Pagina 4 van 4
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 15 jan 2023, 16:14
door Daan!
En in IJmuiden? Zijn nutteloze bushaltes?
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: ma 16 jan 2023, 21:27
door IJmuidenaar
In IJmuiden zijn er niet echt nutteloze haltes. De lijn 3 naar Haarlem stopt vaak, elke paar honderd meter, maar dat is ook zijn functie. Zo krijgen mensen die ver van een R-net halte in Haarlem en Velserbroek wonen ook een bus voor hun huis.
Er rijdt ook een R-net lijn (385) naar Haarlem, die voor een deel zelfs een eigen busbaan heeft.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: ma 16 jan 2023, 21:49
door Daan!
Scheldestraat, Velserduinweg, Badweg, Laaglandersluisweg. Wat mij betreft overbodig.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: ma 16 jan 2023, 22:20
door IJmuidenaar
De Scheldestraat was ik helemaal vergeten

Het verbaast me dat de 385 daar stopt, lijn 3 naar Haarlem stopt daar ook en het is maar 400m van de volgende R-net halte.
Bij de overige haltes is de 382 de enige bus die rijdt over die route, dus het is die bus of geen bus. Hij rijdt ook maar 2x per uur verder naar het strand (en dus langs de Badweg), vergeleken met 4x per uur naar Zeewijk vanaf Amsterdam.
Edit: Bij de Velserduinweg stoppen alleen de stadsbussen.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 29 jun 2024, 17:42
door Pindatje
Ik heb er wel twee.
Op lijn 12 tussen Haarlem-Noord en Spaarndam heb je twee haltes: Vondelweg en Noorderbegraafplaats. Nu pak ik de 12 vrijwel dagelijks en ik zie de bus daar vrijwel nooit stoppen (de bus stopt sowieso nauwelijks).
In mijn opinie zou ik de twee haltes samenvoegen
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 29 jun 2024, 20:28
door umbusko
Als er meestal niet meer dan één gebruikt wordt, bereik je niks met het samenvoegen behalve dat je voor sommige reizigers meer looptijd creëert.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 30 jun 2024, 00:04
door Pindatje
Dat is wel zo. Nu liggen de twee haltes echt 2 minuten lopen van elkaar vandaan. Dan zou ik Noorderbegraafplaats schrappen en Vondelweg houden omdat die aan de rand van een woonwijk ligt, dus dan heeft het toch nog een beetje nut.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 30 jun 2024, 11:37
door Hainje
Noorderbegraafplaats zou ik ook gewoon houden. Als er niemand uitstapt, dan zal daar ook weinig tijd voor ingemeten zijn in de dienstregeling. Echter is het gewoon een extra service voor een eventueel minder mobiel persoon welke het graf van hun overleden partner/ouder/etc. wil bezoeken. Het ding staat niemand in de weg en je maakt er misschien toch een paar mensen nog blij mee.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 30 jun 2024, 11:48
door trolly
trolly doet een duim omhoog
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 03 aug 2024, 11:59
door Kopri
Mijn plaatselijke lijn 50 in Utrecht heeft ook wel wat overbodige haltes zoals Leersum, Genista of Doorn, Sonora. Worden heel vaak overgeslagen, zelden stapt er iemand uit. Geen idee waarom de provincie er zoveel in de lijn doet.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 03 aug 2024, 12:05
door Z2N
Als ze nauwelijks bediend worden levert het nauwelijks reistijdverlies op (er wordt dus geen reistijd toegevoegd voor doorgaande reizigers), terwijl het voor die paar reizigers die er wel gebruik van willen maken een flinke reistijdverkorting is. De halte Genista ligt bovendien in de bebouwde kom, de halte Sonora ligt naast het Doornse Gat.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 03 aug 2024, 12:13
door Kopri
Dat snap ik wel, maar kost het dan niet extra veel voor de provincie om dat soort haltes te behouden? Kijk ik snap ook wel dat als je veel van dat soort weghaalt dat je het dan drukker maakt bij andere haltes en de haltetijd langer maakt. Maar bij deze haltes staat echt 99% van de keren dat ik er voorbij rij niemand.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 03 aug 2024, 12:25
door nvdw
Die haltes lagen er waarschijnlijk al toen er nog 'NBM' op de bussen stond...
Op het stuk Elst-Rhenen-Wageningen zijn niet te lang geleden nog haltes opgeheven. Dat ging toen op basis van reizigersaantallen (vrijwel nul) en de gedachte dat (eventueel) stoppen buiten de bebouwde kom meer tijd kost.
Misschien dat die mensen bij Sonora in- en uitstappen als jij niet in de bus zit?
In feite kosten bestaande haltes 'niks', onderhoud (voor de provincie) en reisinformatie (vervoerder) daargelaten.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 03 aug 2024, 12:29
door Z2N
Het onderhoud wordt overigens mede betaald door de advertenties in de bushokjes, rustige haltes hoeven daarmee niet een slecht iets te zijn.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: za 03 aug 2024, 12:32
door Kopri
Laat ik wel even zeggen dat ik het niet perse slechte haltes vind, maar ik vroeg mij gewoon af als iemand die minstens 2 keer per week een retour doet met die bus en er bijna naast woont.
Leer ik ook weer meer!

Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 01:47
door Stefan
Kopri schreef: ↑za 03 aug 2024, 11:59
Mijn plaatselijke lijn 50 in Utrecht heeft ook wel wat overbodige haltes zoals Leersum, Genista of Doorn, Sonora. Worden heel vaak overgeslagen, zelden stapt er iemand uit. Geen idee waarom de provincie er zoveel in de lijn doet.
Toch moet ik bij de genoemde 2 haltes toch echt met enige regelmaat stoppen.. en dan zit ik in het late rooster!

Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 12:42
door Suus
Maar is dat om uit te laten stappen of voor instappers? Want ik begrijp alleen dat er niemand uitstapt, maar dat er dus wel instappers zijn

Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 13:42
door trolly
En in welk geval maakt dat een bushalte dan nutteloos?
Ik vrees namelijk voor het voortbestaan van begin- danwel eindhaltes. En als die opgeheven zouden worden, dan herhaalt het probleem zich, zodat een doortastende concessieverlener of OV-uitbater dan binnen de kortste keren compleet buslijnloos is

Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 13:52
door DPDelft
Dat geeft ruimte voor flinke besparingen bij de opdrachtgever.

Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 13:58
door trolly
Absoluut. Maar het zou weleens de doodsteek voor dit forum kunnen zijn.
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 14:53
door Stefan
Suus schreef: ↑zo 04 aug 2024, 12:42
Maar is dat om uit te laten stappen of voor instappers? Want ik begrijp alleen dat er niemand uitstapt, maar dat er dus wel instappers zijn
Als ik rij, zijn het vaak uitstappers. Maar aangezien dat in de avonduren is, ga ik er toch wel vanuit dat ze daar ook ingestapt zijn, maar je weet maar nooit!

Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: zo 04 aug 2024, 19:41
door Daniel
trolly schreef: ↑zo 04 aug 2024, 13:42
En in welk geval maakt dat een bushalte dan nutteloos?
Ik vrees namelijk voor het voortbestaan van begin- danwel eindhaltes. En als die opgeheven zouden worden, dan herhaalt het probleem zich, zodat een doortastende concessieverlener of OV-uitbater dan binnen de kortste keren compleet buslijnloos is
Ow, maar dat soort vervoerders hebben we al hoor... Ik herinner me een zeker moment in het weekend waarin lijn 117 vanaf de paar haltes in Klundert naar Zevenbergen reed en dan als 119 doorging naar Breda. Werd volgens Arriva slecht gebruikt, en dus op een zeker moment opgeheven (net alsof veel andere lijnen op de eerste paar haltes druk zijn, zoals je al zegt)
Kopri schreef: ↑za 03 aug 2024, 12:13
Dat snap ik wel, maar kost het dan niet extra veel voor de provincie om dat soort haltes te behouden? Kijk ik snap ook wel dat als je veel van dat soort weghaalt dat je het dan drukker maakt bij andere haltes en de haltetijd langer maakt. Maar bij deze haltes staat echt 99% van de keren dat ik er voorbij rij niemand.
De provincie Utrecht is wel fan van het opheffen van weinig gebruikte haltes anders. Alleen zie ik het, als zo'n verzoek bij het Rocov beland, soms toch wel eens een beetje als puur naar de cijfers kijken in plaats van logische keuzes maken.
Zijn wel meer aardige voorbeelden van in de provincie. Zo liggen er bij Baarn langs lijn 70 drie weinig gebruikte haltes, waarvan men er twee die nog iets bedienen wilde opheffen en een derde die in de middle of nowhere ligt niet.
En er was ook nog iets in Leusden, waar ze meen ik halte Ursulineweg (die nog geregeld instappers heeft) wilden opheffen en Heiligenbergerweg (waar zelden iemand instapt) niet.
Syntus ziet er nu in vervoerplan 2025 wel van af om Geerestein en De Boom voor 280 te laten vervallen (stapt bijna nooit iemand in, dus dan kost het ook geen tijd). Al zou ik het ook geen heel slecht idee vinden om die twee geheel te laten vervallen, want dat zijn toch best linke haltes waarvoor de bus vol in de ankers moet als er iemand staat (en de chauffeur dat ook tijdig opmerkt, dat gaat weleens mis daar).
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 09:26
door Milco
Waarom vol in de ankers? De chauffeur kan toch het gas even loslaten bij het naderen van de halte en zodra hij vlak voor de halte is en ziet of hij moet stoppen of niet de keuze maken tussen stoppen of doorrijden?
Re: Nutteloze bushaltes
Geplaatst: ma 05 aug 2024, 10:22
door iamthedutchdude
Van de haltes die Daniel noemt lijkt mij alleen de halte Boom in zuidelijke richting daadwerkelijk op een onveilige locatie te liggen. Nu ligt deze net in een knik in de weg, welke het zicht op de halte ontneemt. Die halte had beter 100 meter terug of verder kunnen liggen, dan had je eerder (als in op langere afstand van de halte) zicht op de halte gehad en lag die halte ook op een overzichtelijker punt.
Voor de haltes bij Geerenstein geldt weliswaar dat de halte laat zichtbaar wordt door de bomen langs de weg, maar tegelijkertijd ligt daar het tempo als het goed is al niet meer of nog niet op 80km/h, aangezien die haltes vlak voor/na de bebouwde kom van Woudenstein liggen. Als er rustig wordt opgetrokken bij het uitrijden van Woudenstein of iets eerder het gas los wordt gelaten bij het inrijden van Woudenstein geef je jezelf als chauffeur daar extra reactietijd (oftewel rustig rijgedrag van de chauffeurs zou hier afdoende moeten zijn). De halte Boom in noordelijke richting lijkt mij gewoon tijdig zichtbaar.