Pagina 25 van 35
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 16:30
door ZO6176
Heel_Holland_Spot schreef: ↑zo 04 aug 2024, 16:03
Eerder stond op dit forum iets over een verwachting:
Lijnen 2 en 4 die nu door bussen van de 400-lijnen worden gereden, omdat er meer bussen nodig gingen zijn voor de Bravodirect lijnen.
Dit dacht ik ergens te hebben gelezen.
Maar lijn 2 en 4 hebben niet zoveel wagens nodig. In de coronatijd reden 3, 5, 7 en 17 ook met geleed. Dat was dan wel om een andere reden maar zie in 5 en 7 ook wel kanshebbers
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 16:31
door Heel_Holland_Spot
Maar de MAN's zijn één op één vervangen met de Citea's, dus dan zouden ze toch een citea overschot krijgen?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 16:35
door ZO6176
Maar het aantal afgevoerde amba's is groter dan het aantal Iveco's. Er zal in september wel weer opgeschaald worden. Plus dat de korte ritten van 319 en 321 nu met geleed gereden wordt.
En Hermes heeft volgens mij de verplichting om emissie-vrij te rijden
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 16:45
door Hainje
ZO6176 schreef: ↑zo 04 aug 2024, 16:30
Maar lijn 2 en 4 hebben niet zoveel wagens nodig. In de coronatijd reden 3, 5, 7 en 17 ook met geleed.
Lijn 5 met geleed???!

Intens.
(Vooral Pres. Steijnstraat/Cronjéstraat)
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 17:49
door ZO6176
Dat schijnt gemakkelijker te gaan dan met een 13-meter Citea
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 18:14
door fogeltje
ZO6176 schreef: ↑zo 04 aug 2024, 16:35
Maar het aantal afgevoerde amba's is groter dan het aantal Iveco's. Er zal in september wel weer opgeschaald worden. Plus dat de korte ritten van 319 en 321 nu met geleed gereden wordt.
En Hermes heeft volgens mij de verplichting om emissie-vrij te rijden
321 heeft toch geen korte ritten meer? Alles toch door Oost? De oude rittem maar het Pastoor Poellplein zijn nu toch 323? Gaat die dan geleed? Kan een gelede wel goed keren op Pelgrimsrust?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 18:53
door ZO6176
Kan dat niet op de rotonde?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 19:22
door fogeltje
Verhip, je hebt daar natuurlijk meteen die rotonde, daar heb je gelijk in...maar dan zou hij wel aan de straat moeten halteren en niet op het "busstationneke". Wordt die halte aan de weg eigenlijk wel gebruikt? Ik vermoed dat de 25-light (655) daar stopt.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 21:05
door maurits-07
ZO6176 schreef: ↑zo 04 aug 2024, 16:35
Maar het aantal afgevoerde amba's is groter dan het aantal Iveco's. Er zal in september wel weer opgeschaald worden. Plus dat de korte ritten van 319 en 321 nu met geleed gereden wordt.
En Hermes heeft volgens mij de verplichting om emissie-vrij te rijden
De gelede wagens hebben op lijn 321 gereden in de periode van ergens rond de aanvang van het afgelopen schooljaar tot aan de opschaling/ verplaatsing van ritten na de herfstvakantie. Het betrof eigenlijk niet korte ritten maar gewoon normale ritten, aangezien het eindpunt door de werkzaamheden in Gemert bij west-om/heuvel lag. De gelede wagens reden hier dan ook naar toe, al waren het geloof ik maar 4 retourritten per dag, met de best vreemde constructie dat deze wagens overdag op 404 reden maar dan in de spits daarvan af werden gehaald, waardoor er in de spits geen 404 reed.
Na de herfstvakantie was 321 dan weer ieder kwartier in de spits en in het dal iedere 30 min met de streek 12,9 meters tot dat in december de 323 kwam en ze beiden ieder halfuur gingen rijden.
Tevens verwacht ik persoonlijk niet dat de wagens uit Oslo op de streeklijnen te zien zullen gaan zijn, maar eerder op lijnen als 2/4 in de stad om de direct geleden vrij te spelen voor ritten naar ASML en wellicht een eventuele opschaling. Ook dacht ik ergens iets te hebben gehoord over een toekomstige 419 naar de ASML? Wellicht is dat in de beslissing van de aanschaf van de 18 bussen mee genomen. Ben benieuwd wanneer ze op de dienst te zien zullen zijn.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 21:54
door ZO6176
Maar worden de Noorse geledes geen direct wagens? Met andere woorden: zit er een flut Interieur in?
404 is echt voor de scholen aan de sterrenlaan. In het spitsuur zijn deze scholen al klaar. Dus is het wel te snappen dat dan geen 404 rijdt
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 22:04
door Hans
Over geleed op lijn 5, daar heb ik in het verleden voor de 1e concessie in december 2008 in ging geregeld gereden met gelede bussen. Die hadden we toen ruim voldoende itt 12-meter wagens af en toe. Toen reden we met geleed op zowel lijn 2, 3, 5 en 19 (huidige lijn 16).
Geleed heeft een kortere wielbasis, waardoor het inderdaad makkelijker kan zijn dan met een 13 meter.
De wagens uit Oslo gaan pas een rol spelen bij de eerst volgende opschaling en die is NIET in september. Aan de wagens moeten nog een aantal aanpassingen gedaan worden / zaken uitgezocht worden, viribus, Chico's en info-schermen ingebouwd worden en er moet nog Bravo bestickiering op komen.
Over het moment van opschaling en inzet van de diverse voertuigen ga / kan ik nu nog niets zeggen. Het is eerst zaak dat de plannen definitief zijn en de werkvloer er ook wat meer weet van heeft.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 12:39
door maurits-07
ZO6176 schreef: ↑zo 04 aug 2024, 21:54
Maar worden de Noorse geledes geen direct wagens? Met andere woorden: zit er een flut Interieur in?
404 is echt voor de scholen aan de sterrenlaan. In het spitsuur zijn deze scholen al klaar. Dus is het wel te snappen dat dan geen 404 rijdt
Nu rijdt ie wel gewoon tijdens de spitsuren, tot ca half 6. Maar ook in de ochtendspits werden de bussen in die omstandigheden begin herfst vorig jaar van 404, wanneer er toch wel veel scholieren zijn:)
En over de Noorse wagens, op busposities zijn foto’s te vinden van het interieur van deze wagens, en daar zijn kiel hoge rugleuning stoelen te zien. Voor standaard stad lijnen maar ook voor de direct stadslijnen is dit een meer dan prima interieur, daar heeft de keuze voor normale of direct uitvoering lijkt me niet zoveel mee van doen.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 12:51
door Meltrain
maurits-07 schreef: ↑ma 05 aug 2024, 12:39
En over de Noorse wagens, op busposities zijn foto’s te vinden van het interieur van deze wagens, en daar zijn kiel hoge rugleuning stoelen te zien.
Waar dan? Bij geen enkele bus in
dit overzicht staan foto's.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 13:13
door omaylie
Misschien moet je ook kijken bij
UniBuss, de voorganger.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 13:40
door Lijn 45
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 16:26
door Selivio
Weet iemand ook wat de reden is dat de Noren deze relatief jonge bussen alweer van de hand doen? Voldoen ze daarr niet aan de verwachtingen, of heeft het een andere reden?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 17:31
door Lijn 45
Ik dacht dat het iets van een aflopende concessieperiode was.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 17:35
door maurits-07
Lijn 45 schreef: ↑ma 05 aug 2024, 13:40
Of nog specifieker
hier.
Exact daar
De reden dat de Noren deze bussen van de hand wilden doen is vermoedelijk einde concessie, aangezien er op dit forum eerder werd bericht dat ook elektrische Solarissen en Mercedessen uit het zelfde bouwjaar (2019) te koop werden aangeboden, die reden voor dezelfde vervoerder in Oslo.
Dus het lijkt niet een op een ontevreden gebruiker o.i.d.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 06 aug 2024, 01:22
door Hans
Wat hierboven vermeldt staat is inderdaad de reden. De concessie waarop deze bussen reden is afgelopen en gewonnen door een ander. Bussen zijn ingeruild / terug verkocht aan VDL.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 06 aug 2024, 07:22
door huibf
Ontevreden VDL gebruikers, dat kan niet...
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 06 aug 2024, 09:54
door Selivio
Grapjas

Maar dank jullie. Wel grappig dat ze het daar blijkbaar anders doen dan hier. Hier waren die bussen gegarandeerd meegegaan naar de nieuwe concessie (ook een beetje de reden dat ik die reden zelf eigenlijk afgeschreven had). Weer wat geleerd

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 06 aug 2024, 10:01
door WALUIGI96
Hier gaan bussen niet altijd mee naar een nieuwe concessie als een andere vervoerder een concessie wint, meestal worden de bussen dan ook verkocht of verdeeld over andere concessies van de vervoerder om daar oude bussen te vervangen.
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 06 aug 2024, 11:40
door maurits-07
Ik kan me niet herinneren dat er bij de aanbesteding van een nieuwe concessie niet in de eisen stond dat bussen van een vergelijkbare leeftijd als in Oslo (als dat ergens bij een concessiewissel in Nederland is voorgekomen) verplicht moesten worden meegenomen?
Oudere bussen gaan niet altijd mee nee en worden helemaal bij Arriva en Qbuzz vaak verdeeld over andere concessies zoals je zegt, maar bij zo’n jonge leeftijd?
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 06 aug 2024, 14:00
door The Greyhound
Arriva Waterland liep van 2005 tot 2011 en geen van de bussen ging over naar EBS (wat naar later bleek door foute aannames te laag had ingeschreven en in financiële problemen kwam)
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Geplaatst: di 06 aug 2024, 14:06
door The Greyhound
Selivio schreef: ↑di 06 aug 2024, 09:54
Grapjas

Maar dank jullie. Wel grappig dat ze het daar blijkbaar anders doen dan hier. Hier waren die bussen gegarandeerd meegegaan naar de nieuwe concessie (ook een beetje de reden dat ik die reden zelf eigenlijk afgeschreven had). Weer wat geleerd
Eigenlijk vreemd dat je de bussen moet overnemen. Zo blijf je als nieuw bedrijf altijd zitten met de materieel keuzes van je voorganger. Het resultaat daarvan zien we op de Veluwe met de BYD bussen.