Statler Rail schreef:Ja, er is geen enkel bezwaar tegen om een ticket voor een vertraagde bus te verkopen. Sterker nog, het is juist in het voordeel van de reiziger omdat hij dan direct recht heeft op restitutie van een deel van de ritprijs, tenzij de vertraging onderweg weer wordt ingelopen tot minder dan 2 uur. Bij meer dan twee uur vertraging bij vertrek heb je desgewenst ook recht op annulering van je ticket tegen volledige restitutie.
Als je last-minute een kaartje koopt
(in de veronderstelling dat je bus op tijd vertrekt)
dan zit je toch niet te wachten op restitutie van je ticketprijs (stel €6)?
Je wordt als reiziger bij aankoop van een last-minute ticket (aankoop < 2 uur voor vertrek)
liever geïnformeerd, hoe laat je de bus ongeveer kunt verwachten bij de halte!
Dit recht op informatie is zelfs geregeld in een
EU verordening (Nr. 181/2011)
"Wanneer de vervoerder redelijkerwijs verwacht dat het vertrek van een geregelde vervoerdienst
meer dan 120 minuten vertraging zal oplopen, krijgt de passagieronmiddellijk een keuze.
Ofwel kiest hij voor een voortzetting van de reis of een vervoer langs een andere route naar de eindbestemming
bij de eerste gelegenheid ofwel kiest hij voor een terugbetaling van de prijs van het vervoersbewijs."
"Indien het vertrek van de geregelde vervoersdienst ook effectief meer dan 120 minuten
vertraging oploopt, heeft de passagier het recht de reis voort te zetten, zich langs een andere
route te laten vervoeren of het bedrag van het vervoersbewijs terugbetaald te krijgen."
"Indien de geregelde vervoersdienst met vertraging zal vertrekken, moet de vervoerder
de vertrekkende passagiers zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte brengen.
Bovendien moet men de vertrekkende passagiers ook informeren omtrent de
verwachte vertrektijd, zodra deze bekend is. Om iedere discussie te vermijden
omtrent het begrip ‘zo spoedig mogelijk’ heeft men bepaald dat deze informatie in geen
geval later dan 30 minuten na de geplande vertrektijd mag worden verstrekt.
Indien men door de vertraging een aansluiting zal missen, moet men ook redelijke
inspanningen leveren om de passagiers op de hoogte te stellen van alternatieve aansluitingen."
Je zou daaruit kunnen concluderen, dat je bij vertraging van meer dan 2 uur
direct compensatie krijgt (bijvoorbeeld in de vorm van een voucher per e-mail),
zodat je ter plekke de mogelijkheid krijgt om je reis online met je mobiel gratis om te boeken?
Daarnaast is het de vraag, of de vervoerder verplicht is, om potentiële reizigers
(zij die op het punt staan om last-minute een ticket te kopen),
moet voorzien van informatie inzake de
verwachte vertrektijd?