Kan AI mij helpen een busroute tussen steden te plannen?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
cbum63

Kan AI mij helpen een busroute tussen steden te plannen?

Bericht door cbum63 »

Hoi allemaal,

Ik zat laatst te denken… als AI tegenwoordig kan schilderen, muziek maken en zelfs liefdesbrieven schrijven, zou het dan ook een busroute voor me kunnen plannen?

Stel: ik wil van Groningen naar Zwolle en ik wil weten welke bus het snelst is, waar ik moet overstappen en of ik nog tijd heb voor een broodje kroket onderweg. Zou een AI dat allemaal netjes voor me op een rij kunnen zetten?

Lijkt me stiekem best handig, zeker als je niet de hele avond op 9292 wilt klikken. En als het dan ook nog een grapje maakt over de NS of de winterdienstregeling, dan ben ik helemaal verkocht. 😄

Heeft iemand hier dat al eens geprobeerd? Ben benieuwd of AI je echt kan helpen… of dat je alsnog in de verkeerde bus belandt en pas halverwege beseft dat je naar de andere kant van het land gaat.
MaartenD

Re: Kan AI mij helpen een busroute tussen steden te plannen?

Bericht door MaartenD »

Dat kun je nu al gewoon in AI invoeren. Of je iets zinnigs krijgt mag je zelf bepalen:
You said
Give me a bus route from Groningen to Zwolle with time to eat a kroket

Copilot said

🚌 Here's a bus route from Groningen to Zwolle with a tasty kroket break built in:
🚍 Bus Route Overview

Departure: Groningen, Hoofdstation
Transfer: Emmeloord, Busstation
Arrival: Zwolle, Katwolderplein/Centrum
Total Duration: ~3 hours 8 minutes
Bus Lines:
Bus 315 from Groningen to Emmeloord
Bus 71 (or similar) from Emmeloord to Zwolle

🥪 Kroket Break Strategy

Since there’s a transfer at Emmeloord, you can plan for a 30–45 minute layover there to grab a kroket. Emmeloord Busstation is centrally located, and there are snack bars nearby like:
Snackbar 't Harde
Cafetaria De Halte
Or any local FEBO-style vending wall if you're in a rush

Just check the bus schedules to ensure the next leg to Zwolle gives you enough time to enjoy your snack without stress. You can use to customize your timing.

Would you like me to help you plan the exact departure time and kroket stop based on your preferred travel window?
1www.rome2rio.comwww.rome2rio.com
2www.arriva.nlwww.arriva.nl
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Iedere AI versie heeft maanden aan training nodig voordat hij gepubliceerd wordt en zodra de training begonnen wordt kan je geen nieuwe informatie meer toevoegen. De nieuwste versie van ChatGPT kent dus wel de dienstregeling van 2024, maar niet die van 2025. Als er daar grote verschillen in zitten kan je voor nare verrassingen komen te staan.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Ik ben al wel eens mensen tegengekomen die vanaf Station Baarn de rechtstreekse bus naar Lage Vuursche zochten, want dat was wat ChatGPT hen voorschotelde. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JothamvW

Bericht door JothamvW »

Snackbar 't Harde lijkt me niet echt in de buurt van Emmeloord busstation trouwens...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Bemined

Bericht door Bemined »

En Cafetaria De Halte ligt volgens google in Ermelo i.p.v. Emmeloord.
trolly

Bericht door trolly »

Wie is het domste: AI of mensen die erop vertrouwen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Geen idee, misschien even aan ChatGPT vragen? *O*
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

tl;dr: nee.

Hoewel ik ChatGPT heel handig in het opdienen of corrigeren van programmeercode, vertalen en analyseren van andere talen en zelfs het genereren van allerlei afbeeldingen vind, schiet het dramatisch tekort in feitenkennis. Zeker ook omdat het dan aantoonbaar foute informatie met 100% vertrouwen als juist presenteert.

Het gaat denk ik nog wel even duren voor AI zover is dat het dit soort real time uitzoekwerk sneller én beter kan dan de mens.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Z2N schreef: za 09 aug 2025, 09:10 Ik ben al wel eens mensen tegengekomen die vanaf Station Baarn de rechtstreekse bus naar Lage Vuursche zochten, want dat was wat ChatGPT hen voorschotelde. (A)
Dat doet hij nog steeds:
🚉 OV-route van station Baarn naar het centrum van Lage Vuursche
Er is geen directe treinverbinding tussen station Baarn en Lage Vuursche, maar je kunt er prima komen met een combinatie van bus en een korte wandeling. Hier is een handige route:
🛣 Routeoverzicht
Startpunt: Station Baarn
Loop naar bushalte Stationsplein (±5 minuten lopen)
Neem buslijn 70 richting Hilversum
Stap uit bij halte Hoge Vuurseweg in Lage Vuursche
Loop naar het dorpscentrum (±2 minuten lopen)
⏱️ Totale reistijd: ongeveer 25–30 minuten 💶 Kosten: circa €2–€4 (met OV-chipkaart of betaalpas)
📍 De halte Hoge Vuurseweg ligt op slechts 116 meter van het centrum van Lage Vuursche.
Voor actuele vertrektijden en overstapmogelijkheden kun je terecht op de NS Reisplanner of via de Moovit-app.
Vervolgens zeg ik dat het fout is
Dank je voor je geduld! Je hebt helemaal gelijk: buslijn 70 komt niet bij station Baarn. Hier is de correcte OV-route naar het centrum van Lage Vuursche:
🚉 Van station Baarn naar Lage Vuursche (centrum)
🛣 Routeoptie via Hilversum
Neem de trein van station Baarn naar station Hilversum
Reistijd: ±10 minuten
Trein: Sprinter richting Utrecht of Amersfoort
Stap over op buslijn 59 richting Zeist via Lage Vuursche
Let op: bus 59 rijdt alleen op maandag t/m vrijdag
Uitstappen bij halte Hoge Vuurseweg in Lage Vuursche
Loop naar het centrum van Lage Vuursche (±2 minuten lopen)
⏱️ Totale reistijd: ongeveer 35–45 minuten 💶 Kosten: circa €4–€6
📌 Voor actuele vertrektijden en dienstregelingen kun je terecht op Moovit of de NS Reisplanner.
Als je in Baarn de sprinter richting Utrecht of Amersfoort neemt, kom je niet in Hilversum uit :') En de halte Hoge Vuurseweg is niet 2 minuten lopen vanaf het centrum, daarvoor moet je de halte Dorp hebben.

