Daniel op reis: Op vierlandentour (Deel 4: Dwars door de Alpen, een stukje historie en weer huiswaarts [53 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Daniel op reis: Op vierlandentour (Deel 4: Dwars door de Alpen, een stukje historie en weer huiswaarts [53 foto's]

Bericht door Daniel »

Qua interrailtourtjes in de vakantie heb ik ondertussen toch wel aardig de smaak te pakken. En diverse omstandigheden maakten het dit jaar allemaal net wat makkelijker: een zomersluiting op het werk (die later toch niet zo verplicht bleek) en het spoorwerk in Amersfoort definieerden de periode, de voorjaars-sale van Interrail de reisduur.
Dus zomaar, omdat het nou eenmaal kan, kocht ik al ruim vooraf een 10-daagse pas voor grofweg de prijs van een zevendaagse. Ideaal om eens met wat meer omwegen de bestemming te bereiken.

In deze reeks neem ik jullie zodoende mee op zo'n anderhalve week op reis door vier (nouja, eigenlijk vijf) landen, waar mooie lijntjes zich uitstekend lieten afwisselen met wat gehobby in eens een andere omgeving.

Dit vierde deel staat in het teken van de lange, maar erg fraaie reis dwars door de Alpen oostwaarts, een relaxed dagje in Oostenrijk en daarna de lange terugreis. Ook deze keer heb ik dat weer geïllustreerd in enkele kaartjes van dag 7, dag 8 en dag 9.

Woensdag 7 augustus
De timing was eigenlijk bijzonder goed. Na een paar dagen met prachtig weer had ik precies de dag met wat minder weer uitgekozen om naar m'n volgende verblijfplaats af te reizen. Was al vroeg op om nog de laatste paar dingetjes in te pakken en daarna nog even rustig te ontbijten. Waarbij het dan wel een apart gevoel oplevert als je in de ontbijtzaal van een hotel zit en er op de TV een nieuwsuitzending bezig is die verslag doet van de reddingsoperaties bij het Duitse hotel dat de voorafgaande nacht plots instortte.

Maargoed, na het ontbijtje op te hebben en uitgecheckt te zijn kon ik voor de laatste keer de wandeling naar het station. En toen er een stadsbus voorbij reed schoot ik toch nog even in de lach van de geniale inhaker van een bedrijf in busreclames. Groot stond er achter op de bus "Einige kleben am Strasse, wir kleben am Bus" :mrgreen: (Sommigen plakken zich aan de straat, wij plakken op de bus)

Was mooi op tijd richting station gelopen zodat ik later een wat ruimere overstap zou hebben op m'n immers maar eenmaal daags rijdende trein. En dus ging het met de S12 op naar Zürich...
Afbeelding
1_20240807_Winterthur by Daniël Bleumink, on Flickr

Van de kelder naar de begane grond, even koffie gescoord en daarna bleek m'n trein al op de borden te staan. Tijd voor de EC Transalpin dus :)
Afbeelding
2_20240807_TreinaanwZuerich by Daniël Bleumink, on Flickr

En voor dat soort ritten geldt natuurlijk één ding: indien panoramarijtuig aanwezig, reserveer in het panoramarijtuig...
Afbeelding
3_20240807_Panorama by Daniël Bleumink, on Flickr

M'n plekje voor de komende tig uur, de gok pakte eens goed uit met een solo stoel aan de juiste kant voor de mooiste uitzichten...
Afbeelding
4_20240807_Stoel by Daniël Bleumink, on Flickr

Op het Zwitserse deel van de rit was het nog grauw en regenachtig. Al geeft dat ook wel wat speciaals aan de uitzichten, zoals hier bij de Walensee...
Afbeelding
5_20240807_Walensee by Daniël Bleumink, on Flickr

Of hier een eindje verderop...
Afbeelding
6_20240807_Mels by Daniël Bleumink, on Flickr

Het kopmaken en locwisselen in Buchs duurde allemaal wat langer dan gepland, maar uiteindelijk was daar dan toch de grens met Liechtenstein waar het zonnetje ook al probeerde door te breken...
Afbeelding
7_20240807_Liechtenstein by Daniël Bleumink, on Flickr

Bludenz is blijkbaar een cruciale plek in het Oostenrijkse elektriciteitsnet, zag tussen de draden de bergen niet meer...
Afbeelding
8_20240807_Bludenz by Daniël Bleumink, on Flickr

Maar wat een mooi ruig stuk is het daar...
Afbeelding
9_20240807_SanktAnton by Daniël Bleumink, on Flickr

Het werd langzamerhand tijd voor lunch toen precies de am Platz-service langs kwam. En dit keer hadden ze wel brood, dus tijd voor 'n Schnitzelsemmel...
Afbeelding
10_20240807_Lunch by Daniël Bleumink, on Flickr

...die opgepeuzeld kon worden terwijl we door de bergen en langs ruige riviertjes kronkelden...
Afbeelding
11_20240807_Roppen by Daniël Bleumink, on Flickr

Deze route is echt nooit saai...
Afbeelding
12_20240807_Wörgl by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
13_20240807_Saalfelden by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
14_20240807_Saalfelden by Daniël Bleumink, on Flickr

Het was ook ergens rond dat moment dat ik opeens een mailtje van de OeBB binnen kreeg met de melding dat m'n aansluiting in Leoben waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn. Dat leverde wat vragende blikken op want we reden stipt op tijd, kronkelend langs de ruige wateren...
Afbeelding
15_20240807_Bergrivier by Daniël Bleumink, on Flickr

... maar in Bischofshofen kwam de omroep dat we hier nog wel even zouden blijven staan. En volgde na even wachten ook een ongebruikelijk gezicht (vergelijk de vertrektijd maar eens met de klok). We hadden dus vanwege een stuk met enkelspoor moeten wachten op de drie uur vertraagde tegentrein...
Afbeelding
16_20240807_Bischofshofen by Daniël Bleumink, on Flickr

Weer onderweg begon het langzaam wat grijzer te worden...
Afbeelding
17_20240807_Schladming by Daniël Bleumink, on Flickr

...maar niet veel later had het meer weg van dat de trein onderweg was door een wasstraat. De regen kwam echt met bakken uit de hemel, af en toe nog even wachten op een tegentrein, weer kopmaken in Selzthal en daarna nog wel de nodige problemen om een beetje snelheid te maken door de gigantisch hoeveelheden regen die er vielen.

Maar uiteindelijk was daar dan toch Leoben Hbf, waar de Railjet die ik eigenlijk zou hebben allang weg was natuurlijk. En gelukkig had ik ook maar vast wat avondeten laten komen in de EC want anders was ik wel wat verhongerd geraakt ondertussen.
Niet alleen de Railjet was weg, ook de overstapverbinding van 10 minuten later en zelfs de IC van 60 minuten later. De S-bahn daarna zat achter ons, dus die maar naar Bruck an der Mur gepakt alwaar de theoretisch aansluitende Railjet naar Wenen nog net uitgezwaaid kon worden. Dus werd het weer een behoorlijke tijd wachten op de eerstvolgende IC. En dan zie je toch wel dat nog best grote IC stations in Oostenrijk eigenlijk nul voorzieningen hebben. Ja, hooguit nog een automaat met wat te drinken op het perron.

Met een ruime twee uur vertraging ging het dan met de IC Südbahn Express alsnog richting Wenen, waar in het hotel de sleutelkaartjes op waren dus was het even wachten. Eenmaal ingecheckt bleek ik echter wel een mooie kamer te hebben, met uitzicht op het station...
Afbeelding
18_20240807_WienHotel by Daniël Bleumink, on Flickr

Donderdag 8 augustus
Gezien m'n wel erg late aankomst in het hotel en doordat ik de Semmeringbahn de dag ervoor helaas in het donker aflegde was voor m'n ene dag in Oostenrijk de keuze vrij snel gemaakt. Na een beetje uitgeslapen te hebben en rustig te hebben ontbeten ging het maar eens naar het station, waar m'n geplande Railjet richting Graz alweer vertraging bleek te hebben...
Afbeelding
19_20240808_WienHbf by Daniël Bleumink, on Flickr

De OeBB had echt wat tegen me, want nadat het vertrek al even op zich liet wachten stonden we niet veel later midden op de vrije baan richting Wiener Neustadt stil met een defecte loc. Dat duurde weer een tijdje, maar gelukkig wist de machinist het probleem te verhelpen. Dus niet lang daarna begon alsnog het geslinger over de Semmering...
Afbeelding
20_20240808_Semmering by Daniël Bleumink, on Flickr

Even eerder reden we dus nog aan de overkant...
Afbeelding
21_20240808_Semmering by Daniël Bleumink, on Flickr

Scherpe bochten...
Afbeelding
22_20240808_Semmering by Daniël Bleumink, on Flickr

...en stukken waarop je de remblokken ruikt maken van die rit wel echt een belevenis...
Afbeelding
23_20240808_Semmering by Daniël Bleumink, on Flickr

Maar hoe hoger je komt, hoe verder je kunt kijken...
Afbeelding
24_20240808_Semmering by Daniël Bleumink, on Flickr

Achter ons aan zat een goederentrein die je tussen de bomen nog net kunt zien...
Afbeelding
25_20240808_Semmering by Daniël Bleumink, on Flickr

...en niet lang daarna was ik op station Mürzzuschlag, de bestemming voor vandaag. De reden voor m'n bezoek was nog dicht, dus zocht ik eerst maar een supermarkt op voor lunch om daarna nog wat busjes vast te leggen...
Afbeelding
Österreichische Postbus 16336 - Mürzzuschlag, Mariazeller Straße by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
Österreichische Postbus 16094 - Mürzzuschlag, Josef Aigner-Platz by Daniël Bleumink, on Flickr

Maar daarrna was het tijd voor wat historie. Mürzzuschlag is namelijk de plek waar je het Südbahn Museum vindt en met een entree van slechts 10 euro kan je je geen buil vallen natuurlijk...
Afbeelding
26_20240808_SüdbahnMuseum by Daniël Bleumink, on Flickr

Na nog even getekend te hebben voor de ontvangen instructie, het museum bevindt zich namelijk op in bedrijf zijnde spoorwegterrein, kon het bezoekje beginnen. Het museum verteld zoals de naam al zegt de historie van de Südbahn van Wenen richting het huidige Slovenië met heel veel foto's, historische voorwerpen en dergelijke. Ook trof ik er deze maquette van de in aanleg zijnde Semmering-basistunnel...
Afbeelding
27_20240808_ModelSemmering by Daniël Bleumink, on Flickr

...met daar vlak naast "Hans". Een smalspoor stoomlocje dat werktreinen voor de aanleg van de spoorlijn trok...
Afbeelding
28_20240808_Hans by Daniël Bleumink, on Flickr

Imposant en allesbehalve te missen is deze joekel van een stoomloc met een bewogen historie in diverse landen. Als laatste reed hij voor de Joegoslavische spoorwegen. Je kunt de loc ook in, en in de cabine is alles gelabeld wat het is. Maar gezien het er vrij donker was viel dat slecht vast te leggen...
Afbeelding
29_20240808_JZ33329 by Daniël Bleumink, on Flickr

In een hokje verderop is een complete seinzaal nagebouwd met de oude apparatuur...
Afbeelding
30_20240808_Bedieningstableau by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
31_20240808_Bediening by Daniël Bleumink, on Flickr

En vlakbij de ingang staat nog dit oude restauratierijtuig...
Afbeelding
32_20240808_Restauratie by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna was het tijd de wandeling op het buitenterrein voort te zetten. Aldaar staat nog een kleine collectie materieel...
Afbeelding
33_20240808_DiverseMaterieel by Daniël Bleumink, on Flickr

Bij de kassa krijg je naast je kassabonnetje ook een magneetkaart waarmee je achterop het terrein de locomotiefloods kunt betreden. En in die loods tref je onder andere, volgens de website van het musuem, de grootste collectie draisines ter wereld. Dat begint bij de te voet voortbewogen exemplaren...
Afbeelding
34_20240808_Draisines by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
35_20240808_Draisines by Daniël Bleumink, on Flickr

En via de railfietsen...
Afbeelding
36_20240808_Draisines by Daniël Bleumink, on Flickr

... kom je bij voertuigen uit waarvan ik het bestaan niet kende, namelijk railbrommers...
Afbeelding
37_20240808_Railbrommer by Daniël Bleumink, on Flickr

...gevolgd door autotjes die het spoor op kunnen...
Afbeelding
38_20240808_Draisines by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook staat hier divers groter materieel opgesteld, zoals deze kraanwagen...
Afbeelding
39_20240808_OeBBkraan by Daniël Bleumink, on Flickr

Diverse stoomlocs...
Afbeelding
40_20240808_Stoomloc by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
41_20240808_Stoomloc by Daniël Bleumink, on Flickr

En ook een ouderwetse elektrische loc...
Afbeelding
42_20240808_Eloc by Daniël Bleumink, on Flickr

Achter het museum vindt je dan nog een uitkijktoren met uitleg over het project Semmeringbasistunnel op de diverse verdiepingen. En helemaal bovenin heb je dan een mooi uitzicht op de tunnelmonding...
Afbeelding
43_20240808_Uitzichttoren by Daniël Bleumink, on Flickr

En andersom kijkend op het station...
Afbeelding
44_20240808_Mürzzuschlag by Daniël Bleumink, on Flickr

...waar ik weer terug heen wandelde om weer een Railjet, de Tsjechische versie dit keer, terug naar Wenen te pakken. Na het eten en even relaxen op de hotelkamer maakte ik nog een kleine wandeling rondom het hauptbahnhof voor wat plaatjes van het Weense OV...
Afbeelding
Wiener Linien 8986 - Wien, Sonnwendgasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Apart gezicht wel om zo'n grote gelede bus uit zo'n klein straatje te zien komen...
Afbeelding
Wiener Linien 8001 - Wien, Gudrunstraße by Daniël Bleumink, on Flickr

En de trams waren een mooie mix van moderner...
Afbeelding
Wiener Linien 660 - Wien, Karl-Popper-Straße by Daniël Bleumink, on Flickr

...en een ouderwetse type E onder een wel heel fraaie lucht...
Afbeelding
Wiener Linien 4068+1468 - Wien, Karl-Popper-Straße by Daniël Bleumink, on Flickr

Maar daarna was het toch wel hoog tijd om in bed te duiken, want morgen zou weer een lange dag zijn...

Vrijdag 9 augustus
In alle vroegte zat ik de volgende ochtend dan alweer in de trein. Achterlijk vroeg zelfs, al om 6.43 uur zou m'n ICE vertrekken. Zo vroeg dat ik in het hotel nog niet eens kon ontbijten, dus werd het maar een Mc Ontbijt in plaats daarvan.
Dat achterlijk vroege vertrek had te maken met uitgebreide werkzaamheden in het Oostenrijkse: op grote delen lag bijna de complete spoorlijn eruit en daar werden we enkelsporig langs geleid. Maar desondanks werd stipt op tijd de Inn overgestoken...
Afbeelding
46_20240809_InnbijPassau by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarmee Duitsland bereikt was. En daar ging het ook ongewoon goed eigenlijk. Ook hier waren her en der werkzaamheden aan de gang met enkelspoorbedrijf, maar daar kwamen we vlot langs.
Ondertussen raakte de familie aan de overkant van het gangpad al in de stress door een opgeheven trein, wat mij ook maar eens even in de app deed kijken. Ik zou in Würzburg eigenlijk een overstap op ICE 880 hebben gehad, maar die was door de aangepaste dienstregeling niet meer mogelijk, waarom ik ICE 538 als alternatief gereserveerd had. Het bleek echter precies die ICE 538 te zijn die door een storing in de omgeving van München opgeheven was.
Dat zou best een probleem geweest zijn, ware het niet dat mijn ICE 28 uit Wenen vijf minuten te vroeg in Würzburg arriveerde en de ICE 880 door dezelfde storing bij München met een kwartier vertraging reed. Die haalde ik dus alsnog makkelijk, zeker omdat de vertraging nog wat toenam doordat reizigers moesten worden herverdeeld in de overvolle trein. Ik vond echter ergens achterin nog een plekje en zo ging het eerder dan verwacht al richting Hannover waar ik alle tijd had voor een hapje eten alvorens de laatstse buitenlandse trein van de dag te pakken...
Afbeelding
47_20240809_Hannover by Daniël Bleumink, on Flickr

Een trein die overigens last minute precies achterstevoren bleek te rijden t.o.v. wat de treinaanwijzer aangaf en ook nog een afgesloten 1e klas rijtuig had, maar mijn gereserveerde plekje in het andere rijtuig bleek gelukkig nog vrij. Daarmee had ik overigens meer geluk dan sommige andere reizigers.
In Bad Bentheim ontstond nog wat vertraging doordat het Nederlandse personeel dat de trein in Rheine had overgenomen wel graag wat reizigers met grote bagage en een fiets op een onhandige plek ergens anders wilde hebben. Maar in Hengelo zaten we nog net voor de binnenlandse IC waarop ik in Deventer zou overstappen, dus dat kwam mooi uit. En zo was ik na een heel lange rit met maar 1 minuut vertraging in Amersfoort terug. Resteerde nog een busje naar huis om daar nog even op de bank te ploffen en de volgende dag lekker lang uit te slapen. Moe maar voldaan!

Resteren nog de statistiekjes...
Afbeelding

En dan heb ik nog een reisdag van m'n Interrail over die deze maand op moet en een gutschein van DB vanwege de uitgevallen ICE van Würzburg naar Hannover, dus er komt later nog wel een extra reisverslagje aan. Maargoed, dat moet ik nog plannen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79

Re: Daniel op reis: Op vierlandentour (Deel 4: Dwars door de Alpen, een stukje historie en weer huiswaarts [53 foto's]

Bericht door waldo79 »

Voor mij is van Würzburg naar huis via Hannover niet zo'n logische route :) doet niet af aan het fraaie verslag.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Daniel op reis: Op vierlandentour (Deel 4: Dwars door de Alpen, een stukje historie en weer huiswaarts [53 foto's]

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: do 05 sep 2024, 23:04 Voor mij is van Würzburg naar huis via Hannover niet zo'n logische route :)
Verrassend genoeg, ik heb zelfs nog maar Utrecht zitten plannen om de werkzaamheden-impact eruit te halen, was het veruit de snelste route.
Was nu rond 19.30 uur in Amersfoort en het snelste alternatief wat ik vond voor als ik de 880 in Würzburg niet gehaald had was een ICE naar Düsseldorf en dan de 122 met aankomst 20.00 in Utrecht. Maar dan moest ik daarna nog via Hilversum naar Amersfoort. De gesloten HSL Frankfurt - Keulen door werkzaamheden was daarop vast van invloed. Al ben ik voor een werktripje 5 jaar terug in één richting ook via Hannover naar Würzburg gereisd.
Schapekop in de Keistad

waldo79

Bericht door waldo79 »

Verhip, ik laat de Navigator even plannen en een route via Hannover komt zelfs als alternatief eruit gerold. Wel een uur langer dan via Düsseldorf.
Timon91
Donateur

Bericht door Timon91 »

Mooie verslagenreeks Daniël, dank voor het delen! :D

Timon91 waardeert dit verslag
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik reageer ook maar even in één keer voor alle 4 verslagen: erg mooie stukjes, veel dank voor het delen! *O* Je hebt wel een aantal prachtige trajecten uitgekozen! :D Wat ik me wel zat af te vragen: was dat hotel in Winterthur nu zo fantastisch (of bijzonder goedkoop) dat het een betere optie was dan een hotel in de omgeving van Bern? Want je hebt toch nogal wat op en neer gereisd naar Bern...

En nog zoiets, de "vier (nouja, eigenlijk vijf) landen" volg ik ook niet helemaal. In de Interrailstatistiek staan er al 6 (inclusief Nederland), en dan hebben we de transit door Liechtenstein nog niet eens meegeteld. Terwijl: gaat het nou echt om landen waar je ook een tijdje rondgekeken hebt, dan kom ik eigenlijk maar aan drie: Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk. Dus hoe zit dat nou? ;)
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: zo 08 sep 2024, 22:25 Wat ik me wel zat af te vragen: was dat hotel in Winterthur nu zo fantastisch (of bijzonder goedkoop) dat het een betere optie was dan een hotel in de omgeving van Bern? Want je hebt toch nogal wat op en neer gereisd naar Bern...
Winterthur was wel een stukje goedkoper dan Bern ja, scheelt toch wel grofweg zo'n 20-30 euro per nacht. (Goedkoper in Bern zit gelijk ook verder van het station)
Maar dat was niet de reden: dat was namelijk dat ik ergens wat meer oostelijk wilde zitten gezien de aankomstroute op de vrijdag en nabij Zürich om niet achtelijk vroeg weg te hoeven om de Transalpin te halen. En oorspronkelijk had ik ook meer aan de oostkant van Zwitserland op de planning staan en zou ik minder vaak door Bern gekomen zijn, maar dat heb ik omgepland nadat ik het hotel al geboekt had.
Als ik het voor het goedkope had gedaan dan had ik wel weer in Basel geboekt, da's veruit het voordeligst in Zwitserland.
En nog zoiets, de "vier (nouja, eigenlijk vijf) landen" volg ik ook niet helemaal. In de Interrailstatistiek staan er al 6 (inclusief Nederland), en dan hebben we de transit door Liechtenstein nog niet eens meegeteld. Terwijl: gaat het nou echt om landen waar je ook een tijdje rondgekeken hebt, dan kom ik eigenlijk maar aan drie: Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk. Dus hoe zit dat nou? ;)
Ik heb de landen geteld waar ik een wat toeristische route via mooie lijnen genomen heb i.p.v. de snelste, dus telt Duitsland ook nog mee vanwege het slingeren langs de Saar en door het Schwarzwald op 2 augustus. De eigenlijk 5e is dan België want Maastricht - Luik - Luxembourg is zowel de snelste route als ook een mooi lijntje.
Schapekop in de Keistad

Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ook het vierde verslag was weer erg mooi. :pos:
Daniel schreef: do 05 sep 2024, 22:13 En ook een ouderwetse elektrische loc...
Dat is een Zwitserse Krokodil. :D
Mijn opa had dat model van Märklin op zijn modelbaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie