Pagina 3 van 5

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: zo 05 jan 2025, 17:03
door en-es
Dat was ook mijn ervaring op 26 december.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: zo 05 jan 2025, 20:09
door henrivanderweijden
Of de trein nou op tijd of te laat de grens over gaat.....
Bijna dagelijks loopt de vertraging van de 225 op tussen Duisburg hbf en Siegburg/Bonn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: ma 06 jan 2025, 11:51
door DingeZ
Als ik eens goed kijk naar alle treinen met "verspätung im Ausland" zie ik meestal een vertraging van 20-30 min die in Duitsland oploopt naar 40-60. Overigens zitten er ook een paar tussen waarbij de vertraging in Ah minder dan 5 minuten is.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: ma 06 jan 2025, 14:31
door Matt
Nu heeft de ICE dan ook geen prioriteit binnen Nederland. Ik zie regelmatig dat de NS intercity's voorrang krijgen op de ICE en dat de ICE dan moet wachten. Het gebeurt eerder als de ICE al vertraging heeft, maar zo loopt de vertraging binnen Nederland natuurlijk wel op.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: ma 06 jan 2025, 15:36
door Z2N
Dat ICE geen voorrang heeft is eigenlijk alleen bij vertraging richting Amsterdam, dan krijgt het binnenlandse verkeer vaak voorrang omdat de ICE dan feitelijk het eigen pad verloren heeft.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: ma 06 jan 2025, 16:52
door Gamma
Matt schreef: ma 06 jan 2025, 14:31 Nu heeft de ICE dan ook geen prioriteit binnen Nederland. Ik zie regelmatig dat de NS intercity's voorrang krijgen op de ICE en dat de ICE dan moet wachten. Het gebeurt eerder als de ICE al vertraging heeft, maar zo loopt de vertraging binnen Nederland natuurlijk wel op.
De afgelopen dagen heb ik zeer vaak gezien dat de 3000 naar Den Helder +2 tot +4 krijgt te Arnhem Centraal om een vertraagde ICE voor te laten.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: ma 06 jan 2025, 17:26
door cassie127
Bij vertragingen tot en met 6 minuten gemeten ter hoogte van de IJsselbrug gaat de ICE richting Amsterdam voor. Bij 7 tot en met 10 minuten vertraging gemeten bij hetzelfde punt gaat de 3000 ervoor. Als de ICE Bij Zevenaar met een vertraging vanaf +11 rijdt gaan de 3000, 7500 en 3100 voor, daarna mag de ICE dan vanuit Arnhem naar Utrecht vertrekken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 10:23
door Nitein-Repart
en-es schreef: zo 05 jan 2025, 16:19 De ICE naar/van München is nog niet echt betrouwbaar:
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_225
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_224
Als ik op Zugfinder.net kijk dan lijkt de ICE Amsterdam-München v.v. vertragingsgevoeliger dan binnenlandse ICE's. Ben benieuwd. Op 21 juni neem ik de ICE225 van Duisburg naar Ulm, maar als in Duisburg blijkt dat de ICE225 al een half uur vertraging heeft, mag ik dan gewoon een andere ICE pakken (bijvoorbeeld de ICE625 naar Frankfurt Flughafen en dan de ICE517 naar Ulm), ook al heb ik een uur overstap in Ulm op de RE richting Lindau?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: wo 08 jan 2025, 10:31
door MaartenD
Vandaag is de 225 ook al een half uur te laat vertrokken. Vertraging op het beginstation is al zo iets, dan gaat er in de voorbereiding iets mis.
Rijdendetreinen zegt 65% op tijd in Amsterdam tot 56% op tijd en 6% opgeheven in Arnhem. Over 2 weken tijd met 14 treinen zijn dat 5 vertraagd en 1 opgeheven.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: do 09 jan 2025, 18:00
door hauptbahnhof
Daniel schreef: zo 05 jan 2025, 16:52
en-es schreef: zo 05 jan 2025, 16:19 De ICE naar/van München is nog niet echt betrouwbaar:
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_225
http://zugfinder.net/nl/trein-ICE_224
Ik zie vooral veel "verspätung im Ausland", oftewel Nederland. En bij de trein naar Amsterdam juist veel vertraging uit de voorgaande trein.
Ik heb natuurlijk geen betaalde abo voor deze website maar klopt die melding "verspätung im Ausland" wel? Of wordt dat gewoon zomaar gebruikt door de spoorwegbedrijven?

Dit is natuurlijk een compleet andere trein maar het geeft wel aan dat je niet klakkeloos van die redenen uit moet gaan:
https://treinposities.nl/ritinfo/20241209/9271
Deze trein is op Rtd opgeheven omdat deze trein defect is geraakt. Dus hij is gekeerd op de trein naar Brussel, met grote vertraging.

