Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
In een ander draadje had iemand (volgens mij rvdborgt) geconstateerd dat volgens de regels van de NS je gewoon binnenlands mag reizen.
Ik heb vorig jaar een héél vervelende HC meegemaakt toen ik gewoon het advies van NS.nl volgde om van Hilversum naar Deventer te reizen (die vervolgens in arren moede "Ze zadelen ons er ook maar mee op" o.i.d. uitriep, ik denk dat ze net een paar lastige klanten teveel gehad had).
Dit jaar heeft NS het in de reisinformatie verwerkt dus hou rekening met eventueel nóg vervelender HC's.
Voor de EC(D) afgelopen vrijdag was het vanwege de staking een ander verhaal.
IIVQ schreef: ↑wo 11 jun 2025, 23:13
Ik zag dinsdag in het NOS-journaal een item over de staking met een verslaggever in station Rotterdam, die op het perron stond. Achter haar zag ik o.a. een VIRM en een koploper staan. Is het gebruikelijk dat die aan het perron overnachten of zijn die ondanks de staking toch daar neergezet?
Dat gebeurt op meerdere plekken. Vaak zijn het treinen die vroeg uitlopen, in de avond al hun servicebeurt krijgen en dan begin van de nacht langs het perron worden gezet. Dan kan een laat uitgelopen trein het plekje op het servicespoor weer overnemen en kan ook het personeel meer doen in een nacht.
Matt schreef: ↑do 12 jun 2025, 11:37
De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Dat is het ontmoedigingsbeleid van de treinen naar Duitsland in het kader van de zomerdrukte: de langeafstandstreinen naar Duitsland staan voor binnenlandse reizen niet in de planner, zodat er voldoende ruimte is voor de internationale reizigers.
Matt schreef: ↑do 12 jun 2025, 11:37
De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?
Echt verbieden? Ik weet niet of je dat vanuit een binnenlands reizigersoogpunt moet willen, maar het zou stukken duidelijker zijn dan deze half-wel-half-nietsituatie.
Volgens mij mag dat dus niet dus ontmoedigen ze. Als ze het uit de reisinfo halen dan is dat al een grote stap. Alleen moet een Trainmanager zich verder niet mee bemoeien als iemand mee wilt die voor de grens uitstapt. Alleen daar gaat het mis.
Matt schreef: ↑do 12 jun 2025, 11:37
De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?
De oorzaak oplossen uiteraard: meer capaciteit aanbieden, waardoor je geen reizigers hoeft te weren. Maar dat gaat voorlopig helaas niet gaat gebeuren, integendeel.
Het is echter altijd een slecht idee om je reizigers voor te liegen, bv. over reserveringsplicht (die er alleen is tussen Hengelo en Bentheim) of het overslaan van haltes. Als er echt overbevolking dreigt, dan kan ik me hoogstens voorstellen om de trein in de planner voor binnenlandse reizen niet te laten zien. Maar aangezien binnenlandse reizen gewoon zijn toegestaan, moet de CTA kloppen. Ik heb het sterke vermoeden dat conducteurs juist door de CTA binnenlandse reizigers actief proberen te verjagen. Misinformatie treft immers niet alleen reizigers, maar ook het eigen personeel.
Ik ben dan wel niet zo spoortechnisch ingesteld; maar waarom heeft station Barneveld Centrum een hoog sein met 4 lichten in plaats van 3? (naar aanleiding van de reportage van Milco)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In Den Dolder heb je ook een sein met 4 lampen, maar daar is het een overblijfsel van vroeger geloof ik. Volgorde van de kleuren is daar volgens mij geel-groen-rood-ongebruikt.
Op de link die ik in m'n vorige bericht plaatste staat vermeld dat ook het seinbeeld dubbel-geel zo werd getoond. Maar dat bestaat inderdaad niet meer.
Bilthoven had er dacht ik ook nog zo eentje met vier lampen richting Den Dolder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Sinds wanneer worden FlixBussen getoond in de 9292 app en op de 9292 website? Ik vind het een beetje misleidend, zeker omdat je niet met een ovc kunt reizen en je helemaal niet weet of die bus wel of niet vol is...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Dat is inderdaad heel vervelend. Zo wordt in Rotterdam ook de watertaxi opgenomen in reisadviezen van 9292.
Nou kan je dat met een vinkje wel uit zetten maar die staat wel standaard aan.