Pagina 1 van 2
Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 10:52
door ikbenerweer
Dit is meer een persoonlijke vraag, maar ik ben een student aan Tilburg University, en ik reis bijna elke dag op en neer van Leerdam naar Tilburg.
Dat betekent maandag tot en met donderdag dat ik altijd op de heenweg een overstap heb van 5 minuten op Geldermalsen en op Den Bosch.
Op de terugweg heb ik een overstap van 5 minuten op Den Bosch en van 26 minuten op Geldermalsen.
Op vrijdag is het nog een stuk erger: dan heb ik op de heenweg een overstap van 10 minuten op Geldermalsen en van 31 minuten op Den Bosch en op de terugweg een overstap van 31 minuten op Den Bosch en van 30 minuten op Geldermalsen.
Zou hier een simpele verbetering mogelijk zijn die de reistijd voor mij en anderen die deze reis maken zou verkorten? Bijv. door op Geldermalsen de Qbuzz/R-net trein iets later te laten vertrekken?
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 11:49
door en-es
Denk het niet. Met dienstregelingen schuiven gaat niet zomaar.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 12:09
door umbusko
Is het op die tijdstippen dan niet sneller om (met maar 1 overstap) via Dordrecht te reizen?
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 12:24
door verfmeer
Op vrijdagen scheelt het op de terugweg inderdaad een kwartier. Je bent echter nog steeds een kwartier langer onderweg dan de rest van de weeg.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 15:05
door waldo79
Het vele enkelspoor op de lijn Geldermalsen - Dordrecht maakt dat er een dienstregeling is waarbij de gunstiger overstap slechts in één richting bestaat.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 16:15
door nvdw
Exacter gezegd: als je vijf minuten later uit Geldermalsen wilt wegrijden, moet de tegentrein ook vijf minuten opschuiven omdat je anders de kruising in Leerdam niet haalt, en mis je je overstap naar 's-Hertogenbosch.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 16:30
door Daniel
waldo79 schreef: ↑do 24 okt 2024, 15:05
Het vele enkelspoor op de lijn Geldermalsen - Dordrecht maakt dat er een dienstregeling is waarbij de gunstiger overstap slechts in één richting bestaat.
Om precies te zijn: het zit vooral in waar de kruisingen kunnen plaatsvinden. Met een halfuursdienst zou je idealiter om het kwartier kruisen. Geldermalsen - Arkel is precies een kwartier, maar daar ligt enkel spoor. Vandaar dat de dienstregeling niet symmetrisch is, maar richting Dordrecht 5 minuten verschoven. Die 5 minuten wordt in Gorinchem weer gewacht.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 17:55
door Dionysusnu
Volgens mij zou je op vrijdag de overstap wel kunnen verbeteren door dat laatste om te draaien. Dan gaat de overstap
Ldm-
Ht van 10 naar 5, en de overstap
Ht-
Ldm van (3)0 naar 5.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 19:13
door waldo79
Dan wordt het weer slechter vanuit
Tl.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 19:30
door Nitein-Repart
De Merwede-Lingelijn heeft een afwijkende symmetrie vanwege de kruising met de lijn Utrecht-Den Bosch te Geldermalsen. Nu ligt de Merwede-Lingelijn los van de lijn Utrecht-Den Bosch en dus kan de Merwede-Lingelijn ook symmetrisch gelegd worden. Dan kun je bijvoorbeeld de volgende dienstregeling hanteren.
Geldermalsen: 03/33
Beesd: 08/38
Leerdam: 14/44
Arkel: 21/51
Gorinchem: 00/17/30/47
Boven-Hardinxveld: 05/22/35/52
Hardinxveld-Giessendam: 10/26/40/56
Hardinxveld Blauwe Zoom: 12/42
Sliedrecht: 14/29/44/59
Sliedrecht Baanhoek: 03/18/33/48
Dordrecht Stadspolders: 06/21/36/51
Dordrecht: 12/27/42/57
Dordrecht: 02/17/32/47
Dordrecht Stadspolders: 06/21/36/51
Sliedrecht Baanhoek: 11/26/41/56
Sliedrecht: 14/29/44/59
Hardinxveld Blauwe Zoom: 17/47
Hardinxveld-Giessendam: 03/19/33/49
Boven-Hardinxveld: 06/22/36/52
Gorinchem: 12/27/42/57
Arkel: 08/38
Leerdam: 14/44
Beesd: 21/51
Geldermalsen: 26/56
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 19:50
door Dionysusnu
Met dat voorstel heb je in beide richtingen extra inefficiëntie rond Gorinchem/Arkel.
waldo79 schreef: ↑do 24 okt 2024, 19:13
Dan wordt het weer slechter vanuit
Tl.
Klopt, al is die toch al niet zo aantrekkelijk met 24 minuten / 15 minuten. En totaal verandert dat niet, je draait ze alleen een beetje om (wordt 19 resp 20), terwijl je de verbinding met den Bosch wel flink verbetert.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 19:56
door Bemined
Nitein-Repart schreef: ↑do 24 okt 2024, 19:30
De Merwede-Lingelijn heeft een afwijkende symmetrie vanwege de kruising met de lijn Utrecht-Den Bosch te Geldermalsen. Nu ligt de Merwede-Lingelijn los van de lijn Utrecht-Den Bosch en dus kan de Merwede-Lingelijn ook symmetrisch gelegd worden.
Dat klopt niet, deze huidige symmetrie is pas ingevoerd nadat de Merwedelingelijn vrij gelegd is van de lijn Utrecht - 's-Hertogenbosch. Daarvoor had men een 06/36 symmetrie in Geldermalsen vanwege de reden die je noemt, tegenwoordig is dat overdag een 10/40 symmetrie omdat dit betere aansluitingen gaf in Dordrecht sinds de invoer van ETMET op de Oude Lijn.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 20:09
door Nitein-Repart
Met een 10/40-symmetrie heb je eigenlijk altijd scheve aansluitingen op zowel halfuursdiensten als kwartiersdiensten en dus is het raar dat het, ondanks dat een 00/30-symmetrie technisch mogelijk is, toch een afwijkende symmetrie gehanteerd wordt. Ik dacht dat naast de Merwede-Lingelijn enkel de Valleilijn een scheve symmetrie heeft, vanwege de kruising met de lijn Amersfoort-Apeldoorn nabij Barneveld.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 21:13
door Daniel
De aansluitingen in Dordrecht zijn veruit de belangrijkste aansluitingen die de MerwedeLingelijn heeft, daar reist een aanzienlijk deel van de reizigers namelijk verder richting Rotterdam.
Echter lijkt wat Bemined noemt momenteel niet bepaald te kloppen. De aansluitingen in Dordrecht zijn nu namelijk 10-15 minuten op de IC naar Rotterdam (2x/uur dus net geen aansluiting).
Op de Sprinter komt helemaal iets bizars uit de planner, namelijk een overstap van 3 minuten om van spoor 15 naar 3a te komen. Dat wordt rennen...
In Geldermalsen zijn de belangrijkste aanslutingen richting Utrecht, die zijn wel netjes met 5-7 minuten in de huidige dienstregeling.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: do 24 okt 2024, 21:20
door Bemined
Dit was zoals QBuzz het destijds omschreef:
https://raad.dordrecht.nl/Documenten/Bi ... z-2022.pdf
Een van de overstappen was destijds op de
5200, die momenteel niet rijdt.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 19:39
door Meltrain
Zonder te checken of het klopt: is het op vrijdag niet sneller om de trein naar Gorinchem te nemen, dan met lijn 402 naar Breda te gaan en vanaf daar met de Sprinter naar
Tbu?
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 19:49
door Dionysusnu
Helaas, geen koelkast. Als je dat doet, is het even snel om gewoon naar Dordrecht te blijven zitten en daar diezelfde sprinter te pakken. Ook op de terugweg is het volgens mij niet sneller, misschien zelfs langzamer omdat het in Breda niet altijd aansluit.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:34
door Nitein-Repart
Toch wel grappig dat in het vervoerplan van 2022 wel een symmetrische dienstregeling is voorgesteld op de Merwede-Lingelijn door QBuzz, maar in de praktijk de asymmetrische 10/40-dienstregeling wordt uitgevoerd.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:43
door Dionysusnu
Waar haal je uit dat de dienstregeling in dat vervoerplan symmetrisch is? Ik zie alleen maar dat ze de patroontijden in Dordrecht aanpassen, maar het suggereert dat de hele lijn meeschuift.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:43
door Daniel
@Nitein-Repart: Een dienstregeling in 10/40 symmetrie is niet asymmetrisch. Hij is wel afwijkend symmetrisch en daardoor worden de aansluitingen asymmetrisch, maar de dienstregeling zelf is dat niet

Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:50
door Bemined
In dit geval is de dienstregeling overigens wel asymmetrisch doordat er slechts in één richting een lange stop in Gorinchem is, in Dordrecht is dus een andere symmetrietijd dan in Geldermalsen. In de avond en in het weekend is de dienstregeling wel symmetrisch met een 08/38 symmetrie op beide eindpunten.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: za 26 okt 2024, 08:02
door trolly
En
is "een andere symetrietijd" eigenlijk wel een symmetrietijd?

Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: za 26 okt 2024, 09:10
door MaartenD
Natuurlijk. Vroeger waren er verschillende symmetrietijden. Duitsland zat altijd al op 00/30, Nederland had 16/46 en België 20/50.
Aansluitingen waren daardoor niet symmetrisch.
Een dienstregeling van een trein die niet symmetrisch is betekent verschillende rijtijden van de heen- en terugreis. Bijvoorbeeld bij een kruising komt trein A binnen en staat 10 minuten te wachten totdat tegentrein B binnenkomt die na een korte stop doorrijdt.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: zo 27 okt 2024, 09:00
door gkw1969
Even een algemeen opmerking van mijn kant, na het lezen van het vervoerplan: De NS verzint iets en de rest van de wereld moet zich maar aanpassen. Vervoersbedrijven moeten zich in allerlei bochten wringen om aansluitingen te handhaven en passagiers zijn de dupe. Het wordt tijd dat de monopolie van de NS eens een keer stopt en ook daar verplicht overleg gevoerd moet worden met andere concessieverleners en concessiehouders. Immers Qbuzz moet overleggen met Transdev/Connexxion en RET m.b.t. hun vervoerplan in DMG, maar de NS mag daar dwars doorheen fietsen en hoeft nergens rekening mee te houden. En de lokale reiziger is de dupe.
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Geplaatst: zo 27 okt 2024, 09:03
door Hainje
Monopolie hoeft wat mij betreft niet te stoppen, wel lijkt het mij niet meer dan logisch dat NS betrokken wordt in de afstemming.