Zuid
Den Dolder
Bilthoven
Utrecht Maliebaan
Utrecht Overvecht
Breukelen
Maarssen
Utrecht Zuilen
Woerden (Ook bij "Zuid Holland")
Vleuten
Utrecht Terwijde
Utrecht Leidsche Rijn
Utrecht Centraal
Utrecht Vaartsche Rijn
Utrecht Lunetten
Houten
Houten Castellum
Culemborg
Geldermalsen (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem")
Tiel Passewaaij
Tiel (Ook bij "Achterhoek-Rivierenland")
Zaltbommel
's Hertogenbosch (Ook bij "Noord Brabant")
Bunnik
Driebergen-Zeist
Maarn
Veenendaal West
Veenendaal Centrum
Rhenen
- Noord-Brabant Oost
- Spoiler: show
-
Ravenstein
Oss
Oss West
Rosmalen
's Hertogenbosch Oost
's Hertogenbosch (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
Vught
Boxtel
Best
Eindhoven Strijp-S
(Eindhoven Stadion)
Eindhoven Centraal
Geldrop
Heeze
Maarheeze
Weert
Venlo (Ook bij "Limburg")
Blerick (Ook bij "Limburg")
Horst-Sevenum
Deurne
Helmond Brouwhuis
Helmond
Helmond 't Hout
Helmond Brandevoort
Oisterwijk
Tilburg
Tilburg Universiteit
Tilburg Reeshof
Gilze-Rijen
Breda (Ook bij "Zeeland en Noord-Brabant West" en "Zuid-Holland excl. Qbuzz")
- Zeeland en Noord-Brabant West
- Spoiler: show
-
Vlissingen
Vlissingen Souburg
Middelburg
Arnemuiden
Goes
Kapelle-Biezelinge
Kruiningen-Yerseke
Krabbendijke
Rilland-Bath
Bergen op Zoom
Roosendaal
Etten-Leur
Breda (Ook bij "Zuid-Holland" en "Noord-Brabant Oost")
Breda Prinsenbeek
Lage Zwaluwe
Dordrecht Zuid
Dordrecht (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem" en "Zuid-Holland excl. Qbuzz")
- Zuid-Holland excl. Qbuzz
- Spoiler: show
-
Breda (via HSL) (Ook bij "Zeeland en Noord-Brabant West" en "Noord-Brabant Oost")
Dordrecht (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem" en "Zeeland en Noord-Brabant West")
Zwijndrecht
Barendrecht
Rotterdam Lombardijen
(Rotterdam Stadion)
Rotterdam Zuid
Rotterdam Blaak
Rotterdam Centraal
Rotterdam Noord
Rotterdam Alexander
Capelle Schollevaar
Nieuwerkerk aan den IJssel
Schiedam Centrum
Delft Campus
Delft
Rijswijk
Den Haag Moerwijk
Den Haag HS
Den Haag Centraal
Voorburg
Den Haag Ypenburg
Zoetermeer
Zoetermeer Oost
Lansingerland-Zoetermeer
Den Haag Laan van N.O.I.
Den Haag Mariahoeve
Voorschoten
De Vink
Leiden Centraal
Leiden Lammenschans
Alphen aan den Rijn
Bodegraven
Boskoop
Boskoop Snijdelwijk
Waddinxveen Noord
Waddinxveen
Waddinxveen Triangel
Gouda
Gouda Goverwelle
Woerden (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
Voorhout
Hillegom
Heemstede-Aerdenhout
Sassenheim
Nieuw Vennep
Hoofddorp (Ook bij Noord-Holland excl. het Gooi)
- Noord-Holland excl. het Gooi
- Spoiler: show
-
Hoofddorp (Ook bij "Zuid-Holland")
Schiphol
Amsterdam Lelylaan
Amsterdam Zuid
Amsterdam RAI
Duivendrecht
(Amsterdam Arena)
Amsterdam Amstel
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Holendrecht
Abcoude
Breukelen (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
Diemen Zuid
Weesp
Diemen
Amsterdam Science Park
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Centraal
Amsterdam Sloterdijk
Halfweg-Zwanenburg
Haarlem Spaarnwoude
Haarlem
Overveen
Zandvoort aan Zee
Bloemendaal
Santpoort Zuid
Santpoort Noord
Driehuis
Beverwijk
Heemskerk
Uitgeest
Krommenie-Assendelft
Wormerveer
Zaandijk Zaanse Schans
Koog aan de Zaan
Zaandam
Zaandam Kogerveld
Purmerend Weidevenne
Purmerend
Purmerend Overwhere
Hoorn
Hoorn Kersenboogerd
Hoogkarspel
Bovenkarspel-Grootebroek
Bovenkarspel Flora
Enkhuizen
Obdam
Heerhugowaard
Alkmaar Noord
Alkmaar
Heiloo
Castricum
Schagen
Anna Paulowna
Den Helder Zuid
Den Helder
Mocht ik nog stations vergeten hebben, laat het dan maar weten

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 19 aug 2024, 09:19
door Bemined
iamthedutchdude schreef: ↑zo 18 aug 2024, 20:18
Milco schreef: ↑zo 18 aug 2024, 16:17
bijvoorbeeld door de patroontijden geautomatiseerd op de wiki op te nemen. Dit kostte echter nogal wat werk en tijd en het was niet duidelijk of dit per aanstaande december geregeld zou zijn.
Voor de lange termijn lijkt het mij verstandig om dit nader te onderzoeken. Dit biedt immers ook de mogelijkheid om de wijzigingen die middels de wijzigingsbladen plaatsvinden op de wiki automatisch te verwerken (ondanks dat dit vaak slechts doorkoppelingen of minimale wijzigingen in tijdligging zijn, want tijden kunnen door de jaarlijkse capaciteitsverdeling nauwelijks veranderen). Daarnaast vermindert het de druk die rond december sowieso al bij meerdere wikibewerkers aanwezig is i.v.m. de wijzigingen bij BTM. Technisch gezien is dit wel een flinke klus (wat waarschijnlijk nog niet draait in december), maar met een combinatie van de wikibot en de open datastromen van NS moet dit haalbaar kunnen zijn. Er zijn ook meerdere forum- en wikigebruikers die (mee)werken aan verschillende sites die de vertrektijden al dan niet live ophalen (denk aan Treinposities, Rijden de Treinen,
nsdr.bemined.nl
e.d.), misschien is het handig om die hier actief in te betrekken.
Voor treinseries die gewoon elke dag netjes in patroon rijden is het vrij eenvoudig om op basis van de brondata patroontijden te genereren. Het wordt echter lastiger als er tig uitzonderingen zijn verspreid over de dag of zelfs verspreid over de week. Hoe bepaal je welke afwijkingen significant zijn en welke niet? En hoe genereer je de voetnoten "tot xx:xx" en "na xx:xx" als zo'n afwijking precies op de grens van twee patronen zit zoals bij de s6700?
Pragmatische oplossing zou zijn een scriptje dat de simpele treinseries automatiseert en de complexere treinseries met de hand blijven doen. Het is echter lastig te voorspellen hoeveel treinseries nog met de hand ingevoerd zouden moeten worden tot dat scriptje gemaakt is.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 19 aug 2024, 13:28
door umbusko
iamthedutchdude schreef: ↑zo 18 aug 2024, 22:48
Mocht ik nog stations vergeten hebben, laat het dan maar weten
Ik mis Limburg (of had je Limburg al bij een concessie gerekend?)
Ik heb altijd in één keer het gebied ten zuiden/oosten van Eindhoven en Nijmegen gedaan samen met de concessie Limburg (dus inclusief de lijn Eindhoven-Venlo, Eindhoven-Roermond, Nijmegen-Roermond en alles ten zuiden daarvan). Dat werkte prima. En daarna stukjes die over waren. Je kunt de grens ook bij Weert en Blerick leggen.
Ik ben wel altijd heel blij met de tabellen van Bemined, want daarmee zijn de patroontijden heel gemakkelijk bij te werken. Zonder die tabellen vind ik het altijd erg lastig om een volledig overzicht te krijgen van tijden en sporen. Ik heb daar in het verleden altijd op gewacht.
