Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ArrivaBas »

Deutsche Bahn gebruikt bij alle typen rijtuigen in hun vloot een standaardkabel die met alle locomotieven compatibel is, dus het lijkt mij sterk dat ze bij de Talgo's ineens een ander type gaan toepassen, zeker als ze de rijtuigen ook samen moeten laten werken met diesellocomotieven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

Nitein-Repart schreef: vr 28 feb 2025, 12:32 Kunnen de ICE-L-treinstemmen überhaupt samenwerken met de BR218 en is het mogelijk om te kunnen kopmaken met de ICE-L?
Voor de ICE L worden toch ook dual mode loks aangeschaft?
Laatst gewijzigd door MaartenD op vr 28 feb 2025, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

ArrivaBas schreef: vr 28 feb 2025, 12:57 Deutsche Bahn gebruikt bij alle typen rijtuigen in hun vloot een standaardkabel die met alle locomotieven compatibel is, dus het lijkt mij sterk dat ze bij de Talgo's ineens een ander type gaan toepassen, zeker als ze de rijtuigen ook samen moeten laten werken met diesellocomotieven.
Ja en nee. Talgo's gaan WTB spreken. Dat gaat ook over de UIC kabel maar is weer iets anders dan KWS wat de BR218 origineel had (en een andere koppeling is) of ZWS wat sommige BR218 ook hebben (en over de UIC kabel gaat).
BR218 kan niet zomaar WTB spreken. Maar zoals ik al zei: volgens mij wilde DB daar dual-mode loks voor aanschaffen. BR248 zal toch wel WTB spreken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Baureihe 218 inzetten zou toch echt eens een keer voorbij moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5705
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Dat is er wel eentje uit de categorie Totgesagte leben länger idd...

Voor NVBS-leden: zie ook Op de Rails van vorige maand, pagina's 29-33.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ICE11 »

MaartenD schreef: vr 28 feb 2025, 14:49 BR218 kan niet zomaar WTB spreken. Maar zoals ik al zei: volgens mij wilde DB daar dual-mode loks voor aanschaffen. BR248 zal toch wel WTB spreken.
Inderdaad, dat was/is het plan, dat de ICE-L overal daar waar geen draad hangt met 248 moet rijden. Wat het splitsen in Niebüll betreft, dat zou met ICE-L vervallen en reizigers naar Dagebüll moeten dan overstappen, tot grote ophef van de lokale VVV op de eilanden Föhr en Amrum, waar jaarlijks rond 250-300.000 toeristen aankomen welke in Dagebüll van de trein op het veerboot overstappen (zie https://www.amrum-news.de/2024/06/19/ab ... dagebuell/). Pas nadat de hele Marschbahn onder draad is zijn er weer directe verbindingen met Dagebüll mogelijk, bij voorbeeld door tot Niebüll met 2x 412 te rijden en daar te splitsen.

Wat er ook nog een rol speelt dat de DB zo snel van de IC1 afwil is de onzekere toekomst van het revisiebedrijf in Neumünster, het enige wat deze rijtuigen nog onderhoudt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ArrivaBas »

Heeft de NEG plannen om zijn traject (Niebüll-Dagebüll Mole) ook te elektrificeren?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ICE11 »

Plannen ja, maar omdat er van splitsen in Niebüll geen sprake meer is (oorspronkelijk wilde men ICE-L in dubbeltractie tot Niebüll rijden) heeft man met de elektrificatie van de NEG ook geen haast meer:

https://www.nordschleswiger.dk/de/sueds ... el-spaeter
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: vr 28 feb 2025, 15:25 Baureihe 218 inzetten zou toch echt eens een keer voorbij moeten zijn.
Nee, BR218 is legendarisch, vooral in dubbeltractie met negen tot elf rijtuigen erachter. Is gewoon cultureel erfgoed in mijn ogen.
ICE11 schreef: vr 28 feb 2025, 17:20 Plannen ja, maar omdat er van splitsen in Niebüll geen sprake meer is (oorspronkelijk wilde men ICE-L in dubbeltractie tot Niebüll rijden) heeft man met de elektrificatie van de NEG ook geen haast meer:

