Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door umbusko » za 15 jun 2024, 22:06

DDietzen schreef: za 15 jun 2024, 20:40 Overigens niet alleen in Nederland, ook in België (vriend met Interrail Global Pass die van Luik naar Brussel meewilde werd fysiek tegengehouden en weggeschreeuwd).
In België is de situatie sowieso anders. Je kon altijd voor een vrij hoge toeslag (van ik geloof €10) binnenlands mee, maar sinds december 2022 kan dat niet meer en moet je verplicht een ICE-ticket kopen "tegen het Flexpreis-tarief: € 27,90 per enkele reis in 2e klas of € 47,10 in 1e klas". Ik zie echter geen reden waarom een Global Pass niet geldig zou zijn: reizen binnen België is gewoon toegestaan, getuige het bovenstaande, en de Global Pass vervangt in principe een Flexpreis die in de ICE geldig is. Volgens de informatie van Interrail is de One Country Pass echter niet geldig in de ICE in België (wat mijn argument tegenspreekt) en de Global Pass wel, al wordt er nergens benoemd dat de reis grensoverschrijdend moet zijn. Dus de vraag is of er ergens vervoersvoorwaarden zijn die geldigheid van een Global Pass voor een binnenlandse reis tegenspreken (dan is Interrail onvolledig met informatie), of dat die conducteur gewoon ongelijk had.

Ik hoop dat je vriend zowel bij NMBS (of is het puur DB-personeel?) als bij Interrail verhaal probeert te halen, want deze hele situatie slaat nergens op.

Re: Korte vragen

door rooddolfijn » za 15 jun 2024, 22:06

Is de baureihe 408 (ICE 3 NEO) toegelaten in Zwitserland? Volgens dit artikel van de NS heeft de 408 ook de treinen van en naar Basel overgenomen van de 406. Terwijl ik ergens dacht gelezen te hebben dat de 408 niet toegelaten was in Zwitserland.

Re: Korte vragen

door waldo79 » za 15 jun 2024, 20:53

Ach, dan ga ik de ICE een keer proberen bij een rit naar Duitsland :Y

Re: Korte vragen

door DDietzen » za 15 jun 2024, 20:49

Mijn samenvatting van de ICE-binnenlandsituatie: volgens de letter van de concessie- en ticketvoorwaarden, wetten en juridische precedenten sta je in theorie (waarschijnlijk, not a lawyer) in je recht om mee te reizen. Maar in de praktijk heb je daar weinig aan als de conducteur niet voor rede vatbaar is en je alsnog eruit wilt kegelen.

Wie weet begint iemand ooit een geschil of rechtszaak hierom en wordt NS gecorrigeerd, maar ook dan hoeft dat nog niet op de praktijk door te werken. En in de nieuwe HRN-concessie ligt het volgens mij weer anders.

Re: Korte vragen

door en-es » za 15 jun 2024, 20:43

Dat is best wel heftig. Dan maar beter niet doen.

Re: Korte vragen

door DDietzen » za 15 jun 2024, 20:40

en-es schreef: za 15 jun 2024, 20:01 Volgens mij is het vooral ontmoedigen. Maar niemand die je tegenhoudt als je het toch doet.
Ik heb toch echt al meerdere verhalen gehoord van mensen in dit scenario (dus met een geldig ticket om een binnenlandse reis met ICE te maken) die door de conducteurs verbaal en/of fysiek eruit zijn gewerkt. Overigens niet alleen in Nederland, ook in België (vriend met Interrail Global Pass die van Luik naar Brussel meewilde werd fysiek tegengehouden en weggeschreeuwd).
Meltrain schreef: za 15 jun 2024, 20:11 Ik had vanmiddag wel de Br 408 willen uitproberen tussen Arnhem en Utrecht, maar het feit dat de trein met +109 reed, was voor mij al ontmoediging genoeg. _O-
Those are rookie numbers! Ik spotte vandaag in Utrecht de Nightjet met +6... uur, niet minuten, welteverstaan :twisted:

Re: Korte vragen

door Meltrain » za 15 jun 2024, 20:11

Ik had vanmiddag wel de Br 408 willen uitproberen tussen Arnhem en Utrecht, maar het feit dat de trein met +109 reed, was voor mij al ontmoediging genoeg. _O-

Re: Korte vragen

door en-es » za 15 jun 2024, 20:01

Volgens mij is het vooral ontmoedigen. Maar niemand die je tegenhoudt als je het toch doet.

Re: Korte vragen

door Meltrain » za 15 jun 2024, 19:50

Bemined schreef: za 15 jun 2024, 16:54 Met uitzondering van trein 220 zijn alle ICE's op het Nederlandse deel deze zomer opgenomen met 'niet instappen' voor inkomende treinen of 'niet uitstappen' voor uitgaande treinen.
Maar hoe rechtsgeldig is dat?
Kunnen ze je de toegang tot de trein weigeren?

Re: Korte vragen

door ZO6176 » za 15 jun 2024, 19:37

Milco schreef: za 15 jun 2024, 16:25 Voor zover ik weet heb je geen reservering nodig, maar dien je wel rekening te houden met gereserveerde zitplaatsen van internationale reizigers. Je dient tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem wel een toeslag te kopen. Hoe dát dan weer zit bij (geplande) omleidingen met een stop in bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch zou ik dan weer niet weten.
Maar als je een abonnement hebt zoals werkend vrij dan heb je toch geen toeslag te kopen?

Re: Korte vragen

door Bemined » za 15 jun 2024, 16:54

Met uitzondering van trein 220 zijn alle ICE's op het Nederlandse deel deze zomer opgenomen met 'niet instappen' voor inkomende treinen of 'niet uitstappen' voor uitgaande treinen.

Re: Korte vragen

door Milco » za 15 jun 2024, 16:25

Voor zover ik weet heb je geen reservering nodig, maar dien je wel rekening te houden met gereserveerde zitplaatsen van internationale reizigers. Je dient tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem wel een toeslag te kopen. Hoe dát dan weer zit bij (geplande) omleidingen met een stop in bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch zou ik dan weer niet weten.

Re: Korte vragen

door Meltrain » za 15 jun 2024, 16:12

Bij binnenlandse reizen met de ICE heb je toch geen reservering nodig?

Re: Korte vragen

door DDietzen » za 15 jun 2024, 09:06

Dan kijk ik nog zo vaak op Seat61 en vergeet ik nu juist erop te kijken _O- Merci!

Re: Korte vragen

door rooddolfijn » vr 14 jun 2024, 15:18

The Man in Seat 61 heeft wel seating plans: de e300 en de e320. Succes met stoeltjes tellen :pos: _O_

Edit: zo te zien staat er bij elk rijtuig aangeven hoeveel stoelen een rijtuig heeft, dus een simpele optelsom geeft mij 746 stoelen in de e300 en 890 in de e320.

Re: Korte vragen

door DDietzen » vr 14 jun 2024, 14:28

Hoeveel zitplaatsen hebben de Eurostar-materieeltypes?

De TMST/e300 is volgens de Franse Wikipedia bij renovatie in 2004 beperkt van 794 tot 750 zitplaatsen, en bij ombouw tot e300 op 750 gebleven. Volgens de Engelse pagina is de TMST ontstaan met 750 en juist bij de ombouw tot e300 naar 758 gegaan. Rara?

De e320 heeft 894 zitplaatsen volgens de Franse Wikipedia, 902 volgens de Engelse, 900 volgens de Nederlandse. Rara?

De PBA/PBKA heeft 377 zitplaatsen (excl. 23 klapstoeltjes) volgens de Franse Wikipedia, 404 volgens de Engelse. Is die 404 wellicht ná Ruby-ombouw?

Helaas zijn op de website van Eurostar geen materieelfiches meer te vinden, en om nu handmatig een paar duizend stoeltjes te gaan tellen is me nét wat te gortig (A)

Re: Korte vragen

door SJ. » wo 12 jun 2024, 11:04

Dat zag ik inderdaad net nadat ik de vraag stelde, maar dankjewel!

Re: Korte vragen

door Tochjo » wo 12 jun 2024, 09:56

Re: Korte vragen

door SJ. » wo 12 jun 2024, 09:24

Heeft iemand een foto van het tijdelijke treinstation Nijverdal West? Ik ben benieuwd hoe het er uit heeft gezien en kan op street view niets vinden.

Re: Korte vragen

door Stadsbus » ma 10 jun 2024, 23:56

In Nederland kan je elke OV bus volgen met div sites, voor Belgie kwam ik een keer zo'n site tegen voor de bussen van De Lijn.
Bestaat er ook zo iets voor bussen van MIVB in Brussel?

Re: Korte vragen

door Michael » ma 10 jun 2024, 19:30

Die lijnen horen bij West Brabant maar worden op dit moment door Oost Brabant gereden (lijn 120 word door BusiNext gereden). Maar met de ingang van de nieuwe concessie West Brabant per 6 juli 2025 gaan die lijnen door West Brabant gereden worden.

Re: Korte vragen

door Milco » ma 10 jun 2024, 19:14

Onder welke concessie vallen de Arriva buslijnen 120 (Gorinchem - Werkendam), 121 ('s-Hertogenbosch - Gorinchem) en 134 (Raamsdonksveer - Waalwijk)? Volgens de digitale bronnen rijden er op de lijnen 121 en 134 bussen uit Oost-Brabant op deze lijn, maar volgens de wiki behoren beide lijnen tot West-Brabant.

Re: Korte vragen

door trolly » zo 09 jun 2024, 22:11

Wellicht prijs, maar zeker flexibiliteit: een gelede bus is altijd een gelede bus, een aanhanger kan je aan- en afkoppelen als dat uitkomt. Dat betekent dus dat je aanhangers aan je al bestaande wagenpark kan hangen, en die bussen ook weer zonder aanhanger kan inzetten. Als de aanhanger daardoor een langere levensduur in jaren blijkt te hebben dan de bus waar ie voor gemaakt is, kan een volgende generatie bussen ermee op sleep gaan. Of dat in de praktijk ook zo werkt is een andere vraag, maar in theorie lijkt me dat een flink voordeel.

Re: Korte vragen

door rooddolfijn » zo 09 jun 2024, 21:56

In München vielen de afgelopen dagen de zogenoemde ‘buszüge’ (standaardbussen met een aanhanger) op. De nadelen van een bus met aanhanger kon ik redelijk snel bedenken, maar wat zijn de voordelen van deze bussen ten op zichten van een gewone gelede bus?

Re: Korte vragen

door Bemined » zo 09 jun 2024, 14:15

Op het moment dat Ede-Wageningen eruit ligt is alleen Amersfoort - Den Dolder gestremd.

Omhoog