We begonnen onze reis vanaf Uden en reden per bus via Nijmegen en Kleve naar Wesel. In Wesel kon ik uitstappen bij de Wallstraße waar veel buslijnen langskomen. In Wesel rijden twee vervoerders namelijk de NIAG en DB Rheinlandbus (merknaam van de BVR). Beide vervoerders rijden in de Kreis Wesel met een groot aantal onderaannemers, waaronder Termath Reisen in opdracht van NIAG die hieronder te zien is.

Ook rijdt DB Rheinlandbus enkele ritten zelf en dat wordt sinds 2024 gedaan met nieuwe bussen van het type MAN Lion's City zowel in 12m als 18m variant. Hieronder een bus op lijn 72 naar Raesfeld.

Vervolgens werd een rondje stadsdienst van Wesel gedaan naar o.a. de wijk Wittenberg waar de lijnen 82, 83, 84 en 85 naartoe rijden maar elk via hun eigen route. Hieronder een foto van lijn 82 bij het eindpunt in Wittenberg.

Iets verderop in de buurt van het Evangelisches Krankenhaus kon de 18m variant van de MAN Lion's City van DB Rheinlandbus op de foto. Hier op lijn SB3 tussen Wesel, Hünxe en Dinslaken.

In de omgekeerde richting rijdt de Xbus X05 tussen Wesel en Dorsten die destijds de SB21 verving en sterk uitgebreid werd per december 2022. Hierop rijdt onder andere Omnibusbetrieb Brömmel uit Raesfeld met een Mercedes-Benz Citaro uitgevoerd in de Xbus huisstijl.

Eenmaal teruggekomen bij Wesel Wallstraße kon de eerste schoolbus op de foto, namelijk de 63 naar Mehrhoog. Deze rit werd uitgevoerd door Verhuven Reisen uit Xanten. Dat ook mijn volgende bestemming was.

In Xanten was ik mooi op tijd voor de eerste schoolbussenparade rond half 2. Hierbij kwamen tegelijkertijd ongeveer 8 bussen uit verschillende richtingen samen te Xanten Bahnhof waarbij bijna alle ritten door Verhuven Reisen werden uitgevoerd. Verhuven Reisen is een van de grootste onderaannemers in de regio en rijdt in opdracht van de NIAG en DB Rheinlandbus. Hieronder een nieuwe MAN Lion's City van Verhuven Reisen die komt aanrijden te Xanten Bahnhof.

Deze bus kon ik ook mooi nemen aangezien ik die nog nooit gedaan had. De reis ging hierdoor verder naar Alpen alwaar Faltraco in opdracht van de DB Rheinlandbus uit Wesel met een nieuwe Mercedes-Benz Citaro op lijn 67 kon worden gefotografeerd.

De reis werd vervolgt richting Rheinberg. In Rheinberg kon nabij het in dit weer deprimerende Schulzentrum een andere onderaannemer van de NIAG namelijk Schatorjé Reisen uit Kevelaer op de foto worden gezet.

Vervolgens ging de reis verder naar Kamp-Lintfort alwaar de NIAG tegenwoordig ook met nieuwe exemplaren van de MAN Lion's City rijdt. Een bus die ik graag op grote schaal in het Nederlandse OV zou willen zien.

Omdat het al vroeg donker werd, konden daarna niet veel foto's gemaakt worden.
De reis ging daarna natuurlijk per bus (met omweg) via Moers en Duisburg naar Düsseldorf waar de nacht doorgebracht kon worden.
De volgende ochtend ging het weer noordwaarts en wel terug richting Duisburg. Bij het Klemensplatz kon in de vroege ochtend lijn 728 op de foto waarmee ik verder naar Düsseldorf-Angermund reisde.

Hierna moest helaas 1 halte verder met de trein worden gereisd naar Duisburg-Rahm alwaar de busreis verder opgepakt kon worden. De 728 rijdt op zaterdag maar enkele malen per dag door naar Duisburg-Rahm, maar ik moest op de volgende rit nog ruim 3 uur wachten. Bij Rahm Bahnhof kon een bus van Turkse makelij op de foto namelijk deze Güleryüz Ecoline. Deze bus is van Divan Reisen die in opdracht van de DVG (de Duisburgse stadsvervoerder) rijdt.

Ik wilde ook de nieuwe tram van Duisburg op de foto hebben en daarom kon ik verder met lijn 940 naar de Heiligenbaumstraße. Daar kwam de tegemoetkomende bus net tegemoet namelijk een Japanse Isuzu Citiport, ook van Divan Reisen.

Natuurlijk aangekomen bij de Heiligenbaumstraße zag ik alleen maar oude zooi van de DVG uit de jaren '80/'90. Daarom ging ik naar het beginpunt bij de Rheintörchenstraße aangezien de helft van de ritten maar tot deze halte rijdt op zaterdag en dus meer kans had op een nieuwe tram op de foto kon zetten. Uiteindelijk duurde het even maar hij kon ook daadwerkelijk op de foto.


De reis ging verder naar het stadsdeel Bissingheim waar het station Duisburg-Wedau dat sinds 15 december 2019 is gesloten en werd bediend door de Entenfang express er verpauperd en overgroeid bijlag. De reis ging verder naar Duisburg Hbf. Eenmaal aangekomen bij het Hauptbahnhof konden enkele bussen van de NIAG op de foto waaronder de nieuwe Ebusco 3.0 op lijn 921.

De reis ging per tram verder naar het stadsdeel Meiderich. De tram reed dit weekend niet verder dan Meiderich door geplande werkzaamheden. In Meiderich konden nog enkele foto's gemaakt worden van de nieuwe lijn 919 die per 15 december 2024 is gaan rijden. Hierop reed de gelede variant van de Isuzu Citiport en enkele gelede Mercedes-Benz Citaro's.


Aangezien het me de vorige dag niet lukte om de 81 op de foto te zetten in Wesel, bedacht ik me dat het nog lukte om de laatste reguliere bus van de dag rond half 5 op de foto te zetten. Hiervoor moest ik per bus naar Marxloh en Oberhausen-Holten alwaar ik op de RE19 naar Voerde kon stappen. Ik wilde echter naar Friedrichsfeld Bahnhof toen ik erachter kwam dat door werkzaamheden per 15 december 2024 het station voor een periode van 2+ jaar een stuk verplaatst is. Hierdoor is het niet mogelijk om direct op de bussen over te stappen, want die rijden nog naar de oude stationslocatie die dus gesloten is. Er reed wel SEV vanaf Voerde omdat de RE19 niet stopt te Friedrichsfeld en de RE5 niet doorrijdt naar Wesel maar tot Friedrichsfeld rijdt. De reis ging dus vervolgens per SEV naar Friedrichsfeld Post (ja, de SEV heeft maar liefst 3 haltes in Friedrichsfeld) alwaar de 81 op de foto kon. Uitgevoerd met een oude bus van Kremerskothen in opdracht van de NIAG.

De reis ging uiteindelijk via Arnhem Centraal en Oss weer richting huis. Hopelijk heeft u van dit verslag genoten.
