Pagina 26 van 35

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 14:31
door Mr-W
huibf schreef: di 06 aug 2024, 07:22 Ontevreden VDL gebruikers, dat kan niet...
In Griekenland is de VDL vooral n goedkope keuze, Setra rijdt men hier t liefst bij het touringcarbedrijf 😉 🇬🇷

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 06 aug 2024, 14:46
door Hans
The Greyhound schreef: di 06 aug 2024, 14:06
Selivio schreef: di 06 aug 2024, 09:54 Grapjas :mrgreen: Maar dank jullie. Wel grappig dat ze het daar blijkbaar anders doen dan hier. Hier waren die bussen gegarandeerd meegegaan naar de nieuwe concessie (ook een beetje de reden dat ik die reden zelf eigenlijk afgeschreven had). Weer wat geleerd :pos:
Eigenlijk vreemd dat je de bussen moet overnemen. Zo blijf je als nieuw bedrijf altijd zitten met de materieel keuzes van je voorganger. Het resultaat daarvan zien we op de Veluwe met de BYD bussen.
Hier was de problematiek met de BYD bussen bekend. Ook de reden dat diverse vervoerders niet inschreven.

Maar laten we hier terug gaan naar het topic onderwerp " Brabant Zuidoost"

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 07:27
door huibf
Daar is weinig te doen.
We wachten op de opschaling... ooit...

De aanleg van hov3 is op stoom.
Het deel tot aan Acht waar lijn 8, acht binnenrijd is zo goed al klaar.
Halte Marathonloop is ook zo goed als af.
Inmiddels wordt er op industrieterrein De Schakel ook hard gewerkt. De bushalten van lijj 10 krijgen een upgrade en de contouren van de busbaan zijn daar ook zichtbaar.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 10:53
door maurits-07
Is het eigenlijk de bedoeling dat lijn 400 van de HOV 3 gebruik gaat maken? Als je op de kaart kijkt zou het dan namelijk een flinke omweg worden qua route, dan ligt HOV1 toch directer richting airport als je puur van boven af kijkt . En zijn er andere lijnen die er gebruik van moeten gaan maken?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 11:02
door RnBn
De HOV1 is in kilometers inderdaad korter (met reizen op saldo is de 401 dan ook goedkoper dan de 400) maar de HOV1 zit aan zijn maximum capaciteit. Het laatste wat ik hoorde was het vooral nog de vraag of de 400 de nieuwe haltes gaat aandoen of dat er een snel en een stop variant komt.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 12:06
door Hans
Vanaf maandag 12 augustus gaat lijn 400 in elk geval beide richtingen t/m medio maart 2025 omrijden. Wij rijden dan de omleidingsroute zoals recent al gebeurde: vanaf WoensXL van 1e Lieven de Keylaan, Vredeoord en Achtsteweg Zuid naar de Anthony Fokkerweg v.v.

Er wordt in die periode druk gewerkt aan het stuk busbaan tussen Cor Gehrelslaan t/m Achtseweg Zuid en daar wordt veel vertraging verwacht.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 07 aug 2024, 17:27
door huibf
In een richting toch?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: do 08 aug 2024, 19:08
door Hans
Nee, beide richtingen.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: ma 02 sep 2024, 21:01
door Lijn 45
De eerste nieuwe streekcitea is inmiddels geleverd.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 03 sep 2024, 22:34
door maurits-07
Ook van de eerste ex oslo gelede citea is inmiddels een foto te vinden op busposities

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: di 03 sep 2024, 22:50
door Hans
Die ex-Noorse gelede is momenteel aanwezig voor testritten. Nog verre van inzetbaar in de reizigersdienst. Dat duurt nog wel een aantal weken.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 04 sep 2024, 08:06
door regenmaker
Net een testrit gezien op Eindhoven Centraal van de 9543 zo'n ex-Oslo Citea met groene kentekenplaten.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 04 sep 2024, 09:33
door maurits-07
Misschien ben ik een te grote digibeet want het lukt me maar niet om hier een foto up te loaden, maar net op het station spotte ik hem inderdaad.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 04 sep 2024, 09:38
door Meltrain
Zie hier. (A)

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: vr 06 sep 2024, 11:11
door teun
Lijn 45 schreef: ma 02 sep 2024, 21:01 De eerste nieuwe streekcitea is inmiddels geleverd.
Volgens busposities rijdt deze bus ook al sinds dinsdag steeds in de Eindhovense omloop 157 (lijn 9/20 en 18); sinds woensdag heeft hij elke dag de gehele omloop uitgereden. *O*

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: vr 06 sep 2024, 17:10
door huibf
RnBn schreef: wo 07 aug 2024, 11:02 De HOV1 is in kilometers inderdaad korter (met reizen op saldo is de 401 dan ook goedkoper dan de 400) maar de HOV1 zit aan zijn maximum capaciteit. Het laatste wat ik hoorde was het vooral nog de vraag of de 400 de nieuwe haltes gaat aandoen of dat er een snel en een stop variant komt.
Vergeet dat maar. Dat is onhandig. Je zal dan net zien de de rit die overal stopt dan tjokvol zit.
Lijn 400 gaat stoppen op de nieuwe halten. Dat zijn er overigens maar 4: Marathonloop, nabij Acht en twee keer op de Schakel

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: vr 06 sep 2024, 19:38
door ZO6176
En dan ook nog BIC?

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: vr 06 sep 2024, 21:05
door ITF
huibf schreef: vr 06 sep 2024, 17:10
RnBn schreef: wo 07 aug 2024, 11:02 De HOV1 is in kilometers inderdaad korter (met reizen op saldo is de 401 dan ook goedkoper dan de 400) maar de HOV1 zit aan zijn maximum capaciteit. Het laatste wat ik hoorde was het vooral nog de vraag of de 400 de nieuwe haltes gaat aandoen of dat er een snel en een stop variant komt.
Vergeet dat maar. Dat is onhandig. Je zal dan net zien de de rit die overal stopt dan tjokvol zit.
Lijn 400 gaat stoppen op de nieuwe halten. Dat zijn er overigens maar 4: Marathonloop, nabij Acht en twee keer op de Schakel
Lijn 400 kan ook opgesplitst worden in een snelle lijn 400 en een langzamere lijn, met als nummer bijvoorbeeld 410. 2 verschillende stoppatronen van dezelfde lijn is inderdaad niet handig.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: za 07 sep 2024, 01:05
door Hans
ZO6176 schreef: vr 06 sep 2024, 19:38 En dan ook nog BIC?
Uiteraard, dat is een drukke halte geworden ondertussen. Zeker in de spitsuren.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: za 07 sep 2024, 09:24
door huibf
ITF schreef: vr 06 sep 2024, 21:05

Lijn 400 kan ook opgesplitst worden in een snelle lijn 400 en een langzamere lijn, met als nummer bijvoorbeeld 410. 2 verschillende stoppatronen van dezelfde lijn is inderdaad niet handig.
Ga er niet vanuit dat er DRU bijkomen. Zoals ik al schreef krijg je het probleem dat mogelijk de snelle variant leeg is en de langzame bij het beginpunt al vol zit en niemand mee kan. Je ziet dat ook bij 401. Die zit op airport al vol en dan kan er niemand meer mee in Meerhoven. Reizigers laten zich niet dwingen en pakken de eerste bus naar 'station' of 'airport'.
HOV krijgt dan wel zijn naam: Halte Overslaand Vervoer (A)

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 12:10
door Bussjakie
De concessie is verlengd tot de zomer van 2029. Wat een bijzondere keus overigens om in de zomer een nieuwe concessie in te laten gaan. Is dat dan met dezelfde dienstregeling als de voorgaande concessie?

https://www.ed.nl/eindhoven/worstelend- ... ~a0aefeaa/

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 12:51
door Hans
Die keus is ingegeven door het feit dat de nieuwe concessie dan in een rustigere periode start.
De opstart is dan wat minder complex/lastig, omdat bij aanvang van de zomerdienst gestart wordt. Er wordt dan minder frequent gereden, minder bussen nodig en dus wat meer speling om problemen te ondervangen.

Je ziet dit in steeds meer concessies gebeuren.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 12:57
door teun
Wat andere interessante puntjes uit het artikel overigens:

-Het lijkt erop dat ZE tijdens de looptijd helemaal van de baan is, dus (een deel van) de 13m Citea's en de MidCity's zullen dan wel tot 2029 blijven rijden.

-De nieuwe Noorse geledes zouden in ieder geval ook op streeklijnen inzetbaar moeten zijn nadat ze een nieuwe set batterijen ingebouwd hebben -of dat in de praktijk gaat gebeuren zal me benieuwen- maar het blijft natuurlijk een flink aantal nieuwe bussen dat je tenzij er op de stadslijnen flink uitgebreid wordt niet allemaal zomaar daar kunt inzetten.

-In de herfstvakantie wil men blijkbaar al weer een beetje gaan opschalen, ben benieuwd hoe en wat.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 13:09
door Hans
De opschaling die genoemd wordt is per zondag 27 oktober. Dus na de herfstvakantie.
De Noorse geledes hebben nu nog oude accu pakketten, daarmee zullen ze instromen. Ze staan op een wachtlijst voor nieuwe accu's. Er wordt momenteel test mee gereden. Vanwege de beperkte actie radius worden dat nu dus aparte omlopen, die wat sneller naar de laders gaan dan de 9500-serie.

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 16:56
door huibf
De opschaling eind oktober is, zo is al eerder gemeld, alleen voor de 'lage' genummerde niet HOV, stadslijnen.
Bijna alles keert weer terug zoals in 2020 was.
Alleen de 4x per uur is niet in de dal en zaterdagen, dat blijft nog 2x per uur.

Bijzonder is dat lijn 2, 4 en 5 dus 4x per uur rijden in de spits maar de lijnen 402, 403, 405 en 406 2x per uur blijven rijden. Dexreden is dat deze op het lange gezamenlijke traject wel 4x per uur rijden.