Intercity Berlijn
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Deutsche Bahn gebruikt bij alle typen rijtuigen in hun vloot een standaardkabel die met alle locomotieven compatibel is, dus het lijkt mij sterk dat ze bij de Talgo's ineens een ander type gaan toepassen, zeker als ze de rijtuigen ook samen moeten laten werken met diesellocomotieven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Intercity Berlijn
Voor de ICE L worden toch ook dual mode loks aangeschaft?Nitein-Repart schreef: ↑vr 28 feb 2025, 12:32 Kunnen de ICE-L-treinstemmen überhaupt samenwerken met de BR218 en is het mogelijk om te kunnen kopmaken met de ICE-L?
Laatst gewijzigd door MaartenD op vr 28 feb 2025, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Intercity Berlijn
Ja en nee. Talgo's gaan WTB spreken. Dat gaat ook over de UIC kabel maar is weer iets anders dan KWS wat de BR218 origineel had (en een andere koppeling is) of ZWS wat sommige BR218 ook hebben (en over de UIC kabel gaat).ArrivaBas schreef: ↑vr 28 feb 2025, 12:57 Deutsche Bahn gebruikt bij alle typen rijtuigen in hun vloot een standaardkabel die met alle locomotieven compatibel is, dus het lijkt mij sterk dat ze bij de Talgo's ineens een ander type gaan toepassen, zeker als ze de rijtuigen ook samen moeten laten werken met diesellocomotieven.
BR218 kan niet zomaar WTB spreken. Maar zoals ik al zei: volgens mij wilde DB daar dual-mode loks voor aanschaffen. BR248 zal toch wel WTB spreken.
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Baureihe 218 inzetten zou toch echt eens een keer voorbij moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 5705
- Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42
Re: Intercity Berlijn
Dat is er wel eentje uit de categorie Totgesagte leben länger idd...
Voor NVBS-leden: zie ook Op de Rails van vorige maand, pagina's 29-33.
Voor NVBS-leden: zie ook Op de Rails van vorige maand, pagina's 29-33.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Intercity Berlijn
Inderdaad, dat was/is het plan, dat de ICE-L overal daar waar geen draad hangt met 248 moet rijden. Wat het splitsen in Niebüll betreft, dat zou met ICE-L vervallen en reizigers naar Dagebüll moeten dan overstappen, tot grote ophef van de lokale VVV op de eilanden Föhr en Amrum, waar jaarlijks rond 250-300.000 toeristen aankomen welke in Dagebüll van de trein op het veerboot overstappen (zie https://www.amrum-news.de/2024/06/19/ab ... dagebuell/). Pas nadat de hele Marschbahn onder draad is zijn er weer directe verbindingen met Dagebüll mogelijk, bij voorbeeld door tot Niebüll met 2x 412 te rijden en daar te splitsen.
Wat er ook nog een rol speelt dat de DB zo snel van de IC1 afwil is de onzekere toekomst van het revisiebedrijf in Neumünster, het enige wat deze rijtuigen nog onderhoudt.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Heeft de NEG plannen om zijn traject (Niebüll-Dagebüll Mole) ook te elektrificeren?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Intercity Berlijn
Plannen ja, maar omdat er van splitsen in Niebüll geen sprake meer is (oorspronkelijk wilde men ICE-L in dubbeltractie tot Niebüll rijden) heeft man met de elektrificatie van de NEG ook geen haast meer:
https://www.nordschleswiger.dk/de/sueds ... el-spaeter
https://www.nordschleswiger.dk/de/sueds ... el-spaeter
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Berlijn
Nee, BR218 is legendarisch, vooral in dubbeltractie met negen tot elf rijtuigen erachter. Is gewoon cultureel erfgoed in mijn ogen.
Niebüll-Dagebüll is toch een zeer bochtig nevenlijntje? Zou mij verbazing dat een zevendelige ICE4 (na elektrificatie) of een lange ICE-L-stam op dat traject kan rijden.ICE11 schreef: ↑vr 28 feb 2025, 17:20 Plannen ja, maar omdat er van splitsen in Niebüll geen sprake meer is (oorspronkelijk wilde men ICE-L in dubbeltractie tot Niebüll rijden) heeft man met de elektrificatie van de NEG ook geen haast meer:
https://www.nordschleswiger.dk/de/sueds ... el-spaeter
Rijden er überhaupt BR248-locomotieven in dienst van Deutsche Bahn eigenlijk?ICE11 schreef: ↑vr 28 feb 2025, 17:04Inderdaad, dat was/is het plan, dat de ICE-L overal daar waar geen draad hangt met 248 moet rijden. Wat het splitsen in Niebüll betreft, dat zou met ICE-L vervallen en reizigers naar Dagebüll moeten dan overstappen, tot grote ophef van de lokale VVV op de eilanden Föhr en Amrum, waar jaarlijks rond 250-300.000 toeristen aankomen welke in Dagebüll van de trein op het veerboot overstappen (zie https://www.amrum-news.de/2024/06/19/ab ... dagebuell/). Pas nadat de hele Marschbahn onder draad is zijn er weer directe verbindingen met Dagebüll mogelijk, bij voorbeeld door tot Niebüll met 2x 412 te rijden en daar te splitsen.
Wat er ook nog een rol speelt dat de DB zo snel van de IC1 afwil is de onzekere toekomst van het revisiebedrijf in Neumünster, het enige wat deze rijtuigen nog onderhoudt.
-
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
DB Cargo heeft al tientallen ervan in de 249 variant in dienst, die komen uit een totale bestelling van 146.
DB Fernverkehr heeft er 21 besteld voor de 248 serie, die vanaf 248 501 genummerd gaan worden.
DB Fernverkehr heeft er 21 besteld voor de 248 serie, die vanaf 248 501 genummerd gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Intercity Berlijn
De Intercity van/naar Gera rijdt overigens al standaard met een BR248 tussen Gera en Gotha.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Volgens mij rijdt die met een 245, die dieseluitvoering van de TRAXX.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Intercity Berlijn
Ohja klopt, nu haal ik twee series even door elkaar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Berlijn
Ik ben benieuwd of Deutsche Bahn dit jaar wel 15 ICE3Neo-stellen geleverd krijgt van Siemens, want al sinds afgelopen zomer heeft Siemens niets afgeleverd, zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 32,6948696
Verder verwacht ik niet dat de ICE L voor december 2025 in dienst komt in Duitsland, omdat er eerst nog testen nodig zijn om te kijken of de ICE L functioneert met de BR101 en de BR218, alsmede hoe het gaat met het kopmaken.
Verder verwacht ik niet dat de ICE L voor december 2025 in dienst komt in Duitsland, omdat er eerst nog testen nodig zijn om te kijken of de ICE L functioneert met de BR101 en de BR218, alsmede hoe het gaat met het kopmaken.
-
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21
Re: Intercity Berlijn
Waarom moet de ICE-L getest worden met de BR101 en BR218? Gaan de ICE-L treinen niet gewoon met de 105 rijden en Dual Vectron?
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Intercity Berlijn
Die 105 is nog meer vertraagd in vergelijking met d'r talgo stammen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Intercity Berlijn
De Baureihe 01.10 is ook legendarisch en cultureel erfgoed, maar toch is men zo'n 50 jaar geleden gestopt met die locomotieven in te zetten in de dagelijkse dienst.Nitein-Repart schreef: ↑vr 28 feb 2025, 18:58Nee, BR218 is legendarisch, vooral in dubbeltractie met negen tot elf rijtuigen erachter. Is gewoon cultureel erfgoed in mijn ogen.
M.a.w. dit is geen argument om de Baureihe 218 tot in lengte van dagen in te zetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13278
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
Re: Intercity Berlijn
Er komt op dit moment een ICE westbound door Deventer rijden. Zal een testrit zijn?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Intercity Berlijn
Kan zomaar een ICE L geweest zijn, daarmee rijden ze testritten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13278
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
Re: Intercity Berlijn
Nee, het was geen ICE L. Ik zag hem vanuit mijn raam 

Gediplomeerd ongeluksmagneet
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Mogelijk omgeleid tussen Amsterdam Centraal en Arnhem vanwege alle spoorproblemen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4089
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Intercity Berlijn
Tz 8034 (408 034) wordt elders gemeld, een nieuwe dus.
- Nickipedia
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Hij rijdt zojuist vanuit Hengelo richting Bad Bentheim
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Intercity Berlijn
Als je binnen Nederland met de ICE tussen Amsterdam en Arnhem rijdt, moet je een toeslag betalen (tenzij je een abonnement hebt).
Gaat dat straks ook gelden voor de ICE tussen Amsterdam en Hengelo?
Gaat dat straks ook gelden voor de ICE tussen Amsterdam en Hengelo?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Intercity Berlijn
Daar heeft NS nog niks over gezegd. De IC maakt echter momenteel wel deel uit van het binnenlandse IC-netwerk en dat blijft in drgl 2026 ook zo, zie de adviesaanvraag. Dus als er een toeslag nodig zal zijn, dan zullen er mensen boos worden en dan zou NS eigenlijk extra binnenlandse IC's moeten gaan rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten