Pagina 33 van 39

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 02 jan 2025, 13:34
door Suus
De ICE Sprinter Berlijn - München wordt in de zomer omgezet naar ICE3neo.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 01 feb 2025, 22:02
door Nitein-Repart
Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 01 feb 2025, 23:04
door Z2N
De mensen die die geruchten op Somda verspreiden zullen wel de interne informatiebronnen van NS gebruikt hebben, anders zouden ze als bekende NS-insiders dit niet zomaar delen natuurlijk. (A)

Gezien de problemen waar de IC Berlijn-rijtuigen mee kampen is december nog rijkelijk laat, maar liever dit dan eindeloos moeten wachten op de Talgo-stammen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 01 feb 2025, 23:35
door dennistd
Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 01:24
door cassie127
ICE-3 Neo is een tijdelijke tussenoplossing nu de IC1 rijtuigen eruit gaan en de ICE L nog niet toegelaten is. De toelating van ICE L wordt momenteel niet binnen anderhalf jaar verwacht.
Nitein-Repart schreef: za 01 feb 2025, 22:02 Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
Dit is dan ook interne berichtgeving geweest waar dit vandaan komt. Hetzelfde geldt ook over dat er dit weekend mogelijk een ICE L stam de grens over komt.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 07:07
door Nitein-Repart
Z2N schreef: za 01 feb 2025, 23:04 De mensen die die geruchten op Somda verspreiden zullen wel de interne informatiebronnen van NS gebruikt hebben, anders zouden ze als bekende NS-insiders dit niet zomaar delen natuurlijk. (A)

Gezien de problemen waar de IC Berlijn-rijtuigen mee kampen is december nog rijkelijk laat, maar liever dit dan eindeloos moeten wachten op de Talgo-stammen.
Er zijn maar 25 ICE3Neo-stellen in bedrijf en tevens moet vanaf medio april de BR406 (ICE3M) vervangen worden, dan wordt het wel redelijk krap om in de zomer al het materieel op de IC Amsterdam-Berlin te vervangen.
dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 08:53
door en-es
Met prijzen verhogen haal je niet meer reizigers binnen. Die zullen dan nadenken over alternatieven zoals over de lucht.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 09:02
door Z2N
Als het goed is is de inzet van de 3neo maar tijdelijk, DB en NS willen volgens mij allebei zo snel mogelijk de voor de verbinding bedoelde Talgo-stammen in dienst hebben. Met een beetje geluk is de inzet van de 3neo ook maar een kwestie van maanden, zolang de ergste zomerdrukte opgevangen kan worden is het ook niet heel erg.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 09:13
door MaartenD
dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Nu 492 2e klas + 108 1e klas zitplaatsen, ICE3 Neo heeft 340+99.

Dus nee, het houdt niet over, ruim 25% minder zitplaatsen. Het zou zo fijn zijn als tegen die tijd ICNG-D kan rijden en NS bijvoorbeeld een aanvullende uurdienst naar Osnabrück gaat rijden.
Maar dat zal wel teveel wensgedachte zijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 09:44
door Nitein-Repart
Bij De Lutte gaan nu per 2 uur 3 reizigerstreinen de grens over. In mijn ogen is er sprake van genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat. Bovendien kun je in Osnabrück vrijwel niet keren en moet je haast doorrijden naar Hannover, wat ook kampt met een gebrek aan perroncapaciteit en bovendien is het gedeelte tussen Löhne en Hannover ook overbelast.

De enige manier om 161 reizigers (het aantal stoelen wat de ICE3Neo minder heeft ten opzichte van de huidige IC-stammen) de ICE Amsterdam-Berlin uit te jagen zijn hogere ticketprijzen. Want minder aanbod betekent hogere ticketprijzen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 10:07
door verfmeer
Of je verhoogt de capaciteit door in Bad Bentheim een tweede stel bij te plaatsen dat niet in Nederland mag/kan rijden. Laat een voortrein vanuit Nederland tot Bad Bentheim rijden en iedereen kan mee.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 10:22
door Nitein-Repart
Leuk idee, maar zolang Deutsche Bahn nog niet genoeg ICE3Neo-stellen heeft is dat helaas geen oplossing. Bovendien kun je in Bad Bentheim tegenwoordig haast geen treinen meer laten eindigen door de nieuwe RB naar Nordhorn en Neuenhaus die een groot deel van het uur spoor 3 bezet houdt.

Bovendien rijdt tussen Löhne en Berlin op het andere uur een ICE van Köln naar Berlin v.v.

Pas als een groot deel van de ICE3Neo-stellen zijn afgeleverd kun je de capaciteit vanuit Duitsland naar het buitenland verhogen, eerder helaas niet.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 10:27
door DDietzen
Meerdere perrons op stations aan Duitse (overigens ook aan Nederlandse) zijde zijn ook niet lang genoeg voor een dubbele ICE3. In elk geval in Osnabrück (waar je toch echt wilt stoppen ivm overstap richting Hamburg) en Bünde zal dat misgaan.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 11:43
door Gydo
cassie127 schreef: zo 02 feb 2025, 01:24 ICE-3 Neo is een tijdelijke tussenoplossing nu de IC1 rijtuigen eruit gaan en de ICE L nog niet toegelaten is. De toelating van ICE L wordt momenteel niet binnen anderhalf jaar verwacht.
Nitein-Repart schreef: za 01 feb 2025, 22:02 Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
Dit is dan ook interne berichtgeving geweest waar dit vandaan komt. Hetzelfde geldt ook over dat er dit weekend mogelijk een ICE L stam de grens over komt.
Vandaag komt er een Talgo stam rond het middageten of iets daarna (13u) naar Nederland via de Bentheim route, de gloednieuwe ELL 193 441 (kaal, wit) trekt de trein, in Nederland zoals RXP personeel de trein naar Amersfoort rijden.


Edit is om 13:28 vertrokken uit Bentheim en is onderweg naar Amersfoort. RXP-personeel heeft de trein overgenomen van RADVE-personeel.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 12:19
door rvdborgt
MaartenD schreef: zo 02 feb 2025, 09:13
dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Nu 492 2e klas + 108 1e klas zitplaatsen, ICE3 Neo heeft 340+99.
En met ICE L gaat het terug naar 477 + 85, hoera en zo.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 12:32
door en-es
Nitein-Repart schreef: zo 02 feb 2025, 07:07
Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.
Of op de ICE L. Hoera. *O*

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 13:05
door Vinny
Een extra regionale trein tussen Hannover en Osnabrück met op station Bunde een goede overstap op de stoptrein RB62 uit mijn hoofd Hengelo <-> Bielefeld zou ik zeggen. Dan heb je als er problemen zijn met de IC Berlijn-Amsterdam een redelijk alternatief (met iets meer overstappen).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 13:13
door Nitein-Repart
Waren er geen plannen dat de RE70 tussen Braunschweig en Bielefeld in de toekomst een treindeel naar Rheine erbij krijgt, zodat er ieder uur een regionale trein rijdt tussen Rheine en Hannover? Nu moet er nog 1x per 2 uur worden overgestapt in Löhne.

Daarnaast vraag ik mij af of meer treinen op overbelaste baanvakken in combinatie met personeelstekorten wel zo goed idee is. Reizigers willen liever een betrouwbare treindienst waar ze op kunnen rekenen. Dan maar een iets lagere frequentie.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 13:56
door Suus
Er rijdt nu al een RE62 Rheine - Löhne op het moment, die aansluit op de RE70.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 16:27
door MaartenD
Nitein-Repart schreef: zo 02 feb 2025, 09:44 Bij De Lutte gaan nu per 2 uur 3 reizigerstreinen de grens over. In mijn ogen is er sprake van genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat.
Is een beetje in tegenspraak met
De enige manier om 161 reizigers (het aantal stoelen wat de ICE3Neo minder heeft ten opzichte van de huidige IC-stammen) de ICE Amsterdam-Berlin uit te jagen zijn hogere ticketprijzen. Want minder aanbod betekent hogere ticketprijzen.
Daarbij is dat natuurlijk precies wat de reiziger wil: overvolle treinen die ook nog eens extra duur gemaakt worden om de vraag te beperken.
Hoera en zo.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 18:30
door en-es
Nou ja, nu de ICE L in Nederland is om te testen is dat denk ik mooi op tijd om ze vanaf december in dienst te nemen. :pos:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 19:18
door cassie127
Nee, vanaf december zullen ze nog niet van/naar Nederland ingezet gaan worden. Prioriteit ligt bij DB momenteel bij het uit dienst nemen van de IC 1 rijtuigen, waardoor binnenlandse verbindingen die deels met dieseltractie rijden momenteel meer Prioriteit krijgen. Voor IC Berlijn heeft men nog een alternatief en dat is de inzet van de 408.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 feb 2025, 21:19
door RobertT
Nitein-Repart schreef: zo 02 feb 2025, 07:07

Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.
Dan zullen die regionale treinen wel eerst een stuk betrouwbaarder moeten worden,er is nu te vaak uitval

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 03 feb 2025, 09:57
door Suus
Aangezien de RE13 vanwege personeelstekort alleen nog op de even uren vanuit Venlo rijdt zou uitval daar nu toch echt afgelopen moeten zijn. Totdat Emmerich - Oberhausen weer volledig dichtgaat.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 03 feb 2025, 10:38
door VIRM
rvdborgt schreef: zo 02 feb 2025, 12:19
MaartenD schreef: zo 02 feb 2025, 09:13
dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Nu 492 2e klas + 108 1e klas zitplaatsen, ICE3 Neo heeft 340+99.
En met ICE L gaat het terug naar 477 + 85, hoera en zo.
Wat is dan het nut van de nieuwe rijtuigen op de IC Berlijn als ze minder capaciteit gaan bieden?