Het probleem lijkt me vooral dat Milco zich voor deze enorme taak verantwoordelijk voelde en er erg tegenop zag. Maar dat hoeft natuurlijk niet, we zijn met genoeg gebruikers.

Dank voor de ommezwaai om toch het gesprek aan te gaan, Milco: dat scheelt jou stress en komt de wiki (en ons allemaal) ten goede. Ik zal na mijn vakantie uitgebreider reageren, indien nodig.
Overigens: een verdeling per groepen treinseries kan wellicht ook. Want sommige soorten treinen (nachttreinen, internationale treinen) laten zich nu eenmaal beter bijwerken op alle stations waar ze stoppen in plaats van dat iedereen dat moet uitzoeken voor zijn eigen paar stations.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 19 aug 2024, 13:58
door iamthedutchdude
umbusko schreef: ↑ma 19 aug 2024, 13:28
Ik mis Limburg (of had je Limburg al bij een concessie gerekend?)
Ik heb altijd in één keer het gebied ten zuiden/oosten van Eindhoven en Nijmegen gedaan samen met de concessie Limburg (dus inclusief de lijn Eindhoven-Venlo, Eindhoven-Roermond, Nijmegen-Roermond en alles ten zuiden daarvan). Dat werkte prima. En daarna stukjes die over waren. Je kunt de grens ook bij Weert en Blerick leggen.
Limburg is (misschien raad je het al) onderdeel van de Concessie Limburg.

Daarom vind je bij de categorieën "Noord-Brabant Oost" en "Gelderland excl. Arriva" ook verwijzingen naar Limburg terug.
Maar mocht degene die concessie Limburg bijwerkt dat nodig vinden (als ik je verhaal zo lees denk ik dat trouwens niet

), dan zou het NS-deel van die stations bij "Noord-Brabant Oost" gevoegd kunnen worden (in die categorie is nog voldoende ruimte).
De indeling is overigens op een aantal aannames gebaseerd:
- Grote stations niet met teveel man bijwerken (om problemen als afwijkingen in formuleringen bij opmerkingen te minimaliseren).
- Treinseries zo min mogelijk splitsen over meerdere categorieën (en als er gesplitst wordt dit zo veel mogelijk op een logisch punt doen).
Dit verklaart ook de grens tussen Noord-Brabant Oost en Limburg: ik wilde niet de 3500/3700, de 4400 of de (1)6400 over meerdere gebieden splitsen.
- Groepen redelijk gelijk in formaat.
- Bij aangrenzende concessiegebieden deze ofwel als grens nemen, ofwel samenvoegen (zodat de grens van een categorie niet een concessiegebied doorkruist).
Hier en daar zie je de botsingen tussen deze aannames terug: qua grootte van de groepen had 's Wijchen - Nijmegen wel bij "Noord-Brabant Oost" gekund, maar dat had wel de
7600 opgesplitst. Dat "Noord-Brabant Oost" wat klein is komt dus enerzijds hierdoor. Anderzijds komt dat door het vergroten van "Zeeland en Noord-Brabant West" om hier aan de formaateis te kunnen voldoen, maar waardoor de
6600 wel extra gesplitst is. (Al zie ik nu dat deze twee gebieden samen net zo groot zijn als Utrecht, Flevoland en het Gooi en ik die dus ook samen had kunnen nemen

Bij alle delen - maar vooral de delen waar Noord-Brabant in valt - kan dus nog wel wat geschoven worden als jullie dat wensen.)
