DSB is gestopt met het afnemen van de in opspraak geraakte IC4-treinstellen. Een paar weken geleden kwam naar voren dat de kwaliteit van de onlangs opgeleverde treinstellen steeds slechter is. Afgeleverde treinstellen vertonen steeds meer mankementen en slordigheidsfouten. De treinstellen hebben elke 2000 km een inspectie of reparatie nodig, terwijl dit interval voor ander materieel 20.000 km is.
Daarnaast zitten er grote fouten in de software van de boordsystemen. Zo zouden meerdere boordsystemen crashen indien bij het koppelen van 2 treinstellen, één van de stellen "verkeerd om" staat. Volgens ingenieurs is dit softwareprobleem "onoplosbaar".
AnsaldoBreda moet nu een boete van 1 miljoen Deense Kroon (ca. € 135.000) per maand per niet afgeleverd treinstel betalen zolang de problemen niet opgelost zijn.
(Enigszins vrij vertaald van deze en deze site.)
Zou het faillissement er dan toch gaan komen? En wat zijn dan de gevolgen voor NS HiSpeed?
