Weg met de Koningsdagdrukte, op naar België! (26 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Weg met de Koningsdagdrukte, op naar België! (26 foto’s)

Bericht door Milco »

Afgelopen zaterdag vierden we Koningsdag 2025. Met zulke feestdagen en bijbehorende drukte heb ik niet zoveel. Toch werd het zaterdag wel mooi weer en om daar toch maar van te genieten besloot ik af te reizen naar België!

Lopend ging het naar station Almere Buiten om met een overstap in Almere Muziekwijk naar Utrecht Centraal te reizen. Na het halen van ontbijt ging het per intercity naar Sittard om daar aansluitend over te stappen op een pendelintercity, gereden met FLIRT, naar Maastricht te reizen. Daar stapte ik al vrij snel over op een elektrische Van Hool die mij als lijn 45 naar Zutendaal bracht. Daar aangekomen kon ik op de Maastrichterstraat al snel een foto maken van deze Iveco die bijna zijn eindpunt heeft bereikt:
Afbeelding

Een halfuurtje later trof ik op de 15 Augustusstraat wederom een Iveco, ditmaal als lijn 45 naar Maastricht:
Afbeelding

Met lijn 10 ging het hierna verder en wel naar Genk. Daar stapte ik uit bij de halte Shopping Center, zodat ik op de zeer lange en drukke Europalaan weer wat foto’s kon maken. Na niet heel lang wachten trof ik daar onder andere deze Iveco Crossway ELEC aan waarvan er ook ruim 100 in Nederland rijden:
Afbeelding

Na nog een rondje te hebben gelopen door het overdekte winkelcentrum was ik terug bij de Europalaan en trof ik daar weer een elektrische Van Hool op stadslijn 2:
Afbeelding

Hierna liep ik nog naar de rotonde bij het station om nog wat busjes te fotograferen. Net nadat ik mijn camera weer in mijn rugzak had gedaan kwam er een elektrische Citaro aan. Gauw vlug snel pakte ik weer mijn camera en zodoende kon ik deze eCitaro van Bronckaers op de foto zetten:
Afbeelding

Hierna reisde ik verder en wel met lijn 31 naar Heusden. Op de Koerselsebaan aldaar kon deze MAN op de foto die hier onderweg is naar Diest:
Afbeelding

Door werken aan het spoor werden vervangbussen ingezet, gereden door pachters van De Lijn. Deze MAN van pachter B&C trof ik dan ook aan nabij het station van Heusden:
Afbeelding

Terug bij de Koerselsebaan kon ik deze VDL op de foto zetten die dan weer onderweg is naar Hasselt: Afbeelding

Met lijn 35 reisde ik hierna verder en wel naar Lummen. Bij de centrale halte Frederickxstraat sluiten eens per uur de lijnen 34 en 35 vanuit en in beide richtingen op elkaar aan wat voor alle bussen circa vijf minuten oponthoud oplevert. Zodoende kon ik na het uitstappen de hele buspolonaise weer bij vertrek vastleggen op de Pastoor Frederickxstraat met voorop de Scania van Reizen De Valk die mij hiernaartoe vervoerde:
Afbeelding

De derde bus in deze rij was dan weer een VDL Citea van De Lijn:
Afbeelding

Omdat de volgende bussen pas over een uur weer zouden vertrekken had ik ook even pauze. Daarin plunderde ik onder andere de supermarkt voor wat eten en drinken. Nadat het uur voorbij was arriveerden er weer vier bussen waaronder deze VDL Citea die hier onderweg is naar Diest:
Afbeelding

Ik ging echter met lijn 34 verder en wel naar Beringen. Nadat ik daar uitstapte in het centrum en ik toch doorliep naar het busstation Bogaersveld nabij het centrum kon ik op de Koolmijnlaan deze VDL Citea op de foto zetten die dan weer onderweg is naar Genk:
Afbeelding