https://www.nordschleswiger.dk/de/sueds ... el-spaeter
Niebüll-Dagebüll is toch een zeer bochtig nevenlijntje? Zou mij verbazing dat een zevendelige ICE4 (na elektrificatie) of een lange ICE-L-stam op dat traject kan rijden.
ICE11 schreef: vr 28 feb 2025, 17:04
MaartenD schreef: vr 28 feb 2025, 14:49 BR218 kan niet zomaar WTB spreken. Maar zoals ik al zei: volgens mij wilde DB daar dual-mode loks voor aanschaffen. BR248 zal toch wel WTB spreken.
Inderdaad, dat was/is het plan, dat de ICE-L overal daar waar geen draad hangt met 248 moet rijden. Wat het splitsen in Niebüll betreft, dat zou met ICE-L vervallen en reizigers naar Dagebüll moeten dan overstappen, tot grote ophef van de lokale VVV op de eilanden Föhr en Amrum, waar jaarlijks rond 250-300.000 toeristen aankomen welke in Dagebüll van de trein op het veerboot overstappen (zie https://www.amrum-news.de/2024/06/19/ab ... dagebuell/). Pas nadat de hele Marschbahn onder draad is zijn er weer directe verbindingen met Dagebüll mogelijk, bij voorbeeld door tot Niebüll met 2x 412 te rijden en daar te splitsen.

Wat er ook nog een rol speelt dat de DB zo snel van de IC1 afwil is de onzekere toekomst van het revisiebedrijf in Neumünster, het enige wat deze rijtuigen nog onderhoudt.
Rijden er überhaupt BR248-locomotieven in dienst van Deutsche Bahn eigenlijk?
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

DB Cargo heeft al tientallen ervan in de 249 variant in dienst, die komen uit een totale bestelling van 146.
DB Fernverkehr heeft er 21 besteld voor de 248 serie, die vanaf 248 501 genummerd gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

De Intercity van/naar Gera rijdt overigens al standaard met een BR248 tussen Gera en Gotha.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Volgens mij rijdt die met een 245, die dieseluitvoering van de TRAXX.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Ohja klopt, nu haal ik twee series even door elkaar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben benieuwd of Deutsche Bahn dit jaar wel 15 ICE3Neo-stellen geleverd krijgt van Siemens, want al sinds afgelopen zomer heeft Siemens niets afgeleverd, zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 32,6948696

Verder verwacht ik niet dat de ICE L voor december 2025 in dienst komt in Duitsland, omdat er eerst nog testen nodig zijn om te kijken of de ICE L functioneert met de BR101 en de BR218, alsmede hoe het gaat met het kopmaken.
-
Daan!
Berichten: 295
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daan! »

Waarom moet de ICE-L getest worden met de BR101 en BR218? Gaan de ICE-L treinen niet gewoon met de 105 rijden en Dual Vectron?
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Die 105 is nog meer vertraagd in vergelijking met d'r talgo stammen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: vr 28 feb 2025, 18:58
Suus schreef: vr 28 feb 2025, 15:25 Baureihe 218 inzetten zou toch echt eens een keer voorbij moeten zijn.
Nee, BR218 is legendarisch, vooral in dubbeltractie met negen tot elf rijtuigen erachter. Is gewoon cultureel erfgoed in mijn ogen.
De Baureihe 01.10 is ook legendarisch en cultureel erfgoed, maar toch is men zo'n 50 jaar geleden gestopt met die locomotieven in te zetten in de dagelijkse dienst.
M.a.w. dit is geen argument om de Baureihe 218 tot in lengte van dagen in te zetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13278
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Ardan »

Er komt op dit moment een ICE westbound door Deventer rijden. Zal een testrit zijn?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Kan zomaar een ICE L geweest zijn, daarmee rijden ze testritten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13278
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Ardan »

Nee, het was geen ICE L. Ik zag hem vanuit mijn raam :p
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Mogelijk omgeleid tussen Amsterdam Centraal en Arnhem vanwege alle spoorproblemen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Tz 8034 (408 034) wordt elders gemeld, een nieuwe dus.
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nickipedia »

Hij rijdt zojuist vanuit Hengelo richting Bad Bentheim
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Als je binnen Nederland met de ICE tussen Amsterdam en Arnhem rijdt, moet je een toeslag betalen (tenzij je een abonnement hebt).
Gaat dat straks ook gelden voor de ICE tussen Amsterdam en Hengelo?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Intercity Berlijn

Bericht door rvdborgt »

Meltrain schreef: do 06 mar 2025, 07:13 Als je binnen Nederland met de ICE tussen Amsterdam en Arnhem rijdt, moet je een toeslag betalen (tenzij je een abonnement hebt).
Gaat dat straks ook gelden voor de ICE tussen Amsterdam en Hengelo?
Daar heeft NS nog niks over gezegd. De IC maakt echter momenteel wel deel uit van het binnenlandse IC-netwerk en dat blijft in drgl 2026 ook zo, zie de adviesaanvraag. Dus als er een toeslag nodig zal zijn, dan zullen er mensen boos worden en dan zou NS eigenlijk extra binnenlandse IC's moeten gaan rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten