Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10203
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik zou dus prima van Hilversum naar Amersfoort met de Berlijner kunnen reizen zeggen jullie? Zo'n grote afstand is het sowieso al niet natuurlijk...

En als er controle komt houd ik mij gewoon van de domme (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

In een ander draadje had iemand (volgens mij rvdborgt) geconstateerd dat volgens de regels van de NS je gewoon binnenlands mag reizen.

Ik heb vorig jaar een héél vervelende HC meegemaakt toen ik gewoon het advies van NS.nl volgde om van Hilversum naar Deventer te reizen (die vervolgens in arren moede "Ze zadelen ons er ook maar mee op" o.i.d. uitriep, ik denk dat ze net een paar lastige klanten teveel gehad had).

Dit jaar heeft NS het in de reisinformatie verwerkt dus hou rekening met eventueel nóg vervelender HC's.

Voor de EC(D) afgelopen vrijdag was het vanwege de staking een ander verhaal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13759
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

IIVQ schreef: wo 11 jun 2025, 23:13 Ik zag dinsdag in het NOS-journaal een item over de staking met een verslaggever in station Rotterdam, die op het perron stond. Achter haar zag ik o.a. een VIRM en een koploper staan. Is het gebruikelijk dat die aan het perron overnachten of zijn die ondanks de staking toch daar neergezet?
Dat gebeurt op meerdere plekken. Vaak zijn het treinen die vroeg uitlopen, in de avond al hun servicebeurt krijgen en dan begin van de nacht langs het perron worden gezet. Dan kan een laat uitgelopen trein het plekje op het servicespoor weer overnemen en kan ook het personeel meer doen in een nacht.
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13791
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat is het ontmoedigingsbeleid van de treinen naar Duitsland in het kader van de zomerdrukte: de langeafstandstreinen naar Duitsland staan voor binnenlandse reizen niet in de planner, zodat er voldoende ruimte is voor de internationale reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

rvdborgt schreef: do 12 jun 2025, 22:38
Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?
Dionysusnu
Berichten: 2011
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Echt verbieden? Ik weet niet of je dat vanuit een binnenlands reizigersoogpunt moet willen, maar het zou stukken duidelijker zijn dan deze half-wel-half-nietsituatie.
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij mag dat dus niet dus ontmoedigen ze. Als ze het uit de reisinfo halen dan is dat al een grote stap. Alleen moet een Trainmanager zich verder niet mee bemoeien als iemand mee wilt die voor de grens uitstapt. Alleen daar gaat het mis.
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

hauptbahnhof schreef: vr 13 jun 2025, 14:13
rvdborgt schreef: do 12 jun 2025, 22:38
Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?
De oorzaak oplossen uiteraard: meer capaciteit aanbieden, waardoor je geen reizigers hoeft te weren. Maar dat gaat voorlopig helaas niet gaat gebeuren, integendeel.
Het is echter altijd een slecht idee om je reizigers voor te liegen, bv. over reserveringsplicht (die er alleen is tussen Hengelo en Bentheim) of het overslaan van haltes. Als er echt overbevolking dreigt, dan kan ik me hoogstens voorstellen om de trein in de planner voor binnenlandse reizen niet te laten zien. Maar aangezien binnenlandse reizen gewoon zijn toegestaan, moet de CTA kloppen. Ik heb het sterke vermoeden dat conducteurs juist door de CTA binnenlandse reizigers actief proberen te verjagen. Misinformatie treft immers niet alleen reizigers, maar ook het eigen personeel.
Etienne
Donateur
Berichten: 8498
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Ik ben dan wel niet zo spoortechnisch ingesteld; maar waarom heeft station Barneveld Centrum een hoog sein met 4 lichten in plaats van 3? (naar aanleiding van de reportage van Milco)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MdJ
Berichten: 4618
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Vrijgave rangeren (tbv bediening van de graansilo naast de perrons).
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40642
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zie voor een heel korte toelichting ook hier, de bovenste lamp van die seinen is dus wit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 6956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

In Den Dolder heb je ook een sein met 4 lampen, maar daar is het een overblijfsel van vroeger geloof ik. Volgorde van de kleuren is daar volgens mij geel-groen-rood-ongebruikt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40642
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Op de link die ik in m'n vorige bericht plaatste staat vermeld dat ook het seinbeeld dubbel-geel zo werd getoond. Maar dat bestaat inderdaad niet meer.
Bilthoven had er dacht ik ook nog zo eentje met vier lampen richting Den Dolder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten