Pagina 3 van 113
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 19:07
door Selivio
The Greyhound schreef: ↑wo 05 jul 2023, 18:36
Lange_Dre schreef: ↑wo 05 jul 2023, 17:46
Selivio schreef: ↑wo 05 jul 2023, 07:53
Laatste bestelling van Qbuzz in GD waren Ebusco(Nederlands), Mecedes(Duits) en VanHool(Belgisch), dus om nou te zeggen dat Qbuzz de Nederlandse industrie zoveel mogelijk links laat liggen is naar mijn idee beetje overtrokken(naast dat Qbuzz in de eerste was met behoorlijke order voor Ebusco in het verleden)...
In aanvulling daarop, Qbuzz rijd in GD op de stadsdienst en qlink 1 & 2 met VDL, ook Nederlands.
De tot nu toe bestelde EBUSCO’s kwamen per schip uit China!!!!! De eerste twee echt door Ebusco gebouwde bussen rijden sinds een paar dagen in Hilversum.
En dat was de keuze van Qbuzz dat Ebusco die bussen liet bouwen in Verweggistan? Ebusco is (nog steeds) een Nederlands bedrijf, die inmiddels tot inkeer is gekomen en de bussen in Nederland bouwt, die Qbuzz dus ook krijgt....
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 19:15
door sirvinniei
UtrechtOV schreef: ↑wo 05 jul 2023, 18:37
De stadsbuzz Alphen kan trouwens ook wel beter
Alphen had ooit het plan om lijn 1 en 2 te combineren tot een dubbel zo frequente lijn tussen station Ridderhof en herenhof.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 20:14
door Marijnvdm
Ik hoop dat ze eindelijk een snelle R-net verbinding gaan realiseren tussen Leiden en Noordwijk, dus niet via Katwijk-Noord
zoals eerder voorgesteld maar via de N206 en Beeklaan.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 20:57
door visgraat
Dat kaartje ziet er wel logisch uit. Zo ver is niet om via Katwijk Noord. Naar Estec rijdt je sowieso al.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 21:08
door ArrivaBas
The Greyhound schreef: ↑wo 05 jul 2023, 18:36
Lange_Dre schreef: ↑wo 05 jul 2023, 17:46
Selivio schreef: ↑wo 05 jul 2023, 07:53
Laatste bestelling van Qbuzz in GD waren Ebusco(Nederlands), Mecedes(Duits) en VanHool(Belgisch), dus om nou te zeggen dat Qbuzz de Nederlandse industrie zoveel mogelijk links laat liggen is naar mijn idee beetje overtrokken(naast dat Qbuzz in de eerste was met behoorlijke order voor Ebusco in het verleden)...
In aanvulling daarop, Qbuzz rijd in GD op de stadsdienst en qlink 1 & 2 met VDL, ook Nederlands.
De tot nu toe bestelde EBUSCO’s kwamen per schip uit China!!!!! De eerste twee echt door Ebusco gebouwde bussen rijden sinds een paar dagen in Hilversum.
Nu is het wel genoeg geweest met deze stemmingmakerij. Voorlopig is er nog een bezwaartermijn van zes weken.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 21:28
door Marijnvdm
visgraat schreef: ↑wo 05 jul 2023, 20:57
Dat kaartje ziet er wel logisch uit. Zo ver is niet om via Katwijk Noord. Naar Estec rijdt je sowieso al.
Via Katwijk-Noord is wel degelijk behoorlijk om, omdat je 1) op tussen Duinvallei en Voorstraat vier haltes hebt (nul in mijn voorstel) en 2) over trage lokale wegen rijdt met een aantal rotondes. Dan eindig je met een lijn die er langer dan de 20/21 over doet om van/naar Leiden te gaan. Daarnaast wordt de route tussen Leiden en Katwijk-Noord / Estec al bediend door 430 en Katwijk - Noordwijk door 385 en 90.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 21:51
door visgraat
Route van 20/21 is ook niet onlogisch hoor, want ook Rijnsburg verdient een goede verbinding. Ik kan me wel voorstellen dat de exploitatie duurder wordt als je een nieuwe R-Netlijn maakt. Wellicht kan je in de bestaande structuur meer investeren op 1 route waardoor die heel snel en betrouwbaar is voor de bus en dus aantrekkelijker wordt. Dus ben benieuwd wat uiteindelijk de vervoerder gaat doen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 22:04
door Marijnvdm
Rijnsburg verdient ook zeker een goede, frequente verbinding, waardoor ik voor zou stellen om 1 van de huidige 2 lijnen om te leiden naar bedrijventerrein 't Heen. De andere lijn blijft plekken in Noordwijk ontsluiten waar de R-net lijn niet komt. Samengevat heb je dan de volgende lijnen:
20 Leiden CS - Rijnsburg Noordeinde - 's-Gravendijck - Noordwijk (ontsluitend)
21 Leiden CS - Rijnsburg Noordeinde - 't Heen
422 Leiden CS - Katwijk Duinvallei - Noordwijk (verbindend)
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 22:18
door visgraat
Ja, interessant. Dan bedien je een extra bedrijventerrein. Aan de andere kant is ‘s-Gravendijck juist weer klein. Wat zit daar, dat de bus daarvoor omrijdt?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 22:36
door Marijnvdm
Daar zit een eis van de concessie om het bedrijventerrein aan te doen met "Vast Lijngebonden Openbaar Vervoer"

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 22:43
door visgraat
Een eis, maar die komt dan voort uit een bepaald idee. Is daar een sociale werkplaats of bepaalde onderwijsinstelling gevestigd? Ik neem aan dat een wethouder niet denkt: “Fijn als daar een bus rijdt, zodat mijn zoon dan met de bus naar z’n werk en niet 5 minuten hoeft te lopen vanaf de doorgaande weg.” o.i.d. Ik zie wel iets van ESA op de kaart, op 500 meter van de Herenweg. Moet de bus daarvoor omrijden?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 22:54
door Marijnvdm
Er zijn verschillende bedrijven, waarvan enkele deel uitmaken van het 'Space Business Park', en de route verbindt ook de Willem van den Bergh Stichting met Leiden. Lijn 21 ontsluit momenteel het terrein terwijl lijn 20 er gewoon langs raast. Het lijkt mij logisch dat als lijn 21 vanaf halte Klei-Oost afbuigt naar 't Heen, dat lijn 20 de tragere ontsluitingsroute overneemt. Snelheid wordt geboden door R-net lijn 422.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: wo 05 jul 2023, 23:00
door visgraat
We zullen zien hoe het uiteindelijk wordt uitgevoerd. Als de hoofdroute snel, frequent en betrouwbaar is, kunnen andere lijnen inderdaad de rest bedienen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: do 06 jul 2023, 00:53
door visgraat
sirvinniei schreef: ↑wo 05 jul 2023, 19:15
UtrechtOV schreef: ↑wo 05 jul 2023, 18:37
De stadsbuzz Alphen kan trouwens ook wel beter
Alphen had ooit het plan om lijn 1 en 2 te combineren tot een dubbel zo frequente lijn tussen station Ridderhof en herenhof.
Als je morgen bijvoorbeeld een rit plant van Ridderhof naar station Alphen ad Rijn, heb je na de spits 3 reismogelijkheden per uur, maar deze gaan allemaal binnen ca. 10 minuten tijd: 1, 169 en 183. Blijkbaar niet even afgestemd op elkaar….
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: do 06 jul 2023, 02:16
door Hainje
Is volgens mij een Arriva-ding. Hier in Tilburg is het op corridors precies hetzelfde en dat was in BBA- en Veolia-tijd echt niet. Vaak rijden we in colonne over de Cobbenhagenlaan of vertrekken er twee bussen nagenoeg tegelijk naar station van het Stadhuisplein en dan weer een half uur niets. Alleen al daarom zou ik blij zijn als er over drie jaar een andere vervoerder komt.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: do 06 jul 2023, 08:45
door Roeland
Speedmaster schreef: ↑wo 05 jul 2023, 16:47
In volgorde van wie had het beste bod:
1. QBuzz
2. Transdev
3. Arriva
4. EBS
Zat er veel verschil tussen de 1e, 2e, 3e en 4e?
Heb je daar ook een bron bij? of een achterliggend bericht van de provincie?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: do 06 jul 2023, 09:02
door Speedmaster
Heb alleen deze info, wat score betreft, heb ik geen informatie. Info komt uit betrouwbare bron.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: do 06 jul 2023, 22:46
door visgraat
En 5. Keolis, dnf

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 07 jul 2023, 16:38
door marvinkok
Keolis heeft überhaupt niet meegedaan....
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 07 jul 2023, 19:13
door sandertjo
Nu Qbuzz als winnaar gekozen is, wordt er inmiddels druk gespeculeerd over het te kiezen materieel. En.... Welke fabrikant levert stoelen met stoelverwarming voor reizigers? Het is een groot vraagteken überhaupt waarom die optie gegeven wordt en wie dit kan leveren.
Iemand?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 07 jul 2023, 21:09
door tripel7
Ben vooral benieuwd of stoelverwarming betekend dat dat verwarming vd bus zelf flink terug geschroefd gaat worden, dat was bij de electrische citeas populair om nog net even wat meer range eruit te krijgen...
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: zo 09 jul 2023, 11:50
door buschauffeurDH
Zou Arriva nu nog steeds koortsachtig op zoek zijn naar nieuwe chauffeurs of zouden ze het wel geloven? Want anders maken zij de kosten en helpen Qbuzz in het zadel.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: zo 09 jul 2023, 16:08
door CamilleKreemers
Arriva moet toch nog steeds voldoen aan de verplichtingen van de huidige concessie inclusief exploitatie? Lijkt me dat je niet door verlies maae even kan stoppen met je contract voldoen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: zo 09 jul 2023, 16:28
door Milco
Komen er trouwens allemaal nieuwe bussen of gaan de elektrische Volvo’s over? Die zijn nog relatief nieuw…
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: zo 09 jul 2023, 16:30
door DPDelft
De elektrische Volvo bussen gaan over naar de nieuwe vervoerder.