Pagina 210 van 217
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 10:45
door metalotl
Hermes Mercedes-Benz Citaro
G 9259 in RRReis kleurstelling is gespot in Mijdrecht. Wordt deze tijdelijk ingezet bij de concessie Amstelland-Meerlanden? Toen de 9255 ineens op dook in de regio had ik die ook voorafgaand aan de tijdelijke inzet gezien in Mijdrecht.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 11:06
door omaylie
De 9255 was daar toen als code 95 bus, dus ik denk dat de 9259 dat ook zal zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 11:49
door TLP
omaylie schreef: ↑di 25 feb 2025, 16:54
Die gelede Citea's die eerst in Waterland reden, gaan zoals ik het nu zie ineens naar Connexxion AML. Scheelt laatstgenoemde weer werk, want als ze op de R-net lijnen worden ingezet, hoeven ze alleen de logo's van de vervoerder te vervangen (en misschien ook boordcomputer en incheckapparatuur). Het interieur kunnen ze dan laten zoals het is.
De Schipholnet Citea's die nu een R-net uiterlijk hebben, kunnen dan weer terug naar het Schipholnet uiterlijk..
Heb je een bron? Jouw bericht klinkt namelijk concreter dan dat van Etienne een paar maanden terug, maar ik kan op Busposities of iets dergelijks geen indicatie vinden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 12:07
door Milco
De wagenparknummers die de bussen bij Connexxion zullen krijgen staan wel al ingevoerd op Busposities:
https://busposities.nl/materieel/CXX/CiteaSLFA181E
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 12:23
door omaylie
TLP schreef: ↑wo 26 feb 2025, 11:49
omaylie schreef: ↑di 25 feb 2025, 16:54
Die gelede Citea's die eerst in Waterland reden, gaan zoals ik het nu zie ineens naar Connexxion AML. Scheelt laatstgenoemde weer werk, want als ze op de R-net lijnen worden ingezet, hoeven ze alleen de logo's van de vervoerder te vervangen (en misschien ook boordcomputer en incheckapparatuur). Het interieur kunnen ze dan laten zoals het is.
De Schipholnet Citea's die nu een R-net uiterlijk hebben, kunnen dan weer terug naar het Schipholnet uiterlijk..
Heb je een bron? Jouw bericht klinkt namelijk concreter dan dat van Etienne een paar maanden terug, maar ik kan op Busposities of iets dergelijks geen indicatie vinden.
Lijn 45 is weer eens bezig geweest op de wiki, dus die zit er weer eens bovenop als het gaat om materieel.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 12:31
door mp623
De foto is wat slecht, maar de 1033 stond gisteravond in ieder geval met nog een aantal ex-EBS gelede citeas op CXX garage Amstelveen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 13:33
door Milco
Die 10 bussen erbij hebben vast te maken met de uitbreidingen per 4 mei:
https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... anden-2025
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 15:25
door fred1954
Zag net de Hermes 3387 in Bravo livrei op lijn 174 op de Groenelaan in Amstelveen, het moet niet gekker worden. Hebben we in AML zoveel tekorten, of defecten?
Edit: ik zie op busposities dat ie ook al op Schiphol gespot is.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 16:58
door aadvannijen
En gisteren ( 25-02-2025 ) zag ik 'm in Hoofddorp.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 26 feb 2025, 17:57
door teun
Die rijdt inmiddels toch al een paar weken in AML.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 08:20
door TheAgedGamerYt
Zijn 24 meter bussen wel mogelijk voor lijn 300? Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat er geen 21 meter bussen meer rijden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 09:03
door ThatPCDude
Ik denk dat het uitrijden van station Haarlem dan wel heel lastig wordt. Daarnaast heb je te maken met allemaal vergunningen en dergelijken omdat 24-meterbussen als LZV's gezien worden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 09:05
door fred1954
Het probleem met de 21 meter bussen was volgens mij het manoeuvreren in de binnenstad van Haarlem inclusief station. Dan wordt 24 meter nog moeilijker. Voor de rest is een groot gedeelte van de route Bijlmer - Haarlem recht toe recht aan, dus geen probleem voor lange bussen.
Maar ik begrijp dat er in Schalkwijk een nieuw busstation gebouwd gaat worden, Misschien dat er dan wel rekening gehouden gaat worden met extra lange bussen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 13:36
door sneltram
CXX maakt er weer als vanouds een bende van in de reisinfo met werkzaamheden. Vorige week reed lijn 300 via de Ouderkerkerlaan i.p.v. de Oranjebaan. Wie in- of uitstapte op de Ouderkerkerlaan kreeg als bonus een in- of uitcheck in Ouderkerk Oost of Amstelveen Busstation. Kortom, extra kosten. Al hadden ze de Ouderkerkerlaan op tariefpunt Oranjebaan gezet, was het al veel beter geweest. DRIS-panelen gaven uiteraard niet aan dat de 300 op de Ouderkerkerlaan zou stoppen. De reisplanner wist het evenmin. Een stop op Langerhuize: sommige chauffeurs deden het wel, anderen niet. Altijd handig als de chauffeur het vandaag wel doet en morgen niet. Sta je tenminste in Ouderkerk.
De 300 rijdt inmiddels weer via de Oranjebaan, maar stopt er niet. Dat staat ook in de bussen op de schermen: tot en met 4 mei. De halte is voorzien van een oranje zak: tot eind juni. De DRIS-panelen laten zien dat lijn 300 er gewoon stopt. De reisinformatie ook. Maar de praktijk is weerbarstig: lijn 300 rijdt door. Sommige chauffeurs stoppen er wel, anderen niet. Die wijzen naar de oranje zak en sturen je naar Bankras, waar de bus dan uiteraard al weg is. Hopende dat de volgende er wel stopt, want sommige chauffeurs rijden daar weer door. Ja, zo pest je de reiziger wel weg. Maargoed, die is toch alleen maar lastig....
Zo, dat is er uit. Nu nog verbetering.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 21:28
door TLP
Hatsjoe.
Op het moment dat in OVinfo geen vervallen haltes of vreemde routes staan (zoals non-stop Amstelveen Busstation - Ouderkerk Oost), kun je bonje verwachten.
IIVQ schreef: ↑do 09 jan 2025, 20:29
hauptbahnhof schreef: ↑wo 08 jan 2025, 15:10CXX past volgens mij nooit de reisinfo/dienstregeling aan bij omleidingen.
Nooit is overdreven, maar als de impact klein (zeg 3mn vertraging per rit - dat kan op een reis natuurlijk veel meer zijn) en de duur kort (±3 weken) is dan wordt het vaak niet in de drgl gezet, maar met een tekstbericht en als het goed is een vervallen-halte-melding afgedaan.
Wij hebben een relatief star IT-systeem waarbij in sommige gevallen een routewijziging tot wel 2½ maand van te voren ingeregeld moet zijn, terwijl kleine afsluitingen van de gemeente uit soms maar 3 week van te voren bekend zijn.
(...)
Maar ik herinner me ook zat omleidingen van slechts een halve dag die keurig in de drgl zaten. Vaak was dan de impact wat groter, zoals bijvoorbeeld bij de afsluiting van de Schagerbrug (dat kan meer dan 30km omreizen betekenen).
Wat vinden we dan van deze kleine maar langdurige routewijziging die veel reizigers raakt?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 21:34
door Philip
sneltram schreef: ↑do 20 mar 2025, 13:36
Nu nog verbetering.
Die oranje zak kun je er zelf aftrekken, denk ik :/
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 21:58
door IIVQ
Het is wat onduidelijk, maar in OVinfo srmtaat dat de vervangende halte voor Oranjebaan Bankrashoef is. Dat is zeg maar de "tijdelijke halte". Zou je de halte laten vervallen dan lijkt het of je er helemaal niet in- en uit kan stappen. Zoals gezegd, ons systeem is vrij star en als wijzigingen niet lang van te voren aangeboden zijn, kunnen we er niets meer mee.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 22:25
door Dionysusnu
Het bericht in OVInfo is wel duidelijk, maar ik betwijfel of het genoeg mensen bereikt als je de halte niet ook op vervallen zet. Van de 3 populaire reisplanners toont 1 het bericht helemaal niet (NS), 1 wel, maar zonder indicatie van over welke halte het bericht gaat (Google Maps), en 1 alleen als je doorklikt (9292).
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 23:12
door TLP
IIVQ schreef: ↑do 20 mar 2025, 21:58
Het is wat onduidelijk, maar in OVinfo srmtaat dat de vervangende halte voor Oranjebaan Bankrashoef is. Dat is zeg maar de "tijdelijke halte". Zou je de halte laten vervallen dan lijkt het of je er helemaal niet in- en uit kan stappen. Zoals gezegd, ons systeem is vrij star en als wijzigingen niet lang van te voren aangeboden zijn, kunnen we er niets meer mee.
Je kunt toch de halte op vervallen zetten en als advies de vervangende halte opgeven? Dat is bij zo veel eerdere meldingen gedaan (juist bij CXX), dus ik zie niet in waarom dat nu niet ook zou kunnen.
Verder vraag ik me af of niemand van de IT-afdeling heeft bedacht om een flexibeler systeem te zoeken. Is het economische belang in dit geval veel belangrijker dan reizigerstevredenheid en -comfort?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 00:04
door Meltrain
IIVQ schreef: ↑do 20 mar 2025, 21:58
Zoals gezegd, ons systeem is vrij star en als wijzigingen niet lang van te voren aangeboden zijn, kunnen we er niets meer mee.
Is het dan niet gewoon tijd om het systeem aan te (laten) passen?
Het systeem moet de gebruiker dienen en niet andersom.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 08:11
door IIVQ
TLP schreef: ↑do 20 mar 2025, 23:12
IIVQ schreef: ↑do 20 mar 2025, 21:58
Het is wat onduidelijk, maar in OVinfo srmtaat dat de vervangende halte voor Oranjebaan Bankrashoef is. Dat is zeg maar de "tijdelijke halte". Zou je de halte laten vervallen dan lijkt het of je er helemaal niet in- en uit kan stappen. Zoals gezegd, ons systeem is vrij star en als wijzigingen niet lang van te voren aangeboden zijn, kunnen we er niets meer mee.
Je kunt toch de halte op vervallen zetten en als advies de vervangende halte opgeven? Dat is bij zo veel eerdere meldingen gedaan (juist bij CXX), dus ik zie niet in waarom dat nu niet ook zou kunnen.
Verder vraag ik me af of niemand van de IT-afdeling heeft bedacht om een flexibeler systeem te zoeken. Is het economische belang in dit geval veel belangrijker dan reizigerstevredenheid en -comfort?
Als je de halte op vervallen zet, dan betekent het dat Google of 9292 alleen Busstation Amstelveen (1,2 km) of Ouderkerk adAO (3,1km) als alternatief toont, terwijl het juiste alternatief, Bankrashof, 388m verder is.
Ik weet wel dat IT bezig is met een update in systemen, maar wat precies de effecten daarvan zijn weet ik niet - en is ook niet aan mij om te vertellen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 11:27
door hauptbahnhof
Werkt CXX ook niet met Hastus? Dan moet er toch gewoon een compleet nieuwe dienstegeling gemaakt kunnen worden binnen korte tijd. Zo'n omleiding is ook echt wel ruim van te voren bekend dus het komt vooral over als onwil i.p.v. onmacht.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 15:51
door Hainje
Meltrain schreef: ↑vr 21 mar 2025, 00:04
Het systeem moet de gebruiker dienen en niet andersom.
Ik denk dat jij als doorgewinterde ov-hobbyist toch wel moet weten dat die vlieger natuurlijk lang niet altijd opgaat in het ov.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 19:28
door TLP
Hoe bedoel je dat?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 20:09
door sneltram
Vanavond zag ik op de Oranjebaan geen vertrektijden meer op de DRIS-panelen. Wellicht leest CXX mee. In ieder geval veel duidelijker zo. Alleen nog een scrollende tekst dat je naar Bankras moet, zie je nu. Top