Toch staat er bij dat het om grote vertraging uit het buitenland ging.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: do 09 jan 2025, 18:28
door rvdborgt
hauptbahnhof schreef: do 09 jan 2025, 18:00 Ik heb natuurlijk geen betaalde abo voor deze website maar klopt die melding "verspätung im Ausland" wel? Of wordt dat gewoon zomaar gebruikt door de spoorwegbedrijven?
Dat is de oorzaak die gegeven wordt als de oorzaak in het buitenland ontstaan is, onafhankelijk van wat de eigenlijke oorzaak is. Het betekent eigenlijk "niet voor onze rekening" en je moet er verder niks achter zoeken. Het heeft met de toedeling van de oorzaak te maken (als in: wie draagt eventuele consequenties) en niks met het tonen van de eigenlijke oorzaak, waardoor dit voor de reiziger dan ook compleet irrelevant is.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: do 09 jan 2025, 19:29
door hauptbahnhof
In het voorbeeld wat ik aangaf, was er met de trein naar Amsterdam niks aan de hand. De trein naar Brussel is ook in Nederland stuk gegaan. Dus inderdaad. Iedereen wilt graag de reden weten (dat zie ik ook vaak terug hier op het forum) maar uiteindelijk kunnen ze gewoon een onzinreden aan de rit koppelen en iedereen is blij.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: do 09 jan 2025, 20:34
door KL577
Ik reisde afgelopen vrijdag 4 januari van München Pasing naar Arnhem in ICE 224. Trein was op tijd weg uit Pasing maar liep +10 op in Stuttgart, dat zou dan inderdaad 'Verspätung eines vorausfahrenden Zuges' geweest kunnen zijn. Maar uiteindelijk is die vertraging onderweg ingelopen en waren we met slechts +3 o.i.d. in Arnhem.

Misschien had ik dus geluk vorige week, maar sowieso vind de directe verbinding met München wel echt een aanwinst :pos:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 10 jan 2025, 09:41
door en-es
Bij het plannen van mijn reis naar Stuttgart viel me wel op dat de tarieven voor ICE224 op 30 december een flink stuk lager lagen dan de overige verbindingen Stuttgart-Baarn. Maar ik vond een thuiskomst rond middernacht iets te laat dus koos ik voor een vroegere en duurdere verbinding.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 10 jan 2025, 12:45
door waldo79
Op 30 december kon ik op een relatief gunstig tijdstip een terugreis vanuit Hannover boeken. Dit was met een ICE in plaats van een IC.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: zo 26 jan 2025, 19:53
door Nitein-Repart
Weet iemand waarom de ICE916 met vertrek om 12:28 uit München eindigt om 14:32 in Stuttgart zonder door te rijden naar NRW en dat ICE919 met vertrek om 15:28 uit Stuttgart en aankomst om 19:26 in München niet in NRW begint? Gebrek aan ICE3Neo-stellen?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: zo 26 jan 2025, 20:55
door Z2N
Die rit rijdt al jaren alleen van München naar Stuttgart, dus dat zal het niet zijn. Gebrek aan vraag lijkt me dan ook logischer.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: zo 26 jan 2025, 21:43
door Matt
Het zou ook deels te maken kunnen hebben met de beperkingen vanwege de verbouwing op Stuttgart Hbf. Op de lijnennetkaart van DB staan alle ICE's namelijk doorgetrokken naar Karlsruhe, Frankfurt of NRW.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 12:38
door Nitein-Repart
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,11061975

De Dosto-IC is nu ook toegelaten in Zwitserland en dus kan de Dosto-IC nu ook tussen Stuttgart en Zürich gaan rijden zonder overstap in Singen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: wo 05 mar 2025, 20:46
door ICE11
Nitein-Repart schreef: ma 11 nov 2024, 19:21
ICE11 schreef: vr 18 okt 2024, 10:46
Nitein-Repart schreef: do 17 okt 2024, 06:39 Overigens rijden er ook geen Intercities meer naar Oberstdorf door spoorproblemen tussen Immenstadt en Oberstdorf.
Volgens een DB-melding zijn in het seinhuis in Oberstdorf diverse kabels zo sterk beschadigd dat het hele seinhuis nieuw moet gebouwd worden (en dat kan meerdere jaren duren). Daarom is in het station van Oberstdorf maar nog een enkele spoor beschikbaar, er kan niet meer worden gerangeerd en sowieso mag zich op het traject tussen Langenwang en Oberstdorf maar nog een enkele trein bevinden.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-13104988
https://www.lok-report.de/news/deutschl ... rabel.html

Het lijkt dat de kabels in het seinhuis te repareren zijn. Optimistische prognoses voorspellen dat de Intercity 2013/2012 en 2085/2084 vanaf het voorjaar van 2025 weer kunnen rijden.
Enkele dagen geleden reed de eerste IC weer naar Oberstdorf!

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 11:20
door en-es
Van Hannover naar Frankfurt via Nederland :trein:
http://treinposities.nl/spooragenda/202 ... scheidsrit

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 13:07
door waldo79
Bedankt voor de tip. Als de tickets enigszins redelijk geprijsd worden wil ik wel meerijden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 13:28
door en-es
Ik heb al geboekt, Amsterdam-Aken met als tussenstops Den Haag HS en Sittard. Ik hou van bizarre routes. _O_

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 13:30
door waldo79
Ah, ik had even geen tijd

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2025

Geplaatst: vr 07 mar 2025, 14:14
door waldo79
Het quotum aan te verkopen tickets voor vandaag is bereikt. Via zowel NSI als DB geen tickets meer beschikbaar.