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 19 aug 2024, 21:52
door Meltrain
Allereerst: bedankt Milco voor deze positieve aanpak.
iamthedutchdude schreef: ↑zo 18 aug 2024, 22:48
Ik heb mijn eerder genoemde verdeling nog iets bijgeschaafd, waarbij nu ook stations aan de gebieden gekoppeld zijn om tot een redelijk eerlijke verdeling over de gebieden te komen (om zo te voorkomen dat er gebiedjes met slechts 8 stations zijn):
- Zuid-Holland excl. Qbuzz
- Spoiler: show
-
Breda (via HSL) (Ook bij "Zeeland en Noord-Brabant West" en "Noord-Brabant Oost")
Dordrecht (Ook bij "Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem" en "Zeeland en Noord-Brabant West")
Zwijndrecht
Barendrecht
Rotterdam Lombardijen
(Rotterdam Stadion)
Rotterdam Zuid
Rotterdam Blaak
Rotterdam Centraal
Rotterdam Noord
Rotterdam Alexander
Capelle Schollevaar
Nieuwerkerk aan den IJssel
Schiedam Centrum
Delft Campus
Delft
Rijswijk
Den Haag Moerwijk
Den Haag HS
Den Haag Centraal
Voorburg
Den Haag Ypenburg
Zoetermeer
Zoetermeer Oost
Lansingerland-Zoetermeer
Den Haag Laan van N.O.I.
Den Haag Mariahoeve
Voorschoten
De Vink
Leiden Centraal
Leiden Lammenschans
Alphen aan den Rijn
Bodegraven
Boskoop
Boskoop Snijdelwijk
Waddinxveen Noord
Waddinxveen
Waddinxveen Triangel
Gouda
Gouda Goverwelle
Woerden (Ook bij "Utrecht, Flevoland en het Gooi")
Voorhout
Hillegom
Heemstede-Aerdenhout
Sassenheim
Nieuw Vennep
Hoofddorp (Ook bij Noord-Holland excl. het Gooi)
Ik vind dit nog steeds een behoorlijk lange lijst.
Ik vind het zelf bijvoorbeeld geen probleem om de lijn Dordrecht - Den Haag (Centraal) te doen (met voor de IC uitlopers t/m Leiden), maar de rest van de provincie trekt me minder.
umbusko schreef: ↑ma 19 aug 2024, 13:28
Ik ben wel altijd heel blij met de tabellen van Bemined, want daarmee zijn de patroontijden heel gemakkelijk bij te werken. Zonder die tabellen vind ik het altijd erg lastig om een volledig overzicht te krijgen van tijden en sporen. Ik heb daar in het verleden altijd op gewacht.
Volledig mee eens. Zonder die tabellen is het helemaal een monsterklus.
umbusko schreef: ↑ma 19 aug 2024, 13:28
Overigens: een verdeling per groepen treinseries kan wellicht ook. Want sommige soorten treinen (nachttreinen, internationale treinen) laten zich nu eenmaal beter bijwerken op alle stations waar ze stoppen in plaats van dat iedereen dat moet uitzoeken voor zijn eigen paar stations.
Ook mee eens. Zoals hierboven aangegeven doe ik graag het zuidelijke deel van de Oude Lijn, maar daar heb ik het dan al wel druk genoeg mee.
iamthedutchdude schreef: ↑ma 19 aug 2024, 13:58
- Treinseries zo min mogelijk splitsen over meerdere categorieën (en als er gesplitst wordt dit zo veel mogelijk op een logisch punt doen).
Dit verklaart ook de grens tussen Noord-Brabant Oost en Limburg: ik wilde niet de 3500/3700, de 4400 of de (1)6400 over meerdere gebieden splitsen.
De (nieuwe)
3500 is nu wel alsnog gesplitst over 4 groepen.
Dat eerste uitgangspunt vind ik nog niet eens zo'n groot probleem, mits daar van tevoren gewoon goede afspraken over worden gemaakt.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: vr 23 aug 2024, 10:53
door Milco
Als je een gebied te groot vindt kun je altijd nog samen met iemand anders inschrijven, net als bij de reguliere BTM-concessies.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 20:24
door regenmaker
Ik ben bezig met de inschrijflijst en wil daar ook de treinseriepagina's opnemen in de inschrijving. Het meest handige is dan om in lijnbundels te gaan werken. Wat vinden jullie hiervan en wat vinden jullie bijvoorbeeld van zo'n lijnbundel (als voorbeeld nummer 1)? Mocht iemand een goede verdeling hebben, schiet maar.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Over ... rvoer_2025
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 20:33
door Meltrain
Zoals eerder gezegd ben ik wel voorstander van een opdeling in lijnbundels, dus (op basis van één lijnbundel) vind ik het wel een goed idee.
