Pagina 36 van 39

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 12:57
door ArrivaBas
Deutsche Bahn gebruikt bij alle typen rijtuigen in hun vloot een standaardkabel die met alle locomotieven compatibel is, dus het lijkt mij sterk dat ze bij de Talgo's ineens een ander type gaan toepassen, zeker als ze de rijtuigen ook samen moeten laten werken met diesellocomotieven.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 14:31
door MaartenD
Nitein-Repart schreef: vr 28 feb 2025, 12:32 Kunnen de ICE-L-treinstemmen überhaupt samenwerken met de BR218 en is het mogelijk om te kunnen kopmaken met de ICE-L?
Voor de ICE L worden toch ook dual mode loks aangeschaft?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 14:49
door MaartenD
ArrivaBas schreef: vr 28 feb 2025, 12:57 Deutsche Bahn gebruikt bij alle typen rijtuigen in hun vloot een standaardkabel die met alle locomotieven compatibel is, dus het lijkt mij sterk dat ze bij de Talgo's ineens een ander type gaan toepassen, zeker als ze de rijtuigen ook samen moeten laten werken met diesellocomotieven.
Ja en nee. Talgo's gaan WTB spreken. Dat gaat ook over de UIC kabel maar is weer iets anders dan KWS wat de BR218 origineel had (en een andere koppeling is) of ZWS wat sommige BR218 ook hebben (en over de UIC kabel gaat).
BR218 kan niet zomaar WTB spreken. Maar zoals ik al zei: volgens mij wilde DB daar dual-mode loks voor aanschaffen. BR248 zal toch wel WTB spreken.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 15:25
door Suus
Baureihe 218 inzetten zou toch echt eens een keer voorbij moeten zijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 16:04
door dennistd
Dat is er wel eentje uit de categorie Totgesagte leben länger idd...

Voor NVBS-leden: zie ook Op de Rails van vorige maand, pagina's 29-33.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 17:04
door ICE11
MaartenD schreef: vr 28 feb 2025, 14:49 BR218 kan niet zomaar WTB spreken. Maar zoals ik al zei: volgens mij wilde DB daar dual-mode loks voor aanschaffen. BR248 zal toch wel WTB spreken.
Inderdaad, dat was/is het plan, dat de ICE-L overal daar waar geen draad hangt met 248 moet rijden. Wat het splitsen in Niebüll betreft, dat zou met ICE-L vervallen en reizigers naar Dagebüll moeten dan overstappen, tot grote ophef van de lokale VVV op de eilanden Föhr en Amrum, waar jaarlijks rond 250-300.000 toeristen aankomen welke in Dagebüll van de trein op het veerboot overstappen (zie https://www.amrum-news.de/2024/06/19/ab ... dagebuell/). Pas nadat de hele Marschbahn onder draad is zijn er weer directe verbindingen met Dagebüll mogelijk, bij voorbeeld door tot Niebüll met 2x 412 te rijden en daar te splitsen.

Wat er ook nog een rol speelt dat de DB zo snel van de IC1 afwil is de onzekere toekomst van het revisiebedrijf in Neumünster, het enige wat deze rijtuigen nog onderhoudt.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 17:17
door ArrivaBas
Heeft de NEG plannen om zijn traject (Niebüll-Dagebüll Mole) ook te elektrificeren?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 17:20
door ICE11
Plannen ja, maar omdat er van splitsen in Niebüll geen sprake meer is (oorspronkelijk wilde men ICE-L in dubbeltractie tot Niebüll rijden) heeft man met de elektrificatie van de NEG ook geen haast meer:

https://www.nordschleswiger.dk/de/sueds ... el-spaeter

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 18:58
door Nitein-Repart
Suus schreef: vr 28 feb 2025, 15:25 Baureihe 218 inzetten zou toch echt eens een keer voorbij moeten zijn.
Nee, BR218 is legendarisch, vooral in dubbeltractie met negen tot elf rijtuigen erachter. Is gewoon cultureel erfgoed in mijn ogen.
ICE11 schreef: vr 28 feb 2025, 17:20 Plannen ja, maar omdat er van splitsen in Niebüll geen sprake meer is (oorspronkelijk wilde men ICE-L in dubbeltractie tot Niebüll rijden) heeft man met de elektrificatie van de NEG ook geen haast meer:

https://www.nordschleswiger.dk/de/sueds ... el-spaeter
Niebüll-Dagebüll is toch een zeer bochtig nevenlijntje? Zou mij verbazing dat een zevendelige ICE4 (na elektrificatie) of een lange ICE-L-stam op dat traject kan rijden.
ICE11 schreef: vr 28 feb 2025, 17:04
MaartenD schreef: vr 28 feb 2025, 14:49 BR218 kan niet zomaar WTB spreken. Maar zoals ik al zei: volgens mij wilde DB daar dual-mode loks voor aanschaffen. BR248 zal toch wel WTB spreken.
Inderdaad, dat was/is het plan, dat de ICE-L overal daar waar geen draad hangt met 248 moet rijden. Wat het splitsen in Niebüll betreft, dat zou met ICE-L vervallen en reizigers naar Dagebüll moeten dan overstappen, tot grote ophef van de lokale VVV op de eilanden Föhr en Amrum, waar jaarlijks rond 250-300.000 toeristen aankomen welke in Dagebüll van de trein op het veerboot overstappen (zie https://www.amrum-news.de/2024/06/19/ab ... dagebuell/). Pas nadat de hele Marschbahn onder draad is zijn er weer directe verbindingen met Dagebüll mogelijk, bij voorbeeld door tot Niebüll met 2x 412 te rijden en daar te splitsen.

Wat er ook nog een rol speelt dat de DB zo snel van de IC1 afwil is de onzekere toekomst van het revisiebedrijf in Neumünster, het enige wat deze rijtuigen nog onderhoudt.
Rijden er überhaupt BR248-locomotieven in dienst van Deutsche Bahn eigenlijk?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 19:31
door Suus
DB Cargo heeft al tientallen ervan in de 249 variant in dienst, die komen uit een totale bestelling van 146.
DB Fernverkehr heeft er 21 besteld voor de 248 serie, die vanaf 248 501 genummerd gaan worden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 22:09
door cassie127
De Intercity van/naar Gera rijdt overigens al standaard met een BR248 tussen Gera en Gotha.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 28 feb 2025, 22:52
door Suus
Volgens mij rijdt die met een 245, die dieseluitvoering van de TRAXX.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 01 mar 2025, 00:45
door cassie127
Ohja klopt, nu haal ik twee series even door elkaar.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 01 mar 2025, 13:36
door Nitein-Repart
Ik ben benieuwd of Deutsche Bahn dit jaar wel 15 ICE3Neo-stellen geleverd krijgt van Siemens, want al sinds afgelopen zomer heeft Siemens niets afgeleverd, zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 32,6948696

Verder verwacht ik niet dat de ICE L voor december 2025 in dienst komt in Duitsland, omdat er eerst nog testen nodig zijn om te kijken of de ICE L functioneert met de BR101 en de BR218, alsmede hoe het gaat met het kopmaken.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 01 mar 2025, 16:40
door Daan!
Waarom moet de ICE-L getest worden met de BR101 en BR218? Gaan de ICE-L treinen niet gewoon met de 105 rijden en Dual Vectron?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 01 mar 2025, 17:19
door cassie127
Die 105 is nog meer vertraagd in vergelijking met d'r talgo stammen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 02 mar 2025, 14:00
door Meltrain
Nitein-Repart schreef: vr 28 feb 2025, 18:58
Suus schreef: vr 28 feb 2025, 15:25 Baureihe 218 inzetten zou toch echt eens een keer voorbij moeten zijn.
Nee, BR218 is legendarisch, vooral in dubbeltractie met negen tot elf rijtuigen erachter. Is gewoon cultureel erfgoed in mijn ogen.
De Baureihe 01.10 is ook legendarisch en cultureel erfgoed, maar toch is men zo'n 50 jaar geleden gestopt met die locomotieven in te zetten in de dagelijkse dienst.
M.a.w. dit is geen argument om de Baureihe 218 tot in lengte van dagen in te zetten.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 05 mar 2025, 10:18
door Ardan
Er komt op dit moment een ICE westbound door Deventer rijden. Zal een testrit zijn?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 05 mar 2025, 10:33
door cassie127
Kan zomaar een ICE L geweest zijn, daarmee rijden ze testritten

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 05 mar 2025, 11:11
door Ardan
Nee, het was geen ICE L. Ik zag hem vanuit mijn raam :p

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 05 mar 2025, 11:17
door Suus
Mogelijk omgeleid tussen Amsterdam Centraal en Arnhem vanwege alle spoorproblemen?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 05 mar 2025, 12:18
door MetroRET
Tz 8034 (408 034) wordt elders gemeld, een nieuwe dus.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 05 mar 2025, 14:56
door Nickipedia
Hij rijdt zojuist vanuit Hengelo richting Bad Bentheim

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 06 mar 2025, 07:13
door Meltrain
Als je binnen Nederland met de ICE tussen Amsterdam en Arnhem rijdt, moet je een toeslag betalen (tenzij je een abonnement hebt).
Gaat dat straks ook gelden voor de ICE tussen Amsterdam en Hengelo?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 06 mar 2025, 09:03
door rvdborgt
Meltrain schreef: do 06 mar 2025, 07:13 Als je binnen Nederland met de ICE tussen Amsterdam en Arnhem rijdt, moet je een toeslag betalen (tenzij je een abonnement hebt).
Gaat dat straks ook gelden voor de ICE tussen Amsterdam en Hengelo?
Daar heeft NS nog niks over gezegd. De IC maakt echter momenteel wel deel uit van het binnenlandse IC-netwerk en dat blijft in drgl 2026 ook zo, zie de adviesaanvraag. Dus als er een toeslag nodig zal zijn, dan zullen er mensen boos worden en dan zou NS eigenlijk extra binnenlandse IC's moeten gaan rijden.