Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gkw1969 »

albertjan96 schreef: di 18 feb 2025, 17:28 en beugelen kan niet al rijdend zeker.

Zijn er plannen om de bovenleiding infra aan te passen zodat er wél vanuit de bunker rechtstreeks naar Oosterbeek onder de draad gereden kan worden? Zodat er eventueel op de halte op CS al wat opgeladen kan worden terwijl de vertrektijd afgewacht wordt?
En heeft het eigenlijk veel impact dat er nu minder lang onder de draad wordt gereden, niet alleen het stukje Museum - Centraal Station maar bedoel ook het niet meer rijden via Velperplein
Al rijdend beugelen kan niet met deze techniek van Kiepe.

Nee de bovenleiding wordt niet aangepast omdat wanneer de Velperweg klaar is de bus doorgaat naar de HAN of Velp
ArrivaBas schreef: di 18 feb 2025, 18:12 Met rijdend beugelen is het risico op vlambogen erg groot bij het aan de draad hangen van de bus. Treinmachinisten moeten niet voor niets ook tractie loslaten op stroomloze bruggen.
Dat heeft daar niets mee te maken, de techniek van Kiepe kan het gewoon niet.
Dionysusnu schreef: di 18 feb 2025, 18:45 Dat is alleen als je gas geeft of elektrisch remt tijdens het beugelen. En dat zou de bus natuurlijk kunnen afkappen voordat de beugels aangestuurd worden, al heb ik geen idee of dat nu al gebeurt.

edit: cursieve tekst toegevoegd
Elektrisch remmen? Trolleybussen remmen niet elektrisch maar gewoon mechanisch. Hoe de techniek bij Skoda werkt weet ik niet. Maar bij Kiepe kan het gewoon niet omdat de bus op de handrem moet staan en de stroom keuze knop in neutraal moet staan om aan- of af te koppelen
Caferacer026 schreef: di 18 feb 2025, 20:48 Rijdend beugelen gebeurd al met trollino 24 in Praag. Dit gebeurd echter op een vrij rechte busbaan. Mij lijkt de Utrechtseweg daar niet geschikt voor en veels te druk. Het lijkt mij dat dit nu een tussen oplossing is totdat de bus verder rijdt naar de HAN.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de chauffeurs de trollino ervaren. Als rijziger vind ik hem in ieder geval prettig. En hoe is de energie consumptie wanneer er op de batterij gereden wordt?
In Praag zijn het bussen met Skoda techniek en die werkt anders dan Kiepe.

De mening zijn verdeeld, persoonlijk vindt ik het fijne bussen om mee te rijden. Het grootste nadeel zijn de spiegelcamera’s, je ziet geen diepte dus je ziet niet hoe ver een auto achter je zit.
Het verbruik ligt tussen de 40 en 50% tussen Oosterbeek en Wageningen v.v.. Dat komt redelijk overeen met de fabrieksopgave.
Maar we hebben wel de oplaadtijd nodig op Arnhem Centraal, dat is in de 10-minuten dienst 8 minuten, in de 15-minuten dienst 6 minuten en in de 30-minutendienst 20 minuten.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

gkw1969 schreef: di 18 feb 2025, 22:42 Elektrisch remmen? Trolleybussen remmen niet elektrisch maar gewoon mechanisch.
Oh, hebben jullie helemaal geen regeneratief ("op de motor") remmen? Dat had ik wel verwacht.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Nee de trolleys niet. De Hess trolleys hebben niet eens een retarder. De Solarissen laden alleen iets bij dmv de retarder. De hele constructie is anders dan bij elektrische bussen.
Durashift

Bericht door Durashift »

gkw1969 schreef: di 18 feb 2025, 22:42 (..)
Maar we hebben wel de oplaadtijd nodig op Arnhem Centraal, dat is in de 10-minuten dienst 8 minuten, in de 15-minuten dienst 6 minuten en in de 30-minutendienst 20 minuten.
Okay, duss.. de procedure is dus eigenlijk dat bij het museum (richting Arnhem station) verplicht gestopt wordt om te beugelen. Daarna wordt er aan het perron op het station weer gebeugeld, om te kunnen laden en voor vertrek wordt er weer gebeugeld (om te kunnen keren) en dan bij het museum weer (verplicht) stoppen om te beugelen om aan de draad verder te rijden richting Oosterbeek.

Tijdrovend. ;)
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Tsja, vinden wij ook. Maar het management is van mening dat het zo moet.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Waarom houdt Gelderland überhaupt vast aan een verouderde / achterhaalde techniek? Gewoon batterijbussen bestellen en de bovenleiding weghalen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Is het verouderd en achterhaald? Ik denk dat dat de reden is waarom steeds meer landen overstappen op trolley infra.
In Praag wordt het aangelegd, in Mexico wordt opnieuw geïnvesteerd in tientallen trolleybussen. Zwitserland en Frankrijk wordt uitgebreid en vernieuwd.
Dus ja…. is het dan achterhaald als het in de rest van de wereld steeds meer wordt aangelegd als duurzaam alternatief?

Trolley techniek heeft als voordeel dat bussen 24 uur per dag kunnen rijden zonder dat ze bijgeladen hoeven te worden.
Met trolleytechniek heb je, ook bij stampvolle bussen, dezelfde actieradius en trekkracht als bij een lege bus. Vooral in heuvelachtig gebied. Een trolleybus verliest ook geen batterijcapaciteit als het kouder is, je hoeft niet te beknibbelen op stroomverbruikers omdat dat effect heeft op je actieradius. Je kunt dus een volwaardige kachel en airco installeren.
Wageningen1998

Bericht door Wageningen1998 »

En vergeet niet de ‘culturele’ factor: Arnhem(mers) zijn gehecht aan de trolleybus.
Wageningen1998

https://www.openluchtmuseum.nl/pers/ned ... 1WW-7JQQkg

De (museum)tram terug in het centrum van Arnhem :shock:
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik vermoed dat er dinsdag meer informatie komt ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Wageningen1998

Zou het ja? :')
Dionysusnu

Oh ja, het is weer bijna "wat is liegen toch grappig" dag :')
https://youtu.be/gWrOp3b7f7U?t=415
1 aprilgrappen zijn eigenlijk alleen leuk als ze licht satirisch, niet-intrusief, en ook echt grappig zijn. Simpelweg iets onjuists zeggen is dat niet.
JTalsma

Bericht door JTalsma »

Wageningen1998 schreef: vr 28 mar 2025, 16:36 https://www.openluchtmuseum.nl/pers/ned ... 1WW-7JQQkg

Ik vind m niet grappig, zou beter zijn als het nieuwsbericht echt was
waldo79

Bericht door waldo79 »

Te doorzichtig, maar het idee is origineel :Y
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Wageningen1998 schreef: vr 28 mar 2025, 16:36 https://www.openluchtmuseum.nl/pers/ned ... 1WW-7JQQkg

Leuk bedacht, alleen wat te laat ingestart en verkeerd opgezet. Ze hadden eerst iedereen een paar maanden moeten voeren met interviews, filmpjes etc. en dan a.s.dinsdag een grote presentatie moeten organiseren op het Willemsplein.
Iedereen massaal toe laten stromen en als dan het doek van het bord gehaald wordt......
omaylie

Bericht door omaylie »

Zijn er binnen Arnhem-Nijmegen toevallig meer buurtbusjes besteld? Of blijft het bij de 7350-7354 voor buurtbusvereniging Rijk van Nijmegen?
Caferacer026

Bericht door Caferacer026 »

De 7358 staat in Doorwerth. Ik vermoed dat er nog een 2e komt ter vervanging van de 2 Doorwerthse buurtbussen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Vanmiddag een zware aanrijding tussen Hermes 5268 en een brommobiel. Helaas is de bestuurder van de brommobiel overleden.

Dode bij zwaar ongeluk op busbaan https://www.gld.nl/nieuws/8296788/dode- ... redArticle #omroepgelderland #gld
MichOV

Bericht door MichOV »

De gemeente Arnhem gaat de Eldenseweg aanpassen na het dodelijk ongeval van afgelopen zaterdag. Ander verkeer hoeft dan niet meer over de busbaan.

https://www.gld.nl/nieuws/8298959/weg-a ... jk-ongeval
albertjan96

Bericht door albertjan96 »

Vraag me af hoe ze dat dan gaan doen, komt er een kruising (met stoplichten) over de gehele breedte? (Zowel Eldenseweg/N225 als de busbaan)
mark0

Bericht door mark0 »

MichOV schreef: vr 18 apr 2025, 13:01 De gemeente Arnhem gaat de Eldenseweg aanpassen na het dodelijk ongeval van afgelopen zaterdag. Ander verkeer hoeft dan niet meer over de busbaan.

https://www.gld.nl/nieuws/8298959/weg-a ... jk-ongeval
Dit is niet naar aanleiding van het ongeval, deze plannen waren er al. De kop is wat mij betreft een beetje misleidend.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Ja, je moet het artikel lezen en dan nog worden daarin actuele werkzaamheden verweven met toekomstige werken.

Nu nog snoeien in bossages, gezien het broedseizoen, lijkt mij ook vrij laat. Mag dat nog?
Ik reed daar laatst nog, van noord naar zuid. Geen bus in de buurt maar wel fietsers. Dezelfde fietsers kom je dan op beide oversteken weer tegen, zeg maar. :s
Dionysusnu

Inmiddels krijgen de Breng-bussen ook de nieuwe stijl Transdev OV-chipkaartlezers (althans, tenminste 1 bus ;) )
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Nou, ze zijn al flink onderweg. Elke dag worden het meer, ze zijn nu in Arnhem bezig daarna volgt nog Nijmegen en ZOB
omaylie

Bericht door omaylie »

Caferacer026 schreef: ma 31 mar 2025, 10:46 De 7358 staat in Doorwerth. Ik vermoed dat er nog een 2e komt ter vervanging van de 2 Doorwerthse buurtbussen.
De 7358 heb ik nog steeds niet gezien hoor. Op OVinfo zag ik wel een 7355 rijden bij voornamelijk lijn 564 (Groesbeek - station Mook-Molenhoek).
Plaats reactie