In januari heb ik geen foto's gemaakt, ik was vooral bezig met mijn afstudeerproject en in de vrije tijd ging ik voornamelijk wandelen. Daarom spring ik door naar februari. Op 3 februari was ik op bezoek in Twente en in Hengelo reden geen treinen naar Bad Bentheim en door materieelproblemen bij Syntus ook niet naar Oldenzaal. Op het busstation in Hengelo kon een parallel gemaakt worden met de 5126 naar Bad Bentheim en de TGVia 71 naar Oldenzaal.
Vervolgens wordt het weer wat rustiger. Op 25 maart vond een afscheidsrit plaats met de O405 van exploitant Geenens in het gebied tussen Geraardsbergen, Ronse en Ath. In Isières werd de 458123 stil gezet op de spoorwegovergang in industrielijn 287, met op de film lijn 94 richting Enghien/Edingen.
Begin april was ik weer op weg in eigen land en kwam daarbij onder andere langs Schiphol-Noord.....
....en later ook in Breda. Hierbij kon ik enkele Citaro LE's op foto zetten die hier (tijdelijk) rijden, omdat een aantal streek-Citea's doorgeschoven zijn naar Tilburg als vervanging van de aldaar verbrande bussen.
Het weekend na mijn afstudereerpresentatie vond in Hoogezand de open dag van het Noordelijk Busmuseum plaats. Stichting Museumbus vaardigde hierbij de DVM 1698 af. In Hoogezand werd met één van de waterstofbussen demoritten gereden en deze fotografeerde ik voor het museum. Erachter staat een bus van de voormalige DAM, die terugggekomen is van een lokale rondrit.
In diezelfde maand was ik ook op bezoek bij de Keukenhof. Dit jaar had men wederom ambassadors gehuurd, die voorheen in de concessie Provincie Utrecht hebben gereden. Aansluitend op de nummering van de Achterhoek werden deze bussen 158 - 163 genummerd en ook in een bloemetjesmotief beplakt. Ook TCR ondersteunt weer met diverse gelede bussen; een nieuweling dit jaar was deze voormalige Connexxion 9105.
Omdat in april mijn studentenOV nog geldig was, ben ik nog enkele malen het land in getrokken en kwam daarbij onder andere in Schagen,....
....in Groningen....
....en het KAN-gebied. Laatstgenoemd gebied werd bezocht om de buurtbusserie compleet te maken. In Wijchen kon ik deze Hermes 7312 vastleggen op de buurtbus naar Beuningen.
Eind april werd ik aangenomen bij Syntrophos in Spijkenisse als BGT-operator en was het vanaf dan gedaan met doordeweekse dagjes weg en in de weekenden was ik ook veel aan het wandelen. Een ander hoogtepunt deze maand was het afronden van het Pieterpad in het bloedhete weekend van 26/27 mei.
In juni was ik in de weekenden weer op pad binnen Nederland en passeerde daarbij onder andere in Amsterdam. Bij station Lelylaan fotografeerde ik deze 1103 die het busstation opdraait.
Een week later werd in de regio rond Aalst en Zottegem een afscheidsrit gereden met de Berkhof Premier van Muylaert Reizen. Op de eindhalte Stichelen in Kerksen van lijn 84 werd de bus stil gezet.
Eveneens vind in het laatste weekend weer Concert at Sea plaats op de Brouwersdam. Opnieuw was het bloedheet en tevens werd er gestaakt in het openbaar vervoer. Ditmaal ging ik dus zelf met de auto naar de Brouwersdam toe; bij het bezoekerscentrum werd deze TCR 613 vastgelegd, zijnde de ex Hermes 3347.
Met het oog op de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn op 22 juli werd op de zaterdag ervoor een excursie georganiseerd door de stichting BRAM, waarbij de nadruk kwam te liggen op het lijnennet in Noord. Met de bussen werd op het busstation Noord een line-up gemaakt.
Vervolgens ging ik op vakantie naar Sachsen en Leipzig was daarbij mijn verblijf voor een week. Ook nu was het weer bloedheet weer met temperaturen ruim boven de 30 graden. Op de woensdag in deze week ging ik naar de Harz toe en met de Bröckentrein omhoog; vlak nadat ik aangekomen was, vertrok de trein weer terug naar Wernigerode.
De volgende foto komt uit augustus. In deze maand was ik op rondreis door Noord-Holland Noord, om nog de diverse oude bussen op foto te kunnen zetten die nog blijven rijden, zolang niet al het nieuwe materieel geleverd is. In het weekend van 11/12 augustus was er ook een treinstremming tussen Hoorn en Heerhugowaard, op deze stremming reed onder andere deze ex Arriva 5586 van Peer & Co.
Een week later vond in Leeuwarden het Reuzenfestival plaats als onderdeel van de Culturele Hoofdstad 2018. Dit evenement zorgde voor een flinke hoeveelheid pendelbussen, uitgevoerd door Arriva Touring en TCR. Op de Hoekemastraat vlakbij het centrum van Leeuwarden fotografeerde ik de 7854 op weg voor een volgende rit.
In september vond de tweede excursie plaats van de stichting 1698 en deze voerde ook naar Noord-Holland. In de stalling Waarderpolder werden de VDL Citea XLE 3230 en 3231 naast elkaar neergezet. Beide bussen zijn nauwelijks op straat te vinden, behalve één schoolrit van Zwanenburg naar Heemstede in de ochtendspits.
Een weekend later vind in het Hageland een afscheidsrit plaats met een Van Hool A600 van De Lijn en een Mercedes-Benz Citaro G van Multiobus. In Attenrode werd de 3563 in het buitengebied vastgelegd.
In het najaar was ik nog enkele malen in Amersfoort te vinden bij mijn voormalige afstudeerbedrijf, omdat men een werkgroep samengesteld heeft die mijn afstudeerprobleem over de BGT aan gaan pakken. Op een terugweg reisde ik via de Uithof om aldaar nog enkele foto's te maken; in het middagzonnetje fotografeerde ik onder andere deze 4488 op de lege terugweg vanuit Driebergen.
In het laatste weekend van september verzorgde de afdeling Oost van de Autobus Documentatie Vereniging (ADV) een excursie naar Twente. Hierbij werden diverse touringcarbedrijven bezocht. In Tubbergen werd Ter Beek bezocht en iets later Fietax in Lemselo, laatstgenoemd bedrijf heeft de beide Optares van Veolia Transport overgenomen.
In oktober had ik een dag vrij en bezocht daarin Zeeland. In de middagspits komen diverse scholierenlijnen in en uit Goes. Vlakbij het station fotografeerde ik deze 3363, afkomstig van Hermes uit Eindhoven.
Op 27 oktober bezocht een klein clubje OVNL'ers de stoomtram Hoorn-Medemblik in het kader van het 10-jarig bestaan van OVinNL. Tussen de aankomsttijd in Medemblik en het vertrek van de boot naar Enkhuizen fotografeerde ik deze buurtbus in Medemblik.
Begin november was ik weer afgereisd naar Limburg, ditmaal niet om te wandelen, maar om de serie stadswagens van Maastricht compleet te krijgen en wat er verder zoal de lens passeert. In de middagzon legde ik deze MAN Lion's City vast van exploitant Heidebloem op weg naar Hasselt.
Op 17 november werd een eerste afscheidsrit verreden in het DAV-gebied. Door de firma Van IJsseldijk werden de beide Wright Commanders afgevaardigd en als verrassing werd de CSA van Rotterdam-The Hague Airport getoond, die vlak daarvoor in de huisstijl van Arriva gebracht is en de nummers 515 meegekregen heeft. In de woonwijk Nederhoven in Zwijndrecht staan alle bussen op één foto....
....later in de middag wordt als laatste een bezoek gebracht aan de stalling in Dordrecht. Met diverse bussen wordt een line-up gemaakt met de excursiebussen, zoals deze 5404.
Om nog even vrije dagen op te maken, was ik begin december nog een keer vrij en ging daarbij kris-kras door het DAV-gebied. In Leerdam fotografeerde ik onder andere deze 8331 vlak voor de terugweg richting Utrecht.
In het weekend van 9 december vind dan de overgang van Arriva naar Qbuzz plaats, die niet overal even vlekkeloos verloopt. In Gorinchem vertrekt daar de 6409 op de terugweg richting Utrecht als lijn 387.
Een week later vindt de kerstmarkt plaats in Dordrecht. Daar waar Arriva vaak TCR inhuurde voor de gelede bussen, is dat voor Qbuzz makkelijker. Zij laat enkele gelede bussen aanrukken vanuit Utrecht. Op de Spuiboulevard fotografeerde ik deze 4102 om bij het Stadskantoor een nieuwe lading mensen te gaan halen.
Bedankt voor het lezen en kijken en tot volgend jaar!