CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Re.tep

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Education schreef: wo 25 jun 2025, 17:18 Oh ik denk zomaar dat men na de vakantie weer gaat staken om aan die lange weekenden te komen.
Een lang weekend voor personeel dat al minimaal de helft van de weekenden werkt. Leg eens uit ?
In dubbel onregelmatige dienst heb je zo weinig patroon dat je nog amper weet welke dag het is, en je weekend op maandag en dinsdag valt, heb ik mij laten vertellen.
West

Bericht door West »

Education schreef: wo 25 jun 2025, 17:18 Oh ik denk zomaar dat men na de vakantie weer gaat staken om aan die lange weekenden te komen.
Let maar op...
Mooie stemmingmakerij om hier neer te pennen dat het personeel enkel te doen is om lange weekenden. De stakingen vinden ook op onregelmatige momenten plaats, dus kan net zo goed op een woensdag/donderdag zijn als op een maandag/vrijdag...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Als je regelmatige diensten draait (bijvoorbeeld op kantoor) heb je ook niet altijd een idee welke dag het is. Ze lijken allemaal erg op elkaar.

Toen ik nog dubbel onregelmatig werkte had ik het beter door: het publiek is anders op dinsdag dan op zaterdag.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Thriller

Bericht door Thriller »

trolly schreef: wo 25 jun 2025, 15:04 Precies. Of — en ik durf het bijna niet te zeggen — lid van een vakbond als je stemrecht wil hebben over eventuele stakingen.

Maar daar gaat het Triller natuurlijk niet om. Die wil enkel de legitimiteit van vakbondsbesluiten onderuit halen, waarbij elk min of meer plausibel klinkend argument van pas komt.
Dat is incorrect :)
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Nu de vakbondsleden mogen stemmen over de nieuwe NS CAO is het interresant om te kijken wat nu zo'n Zwaar Werk regeling inhoud. 3 jaar eerder stoppen en een vergoeding krijgen van € 2200,- bruto per maand.
Maar kan je daar van rondkomen ?

Verder heeft eerder stoppen met werken grote gevolgen voor je pensioen, immers voor de pensioenopbouw zijn juist de laatste arbeidsjaren zeer belangrijk.
Laatst gewijzigd door Re.tep op do 26 jun 2025, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De zwaarwerkregeling is ook niet persé bedoeld als enig inkomen, maar te combineren met eerder laten ingaan van je pensioen. (Dus eigenlijk vervanging van de AOW die je dan nog niet krijgt).
Overigens is het bedrag wat NS nu biedt zelfs nog ietsjes hoger dan in de Bouw-CAO (daar krijg je €2175 bruto per maand)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re.tep

Bericht door Re.tep »

AOW kan je ook eerder krijgen dan je AOW leeftijd in de vorm van AOW-vervanger.
Echter je pensioen niet geheel opbouwen door eerder stoppen en dan ook nog je pensioen eerder laten ingaan dan rond 67,3 gaat tijdens je pensioen enorm veel geld kosten.

Dan kan je beter bv partime nog 3 dagen blijven werken, samen met een eerder ingegaan pensioen en AOW-vervanger.
Dan zit je bv als machinist al gauw op € 5500,- netto per maand bij slechts 12 dagen werken pm.
Laatst gewijzigd door Re.tep op do 26 jun 2025, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Als je dan zo goed kunt verdienen op die manier, waarom klaagt het NS personeel dan nog over die regeling in het eindbod...

Zoals ik aangaf lijkt de regeling überhaupt niet heel erg te verschillen van wat je in andere sectoren met zwaar werk krijgt, waarbij het natuurlijk ook altijd relatief is wat nu "zwaar werk" is. Voor bijvoorbeeld een machinist zit de zwaarte naar ik aanneem met name in de onregelmatigheid, maar dat zou je nog roostertechnisch kunnen oplossen (waarbij de machinist nog langer inzetbaar is in functie ook). Met een bouwvakker die zwaar moet sjouwen en dergelijke is eerder stoppen daarentegen eigenlijk de enige oplossing die echt ontlast.
Schapekop in de Keistad

BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: do 26 jun 2025, 21:51 Als je dan zo goed kunt verdienen op die manier, waarom klaagt het NS personeel dan nog over die regeling in het eindbod...

Zoals ik aangaf lijkt de regeling überhaupt niet heel erg te verschillen van wat je in andere sectoren met zwaar werk krijgt, waarbij het natuurlijk ook altijd relatief is wat nu "zwaar werk" is. Voor bijvoorbeeld een machinist zit de zwaarte naar ik aanneem met name in de onregelmatigheid, maar dat zou je nog roostertechnisch kunnen oplossen (waarbij de machinist nog langer inzetbaar is in functie ook). Met een bouwvakker die zwaar moet sjouwen en dergelijke is eerder stoppen daarentegen eigenlijk de enige oplossing die echt ontlast.
In de ziekenhuiswereld hoeven mensen vanaf hun 57e geen nachtdiensten meer te doen. Dan hoeven mensen ook niet eerder te stoppen, wat de organisatie (en maatschappij) veel geld kost. Daarmee kan personeel ook langer blijven werken en heb je dus minder tekorten. Dan hebben die mensen nog wel een stukje fysiek zwaar werk. Maar als ik het zo lees dan is het heel erg luxe bij NS.
Gr BasG
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Daniel schreef: do 26 jun 2025, 21:51 Als je dan zo goed kunt verdienen op die manier, waarom klaagt het NS personeel dan nog over die regeling in het eindbod..
Het grote probleem bij mijn geschetste voorbeeld is dat je toch wel 40 of nog meer dienstjaren moet hebben, en niet iedereen bij NS begint op zijn/haar 18de.
Voor veel rijdend personeel is NS vaak op wat oudere leeftijd (35 / 60 jaar) de nieuwe werkgever.
Dan kan je dus niet zelf een mooie regeling treffen, maar ook niet van de Zwaar Werk regeling gebruik maken.

Natuurlijk is niet alleen de dubbel onregelmatigheid zwaar bij rijdend NS personeel, maar denk ook aan het altijd schudden van de treinen, slecht klimaat, fijnstof, warm en koude overgangen bij de vertrekprocedure, agressie en (dodelijke) aanrijdingen.
Vergeet niet dat een conducteur / machinist vaak tussen de 1 en 15 (dodelijke-) aanrijdingen heeft meegemaakt na tientallen jaren rijden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Re.tep schreef: do 26 jun 2025, 22:31 Het grote probleem bij mijn geschetste voorbeeld is dat je toch wel 40 of nog meer dienstjaren moet hebben, en niet iedereen bij NS begint op zijn/haar 18de.
De maximale vergoeding krijg je al vanaf 30 dienstjaren. Als je er korter werkt heb je ook korter zwaar werk gedaan, dus is het vrij logisch dat je naar rato minder krijgt / minder vroeg kunt stoppen.
Voor veel rijdend personeel is NS vaak op wat oudere leeftijd (35 / 60 jaar) de nieuwe werkgever.
Opbouw van pensioen is niet iets unieks wat alleen bij NS plaatsvindt. Het kan zelfs voorkomen, afhankelijk waar men eerder werkte, dat iemand die later bij NS kwam al meer pensioen heeft opgebouwd dan iemand die op z'n 18e begon.
Dan kan je dus niet zelf een mooie regeling treffen, maar ook niet van de Zwaar Werk regeling gebruik maken.
Dat kan dus wel. Je krijgt bij < 30 dienstjaren dus minder uitgekeerd, maar niet niks.
En overigens, als je op je 35e begint met een individuele regeling dan kan je nog best wat moois opsparen hoor. Je hebt dan nog genoeg jaren te gaan om niet extreem veel te hoeven inleggen.
Natuurlijk is niet alleen de dubbel onregelmatigheid zwaar bij rijdend NS personeel, maar denk ook aan het altijd schudden van de treinen, slecht klimaat, fijnstof, warm en koude overgangen bij de vertrekprocedure, agressie en (dodelijke) aanrijdingen.
Mwoh, met een deel van die dingen die je noemt zou ik ook zwaar werk doen ;) En ik besef ook wel dat ik m'n huidige werk niet tot m'n pensioen ga volhouden, maar val onder geen enkele regeling (wat ik op zich ook wel snap). Dus wees vooral blij dat er bij NS een regeling is.
Vergeet niet dat een conducteur / machinist vaak tussen de 1 en 15 (dodelijke-) aanrijdingen heeft meegemaakt na tientallen jaren rijden.
Ja ik zit als reiziger al op 2 en dat is al geen pretje, laat staan als je eerste rang zit. Maar daar is toch nazorg voor? Als je dat je hele carrière meesleept is er al eerder iets niet goed gegaan in het proces vrees ik.
Schapekop in de Keistad

BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: do 26 jun 2025, 22:31 Vergeet niet dat een conducteur / machinist vaak tussen de 1 en 15 (dodelijke-) aanrijdingen heeft meegemaakt na tientallen jaren rijden.
Gemiddeld twee volgens ProRail. Wat is jouw bron? Betere begeleiding helpt beter dan eerder stoppen. Ambulance medewerkers hebben ook geen zwaar werk regeling.
Gr BasG
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ambulancepersoneel heeft wel een zwaar werk regeling, al heet die daar vrijwillige vertrekregeling. Zie de site van het FNV: https://www.fnv.nl/cao-sector/zorg-welz ... regelingen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Die eindigt over een half jaar.
Gr BasG
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dat is overal het geval, want de RVU verandert per 1 januari.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Daniel schreef: vr 27 jun 2025, 07:51
Re.tep schreef: do 26 jun 2025, 22:31 Het grote probleem bij mijn geschetste voorbeeld is dat je toch wel 40 of nog meer dienstjaren moet hebben, en niet iedereen bij NS begint op zijn/haar 18de.
De maximale vergoeding krijg je al vanaf 30 dienstjaren. Als je er korter werkt heb je ook korter zwaar werk gedaan, dus is het vrij logisch dat je naar rato minder krijgt / minder vroeg kunt stoppen.
Dat je korter werkt bij NS houd in de praktijk natuurlijk niet altijd in dat je daarvoor geen zwaar werk bij een andere werkgever hebt gedaan. Maar die eerdere jaren elders tellen bij NS dan niet mee.
Thriller

Bericht door Thriller »

Haha wat een prachtig land. KLM is te belangrijk voor de openbare orde om staken toe te kunnen staan. NS dus kennelijk niet (voldoende) :mrgreen:

https://nos.nl/l/2572504
en-es

Bericht door en-es »

KLM is heilig voor het kabinet, was ook al onder Rutte.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

KLM is te belangrijk voor de openbare orde om staken toe te kunnen staan
Geef dan ook gelijk de reden even op welke voor de rechter de belangrijkste was om de deze staking te verbieden: dat was vanzelfsprekend de NAVO top.

Bericht door Post »

en-es schreef: vr 27 jun 2025, 10:52 KLM is heilig voor het kabinet, was ook al onder Rutte.
Nou leven we bij mijn weten nog in een rechtsstaat waarbij de rechters onafhankelijk zijn van ons kabinet. Zie bijvoorbeeld de uitspraken in de stikstof problematiek.
Selivio

Bericht door Selivio »

Thriller schreef: vr 27 jun 2025, 10:48 Haha wat een prachtig land. KLM is te belangrijk voor de openbare orde om staken toe te kunnen staan. NS dus kennelijk niet (voldoende) :mrgreen:

https://nos.nl/l/2572504
KLM heeft het voorgelegd aan de rechter, NS niet. :roll:
Grt. Stefan
Thriller

Bericht door Thriller »

Re.tep schreef: vr 27 jun 2025, 11:01
Geef dan ook gelijk de reden even op welke voor de rechter de belangrijkste was om de deze staking te verbieden: dat was vanzelfsprekend de NAVO top.
Je hebt wel gelijk, in ieder geval deels. Topdrukte wordt ook genoemd als meespelende.
Durashift

Bericht door Durashift »

Re.tep schreef: vr 27 jun 2025, 11:01
Nou, die was op woensdag al voorbij, dus dat kan geen excuus zijn.

Kennelijk hebben de advocaten van KLM vrij goed het, inmiddels, containerbegrip veiligheid goed weten te bepleiten in de context van de belangen van de KLM.
Plaats reactie