Pagina 305 van 306
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 15:38
door Tom98
Terecht.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 15:57
door mave94
De buschauffeur is inderdaad per direct ontslagen.
https://nos.nl/artikel/2576104
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 16:45
door Tom024
Dat is toch eigenlijk gewoon standaard na zo'n voorval?
Andere streekvervoerders in de regio zien 'm vast en zeker graag komen (zo hypocriet is de OV-wereld dan ook wel weer).
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 16:55
door Tom98
Ha, ja daar ken ik inderdaad ook enkele praktijkvoorbeelden van

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 17:24
door Djeez
Tom024 schreef: ↑wo 23 jul 2025, 16:45
Dat is toch eigenlijk gewoon standaard na zo'n voorval?
Andere streekvervoerders in de regio zien 'm vast en zeker graag komen (zo hypocriet is de OV-wereld dan ook wel weer).
Is er geen register? Anders heeft zo'n ontslag weinig zin. Maar ja dan zal het Arriva Limburg/Rivierenland wel worden want Bravo is ook Transdev. Of taxi rijden.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 17:26
door gkw1969
Tom98 schreef: ↑wo 23 jul 2025, 16:55
Ha, ja daar ken ik inderdaad ook enkele praktijkvoorbeelden van
Jij bent toch zelf ook op die manier binnengekomen?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 17:36
door Tom024
Djeez schreef: ↑wo 23 jul 2025, 17:24
Is er geen register? Anders heeft zo'n ontslag weinig zin. Maar ja dan zal het Arriva Limburg/Rivierenland wel worden want Bravo is ook Transdev. Of taxi rijden.
Als je nieuw in dienst komt wordt je gevraagd een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) te overleggen. Nu voert het te ver om daar heel diep om in te gaan, maar als deze chauffeur een beetje slim is valt daar vast wel aan te komen.
Met de huidige en toekomstige personeelstekorten (en de provincies die mee blijven gaan in ambitieuze uitbreidingsplannen, kijk alleen maar eens naar de nieuwe concessies die in Gelderland en Oost-Brabant gegund zijn) is elke vervoerder blij met een nieuw poppetje. De vijver is leeg, mensen die hebben bedacht dat ze liever wat dichter bij huis wilden werken hebben dat veelal al geregeld tijdens de eerste golf van personeelstekorten tijdens corona, het merendeel van de chauffeurs die nu op zoek gaan of moeten naar een andere werkgever heeft een rugzakje.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 17:43
door Sorry_geen_dienst
Is betrapt worden voor rijden onder invloed van invloed voor het verkrijgen van een VOG?
Inderdaad wel het gekke want in principe heeft deze man geen beroepsverbod. Stel dat een machinist wordt betrapt op rijden onder invloed dan zou het kunnen dat de ILT zijn machinistenvergunning schorst wat in principe op een beroepsverbod neer komt. Tenzij het CBR je rijbewijs ongeldig verklaart of iets dergelijk is de kans groot dat die man volgende week weer ergens anders rijdt.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 17:57
door Tom98
gkw1969 schreef: ↑wo 23 jul 2025, 17:26
Tom98 schreef: ↑wo 23 jul 2025, 16:55
Ha, ja daar ken ik inderdaad ook enkele praktijkvoorbeelden van
Jij bent toch zelf ook op die manier binnengekomen?
Haha, nee, ik niet...
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 18:10
door gkw1969
Het heeft alleen invloed op je VOG als je door de rechter veroordeeld bent en dus een strafblad hebt.
Hij kan op zich wel solliciteren bij een andere vervoerder, maar als die navraag gaat doen bij Hermes dan komt naar buiten dat hij ontslag heeft gekregen wegens rijden onder invloed.
Elke vervoerder die dit aan de laars lapt is zelf geen knip voor de neus waard. (Helaas kennen wij de "cowboys" ook)
Rijden onder invloed is het allergrootste misdrijf wat een buschauffeur kan begaan. Je speelt niet alleen met je eigen leven, maar ook het leven van je passagiers en de medeweggebruikers. Je rijdt met een voertuig van 18.000 kg wat door de rechter gezien kan worden als potentieel wapen.
En ga niet denken dat het zieilg voor hem.... hij liep lang genoeg mee als buschauffeur om te weten dat het niet mag en dat het ontslag op staande voet zou opleveren. Als je de verleiding van alcohol niet kunt weerstaan voordat je moet werken, dan moet je dit werk gewoon niet doen.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 18:37
door ArrivaBas
Vrijwel elk zichzelf respecterend bedrijf, of dat nou op een kantoor is of in het verkeer, heeft in zijn huishoudelijk reglement staan dat je tijdens werktijd nooit onder invloed mag zijn van alcohol of drugs, tenzij er een medische indicatie voorligt. Maar als je in het verkeer onderweg bent met een zwaar voertuig van (in het geval van de ontslagen chauffeur) 18 meter lang en passagiers vervoert, vind ik dat daar inderdaad nog extra zwaar aan getild mag worden door eventuele opvolgende werkgevers.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 19:44
door ThatPCDude
Ach en als hij geen VOG kan krijgen kan hij altijd nog in ZHN aan de slag. Nodig hebben ze hem toch niet

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 23 jul 2025, 21:26
door Durashift
gkw1969 schreef: ↑di 22 jul 2025, 07:03
(..). Overigens wilde het bedrijf al heel lang van deze chauffeur af, maar hadden ze tot op heden nog geen valide reden om hem ontslag op staande voet te geven (iemand met zo’n staat van dienst wil je liever niet 4 maand door betalen en een ontslagvergoeding geven).
Hebben ze het contractueel dan wel op orde? Niet dat deze man nog op een verouderd contract / CAO in dienst was waarin niet expliciet het betrapt worden op alcohol tijdens diensttijd benoemd staat als ontslag op staande voet?
Zal je zien dat het ontslag op staande voet nog aangevochten wordt bij de rechter.. en misschien dat er dan nog wel enkele maanden betaald moet worden..

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 jul 2025, 07:56
door ArrivaBas
Als je een arbeidscontract tekent, ga je in veruit de meeste gevallen ook automatisch akkoord met alle wijzigingen aan arbeidsvoorwaarden, CAO's en huishoudelijke reglementen die daarna worden doorgevoerd. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat de chauffeur niet op de hoogte was van een verbod op alcohol tijdens werktijd en dat ontslag op staande voet de enige consequentie daarvan is. Rijden onder invloed is al decennia lang een misdrijf volgens de Wegenverkeerswet.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 jul 2025, 12:12
door gkw1969
Durashift schreef: ↑wo 23 jul 2025, 21:26
gkw1969 schreef: ↑di 22 jul 2025, 07:03
(..). Overigens wilde het bedrijf al heel lang van deze chauffeur af, maar hadden ze tot op heden nog geen valide reden om hem ontslag op staande voet te geven (iemand met zo’n staat van dienst wil je liever niet 4 maand door betalen en een ontslagvergoeding geven).
Hebben ze het contractueel dan wel op orde? Niet dat deze man nog op een verouderd contract / CAO in dienst was waarin niet expliciet het betrapt worden op alcohol tijdens diensttijd benoemd staat als ontslag op staande voet?
Zal je zien dat het ontslag op staande voet nog aangevochten wordt bij de rechter.. en misschien dat er dan nog wel enkele maanden betaald moet worden..
Transdev kent, net als alle andere busbedrijven, een alcohol, drugs en medicijnbeleid. Dit is onderdeel van de bedrijfsregels en daar staat duidelijk in welke consequenties er zijn verbonden aan welke overtreding. En hierin is gewoon opgenomen dat alcoholpromillage 0,0 moet zijn op straffe van ontslag op staande voet. En, zoals ArrivaBas al aangaf, als je je contract tekent ga je akkoord met alle regels die er gelden. En elke wijziging wordt op een vastgestelde wijze gecommuniceerd.
En CAO is altijd de laatste van toepassing en nooit een oudere van wanneer iemand in dienst is gekomen, anders gaat hij ook niet mee in de salarisverhogingen etc.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 24 jul 2025, 16:55
door Michael
Djeez schreef: ↑wo 23 jul 2025, 17:24
Bravo is ook Transdev.
Bravo is een merknaam van de provincie Noord Brabant. Vervoerders die in Brabant rijden doen dit met bussen in de Bravo huisstijl. In ZuidOost Brabant is dit dus Hermes en in West en Oost Brabant Arriva.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 25 jul 2025, 15:35
door Sergej1969
Er worden voorlopig nog CNG bussen ingezet op lijn 21. Dit i.v.m. koperdiefstal van de voedingskabel. Wanneer er trolleys ingezet worden op lijn 21 is nog niet bekend.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 jul 2025, 16:49
door Sergej1969
Volgens Instagram is het bekend dat er vanaf woensdag trolleybussen ingezet zullen worden op lijn 21.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 jul 2025, 21:39
door Heel_Holland_Spot
Maar dan wordt het niet weer lijn 1? Zo ja, waarom niet?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 jul 2025, 22:30
door gkw1969
Ga er nog niet helemaal van uit dat het trolley wordt op woensdag, want intern is nog niks bekend.
En het blijft 21 omdat anders de hele dienstregeling van 1, 2, 3 en 6 op de schop. En dat gaan ze niet doen
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 jul 2025, 22:37
door Dionysusnu
Hoezo lijn 3, die rijdt toch onafhankelijk van die andere lijnen?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 26 jul 2025, 22:53
door Heel_Holland_Spot
's Avonds zijn er op CS koppelingen aan lijn 2.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 27 jul 2025, 08:22
door huibf
gkw1969 schreef: ↑wo 23 jul 2025, 18:10
Rijden onder invloed is het allergrootste misdrijf wat een buschauffeur kan begaan. Je speelt niet alleen met je eigen leven, maar ook het leven van je passagiers en de medeweggebruikers. Je rijdt met een voertuig van 18.000 kg wat door de rechter gezien kan worden als potentieel wapen.
En ga niet denken dat het zieilg voor hem.... hij liep lang genoeg mee als buschauffeur om te weten dat het niet mag en dat het ontslag op staande voet zou opleveren. Als je de verleiding van alcohol niet kunt weerstaan voordat je moet werken, dan moet je dit werk gewoon niet doen.
In principe zijn er veel meer zaken waaraan een beroepschauffeur moet denken. Mijn inziens is Nederland nogal soepel.
Het rijbewijs intrekken bij 50 km te hard of mobiel bellen in de hand. Rijbewijs intrekken gebeurd niet altijd omdat hij dan zijn werk niet meer kan uitvoeren omdat hij de auto nodig heeft voor zijn werk. (Loodgieter, buschauffeur, etc).
In België gaat de vlieger niet meer op....
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 27 jul 2025, 11:34
door AppleMoose
Rijbewijs wordt weldegelijk ingenomen in Nederland. Maar wanneer dit een eerste keer is, krijg je die meestal binnen 10 werkdagen weer terug. Nodig voor het werk of niet, uiteindelijk beslist de officier van justitie of en wanneer je het rijbewijs terugkrijgt en zit je gemiddeld toch wel 3-5 dagen zonder rijbewijs.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 30 jul 2025, 07:30
door MichOV
Het zou maar eens goed kunnen dat er binnen niet al te lange tijd op de minervasingel ter hoogte van Ringdijk naar Centraal Spoor in Schuytgraaf een rotonde wordt aan gelegd. Omwonenden zijn namelijk het hard rijdend verkeer daar spuugzat en hebben de gemeente aangedrongen om actie te ondernemen tegen de onveilige situatie daar want drempels lijkt het autoverkeer zich weinig van aan te trekken. Het is er al een paar keer fout gegaan en het is kwestie van tijd dat het een keer echt heel goed misgaat daar. Ook het op onverantwoordelijke wijze inhalen komt daar vaak voor bijvoorbeeld als de bus stopt voor zijn passagiers schijnen automobilisten vaak geen geduld te hebben.