Voor zo'n busfeestje ben ik altijd wel in, maar ik vind het bericht wel een beetje apart.
Bij wat verder zoekwerk op Internet vind ik onder meer, in een publicatie over dit evenement op
http://www.haarlem105.nl/: "Toen in 1954 de A2 werd geopend, had Maarse & Kroon een vergunning voor personenvervoer per bus om haar lijn Haarlem-Aalsmeer-Uithoorn via de nieuwe A2 door te trekken naar Utrecht. Deze buslijn Haarlem-Utrecht is jarenlang de belangrijkste lijn van het bedrijf geweest."
Ik kan hierin geen bevestiging vinden (maar dat wil nog niet zeggen dat het niet zo is) dat er pas in 1954 een buslijn tussen Uithoorn en Haarlem (via Aalsmeer en Hoofddorp) is gaan rijden

.
Ooit was er een OV-alternatief tussen deze plaatsen in de vorm van de Haarlemmermeerspoorlijnen, maar volgens Wikipedia reden deze treinen in 1950 voor het laatst voor reizigersvervoer en was de verbinding met Haarlem al vóór de Tweede Wereldoorlog vervallen. Dus zou Maarse & Kroon, of wie dan ook, echt niet eerder tussen deze plaatsen hebben gereden?
En als het om het lijnnummer 140 gaat, díe is nog lang niet aan z'n 60 jaar toe, want dat lijnnummer is pas in het begin van de tachtiger jaren bij de toenmalige exploitant Centraal Nederland ingevoerd. Ten aanzien van Maarse & Kroon herinner ik mij dat het in de tweede helft van de zestiger jaren om lijn 33 ging, eerder was het waarschijnlijk lijn 3 (om doublures met de NZH-stadslijnen te voorkomen, hadden de Maarse & Kroon-lijnen die Haarlem bedienden, destijds de lijnnummers 33, 55 en 88, die duidelijk waren ontstaan uit oude nummers 3, 5 en

. En toen in 1973 Maarse & Kroon fuseerde met de NBM tot Centraal Nederland, ontstond voor deze lijn aanvankelijk het lijnnummer 40.
Sterker nog, als voor deze lijn, zoals in bovenstaand citaat wordt gesuggereerd, het belangrijkste wapenfeit in 1954 luidde dat er een doortrekking naar Utrecht plaatsvond, is er eerder aanleiding tot een treurdag

dan een feestdag. Want dat stuk route naar Utrecht werd er eind 2002 nu juist weer afgeknipt doordat de BBA Uithoorn - Utrecht v.v. ging rijden, en verloor zijn glans nog meer toen er eind 2008 een inkorting tot Breukelen-Station NS plaatsvond, waardoor Utrecht niet meer zonder (extra) overstap bereikbaar was (en ook niet binnen één tariefsysteem, want het was toen nog strippenkaarttarief + NS-tarief). Een van de slechtere voorbeelden van het opheffen van zogenaamde parallelliteit tussen bus en trein.
Een veel leukere lijn voor een feestje zoals dit zou bijvoorbeeld (op een geschikt moment) kunnen worden gevonden in lijn 120, die langs een mooie route tussen Amsterdam en Utrecht rijdt. *O* Aan die lijn (voorheen lijn 20 bij NBM resp. Centraal Nederland) is al vele jaren lang heel weinig veranderd, afgezien van enkele forse routewijzigingen, met aanpassingen aan de metro, binnen Amsterdam. Dat deze lijn in de periode vanaf eind 2002 tot eind 2008 onder de BBA viel, zou voor Connexxion ook geen groot probleem mogen vormen, aangezien de voormalige BBA en Connexxion, via VEOLIA en Transdev, inmiddels tot dezelfde familie zijn gaan behoren.