Pagina 285 van 589

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 10:42
door MetroRET
En de t28532 was geen optie ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 10:54
door reisthijs
Bedoel je die extra IC naar Amersfoort van 2 minuten eerder? Dat is om :20 geen optie meer. En reizigers moeten maar net weten dat die trein bestaat.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 10:55
door MetroRET
Maar jij kon die dan toch nemen ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 11:00
door Commendatore
Er was op dat moment geen tijd meer om te bepalen of ik daarmee sneller in Rotterdam zou zijn dan met de volgende. Ik moet naar Breda en had normaal sowieso de 3600 richting Roosendaal gepakt, maar dat gaat nu dus niet omdat Deventer eruit ligt.

De volgende zit trouwens ook goed vol.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 12:07
door MetroRET
28532 - 2032 - 3537 - 6639, aankomst 12:37.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 12:29
door Casper
Op Amsterdam Centraal, ten minste bij spoor 7/8, geven de TBP's nu met zo'n animatie aan van welke kant de trein aan komt rijden en welke kant hij daarna weer op rijdt. Weet niet of dat alleen is omdat de 2900 en 4000 daar nu even kopmaken of dat dit trucje voor alle treinen gebruikt wordt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 13:27
door waldo79
MetroRET schreef: do 20 okt 2022, 12:07 28532 - 2032 - 3537 - 6639, aankomst 12:37.
Dat vergt 3 keer overstappen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 13:48
door iamthedutchdude
reisthijs schreef: do 20 okt 2022, 10:54 En reizigers moeten maar net weten dat die trein bestaat.
Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat. De s28500 keert op Zwolle op spoor 4 (wat er ook voor zorgt dat er slechts ICM3 ingezet kan worden), wat op Zwolle nou niet bepaald een opvallend spoor is. Daarnaast wordt de trein niet omgeroepen als alternatief, wat er ook niet voor zorgt dat er aandacht op die trein wordt gevestigd.

"Gewoon" uit nieuwsgierigheid: iemand een idee waarom de s28500 niet aan de 700 en de 1800 gekoppeld is op Zwolle? Beide zou qua rijtijden haalbaar moeten zijn, aangezien de s28500 tussen Zwolle en Hattemerbroek Aansluiting in het pad van die treinen rijdt

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 13:59
door Milco
Volgens mij was dat omdat dat niet te realiseren was met de huidige personeelstekorten.

De pendel rijdt met DDZ-IV, dus dat is al een stuk groter dan de ICM-III die jij noemt. ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 14:00
door Mikos
iamthedutchdude schreef: do 20 okt 2022, 13:48 (wat er ook voor zorgt dat er slechts ICM3 ingezet kan worden)
DDZ-IV.
"Gewoon" uit nieuwsgierigheid: iemand een idee waarom de s28500 niet aan de 700 en de 1800 gekoppeld is op Zwolle? Beide zou qua rijtijden haalbaar moeten zijn, aangezien de s28500 tussen Zwolle en Hattemerbroek Aansluiting in het pad van die treinen rijdt
Omdat dat veel te ingewikkeld zou worden; de 28500 is ingelegd als pleister op de korte termijn. Er is een tekort aan planners (die bovendien bezig zijn om alles voor 2023 rond te krijgen), het hele Dronten-Lelystad-verhaal moest ad hoc ingepast worden. Door deze trein in te leggen heb je toch meer capaciteit tussen Zwolle en Amersfoort voor de omreizende reizigers. Dat hij keert op spoor 4 in Zwolle is omdat er in de knoop geen ander spoor vrij is.

Is het mooi? Nee. Had het beter gekund? In theorie wel. In de praktijk niet, want er is geen plancapaciteit.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 14:01
door en-es
Het was weer raak met ICE105: slechts één treinstel die ook nog eens Arnhem oversloeg.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 14:22
door Roeland
iamthedutchdude schreef: do 20 okt 2022, 13:48 "Gewoon" uit nieuwsgierigheid: iemand een idee waarom de s28500 niet aan de 700 en de 1800 gekoppeld is op Zwolle? Beide zou qua rijtijden haalbaar moeten zijn, aangezien de s28500 tussen Zwolle en Hattemerbroek Aansluiting in het pad van die treinen rijdt
Je zou bijna denken: omdat ze rijdend personeel genoeg hebben, want de 700 / 1800 door laten rijden naar Amersfoort had juist inzet van personeel gescheeld...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 16:08
door iamthedutchdude
Mikos schreef: do 20 okt 2022, 14:00
iamthedutchdude schreef: do 20 okt 2022, 13:48 (wat er ook voor zorgt dat er slechts ICM3 ingezet kan worden)
DDZ-IV.
Oh ja, dat past ook nog net op Zwolle spoor 4, inderdaad.
"Gewoon" uit nieuwsgierigheid: iemand een idee waarom de s28500 niet aan de 700 en de 1800 gekoppeld is op Zwolle? Beide zou qua rijtijden haalbaar moeten zijn, aangezien de s28500 tussen Zwolle en Hattemerbroek Aansluiting in het pad van die treinen rijdt
Omdat dat veel te ingewikkeld zou worden; de 28500 is ingelegd als pleister op de korte termijn. Er is een tekort aan planners (die bovendien bezig zijn om alles voor 2023 rond te krijgen), het hele Dronten-Lelystad-verhaal moest ad hoc ingepast worden. Door deze trein in te leggen heb je toch meer capaciteit tussen Zwolle en Amersfoort voor de omreizende reizigers. Dat hij keert op spoor 4 in Zwolle is omdat er in de knoop geen ander spoor vrij is.

Is het mooi? Nee. Had het beter gekund? In theorie wel. In de praktijk niet, want er is geen plancapaciteit.
Bedoel je dan de personeelsplanning? Want volgens mij heeft het op het vlak van materieel geen effect t.o.v. normaal. Je hebt nu immers kerende treinen op zowel Zwolle (kering van 30 min of meer van de 700 en 1800), Lelystad (kering van 25 min van dezelfde series) en een extra kerende trein op Amersfoort (de 28500, welke hier 18 min over doet). En ook op het vlak van treinpaden is er geen effect t.o.v. hoe het nu geregeld is, want je gebruikt dezelfde paden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 16:19
door Z2N
De personeelsplanning is het probleem, er is geen plancapaciteit om zowel de dienstregeling 2023 als de tijdelijke dienstregeling met de gesloten Hanzelijn te maken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 16:25
door Roeland
Dus tekort aan rijdend personeel, maar nog meer aan planners...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 16:32
door Mikos
Dan heb je duidelijk de uitleg niet begrepen. Maar ik heb eerder het idee dat je probeert te trollen...
iamthedutchdude schreef: do 20 okt 2022, 16:08 Bedoel je dan de personeelsplanning?
Ja, er is een tekort aan planners. Dus de keuze is reuze: Wat laat je liggen? De korte termijn (dingen als de problemen die ontstaan door Dronten-Lelystad) of de lange termijn (zaken voor DRGL 2023)? Ze hebben capaciteit gevonden om als simpele pleister deze extra IC tussen Zwolle en Amersfoort in te leggen, zonder te kijken naar mooi en ideaal. Hup, losse trein inleggen en dat is het. Doorkoppelen zou te veel plancapaciteit kosten, dus dan maar zo.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 16:35
door Bemined
iamthedutchdude schreef: do 20 okt 2022, 16:08Oh ja, dat past ook nog net op Zwolle spoor 4, inderdaad.
Nou ja, op papier niet, afstand tussen juk en sein is 114 meter zijn en met zichtafstand is dat te weinig voor een DDZ4, maar blijkbaar accepteert men deze kleine afwijking nu toch omdat het in de praktijk wel blijkt te gaan :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 17:11
door PHS
Op Amf zag ik de 5659 met SNG-4 binnenkomen, terwijl de 15600 niet rijdt. Dat past dus niet, een behoorlijk aantal reizigers bleef achter op het perron :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 18:47
door cassie127
In november zal de 28500 enkele weken vervangen worden door de doorgelegde 1500.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 19:11
door MetroRET
Waar je uitkomt op Rai, heb je dus ook niet heel veel aan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 20:28
door reisthijs
Bemined schreef: do 20 okt 2022, 16:35
iamthedutchdude schreef: do 20 okt 2022, 16:08Oh ja, dat past ook nog net op Zwolle spoor 4, inderdaad.
Nou ja, op papier niet, afstand tussen juk en sein is 114 meter zijn en met zichtafstand is dat te weinig voor een DDZ4, maar blijkbaar accepteert men deze kleine afwijking nu toch omdat het in de praktijk wel blijkt te gaan :pos:
DDZ4 is toch maar 101 meter lang? Er is in elk geval veel praktijkervaring, het gebeurde immers al toen er nog groene bankjes in zaten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 20:46
door Bemined
Klopt, maar je moet rekening houden met de zichtafstand, en aangezien er een dwergsein staat op spoor 4 is die langer dan bij een hoog sein.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 23:22
door waldo79
Mikos schreef: do 20 okt 2022, 16:32 ...
Ja, er is een tekort aan planners. Dus de keuze is reuze: Wat laat je liggen? De korte termijn (dingen als de problemen die ontstaan door Dronten-Lelystad) of de lange termijn (zaken voor DRGL 2023)? Ze hebben capaciteit gevonden om als simpele pleister deze extra IC tussen Zwolle en Amersfoort in te leggen, zonder te kijken naar mooi en ideaal. Hup, losse trein inleggen en dat is het. Doorkoppelen zou te veel plancapaciteit kosten, dus dan maar zo.
Het is niet ideaal, maar je weegt net wat reizigers weg uit de reguliere trein :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 okt 2022, 23:38
door JeroenSpock
trolly schreef: wo 19 okt 2022, 18:11Laat me raden: kan dat de overgang bij Halfweg geweest zijn?
Heb even gezocht, dat was hem inderdaad

Google resultaten

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 07:45
door cassie127
MetroRET schreef: do 20 okt 2022, 19:11 Waar je uitkomt op Rai, heb je dus ook niet heel veel aan.
Nee? Zie de 1500 van Groningen naar Amsterdam Centraal maar vanaf 12 november (t/m 28 november)
Mikos schreef: do 20 okt 2022, 16:32 ...
Ja, er is een tekort aan planners. Dus de keuze is reuze: Wat laat je liggen? De korte termijn (dingen als de problemen die ontstaan door Dronten-Lelystad) of de lange termijn (zaken voor DRGL 2023)? Ze hebben capaciteit gevonden om als simpele pleister deze extra IC tussen Zwolle en Amersfoort in te leggen, zonder te kijken naar mooi en ideaal. Hup, losse trein inleggen en dat is het. Doorkoppelen zou te veel plancapaciteit kosten, dus dan maar zo.
Tussen 12 november en 28 november is het gelukt om de 1500 door te leggen tussen Amsterdam, Amersfoort en Groningen/Leeuwarden. Daarna valt men voor de laatste weken weer terug op de huidige 28500 Zwolle - Amersfoort pendel