(Even mierenn**ken: het meervoud van intercity is intercity's.

)
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 20:52
door ITF
Het gebruik van de sterretjes is volgens mij nog niet helemaal kloppend: op bijvoorbeeld Hoorn Kersenboogerd staat er wel een sterretje, terwijl hier alleen series komen uit lijnbundel I.
Op Lelylaan staat er geen sterretje, terwijl hier meer treinseries stoppen dan alleen de
3300 die binnen lijnbundel I valt.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 21:09
door Milco
Er wordt nog aan aanpassingen/verbeteringen gewerkt. Voor wie een treincategorie te groot vindt; net als bij BTM-concessies kun je gewoon met twee man inschrijven en samen de taken onderverdelen.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 21:19
door Daniel
Ik vindt het nog enigszins verwarrend om de multimodale concessies twee keer in de lijst te vermelden. Is het geen beter idee om daar de extra checkboxen voor de trein gewoon bij de concessie zelf in het BTM-deel (dat dan qua naam niet helemaal klopt, ok) erbij te zetten.
Bij die concessies heb je immers toch overlap, want de wijzigingen horen ook op de wijzigingspagina van de concessie zelf.
Overigens: met alle lijnbundels dezelfde wijzigingspagina (de pagina "Dienstregeling 2025") aanpassen is wel vragen om bewerkingsconflicten. Maar ik zie zogauw nog geen andere oplossing (of iemand moet dat nog centraal doen voor het hele land).
(En in de uitlegtekst staat nog ergens 2023 trouwens, die is blijkbaar vorig jaar al gemist

)
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 21:47
door ITF
De wijzigingspagina 2025 is er al:
link, en vaak wijzigt er weinig ten op zichte van de versie die de NS publiceert in februari. Dus conflicten zie ik niet snel ontstaan.
En een klein foutje: mijn oude gebruikersnaam (rooddolfijn) is nog vermeld, kan ik eventueel ook aanpassen op het moment dat de inschrijving opent.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 21:54
door Dionysusnu
Ik vind die pagina nu wel erg overschrijverig van de adviesaanvraag. In sommige items wordt alleen de nieuwe situatie beschreven, maar is het zonder voorkennis een beetje onduidelijk wat de echte wijziging is.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 22:04
door Daniel
Dat komt ook wel een beetje omdat die pagina nooit echt als "wijzigingspagina" gezien is, wat de pagina's per jaar over de busdienstregelingen wel zijn.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: ma 26 aug 2024, 22:50
door ITF
Dionysusnu schreef: ↑ma 26 aug 2024, 21:54
Ik vind die pagina nu wel erg overschrijverig van de adviesaanvraag. In sommige items wordt alleen de nieuwe situatie beschreven, maar is het zonder voorkennis een beetje onduidelijk wat de echte wijziging is.
Daar sluit ik mij bij nader inzien bij aan.
Als niemand anders zich aanbiedt, wil ik wel zo'n overzichtelijkere en uitgebreidere pagina maken. Mocht het nodig zijn, aangezien ik anders een wijzigingspagina schrijf over een concessie/lijnbundel waar ik zelf niet aan meewerk, dan kan ik er ook een lijnbundel bij doen.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 11:12
door Milco
Van mij mag iemand die wijzigingspagina best aanpassen om e.e.a. duidelijker te maken

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 14:13
door umbusko
De pagina hinkt ook een beetje op twee gedachten: hij benoemt alle treindiensten (in de tabel), maar vaak alleen de wijzigingen in de NS-dienstregeling; wijzigingen in concessies worden vaak gedetailleerder op wijzigingspagina's van concessies besproken. Wellicht is het een idee om een aparte wijzigingspagina te maken voor de concessie Hoofdrailnet en op de pagina "Dienstregeling {jaar}" alleen algemene wijzigingen te zetten en die van niet-concessiegebonden treinen (bijvoorbeeld: lijn X gaat over van deze concessie naar deze concessie; er komt een nieuwe European Sleeper, etc.), desnoods een zeer beknopte samenvatting van echt belangrijke wijzigingen, de tabel met de treinseries natuurlijk en dan door te linken naar de afzonderlijke wijzigingspagina's.
regenmaker schreef: ↑ma 26 aug 2024, 20:24
Ik ben bezig met de inschrijflijst en wil daar ook de treinseriepagina's opnemen in de inschrijving. Het meest handige is dan om in lijnbundels te gaan werken. Wat vinden jullie hiervan en wat vinden jullie bijvoorbeeld van zo'n lijnbundel (als voorbeeld nummer 1)? Mocht iemand een goede verdeling hebben, schiet maar.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Over ... rvoer_2025
Ziet er goed uit!

Wel moet er nagedacht worden over de hoeveelheid bij te werken concessies per persoon, er zijn een paar hele kleintjes (bijvoorbeeld Valleilijn, Gouda-Alphen) die mijns inziens niet zo zwaar hoeven te tellen.
Een voorstel voor de lijnbundels (hopelijk ben ik niks vergeten):
- Zuidoost
IC Maastricht/Heerlen/Venlo/Nijmegen - Utrecht - Dordrecht/Den Helder/Enkhuizen
SPR Weert/Deurne - Eindhoven - Tilburg Universiteit/Oss
SPR Arnhem - Ede-Wageningen
SPR Rhenen/Rotterdam - Breukelen - Amsterdam - Uitgeest
SPR Den Bosch/Tiel - Utrecht - Den Haag/Leiden
- Noordoost
IC Leeuwarden/Groningen/Enschede - Amersfoort/Almere - Den Haag/Rotterdam/Breda (via HSL)
SPR Leeuwarden/Groningen - Zwolle - Almere - Amsterdam/Den Haag
SPR Enschede - Apeldoorn
SPR Zwolle - Amersfoort - Utrecht
SPR Amersfoort - Amsterdam/Schiphol
SPR Utrecht - Almere/Schiphol
SPR Utrecht - Baarn
SPR Utrecht - Utrecht Maliebaan (museumpendel)
- Zuidwest
IC Vlissingen - Amsterdam
IC Roosendaal - Zwolle
IC Eindhoven - Den Haag
SPR Vlissingen - Roosendaal
SPR Dordrecht - Wijchen - Arnhem - Zutphen
SPR Dordrecht - Roosendaal
SPR Dordrecht - Rotterdam - Den Haag
- Noordwest
IC Amsterdam - Haarlem - Den Haag
IC Haarlem - Alkmaar
SPR Amsterdam - Haarlem - Zandvoort
SPR Amsterdam - Haarlem - Hoorn
SPR Haarlem - Den Haag
SPR Amsterdam - Hoofddorp
SPR Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp
- Nachttreinen en Internationaal
ICE International (100, 200)
IC Berlijn (140, 240)
Nightjet (400, 420)
European Sleeper (450)
Eurostar (9100)
Benelux (9200, nieuwe 9500?)
ex-Thalys (9300, 9900)
S32 Roosendaal-Puurs (2500)
RE19 Arnhem - Düsseldorf (20000)
RE13 Venlo - Hamm (20050)
RB51/RB64 Enschede - Münster/Dortmund (20200, 20250)
RB61 Hengelo-Bielefeld (20350)
NS Nachtnet (1400, 11400, 21400, 21500, 22400, 23400, 24400)
Arriva Nachtnet (32700, 32790)
In overleg kunnen sommige lijnen natuurlijk verhuizen, zo kan ik me prima voorstellen dat wie Twente en/of ZwEnZwoKa doet ook graag de RB51, RB61 en RB64 erbij doet. Of bijvoorbeeld de Benelux bij lijnbundel 2 erbij. Of, ... Wat vinden jullie hiervan? Ik wil zelf best 'nachttreinen en internationaal' op me nemen.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 15:54
door iamthedutchdude
Ik zou de losse treinconcessies Vechtdallijnen, ZwEnZwoKa, Treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda en Treindienst Amersfoort - Ede-Wageningen op basis van hun beperkte omvang bij de lijnbundels opnemen (of eventueel Vechtdallijnen en ZwEnZwoKa gezamenlijk als een bundel Treindiensten Overijssel). Gezien de omvang van Regionaal spoorvervoer Fryslân en Groningen zou ik die nog als losse bundel opnemen.
