door Bemined » ma 12 apr 2021, 19:09
Oorspronkelijke verdeling was 13 zesdelige stammen voor de Benelux, 10 zesdelige voor de ICD naar Breda, 7 zesdelige voor de AMRO en 12 negendelige voor Eindhoven. Dat waren inderdaad niet alle rijtuigen, er waren wat rijtuigen over, hier te zien tijdens een conditierit ik geloof in 2017:

Toen de Benelux via de HSL ging rijden vervielen er twee stammen, en later vervielen er nog twee stammen van de ICD toen men in Amsterdam onder de kap ging keren i.p.v. leeg van/naar de Watergraafsmeer ging pendelen. Deze 4 stammen plus de reserverijtuigen zijn toen gebruikt om overige stammen te verlengen waardoor er nu 24 zevendelige en 14 negendelige stammen zijn.
En inderdaad, ten opzichte van het aantal diensten is dat een behoorlijk hoog percentage reserve, bij treinstellen wordt vaak zo rond de 15% voor technisch reserve aangehouden (ook weer verschillend per type, DDZ vaak meer en SLT wat minder).
Oorspronkelijke verdeling was 13 zesdelige stammen voor de Benelux, 10 zesdelige voor de ICD naar Breda, 7 zesdelige voor de AMRO en 12 negendelige voor Eindhoven. Dat waren inderdaad niet alle rijtuigen, er waren wat rijtuigen over, hier te zien tijdens een conditierit ik geloof in 2017:
[img]http://fotos.bemined.nl/Reserverijtuigen.jpg[/img]
Toen de Benelux via de HSL ging rijden vervielen er twee stammen, en later vervielen er nog twee stammen van de ICD toen men in Amsterdam onder de kap ging keren i.p.v. leeg van/naar de Watergraafsmeer ging pendelen. Deze 4 stammen plus de reserverijtuigen zijn toen gebruikt om overige stammen te verlengen waardoor er nu 24 zevendelige en 14 negendelige stammen zijn.
En inderdaad, ten opzichte van het aantal diensten is dat een behoorlijk hoog percentage reserve, bij treinstellen wordt vaak zo rond de 15% voor technisch reserve aangehouden (ook weer verschillend per type, DDZ vaak meer en SLT wat minder).