Visie op de lijnvoering van internationale en regionale treinverbindingen
De visie voor de toekomst van het hogesnelheids- en regionale treinverkeer in Nederland richt zich op het vergroten van de connectiviteit met grote steden in Europa tot ongeveer 1000 kilometer, het verbeteren van grensoverschrijdend verkeer en het optimaliseren van de treinpaden binnen Nederland. Hierbij wordt gefocust op snelheid, frequentie en betrouwbaarheid, zodat reizigers gemakkelijk en duurzaam door heel Europa kunnen reizen.
Hogesnelheidstreinen
As 1: HSL-Zuid
De HSL-Zuid speelt een cruciale rol in de verbinding van Nederland met België, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Hier ligt de focus op een mix van frequentie en langeafstandstreinen.
1.
Eurocity Direct Groningen - Brussel-Zuid/Midi
Een nieuwe hogesnelheidslijn met een directe verbinding tussen Groningen en Brussel, waarbij deze stopt in belangrijke Nederlandse en Belgische steden, waaronder Amsterdam Zuid, Rotterdam en Antwerpen. Deze trein biedt niet alleen grensoverschrijdende mobiliteit, maar opent ook meer mogelijkheden voor binnenlands verkeer in België.
2.
Eurostar Amsterdam Zuid - Paris-Nord
Deze snelle verbinding tussen Amsterdam en Parijs blijft een belangrijke route voor reizigers naar Frankrijk. De trein stopt onderweg op belangrijke knooppunten zoals Rotterdam, Antwerpen en Brussel-Zuid, en biedt daarmee een snelle en directe route naar Parijs.
3.
Frecciarossa Amsterdam Centraal - Lyon/Turijn/Milaan
De introductie van de Frecciarossa biedt een rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Milaan, met stops in grote steden zoals Lyon en Turijn. De trein zal vier keer per dag rijden, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor reizigers richting Zuid-Europa.
4.
Renfe Amsterdam Centraal - Barcelona en Madrid
De uitbreiding van hogesnelheidsdiensten naar Spanje, met twee dagelijkse treinen naar zowel Barcelona als Madrid, speelt in op de toenemende vraag naar duurzame vervoersopties tussen Noord- en Zuid-Europa.
5.
Eurostar Amsterdam Zuid - Londen en Manchester
De route naar Londen wordt frequenter met een trein om de twee uur, terwijl de uitbreiding naar Manchester vier keer per dag voorziet in een snelle verbinding naar het noorden van Engeland. De treinen zullen vertrekken vanaf Amsterdam Zuid vanwege de grensfaciliteiten.
As 2: HSL-Duitsland
De verbinding met Duitsland wordt sterk uitgebreid met hogesnelheidstreinen naar Frankfurt, München, Zürich, Berlijn, Warschau en Praag.
1.
ICE Amsterdam - Frankfurt/Zürich/München
De versnelde ICE-diensten naar Frankfurt en verder naar München en Zürich zorgen voor een snelle, betrouwbare verbinding met het zuiden van Duitsland en Zwitserland. Deze treinen maken gebruik van nieuwe hogesnelheidstrajecten tussen Utrecht en Oberhausen, wat de reistijd aanzienlijk verkort.
2.
ICE Amsterdam - Berlijn/Praag/Warschau
De verbinding naar het oosten van Europa wordt verbeterd met minder stops en een nieuwe hogesnelheidsroute langs de A1 tussen Amersfoort en Hengelo. Dit maakt een directe, snellere route mogelijk naar Berlijn en verder naar Praag en Warschau, waarbij ook de frequentie wordt verhoogd.
Reguliere Eurocity's
Naast de hogesnelheidstreinen is er een uitgebreid netwerk van reguliere Eurocity's en sneltreinen die belangrijke grensovergangen bedienen en regio's binnen Europa beter verbinden.
1.
Eurocity Eindhoven - Brussel Zuid
Deze nieuwe verbinding tussen Eindhoven en Brussel biedt een frequente en snelle route met stops in Breda, Antwerpen en Brussel. Het sluit naadloos aan op de binnenlandse IC-diensten, wat zorgt voor een halfuursdienst tussen Breda en Eindhoven.
2.
Eurocity Den Haag - Hamburg/Kopenhagen
Door deze route via Hamburg te leiden, wordt het noorden van Duitsland beter bereikbaar. Twee dagelijkse treinparen rijden door naar Kopenhagen via de Fehrmanbelttunnel, wat de Scandinavische landen dichter bij Nederland brengt.
3.
Eurocity Den Haag - Keulen
Deze trein biedt een frequente verbinding tussen Nederland en de luchthaven van Keulen, met stops in belangrijke steden als Breda, Tilburg en Venlo. Dit vergemakkelijkt het internationale reizigersverkeer en versterkt de aansluiting tussen de steden.
Regionale treinen
De regionale verbindingen richten zich op een betere benutting van grensovergangen, waarbij elke grens minstens twee keer per uur bediend wordt. Dit draagt bij aan de toegankelijkheid en de uitwisseling van mensen en goederen over de grens heen.
1.
IR Antwerpen - Weert en L Terneuzen - Gent
Verbeterde regionale verbindingen zorgen voor een sterke link tussen België en Nederland. Dit vergroot de economische en toeristische mogelijkheden in de grensregio’s.
2.
RB Zwolle - Dortmund/Münster en RE Eindhoven - Venlo - Hengelo
De uitbreiding van regionale treinen naar Duitsland, zoals de RE13 tussen Eindhoven en Venlo naar
Hamm, verhoogt de frequentie en betrouwbaarheid van het grensverkeer naar Nordrhein-Westfalen.
3.
RE Arnhem - Düsseldorf en Nijmegen - Düsseldorf
Regelmatige regionale treinen tussen Nederland en grote Duitse steden zoals Düsseldorf verbeteren de verbindingen voor zowel forensen als toeristen.