Na in Hoorn een goed plekje gevonden te hebben vlakbij het station kon direct een van de nieuwste Citea's op de foto op lijn 133.

Kort na het maken van bovenstaande foto kwam ook een elektrische BYD K7U voorbij op lijn 128 uit Noordbeemster.

In Hoorn komt naast Connexxion ook EBS met lijn 314 uit Amsterdam. Die we hier zien vlakbij zijn eindbestemming.

In de nieuwe concessie is er ook een nieuwe onderaannemer gekomen in Hoorn. Namelijk TCR die we hier zien op een rit van lijn 11 uit Zwaag Risdam met een nieuwe Citea.

Na bovenstaande foto te hebben gemaakt werd het wel tijd om eens gebruikt te gaan maken van het buskaartje. Ik ben met lijn 135 naar Den Helder gegaan.
Vanaf het station ben ik een stukje gaan lopen langs de route van de lijnen 33 en 30. Waar ik op de polderweg deze Citea tegen kwam op lijn 30.

Toen ik net op het station was aangekomen zag ik al een Citea vertrekken als lijn 33 naar de TESO veerpont. Normaal hoort hier een Solaris Urbino 18 op te rijden. Op de prins Hendriklaan kon de afwijking van de materiaalinzet op de foto gezet worden onderweg terug naar het station.

Gelukkig reed de rit erna wel met het juiste materieel. En zo kon dit plaatje gemaakt worden op de Kanaalweg. Helaas ging de zon net weg waardoor de foto wat grauw is geworden.

Na bovenstaande foto gemaakt te hebben ben ik terug gelopen naar het station. Daar kon voor de watertoren van Den Helder deze Citea op de foto gezet worden.

In de Zomer rijd in Noord Holland ook de kustbuslijn 851 van Den helder naar Petten. Deze lijn wordt uitgevoerd met de nog oude Ambassador's van de vorige concessie. Zo zien we hier de Connexxion 8605 voor de watertoren van den helder als lijn 851.

Voor de watertoren kon ook nog de Solaris op de foto gezet worden alvorens ik via Petten naar Alkmaar afreisde en de Hemelkraan open ging.

Gelukkig was het in Alkmaar weer redelijk droog en kon ik daar ook een nieuwe elektrische BYD op de zetten op de voormalige lijn 6 naar Heerhugowaard.

In Alkmaar komt 1 van de langste buslijnen van Nederland. Namelijk lijn 350 van Leeuwarden naar Alkmaar uitgevoerd door Arriva. Vlakbij het station kon deze Mercedes inturo op de foto die als Qbuzz 2603 zijn diensttijd is begonnen.

Naast Hoorn rijdt TCR ook vanuit Alkmaar met nieuwe Citea's. Hier zien we 1 van de nieuwe Citea's de buffer passeren van station Alkmaar waar op het moment bijna alle type bussen staan die op het station van Alkmaar komen.

De BYD's hebben een afwijkende geen dienst code op de lijnfilm dan de andere bussen in de concessie. Zo tonen de BYD's N99 in plaats 999 als ze geen dienst hebben. Al had ik het lijnnummer N99 al eerder gezien op capacity's in Amstelland-Meerlanden maar dan als zijnde instructierit en niet als geen dienst code of zoals in de spoiler helemaal leeg.
- Spoiler: show

Naast Kustbuslijn 851 van Den helder naar Petten. Rijd vanaf station Alkmaar ook kustbuslijn 866 naar Bergen aan zee. Tot mijn vreugd reed deze 13 jaar oude Ambassador op deze lijn die is begonnen bij Hermes in Eindhoven.

TCR heeft ook nog een bus uit de Hoeksewaard en Goeree-overfakee naar Noord Holland gehaald. Naast dat deze bus zijn Overal logo's mist valt hij niet echt uit de toon naast het nieuwe materieel.

Naast de nieuwe BYD's en Citea's zouden er ook elektrische VDL midcity's instromen in Noord Holland. Echter door leveringsproblemen van het accupakket zijn deze bussen tot op heden nog niet geleverd. Daarvoor in de plaats rijden de nog oudere ambassador's met een extra lijnnummerdisplay om de lijnkleur te kunnen tonen. Een oplossing A la Haarlem-Ijmond.

Via lijn 129 (Alkmaar- Purmerend via Noordbeemster) en lijn 128 (Noordbeemster-Hoorn) ben ik weer in Hoorn terecht gekomen waar het inmiddels etentijd was.
Ik besloot wat te eten bij de subway in het centrum van Hoorn. En onderweg naar de subway kon ik op de veemarkt deze foto maken van een BYD op lijn 14.

Ik moest even 2x knipperen toen ik op buurtbuslijn 415 een BYD zag rijden. Maar het klopt wel echt. Al zwijgt de vertrekstaat er in alle talen over en staat op OVinfo dat deze lijn op zondag helemaal niet rijdt terwijl ze wel als rijdend worden weergegeven. Al met al gaat er iets fout in de communicatie. Al zijn het wel leuke plaatjes voor de buschauffeurs die het liefst geen buurtbus meer willen zien in Nederland omdat het broodroof zou zijn.

Ik begon mijn reis in Noord-Holland-Noord met een foto van lijn 133 en zo eindig ik mijn reis ook. Na onderstaande foto gemaakt te hebben ben ik in mijn auto naar huis gestapt.

Onderweg naar huis maakte ik nog een stop bij het busstation van Edam waar duidelijk te zien was dat er nieuwe tijden zijn aangebroken in Waterland. En niet alleen omdat er een hoop lijnen zijn ingekort tot metrostation Noord in Amsterdam waar de bus op onderstaande foto reclame voor maakt. Maar ook omdat er een begin is gemaakt met het elektrisch exploiteren van lijn 316 van Edam naar Amsterdam wat duidelijk te zien is op onderstaande foto.

En dit was mijn verslag. Hopelijk was het de moeite waard.
En anders had je bovenstaande zin toch al helemaal niet gezien. (A)