Het is zonder meer waar dat het treinproduct op lijnen als Arnhem - Winterswijk op een aantal punten flink beter is geworden sinds de decentralisatie, maar in mijn ogen mogen de credits vooral naar de Provincie Gelderland, die met subsidie en concessie-eisen een frequentieverhoging heeft afgedwongen en daarmee het treinproduct flink aantrekkelijker heeft gemaakt.
BasGeluk schreef: ↑do 17 jul 2025, 22:23
Juist de particuliere (wat ze vaak niet meer zijn) vervoerders maken er krenten van. NS wilde Arnhem - Winterswijk opheffen. En kijk eens hoe goed Arriva het op dit traject doet?
Dat is een beetje kort door de bocht. NS ontving voor de verzelfstandiging in de jaren '90 een generieke subsidie, die naar eigen inzicht mocht worden ingezet. Aangezien NS en haar opdrachtgever (het Rijk) een landelijke focus hadden, eindigde dat geld vooral in de Randstad.
Bij de verzelfstandiging van NS gaf de Rijksoverheid aan dat deze generieke subsidie aan NS naar 0 zou worden afgebouwd. NS heeft toen van een hele rits lijnen (waaronder Arnhem - Winterswijk) aangegeven dat ze de lijn zonder subsidie niet rendabel konden exploiteren en twee opties geboden: de lijn sluiten óf de lijn openhouden met subsidie. De bijbehorende kamerbrief uit 1997 is hier te vinden:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 86-38.html
Er is gekozen om de lijn open te houden met subsidie en 'm dan maar gelijk aan te besteden. Dat is volgens mij nog altijd de situatie.
BasGeluk schreef: ↑vr 18 jul 2025, 09:34
NS reed 1x p u en Arriva 4x p u. Keus van NS om dat niet te doen.
De frequentie is inderdaad verhoogd, maar deze vergelijking klopt volgens mij niet. In de laatste dienstregeling waarin NS het hele traject reed (1998/1999) reed er de hele dag 2x per uur een trein tussen Arnhem en Doetinchem en 1x per uur een trein tussen Doetinchem en Winterswijk (in de spits 2x per uur).
In de huidige dienstregeling is Arnhem - Doetinchem 4x per uur doordeweeks overdag en 2x per uur 's avonds en in het weekend. Doetinchem - Winterswijk is 2x per uur (behalve op zondagochtend).
Een mooie verbetering! Maar de situatie waarin NS 1x p.u. reed en Arriva nu 4x p.u. rijdt komt op dat traject niet voor. Dergelijke frequentieverhogingen na decentralisatie zijn volgens mij alleen maar gerealiseerd op de Hofpleinlijn en Zoetermeer Stadslijn.