Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door rvdborgt » di 17 jun 2025, 08:07

hauptbahnhof schreef: vr 13 jun 2025, 14:13
rvdborgt schreef: do 12 jun 2025, 22:38
Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?
De oorzaak oplossen uiteraard: meer capaciteit aanbieden, waardoor je geen reizigers hoeft te weren. Maar dat gaat voorlopig helaas niet gaat gebeuren, integendeel.
Het is echter altijd een slecht idee om je reizigers voor te liegen, bv. over reserveringsplicht (die er alleen is tussen Hengelo en Bentheim) of het overslaan van haltes. Als er echt overbevolking dreigt, dan kan ik me hoogstens voorstellen om de trein in de planner voor binnenlandse reizen niet te laten zien. Maar aangezien binnenlandse reizen gewoon zijn toegestaan, moet de CTA kloppen. Ik heb het sterke vermoeden dat conducteurs juist door de CTA binnenlandse reizigers actief proberen te verjagen. Misinformatie treft immers niet alleen reizigers, maar ook het eigen personeel.

Re: Korte vragen

door hauptbahnhof » vr 13 jun 2025, 21:13

Volgens mij mag dat dus niet dus ontmoedigen ze. Als ze het uit de reisinfo halen dan is dat al een grote stap. Alleen moet een Trainmanager zich verder niet mee bemoeien als iemand mee wilt die voor de grens uitstapt. Alleen daar gaat het mis.

Re: Korte vragen

door Dionysusnu » vr 13 jun 2025, 14:32

Echt verbieden? Ik weet niet of je dat vanuit een binnenlands reizigersoogpunt moet willen, maar het zou stukken duidelijker zijn dan deze half-wel-half-nietsituatie.

Re: Korte vragen

door hauptbahnhof » vr 13 jun 2025, 14:13

rvdborgt schreef: do 12 jun 2025, 22:38
Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?

Re: Korte vragen

door Z2N » vr 13 jun 2025, 08:30

Dat is het ontmoedigingsbeleid van de treinen naar Duitsland in het kader van de zomerdrukte: de langeafstandstreinen naar Duitsland staan voor binnenlandse reizen niet in de planner, zodat er voldoende ruimte is voor de internationale reizigers.

Re: Korte vragen

door rvdborgt » do 12 jun 2025, 22:38

Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".

Re: Korte vragen

door Wubbo » do 12 jun 2025, 21:25

IIVQ schreef: wo 11 jun 2025, 23:13 Ik zag dinsdag in het NOS-journaal een item over de staking met een verslaggever in station Rotterdam, die op het perron stond. Achter haar zag ik o.a. een VIRM en een koploper staan. Is het gebruikelijk dat die aan het perron overnachten of zijn die ondanks de staking toch daar neergezet?
Dat gebeurt op meerdere plekken. Vaak zijn het treinen die vroeg uitlopen, in de avond al hun servicebeurt krijgen en dan begin van de nacht langs het perron worden gezet. Dan kan een laat uitgelopen trein het plekje op het servicespoor weer overnemen en kan ook het personeel meer doen in een nacht.

Re: Korte vragen

door IIVQ » do 12 jun 2025, 19:28

In een ander draadje had iemand (volgens mij rvdborgt) geconstateerd dat volgens de regels van de NS je gewoon binnenlands mag reizen.

Ik heb vorig jaar een héél vervelende HC meegemaakt toen ik gewoon het advies van NS.nl volgde om van Hilversum naar Deventer te reizen (die vervolgens in arren moede "Ze zadelen ons er ook maar mee op" o.i.d. uitriep, ik denk dat ze net een paar lastige klanten teveel gehad had).

Dit jaar heeft NS het in de reisinformatie verwerkt dus hou rekening met eventueel nóg vervelender HC's.

Voor de EC(D) afgelopen vrijdag was het vanwege de staking een ander verhaal.

Re: Korte vragen

door Milco » do 12 jun 2025, 18:38

Ik zou dus prima van Hilversum naar Amersfoort met de Berlijner kunnen reizen zeggen jullie? Zo'n grote afstand is het sowieso al niet natuurlijk...

En als er controle komt houd ik mij gewoon van de domme (A)

Re: Korte vragen

door Bemined » do 12 jun 2025, 17:15

Richting Duitsland zijn alle stopt alleen opgenomen in de reisinformatie voor instappende reizigers, maar ik heb geen idee of het ook juridisch geregeld is dat je geweigerd kan worden. Reserveren is alleen verplicht voor grensoverschrijdende reizen, en ik kan niet zo snel iets vinden in de voorwaarden over dat je niet mag uitstappen op stations die niet als bestemming getoond worden in de reisplanner.

Re: Korte vragen

door Matt » do 12 jun 2025, 11:37

De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad

Re: Korte vragen

door en-es » do 12 jun 2025, 10:49

Volgens iemand hier zouden deuren afgesloten worden en zouden bewakers erop toezien. Dat blijkt reuze mee te vallen. *O*

Re: Korte vragen

door Youri » do 12 jun 2025, 10:31

Youri schreef: do 05 jun 2025, 11:23 Ik zie in de reisplanners dat de EuroCity tussen Rotterdam en Brussel morgen wel rijdt. Mag je hier ook binnenlandse reizen mee maken, naar bijv. Breda?
Ik moet voor een afspraak in Breda zijn, en mijn studentenreisproduct is morgen gewoon geldig, dus ik zou het zonde vinden om deze reis met de auto te maken.
Youri schreef: wo 11 jun 2025, 21:34 Afgelopen vrijdag riepen ze ook dat het niet toegestaan was om binnenlands te reizen met de EC, er stond zelfs dat de EC niet zou stoppen op Breda. Wat uiteindelijk wel gebeurde, er is niemand geweest die heeft gevraagd waar ik naar toe ging, of iemand die überhaupt mijn kaartje heeft gecontroleerd.

Re: Korte vragen

door jjasloot » do 12 jun 2025, 10:25

"Ontmoedigingsbeleid" was het NS codewoord toch? Mag wel maar we maken het zo moeilijk en onprettig mogelijk

Re: Korte vragen

door Milco » do 12 jun 2025, 10:14

Even voor de zekerheid: klopt het dat het momenteel inderdaad niet is toegestaan binnen Nederland te reizen met de iC Berlijn? Wanneer ik een reis plan voor komende woensdagochtend vroeg van Almere naar Amersfoort komt er geen advies met trein 141 uit terwijl hij wel rijdt...

Re: Korte vragen

door hauptbahnhof » do 12 jun 2025, 00:11

gpvos schreef: wo 11 jun 2025, 22:50 Nou ja, het is een kaartje Amsterdam-Warschau via Duisburg. In de eerste ICE zullen ze bekend zijn met de regeling, maar die staat niet op de site van DB, dus of die in de rest van de treinen geldt, is de vraag.

(Overigens is voor mijn reisdag nog geen staking aangekondigd, maar met de kortetermijnverschuivingen van de laatste tijd weet je maar nooit of dit relevant gaat worden.)
Ik zou wat @rvdborgt zegt, zorgen dat je kunt bewijzen wat NS International zegt. Sla de webpagina's op maar voor de zekerheid maak screenshots van de regeling en dat er op jouw gekozen reisdatum een staking is. Moet het goedkomen :pos:

Re: Korte vragen

door IIVQ » wo 11 jun 2025, 23:13

Ik zag dinsdag in het NOS-journaal een item over de staking met een verslaggever in station Rotterdam, die op het perron stond. Achter haar zag ik o.a. een VIRM en een koploper staan. Is het gebruikelijk dat die aan het perron overnachten of zijn die ondanks de staking toch daar neergezet?

Re: Korte vragen

door gpvos » wo 11 jun 2025, 22:50

Nou ja, het is een kaartje Amsterdam-Warschau via Duisburg. In de eerste ICE zullen ze bekend zijn met de regeling, maar die staat niet op de site van DB, dus of die in de rest van de treinen geldt, is de vraag.

(Overigens is voor mijn reisdag nog geen staking aangekondigd, maar met de kortetermijnverschuivingen van de laatste tijd weet je maar nooit of dit relevant gaat worden.)

Re: Korte vragen

door hauptbahnhof » wo 11 jun 2025, 21:24

Wat maakt het uit waar je het kaartje gekocht hebt? Alleen voor restitutie is dat belangrijk. Voor de rest, zelfde voorwaarden als alle andere.

Ik koop principieel geen tickets bij NS International (tenzij het niet anders kan of als het een stuk duurder is als ik het niet doe) maar mij weigeren omdat mijn kaartje niet bij hun gekocht is... _O- Gaat m niet worden.

Re: Korte vragen

door rvdborgt » wo 11 jun 2025, 18:23

gpvos schreef: wo 11 jun 2025, 18:10 NS Internationaal zegt dat je met een internationaal kaartje richting Duitsland voor op een stakingsdag ook op de dag ervoor mag reizen. Geldt dit ook voor kaartjes gekocht via DB?
NS noemt geen beperking wat dat betreft, dus ik zou zeggen: ja dat mag. Ik zou wel de betreffende pagina paraat houden om in de trein te laten zien.

Re: Korte vragen

door gpvos » wo 11 jun 2025, 18:10

NS Internationaal zegt dat je met een internationaal kaartje richting Duitsland voor op een stakingsdag ook op de dag ervoor mag reizen. Geldt dit ook voor kaartjes gekocht via DB?

Re: Korte vragen

door en-es » wo 11 jun 2025, 13:07

Ook niet via mokumflex.nl?

Re: Korte vragen

door VIRM » wo 11 jun 2025, 12:35

Even een vraagje omdat ik niks op de website van GVB kan vinden: klopt het dat Mokum Flex nog bestaat voor OV-ritten naar landelijk Noord, en dat die via staxi moeten worden besteld?

Re: Korte vragen

door ThatPCDude » ma 09 jun 2025, 13:12

De Probeerdagkaart is alleen geldig in bussen van Qbuzz in Zuid-Holland Noord, dus niet bij Syntus. Hij is wel geldig op de ritten van lijn 295 gereden door Qbuzz.

Re: Korte vragen

door Gebruiker » ma 09 jun 2025, 13:02

Goedemiddag,
Is er iemand die weet of de ‘probeerdagkaart’ van Qbuzz ZHN ook geldig is in een bus van Syntus op lijn 295 Rotterdam-Utrecht?

Omhoog