Met AI een reis plannen is vragen om problemen :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es

Bericht door en-es »

Ik doe mijn reisplanning helemaal zelf. Daar heb ik geen AI of ChatpGpt of hoe dat ook allemaal heet. Luiheid en gemakzucht komt dan om de hoek kijken.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Wat dacht je dan van Google Maps als navigatie bijvoorbeeld. Dat is nu de normaalste zaak van de wereld. Het wordt ouderwets gevonden om navigatie met een kaart te doen. Eigenlijk is navigatie via een app als Google Maps ook lui en gemakzuchtig. Hetzelfde gaat met AI gebeuren, daar ontkom je op een gegeven moment niet meer aan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik zou de overgang van kaart naar navigatie eerder willen vergelijken met de overgang van plannen met het spoorboekje en/of busboekje naar het plannen via 9292.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Wat dat betreft is een interface van klassieke planners een beetje ouderwets. Waarom moet ik in een vast stramien beginpunt en eindpunt en tijd ingeven, iets wat bij verschillende aanbieders ook nog op een verschillende manier werkt.
Waarom kan ik niet gewoon ingeven Ik wil morgen om 8 uur van amsterdam centraal naar Lutjebroek.
AI wordt nu "getrained". Hoe simpel is het om in AI de dienstregelingen uit MERITS te laden en de updates bij te houden.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

De planner van SNCF Connect werkt al zo. Het werkt maar matig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Iedereen heeft andere wensen bij het plannen van een reis. Het lijkt me onmogelijk om een planner te maken waar je altijd tevreden over bent.

Als jij om 8 uur van Asd naar Lutjebroek wilt, wil je misschien ook wel om 7.55 van Asdz naar Lutjebroek als dat sneller is. Een ander heeft een afspraak in het centraal station en wil dat helemaal niet. Een derde neemt liever de bus als dat een euro goedkoper is, ook al duurt het drie uur langer. Een vierde weet precies welke route hij wil hebben, ook al duurt het vijf minuten langer, en wil alleen de tijden voor precies die route. Een vijfde wil meteen kunnen inschatten wat het alternatief is als de overstap misgaat, terwijl het de rest niet kan schelen. Enzovoorts, enzovoorts.

Uiteindelijk is het belangrijk, wat mij betreft, dat je makkelijk noodzakelijke informatie kunt krijgen, maar óók relatief makkelijk uitgebreide informatie. Neem nou de planner van Flixbus: als je een reis van Amsterdam naar Rotterdam plant, willen sommigen alleen de tijden weten. Dat gaat makkelijk. Maar ik zou dan ook wel willen weten of dat dan een bus Amsterdam-Brussel is, of een bus Warschau-Amsterdam-Barcelona (bij wijze van), om allerlei redenen: drukte, mogelijke vertraging. Dat is veel lastiger. Dus voor mij voldoet die planner niet. Een ander is er misschien heel blij mee.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Z2N schreef: zo 10 aug 2025, 09:45 De planner van SNCF Connect werkt al zo. Het werkt maar matig.
"matig" is nog zwak uitgedrukt.
Vinny

Bericht door Vinny »

cbum63 schreef: za 09 aug 2025, 05:17 Lijkt me stiekem best handig, zeker als je niet de hele avond op 9292 wilt klikken. En als het dan ook nog een grapje maakt over de NS of de winterdienstregeling, dan ben ik helemaal verkocht. 😄
9292 heeft zo zijn nukken maar een goede planning maken kan je na een beetje training (als je wat exotischere wensen hebt dan alleen van a naar b) in een tiental minuten.
Uiteindelijk is het belangrijk, wat mij betreft, dat je makkelijk noodzakelijke informatie kunt krijgen, maar óók relatief makkelijk uitgebreide informatie. Neem nou de planner van Flixbus: als je een reis van Amsterdam naar Rotterdam plant, willen sommigen alleen de tijden weten. Dat gaat makkelijk. Maar ik zou dan ook wel willen weten of dat dan een bus Amsterdam-Brussel is, of een bus Warschau-Amsterdam-Barcelona (bij wijze van), om allerlei redenen: drukte, mogelijke vertraging. Dat is veel lastiger. Dus voor mij voldoet die planner niet. Een ander is er misschien heel blij mee.
Wat ik vaak mis zijn patronen, al gaat dat beter dan vroeger. Een krappe overstap accepteren is veel makkelijker als je weet dat de volgende trein over 15 minuten vertrekt in plaats van over 2 uur. Op een reis in Duitsland ben ik vroeger wel eens de mist ingegaan met het niet checken of de dienstregeling ook op zondag van toepassing was.

En ik denk nog altijd dat je beter zelf kan werken aan je geografieskills dan vertrouwen op AI (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie