Pagina 28 van 35
Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 18 mar 2025, 21:34
door htm_tram
Meltrain schreef: ↑di 18 mar 2025, 19:50
htm_tram schreef: ↑di 18 mar 2025, 14:26
gelukkig staan EBS en Zeeland bekend om de afbraak van het ov. Lijkt me dus een gouden combinatie.
Ik ben in Delft behoorlijk tevreden met EBS.
In Voorne-Putten en Haaglanden ging de overgang naar EBS overigens vrij probleemloos.
Zo probleemloos was HGL niet, zeker voor het personeel niet
Re: Concessie Zeeland (2027-2038
Geplaatst: di 18 mar 2025, 21:40
door custermans
Re: Concessie Zeeland (2027-2038
Geplaatst: di 18 mar 2025, 22:01
door Milco
Zijn de nieuwe - nog te leveren - bussen van BYD dan ook al slecht?
Re: Concessie Zeeland (2027-2038
Geplaatst: di 18 mar 2025, 22:07
door Herjanuitoverijssel
Als die maar beter zijn als die in ijssel vecht, Je zou denken dat Ebs daar wel van geleerd heeft maar niet dus
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 05:57
door DPDelft
In Poeldijk komen ook nieuwe BYD wagens. Dit is een ander model dan in IJssel-Vecht rijdt. Laten we eerst wachten tot de eerste wagens rijden voordat er een oordeel over komt.
De wagens van Yutong in ZHN zijn in ieder geval eerder geleverd dan ze besteld waren. Dus qua levertijden is de keuze voor een Chinese bus te begrijpen.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 07:16
door Guilliamseleendert
Gelukkig staan er ook nog wat positieve reacties in het draadje. Ik zelf ben chauffeur van stalling Sint-Maartensdijk.
Ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken voor ons, ben ook geen fan van Arriva daar heb ik 8 jaar voor gewerkt in West Brabant (Bergen op Zoom) maar dat zijn mijn ervaring.
Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 07:34
door VIRM
Meltrain schreef: ↑di 18 mar 2025, 19:50
VIRM schreef: ↑di 18 mar 2025, 16:25
Ojee, er hebben hier mensen kritiek op EBS....
Je hebt nogal eenzijdige kritiek.
Oh, ik benoem ook de positieve kant van EBS dat ze wil interessante dingen willen doen met het lijnennet.
Maar als je zelf reiziger bent in Ijssel-Vecht, heb je zelf mogen ervaren dat ze twee keer een puinhoop hebben gemaakt bij de concessieovergang (in het tweede jaar kwam het tweede stuk van de concessie er bij), reisinformatie dat van geen kant deugde en veel te laat afschalen bij personeelstekort. Dat is even wat meer dan de gebruikelijke eerste paar weken rommel bij een concessieovergang.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 08:09
door ICE11
custermans schreef: ↑di 18 mar 2025, 21:40
BYD troep voor Zeeland, joepie....
Er wordt van alle kanten betreurd dat de Europese industrie achteruit gaat, maar als dan zoals in dit geval vervoerders in grote schaal in China kopen wordt er vanuit de politiek nog toegejuicht, wat dat toch voor fijne bussen zijn.... Tot op die moment wanneer (hopelijk nooit) bij voorbeeld VDL de deuren moet sluiten omdat de Chinezen de hele markt hebben overgenomen. Dan zijn er weer krokodillentranen. Gelukkig worden hier in Duitsland nog in meerderheid bussen van inheemse producenten gekocht.

Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 08:41
door VIRM
Oh, ik voorspel dat er in de toekomst wel een moment gaat komen dat de EU hoge invoerheffingen gaat opleggen aan Chinese bussen. Wat voor auto's kan, kan ook voor bussen.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 10:07
door ICE11
Maar kunnen de Chinezen dergelijke heffingen niet omzeilen door hun bussen bij voobeeld in Oost-Europa te bouwen?
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 10:28
door Z2N
Dat hangt ervan af hoe je je handelsbeperking oplegt: als bussen voor zoveel % uit onderdelen moeten bestaan die gemaakt zijn in een bepaald gebied moet een constructeur wel echt de manier van werken aanpassen.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 11:37
door The Greyhound
ICE11 schreef: ↑wo 19 mar 2025, 10:07
Maar kunnen de Chinezen dergelijke heffingen niet omzeilen door hun bussen bij voobeeld in Oost-Europa te bouwen?
Op de bouwpakketten kan die uit china komen kan je ook importheffing laten betalen. Zo worden in Amerika gebouwde auto's ook duurder als er Europees staal voor gebruikt wordt. Gezien de geopolitieke verhoudingen kunnen deze heffingen richting China niet snel genoeg ingevoerd worden. We moeten in Europa in staat zijn en blijven zelf een autobus industrie te blijven houden.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 12:25
door CamilleKreemers
Nu wordt er wel geklaagd over bussen. In China kopen, maar aanbestedingen eisen dat het materieel er is bij de start en de Europese bouwera hebben getoond te laat te leveren.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 12:48
door Z2N
Dat kan ook indirect een gevolg zijn van de marktontwikkelingen, een overheid kan er ook voor kiezen om de eigen busmarkt proberen te laten ontwikkelen. Protectionistische maatregelen dragen daar dan aan bij.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 14:50
door CSA2
Dat ontwikkelen van onze eigen busmarkt gaat geweldig! De 1 is bijna failliet en de ander levert bijna een jaar te laat, door de levering van onderdelen en accu's uit... China! Door die hele markt dicht te gooien neem je ook de motivatie en prikkel weg om als fabrikant door te blijven ontwikkelen. Je kan heel hard naar China gaan wijzen maar we hebben zelf liggen slapen, niet de Chinezen. En bouwpakketten hoger belasten werkt in je nadeel want dat geldt dus ook voor losse onderdelen en andere randzaken voor allerhande voertuigen. Je schiet jezelf in je eigen voet.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 18:01
door The Greyhound
Chinese bussen waren in het verleden ook niet altijd op tijd en bovendien vaak van bedroevende kwaliteit (BYD, Ebusco 2.2).
Op de arbeidsomstandigheden in China valt het nodige af te dingen waardoor je uit dat land eigenlijk geen auto's en bussen moet kopen. Daarnaast worden de prijzen van Chinese producten niet door de vrije markt bepaald maar door de Chinese overheid. Verlies wordt op de koop toe genomen. In San Francisco koste een (in de VS geassembleerde BYD 30% minder dan een New Flyer!). Inmiddels is daar en in andere Amerikaanse steden gelukkig ook duidelijk geworden dat goedkoop uiteindelijk ook duurkoop is.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 18:39
door nvdw
De provincie eist elektrische bussen, dus de provincie krijgt elektrische bussen.
De marktsituatie mag na een paar jaar inmiddels als bekend worden verondersteld, toch?
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 19:22
door Meltrain
The Greyhound schreef: ↑wo 19 mar 2025, 18:01
Chinese bussen waren in het verleden ook niet altijd op tijd en bovendien vaak van bedroevende kwaliteit (BYD, Ebusco 2.2).
Over de Ebusco 2.2 zijn bij mij geen klachten bekend.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 19:36
door omaylie
De enige problemen die ik kan bedenken bij de Ebusco 2.2 zijn problemen met de airco's bij alle bussen die voor Qbuzz zijn geleverd.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: wo 19 mar 2025, 22:27
door Styyx
Meltrain schreef: ↑wo 19 mar 2025, 19:22
Over de Ebusco 2.2 zijn bij mij geen klachten bekend.
Ik zou niet harder dan 10 over een drempel gaan.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: do 20 mar 2025, 08:07
door Zeelandman
Weet iemand of ebs ook geleed gaat rijden? Want op een aantal lijnen is het in de spits zonder geleed niet te doen lijkt mij
Re: Concessie Zeeland (2027-2038
Geplaatst: do 20 mar 2025, 12:01
door custermans
ICE11 schreef: ↑wo 19 mar 2025, 08:09
custermans schreef: ↑di 18 mar 2025, 21:40
BYD troep voor Zeeland, joepie....
Er wordt van alle kanten betreurd dat de Europese industrie achteruit gaat, maar als dan zoals in dit geval vervoerders in grote schaal in China kopen wordt er vanuit de politiek nog toegejuicht, wat dat toch voor fijne bussen zijn.... Tot op die moment wanneer (hopelijk nooit) bij voorbeeld VDL de deuren moet sluiten omdat de Chinezen de hele markt hebben overgenomen. Dan zijn er weer krokodillentranen. Gelukkig worden hier in Duitsland nog in meerderheid bussen van inheemse producenten gekocht.
Hulde.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038
Geplaatst: do 20 mar 2025, 12:02
door custermans
Herjanuitoverijssel schreef: ↑di 18 mar 2025, 22:07
Als die maar beter zijn als die in ijssel vecht, Je zou denken dat Ebs daar wel van geleerd heeft maar niet dus
Schijnt het nieuwste model te zijn dus hopelijk wel voor de chauffeurs.
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 11:14
door fred1954
Begrijp ik het goed dat CXX zich helemaal niet ingeschreven had voor de concessie Zeeland?
Re: Concessie Zeeland (2027-2038)
Geplaatst: vr 21 mar 2025, 11:15
door Milco
Klopt, de inschrijvers waren Arriva en EBS.