Pagina 31 van 31

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 27 mei 2025, 17:22
door henrivanderweijden
verfmeer schreef: di 27 mei 2025, 15:36
tjoektjoek schreef: di 27 mei 2025, 13:50 Het wordt er in ieder geval beter op als de huidige staatsondernemingen niet frequenter of nieuwe verbindingen gaan rijden.
Zolang tickets voor de ene maatschappij bij vertraging niet bij de andere maatschappij geldig zijn, heb ik liever 1 maatschappij per traject. Niets vervelender dan een trein naar je bestemming te moeten laten schieten omdat je ticket er niet geldig is.
Wat is het verschil met het vliegtuig?
Als je bv Ams - Ber vliegt met EasyJet (als je dat al zou willen) en die vlucht valt uit of is vertraagd dan mag je ook niet met KLM mee.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 27 mei 2025, 20:08
door Meltrain
Flixtrain heeft bij Talgo 65 treinstammen gekocht die gebaseerd zijn op de ICE L:
https://www.treinreiziger.nl/flixtrain- ... -ambities/
De bestelde locomotieven zijn echter niet van Talgo, maar van Siemens.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 27 mei 2025, 22:29
door verfmeer
De kans op gemiste overstappen is met het vliegtuig een stuk kleiner dan met de trein. Je vliegt bijna altijd direct of met een enkele overstap. Een beetje treinreis heeft al snel 2 of meer overstappen. Het is ook een stuk eenvoudiger is om een vliegtuig later te laten vertrekken om vertraagde overstappers mee te kunnen nemen. Andere vliegtuigen hebben namelijk geen last van jouw vertraging, zoals dat bij treinen wel het geval is.

Het grootste verschil is echter de manier waarom de trein gebruikt wordt. Ook in lange-afstandstreinen zie je veel mensen die in 1 dag heen en weer gaan, zeker als ze maar een deel van de route afleggen. Dat zijn mensen die hun treinrit om de rest van hun dag heen plannen en dus een flexticket kopen om altijd de eerstvolgende trein te kunnen pakken. Vluchten gaan sowieso al een stuk minder vaak, en duren langer dan de gemiddelde treinreis. De kans dat mensen direct na hun vlucht dus nog andere plannen hebben is dus stukken lager. Vliegmaatschappijen bieden dan ook geen flextickets aan, omdat dat als concept niet logisch is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 29 mei 2025, 22:22
door rvdborgt
henrivanderweijden schreef: di 27 mei 2025, 17:22
verfmeer schreef: di 27 mei 2025, 15:36 Zolang tickets voor de ene maatschappij bij vertraging niet bij de andere maatschappij geldig zijn, heb ik liever 1 maatschappij per traject. Niets vervelender dan een trein naar je bestemming te moeten laten schieten omdat je ticket er niet geldig is.
Wat is het verschil met het vliegtuig?
Als je bv Ams - Ber vliegt met EasyJet (als je dat al zou willen) en die vlucht valt uit of is vertraagd dan mag je ook niet met KLM mee.
Dat laatste is niet per se waar. Als de oorspronkelijke vervoerder binnen afzienbare tijd geen alternatief kan bieden, dan moeten ze ook vluchten van andere maatschappijen in overweging nemen (al verzwijgen ze dat soms). En dat geldt overigens in beperkte mate bij de spoorwegen ook.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 03:45
door waldo79
En gemiste overstappen komen ook in het vliegverkeer voor.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 08:12
door en-es
Maar dan wordt je overgeboekt op een andere vlucht. Je hoeft niet zelf in de app te kijken en een nieuwe reservering betalen. :mrgreen:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 09:01
door ICE11
En urenlang op een luchthaven te staan niksen is dan ook duidelijk aangenamer dan op sommige treinstations! :Y

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 09:06
door en-es
Absoluut. Zoals mijn nachtelijke intermezzo in München Hbf vorig jaar. _O-

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 09:19
door Matt
Nu is het in de luchtvaart eenvoudiger om mensen automatisch om te boeken. Omdat er altijd wordt ingecheckt weet je ook precies waar alle reizigers zich bevinden. Met treinreizen is dat niet zo. Je weet niet altijd zeker of een klant een overstap heeft gehaald of onderweg ergens is uitgestapt. Daarnaast zijn er ook flex tickets die ook geldig zijn op andere treinen op de gekozen route.
en-es schreef: vr 30 mei 2025, 08:12 Maar dan wordt je overgeboekt op een andere vlucht. Je hoeft niet zelf in de app te kijken en een nieuwe reservering betalen. :mrgreen:
Dat laatste hoeft niet per se. Je kan kosteloos een nieuwe zitplaatsreservering krijgen bij de ticketbalie of bij de klantenservice van de maatschappij waar je het ticket hebt gekocht (in het geval van Duitsland).

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 10:40
door umbusko
ICE11 schreef: vr 30 mei 2025, 09:01 En urenlang op een luchthaven te staan niksen is dan ook duidelijk aangenamer dan op sommige treinstations! :Y
Dat hangt er ook maar net vanaf waar je bent… Als je weet dat je 2 uur te doden hebt, kun je bij veel treinstations gewoon even de stad in lopen en desnoods bij een leuk cafeetje een niet-overpriced drankje drinken. Succes daarmee op het vliegveld, als je al bij de drukke gate bent met al die oncomfortabele stoelen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 10:41
door ThatPCDude
Zat is ervan uitgaande dat je überhaupt kunt zitten.
Ik kijk naar jou, Stansted...

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 19:48
door ICE11
Immers heb je ob luchthavens zelden of nooit een bepaalde soort lastige publiek....

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 30 mei 2025, 20:28
door AppleMoose
Onzin. De marechaussee is op Schiphol elke dag weer druk met dat soort gajes.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 22:14
door Nitein-Repart
Nitein-Repart schreef: zo 17 dec 2023, 08:36 https://www.vrgroup.fi/en/vrgroup/news/ ... 220230921/

De 4 SM6-stellen die tot vorig jaar op de Allegro-verbinding Helsinki-Sint-Petersburg reden vanaf 2025 worden ingezet op binnenlandse treindiensten in Finland. De Finse Spoorwegen VR hebben de joint-venture Karelian Trains volledig overgenomen om faillissement van Karelian Trains te voorkomen en zodoende zijn ze eigenaar geworden van de vier SM6-stellen. Aangezien de treinstellen anderhalf jaar niet meer gereden hebben worden ze door VR volledig opgeknapt, zodat ze volgend jaar het binnenlandse treinnet van Finland kunnen versterken.
https://www.vr.fi/en/trains/pendolino-plus

Vanaf maandag 3 november gaan de vier oude Allegro-treinstellen in dienst bij VR en deze treinstellen gaan dan vooral op het traject Helsinki-Turku rijden als Pendolino Plus.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 23:39
door Nickipedia
De negen Lintjes van Keolis hebben een nieuwe eigenaar gevonden; Transferoviar Călători in Roemenië. Volgens de huidige planning worden ze op 7 en 8 juli overgedragen aan Strukton die ze naar Bad Bentheim zal brengen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 19 jun 2025, 09:02
door Nitein-Repart
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,11152429

Danske Statsbaner heeft nog eens 50 Alstom Coradia Stream-treinstellen besteld om de 44 elektrische IR4-treinstellen te vervangen. De eerste 100 Alstom Coradia Stream-treinstellen zijn bedoeld om de dieseltreinstellen IC3 en IC4 te vervangen. De 111 Cortessa-treinstellen (serie ET) die voornamelijk tussen Kopenhagen en Zweden rijden, zijn straks de enige treinstellen in Scandinavië met een doorloopkop.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 24 jun 2025, 14:09
door MaartenD
Volgens mij nog niet voorbijgekomen maar 2 maanden geleden is de eerste FLIRT-XL voor Start (Eindhoven - Düsseldorf) samengesteld. De verwachting daar is dat ze vanaf de zomer testritten in Duitsland en Nederland gaan rijden.

https://www.linkedin.com/posts/regional ... 29856-b4KS

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 24 jun 2025, 14:59
door en-es
Een kruising tussen een NRW S-Bahn en Flixtrain?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 24 jun 2025, 16:34
door MetroRET
Enig idee in welke baureihe dit genummerd is/wordt?
3428 klinkt logisch, gezien de 4-delige FLIRT3XL

Maar het is ook een MS-treinstel voor het Nederlandse gedeelte, welke de RE19/RB61 ook apart genummerd voor zijn.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 24 jun 2025, 19:29
door Suus
Volgens mij is 2428 nog open, het zou mij niet verbazen als ze daarin terecht komen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 24 jun 2025, 19:47
door MetroRET
Maar 2428 is in theorie toch een 4-delige FLIRT3-MS welke geen XL-variant is?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 24 jun 2025, 20:29
door Suus
Maar op het moment niet gebruikt en ik verwacht het ook niet snel dat het gaat gebeuren.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 08:31
door MaartenD
Op wikipedia wordt 4428 aangegeven. Ook voor de FLIRTs die Berlijn - Stettin gaan rijden (3 kV).