Daarnaast zou ik voor de multimodale concessies het trein- en busdeel niet apart noemen, maar "gewoon" eenmalig onder multimodaal (waarbij Multimodaal dan een extra hoofdstuk/paragraaf tussen Trein en BTM wordt).
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 16:00
door umbusko
Dat klinkt niet onverstandig. Ik zou dan Vechtdallijnen, ZwEnZwoKa en de RB51, RB61, RB64 combineren tot één bundel (hoewel het wat suf is dat er dan ook nog één lijntje bij de concessie Twente zit, maar ja). En Treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda en Treindienst Amersfoort - Ede-Wageningen zou ik dan allebei bij lijnbundel 1 stoppen (omdat daar SPR Den Bosch/Tiel - Utrecht - Den Haag/Leiden en SPR Arnhem - Ede-Wageningen in zitten en lijnbundel 2 al vrij vol zit).
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 17:49
door regenmaker
Ik kan me voorstellen dat sommige gebruikers het leuk vinden om wat werk op de wiki te doen, maar wellicht afgeschrikt worden door de hoeveelheid werk. Daarom dacht ik dat het juist laagdrempelig is om wat kleine concessie / regio's toe te voegen, zoals ZwenZwoka of de Valleilijn. Dat geeft eventueel nieuwe of bestaande gebruikers de kans om bij te dragen.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 17:59
door umbusko
Wat mij betreft is dat ook prima, natuurlijk.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 18:13
door regenmaker
Het is mij om het even als de meerderheid liever grote gebieden heeft ook prima, zelf dus wel een lichte voorkeur om wat kleinere projecten te houden. Wat betreft de multimodale concessies eens dat die onder een aparte subkop kunnen waardoor ze eenmal worden genoemd.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 18:30
door umbusko
We kunnen die kleine concessies best laten staan; als er dan niemand apart op inschrijft kunnen ze altijd nog opgepakt worden door degene die anders het grotere gebied zou doen. Ik ben het met je eens dat het een laagdrempelige manier is om mensen die anders niet zouden meehelpen het ook eens uit te laten proberen.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 20:11
door iamthedutchdude
regenmaker schreef: ↑di 27 aug 2024, 17:49
Ik kan me voorstellen dat sommige gebruikers het leuk vinden om wat werk op de wiki te doen, maar wellicht afgeschrikt worden door de hoeveelheid werk. Daarom dacht ik dat het juist laagdrempelig is om wat kleine concessie / regio's toe te voegen, zoals ZwenZwoka of de Valleilijn. Dat geeft eventueel nieuwe of bestaande gebruikers de kans om bij te dragen.
Met die redenatie is dat inderdaad ook wel logisch. Al vraag ik me af of met name Vechtdallijnen - met de drie/vier stoppatronen (
3800,
8000 en
13800 kort+lang) die ook nog verschillende frequenties in spits en dal hebben - daarvoor geschikt is. Maar ik heb er ook geen probleem mee als ik die even moet nalopen als er wel een nieuwkomer daarop inschrijft, dus geen enorm bezwaar ertegen.
Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki
Geplaatst: di 27 aug 2024, 20:21
door Daniel
iamthedutchdude schreef: ↑di 27 aug 2024, 20:11
Met die redenatie is dat inderdaad ook wel logisch. Al vraag ik me af of met name Vechtdallijnen - met de drie/vier stoppatronen (
3800,
8000 en
13800 kort+lang) die ook nog verschillende frequenties in spits en dal hebben - daarvoor geschikt is.
Denk het niet echt, maar die complexiteit maakt het tegelijk ook wel een goed idee om juist apart te houden natuurlijk. Want zit iemand die al een groot gebied doet er dan wel op te wachten om zo'n ingewikkelde lijn er ook nog bij te doen immers.