Pagina 29 van 65

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 16:08
door iamthedutchdude
nv_busfreak schreef: do 10 okt 2024, 20:12
ov'tje schreef: do 10 okt 2024, 18:44 Dat was mogelijk de bedoeling, maar gaat niet lukken omdat er in GD nog geen vervangers zijn voor de Qliners.
Daar komen tijdelijke bussen voor tot elektrische Qliners instromen
Mogelijk is dit het antwoord op de vraag waar de Volvo's en MAN Lions City komen te rijden? Daarvan zouden er immers in totaal 16 of 17 komen (11 MAN Lion's City, 5 of 6 Volvo 8900), terwijl volgens het lijstje van @Finley1965 (i.c.m. het nieuwsartikel van Qbuzz) 18 tot 20 Qliners uit GD richting Fryslân gaan. Als er dus nog ergens een paar bussen vandaan getrommeld worden kan er 1 op 1 vervangen worden, maar misschien red GD het ook wel met 2 à 3 bussen minder.

Daarnaast voldoen de Integro's vanaf augustus 2026 niet meer aan de leeftijdeisen van de concessie GD, waarbij het ook logisch is om niet te dicht op de deadline te gaan zitten. Gezien de bouwjaren die voor de Volvo's en MAN genoemd worden, voldoen die bussen nog wel wat ruimer aan de leeftijdeisen voor (vervangende) bussen in GD.

Het enige waar ik wel verbaasd over ben, is dat er zogezegd slechts 5 Integro's van GD naar Fryslân zouden gaan (en de rest Setra's worden), terwijl er binnen Qbuzz nog maar 11 Integro's zijn (allemaal in GD, aldus Busposities). Ik had dan dus eerder alle Integro's en iets minder Setra's naar Fryslân gestuurd. Daarmee had Qbuzz ook in GD veiliger gezeten qua leeftijden van bussen (mede aangezien de vervanging van de Van Hool's nog niet besteld zijn).

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 18:46
door ov'tje
Twee of drie Qliners minder in GD kan op zich wel aangezien er nu regelmatig Setra's opduiken op de streekdienst.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 18:51
door iamthedutchdude
Zojuist even de Provinciale Statenvergadering van 29 mei 2024 teruggekeken, daarin werden enkele mondelinge vragen gesteld over de bussen van Qbuzz. Er werd toen gesteld dat Qbuzz met 16 elektrische bussen zou starten (allen op de Waddeneilanden). Aangezien er al 12 elektrische bussen overgenomen worden van Arriva (6 stuks) en Provinsje Fryslân (tevens 6 stuks), betekent dat dus nog 4 elektrische bussen van elders. Dit zou betekenen dat slechts 4 VDL's uit GD (waarschijnlijk dus de 7029-7032) overgaan naar Fryslân.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 20:54
door Debie123
In Leeuwarden is men druk bezig met de aanleg van de (tijdelijke) busremise, komende week wordt begonnen met het aanbrengen van asfalt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 22:03
door UtrechtOV
Waar komt die stalling precies eigenlijk?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 22:12
door Debie123
Aan de vogelweg, achter It Swettehûs

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 12 okt 2024, 16:40
door nv_busfreak
iamthedutchdude schreef: vr 11 okt 2024, 16:08
nv_busfreak schreef: do 10 okt 2024, 20:12
ov'tje schreef: do 10 okt 2024, 18:44 Dat was mogelijk de bedoeling, maar gaat niet lukken omdat er in GD nog geen vervangers zijn voor de Qliners.
Daar komen tijdelijke bussen voor tot elektrische Qliners instromen
Mogelijk is dit het antwoord op de vraag waar de Volvo's en MAN Lions City komen te rijden? Daarvan zouden er immers in totaal 16 of 17 komen (11 MAN Lion's City, 5 of 6 Volvo 8900), terwijl volgens het lijstje van @Finley1965 (i.c.m. het nieuwsartikel van Qbuzz) 18 tot 20 Qliners uit GD richting Fryslân gaan. Als er dus nog ergens een paar bussen vandaan getrommeld worden kan er 1 op 1 vervangen worden, maar misschien red GD het ook wel met 2 à 3 bussen minder.

Daarnaast voldoen de Integro's vanaf augustus 2026 niet meer aan de leeftijdeisen van de concessie GD, waarbij het ook logisch is om niet te dicht op de deadline te gaan zitten. Gezien de bouwjaren die voor de Volvo's en MAN genoemd worden, voldoen die bussen nog wel wat ruimer aan de leeftijdeisen voor (vervangende) bussen in GD.

Het enige waar ik wel verbaasd over ben, is dat er zogezegd slechts 5 Integro's van GD naar Fryslân zouden gaan (en de rest Setra's worden), terwijl er binnen Qbuzz nog maar 11 Integro's zijn (allemaal in GD, aldus Busposities). Ik had dan dus eerder alle Integro's en iets minder Setra's naar Fryslân gestuurd. Daarmee had Qbuzz ook in GD veiliger gezeten qua leeftijden van bussen (mede aangezien de vervanging van de Van Hool's nog niet besteld zijn).
correct zie ook een bepaalde foto in een FB groep ;)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 20:31
door leeuwardenbus
Lijnenpakket per vestiging gepubliceerd op de site van Qbuzz


Afbeelding

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 20:45
door ov'tje
Aan dat lijstje kun je zien dat er wat andere lijnnummers ingevoerd gaan worden. Zo zie ik een lijn 27 verschijnen en lijn 22 wordt misschien hernummerd in een stadslijn?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:12
door leeuwardenbus
En Leeuwarden stad vallen lijn 1,9 en 10 op die zijn er nu niet

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:23
door ov'tje
Lijn 1 zal wel Westeinde worden, lijn 9 de scholierenlijn Aldlân en Nijlân en dan lijn 10 die buiten de stad komt?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:30
door Zonnig
nickdenboer schreef: ma 14 okt 2024, 21:12 En Leeuwarden stad vallen lijn 1,9 en 10 op die zijn er nu niet
47 mist

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:34
door leeuwardenbus
ov'tje schreef: ma 14 okt 2024, 20:45 Aan dat lijstje kun je zien dat er wat andere lijnnummers ingevoerd gaan worden. Zo zie ik een lijn 27 verschijnen en lijn 22 wordt misschien hernummerd in een stadslijn?
Lijn 27 rijdt van Drachten via Aldeboarn naar Akkrum en dan door naar Heerenveen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:34
door Hans
Mooi overzicht. In de basis een prima variatie per vestiging, met mogelijk mooie extra lijnen.
Alkmaar komt er in de basis natuurlijk zeer karig vanaf. Hopelijk komt daar voor de chauffeurs van die vestiging nog wat van de 'mogelijke lijnen' bij.

Ook Harlingen vind ik in de basis karig.

Overigens vind ik het vreemd dat ze dit op hun site zetten. Leuk voor ons, goed om te weten voor de chauffeur, maar de gemiddelde reiziger zal het een zorg zijn welke stalling op welke lijnen rijden.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:36
door leeuwardenbus
Via via hoorde ik dat stalling in Harlingen gehalveerd word overplaatsingen naar Leeuwarden streek en Bolsward.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 21:47
door leeuwardenbus
Zonnig schreef: ma 14 okt 2024, 21:30
nickdenboer schreef: ma 14 okt 2024, 21:12 En Leeuwarden stad vallen lijn 1,9 en 10 op die zijn er nu niet
47 mist
En een lijn 380 op Leeuwarder streek

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 22:01
door CamilleKreemers
Wat is the 380?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 22:27
door dmotion
In het lijstje zie ik ook 20 en 21 staan.
20 zou toch vervallen, en alleen 21 overblijven (55 neemt dan een stukje van 20 over, zoals ik eerder heb gelezen).

20 een foutje, of wordt deze lijnnummer een andere route? :s

edit:
20 wellicht voor het weekend, voor de momenten dat 55 niet rijd?
/edit

edit 2:
lijn 151, moet dit niet 154 zijn?
/edit 2

Benieuwd naar de exacte details over de lijnen ;)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 22:42
door ov'tje
CamilleKreemers schreef: ma 14 okt 2024, 22:01 Wat is the 380?
Klinkt als de terugkeer van de Qliner Oosterwolde - Drachten

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 22:51
door Ley1995
dmotion schreef: ma 14 okt 2024, 22:27 In het lijstje zie ik ook 20 en 21 staan.
20 zou toch vervallen, en alleen 21 overblijven (55 neemt dan een stukje van 20 over, zoals ik eerder heb gelezen).

20 een foutje, of wordt deze lijnnummer een andere route? :s

edit:
20 wellicht voor het weekend, voor de momenten dat 55 niet rijd?
/edit

edit 2:
lijn 151, moet dit niet 154 zijn?
/edit 2

Benieuwd naar de exacte details over de lijnen ;)
Ik vermoed dat lijn 151 de vervanging is van 651. Want die lijnen staan namelijk ook niet in het lijstje. Of ze moeten de routes veranderen, dan zou het kunnen dat lijn 51 mogelijk via Firda gaat... We gaan het zien, ben heel benieuwd! :D

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 14 okt 2024, 23:22
door dmotion
ov'tje schreef: ma 14 okt 2024, 22:42
CamilleKreemers schreef: ma 14 okt 2024, 22:01 Wat is the 380?
Klinkt als de terugkeer van de Qliner Oosterwolde - Drachten
Of de terugkeer van de 315 (Bolsward <-> Groningen Zernike), of een nieuwe variant hierop? Aangezien deze lijn ook bij stalling Bolsward en Harlingen staat.
Ken geen details, maar brainstormend: Kop afsluitdijk <-> Zernike misschien?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 00:12
door ov'tje
Dat is de 390 ;)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 08:05
door EHH
dmotion schreef: ma 14 okt 2024, 23:22
ov'tje schreef: ma 14 okt 2024, 22:42
CamilleKreemers schreef: ma 14 okt 2024, 22:01 Wat is the 380?
Klinkt als de terugkeer van de Qliner Oosterwolde - Drachten
Of de terugkeer van de 315 (Bolsward <-> Groningen Zernike), of een nieuwe variant hierop? Aangezien deze lijn ook bij stalling Bolsward en Harlingen staat.
Ken geen details, maar brainstormend: Kop afsluitdijk <-> Zernike misschien?
Staat ook bij Oosterwolde, dus ook vanuit die hoek zijn er mogelijkheden.

Donderdag is er weer zo' n regiobijeenkomst nu in Beetsterzwaag. Dan zal er wel weer meer duidelijk komen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 09:12
door Dj.Dj
Lijn 5 in Lwd Stad zal ook nieuw moeten zijn want die is er nu niet.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 09:15
door nv_busfreak
Gingen ook geruchten over een qliner Oosterwolde Assen.Wellicht is dat die 380