En is dit nou een typisch geval van oud en nieuw? :mrgreen: We zien hier links een Jonckheere Transit 2000 uit 2007 die mij hier eerder naartoe bracht naast een MAN Lion’s City 12E die juist in 2025 nog in dienst is getreden:
Afbeelding

Op de Violetstraat trof ik even later dan weer een VDL Citea aan die hier onderweg is als lijn 29 naar Lommel:
Afbeelding

Daarna was ik in Beringen klaar met fotograferen en liep ik, omdat ik tijd genoeg had, naar het station. Daarvandaan reisde ik met lijn 49 verder en wel naar Diest. Daar aangekomen kon ik nog wat bussen fotograferen, zoals deze Jonckheere uit 2005 die ik op de Antwerpsestraat op de foto kon zetten:
Afbeelding

Op de Turnhoutsebaan trof ik dan weer deze hybride VDL aan die hier afkomstig is uit Leuven:
Afbeelding

En als laatste trof ik wederom op de Antwerpsestraat een VDL Citea aan die hier onderweg is naar Hasselt:
Afbeelding

Hierna was het tijd om een frietje stoofvlees te nuttigen om daarna door te lopen naar het hotel dat ik had geboekt.

Zondag ging het na een relaxte nacht en een goed ontbijt weer lopend naar station Diest. Daarvandaan ging het weer verder per bus en wel met lijn 19 naar Veerle. Nadat ik daar een foto maakte waar ik niet heel tevreden over was, besloot ik omdat ik toch tijd genoeg had een uur te blijven, om daarna wederom een foto te maken van een Citaro op lijn 54 op het Veerledorp:
Afbeelding

Hierna reisde ik zelf met lijn 54 de andere kant op en wel naar Herentals. Ook daar ging ik weer op zoek naar leuke locaties voor foto’s en die vond ik onder andere in de Fraikinstraat alwaar ik deze elektrische MAN op de foto kon zetten die hier onderweg is vanuit Turnhout:
Afbeelding

Op de Belgiëlaan, in België dus :mrgreen: , trof ik niet veel later deze VDL aan die als snelbus X42, op z’n Duits, onderweg is naar Antwerp:
Afbeelding

Hierna liep ik naar het station van Herentals om daar ook wat treinen te kunnen fotograferen. Zo kon ik een MS08 en een MS75, ook een gevalletje oud en nieuw, naast elkaar op de foto zetten als IC-treinen naar Lier en Turnhout:
Afbeelding

Zo’n tien minuten later kon dan weer de vertrekkende IC-trein naar Mol op de foto:
Afbeelding

Hierna liep ik naar het busstation om verder te reizen en wel met lijn X42 naar Zandhoven. Op de Vierselbaan kon ik aldaar weer deze De Lijn 2018 op de foto zetten die inmiddels is teruggekeerd uit Antwerpen en onderweg is naar Herentals:
Afbeelding

Hierna maakte ik nog wat rondjes door het dorp zonder al te veel noemenswaardige foto’s. Een uur later trof ik wederom op de Vierselbaan lijn X42 naar Herentals, ditmaal gereden met een gelede hybridebus:
Afbeelding

Hierna ging het met een fors vertraagde lijn 39 verder en wel naar Sint-Job-in-‘t-Goor. Op de Brugstraat kon ik de bus die mij hierheen vervoerde nog op de foto zetten:
Afbeelding

De tegenbus van lijn 39 reed dan weer met een Iveco en deze trof ik een goed halfuur later aan op de Eikenlei:
Afbeelding

Hierna was ik klaar met fotograferen en ging het met lijn 60 naar Brecht om daar direct over te stappen op de EuroCity naar Rotterdam. Daarna volgde nog een rit met een ICNG over de Hogesnelheidslijn om vanaf Schiphol met een lange sleep ICM verder te reizen naar huis na een leuk weekendje reizen, fotograferen en ruim 30 kilometer te hebben gelopen! 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
waldo79

Re: Weg met de Koningsdagdrukte, op naar België! (26 foto’s)

Bericht door waldo79 »

Zo, geen blaren opgelopen :mrgreen:
Plaats reactie