Vergane glorie in het OV
- Lijn 45
- Contacteer:
- trolly
Re: Vergane glorie in het OV

Zoals reeds door Ardan en IIVQ gememoreerd:
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Oud-beheerder OVNL
We hebben ook nog een tijdje stammetjes van loc + ICR + DDAR-stuurstand gehad, herinner ik mij.
-
Ik heb nooit gesnapt waarom dit een goed idee zou zijn. Als je meer plaats nodig hebt, doe je toch álles dubbeldeks?
Als je de capaciteit niet nodig hebt, is 3 bakken dd lijkt me goedkoper dan 2dd+2ed.
Of is er zo veel ruimte nodig om alle installaties kwijt te kunnen?
-
Gebrek aan gelijkvloerse instap is (in Nederland tenminste) wel een sterk nadeel tegenwoordig. Dubbeldekkers zijn overigens niet zo efficient, het is ongeveer 4 bakken enkel voor 3 bakken dubbeldeks bij NS-materieel.
-
Als je een VIRM zesje en DDZ zesje naast elkaar zet die je het effect ook goed, een DDZ is 8 meter korter en heeft maar 5 dubbeldeksbakken maar heeft wel vrijwel evenveel zitplaatsen.
-
Wat Daniel al zegt,in het begin werd het gemengd ingezet met ICR,Plan W en K4.In IC's naar Maastricht,Heerlen en Venlo vanuit de randstad
De IC Den Haag-Venlo was in die periode een IC Den Haag-Heerlen(2500) en een IC Den Haag-Venlo(1900),die laatste stopte na Eindhoven ook in Deurne,Horst Sevenum en Blerick(zoals de huidige IC)
Nadat K4 terug naar België was en de renovatie van ICR goed liep,werden de ICK's verzameld op de 1900 en 2500,met een enkele uitzondering op de 3500
-
Klopt,ik kan me zelfs nog een inzet herinneren in de stopdienst Eindhoven-Tilburg West,dat bestond uit loc+ICR+ICR+DDAR stuurstand als een noodoplossing:Volgens die betreffende machinist was het geheel uit de werkplaats Eindhoven gehaald en bij elkaar gezet omdat er niks anders voorhanden was.
Laatst gewijzigd door RobertT op di 02 jul 2024, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
Dat was een uitstekend bericht om me te doen ontdekken dat de IC Luik - Namen - Brussel op de wiki voor dit jaar over het hoofd gezien was.Suus schreef: ↑di 02 jul 2024, 08:47Ik kan je alvast melden dat de lijst op Wikipedia niet kloptArrivaBas schreef:Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.
Zo rijdt de IC Luik - Landen - Brussel - Quiévrain tegenwoordig met M7 in plaats van Break. En de IC Luik - Namen - Brussel is tegenwoordig ook M7. En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens![]()

-
Een ruwe bierviltjessom levert mij een zitplaats/meter van 3,6 op bij de DDNG, 3,7 bij een VIRM en bij een ICM 2,8. Het verschil tussen de DDNG en VIRM is dus niet erg groot, het verschil met een ICM daarentegen wel.
- Spoiler: show
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Die 8 zitplaatsen / raam telt alleen bij volledig 2+2 tweede klas. Eerste klas is vaak 2+1, dus 6 zitplaatsen / raam.
Nu weet ik alleen niet of bij DDNG er ook eerste klas in de enkeldeksbakken is.
Nu weet ik alleen niet of bij DDNG er ook eerste klas in de enkeldeksbakken is.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
In de Ruhrpott barst het van de opgeheven spoorlijnen die tot fietspad zijn geworden. Vaak populaire routes, want spoorlijnen lopen lekker vlak, ook als het terrein erg geaccentueerd is. In Wuppertal resulteert dit tot fietspaden die het ene moment hoog over een viaduct lopen, en het andere moment door lange tunnels.
Niet zo lang geleden (ik meen zelfs dit jaar nog) is de in 1986 opgeheven spoorlijn tussen Schwelm en Gevelsberg West omgetoverd tot fietspad. Huh, daar ligt toch nog steeds een spoorlijn? Waar de S8 en S9 rijden? Ja, maar 40 meter naast de tunnel onder de Linderhausener Höhen ligt er nóg een. 750 meter lang, het duurt zeker 10 minuten om er doorheen te lopen. Let vooral ook op de fraaie wapenschilden boven de tunnelingang.

Geologisch is deze wandeling ook erg interessant. De tunnel en de toeleidende ingravingen liggen precies op een breuklijn, waardoor je allerlei structuren en bijzondere vegetatie kunt zien in de rotswanden. Er zijn zelfs grotten. Diverse informatieborden onderweg vertellen erover.
Niet zo lang geleden (ik meen zelfs dit jaar nog) is de in 1986 opgeheven spoorlijn tussen Schwelm en Gevelsberg West omgetoverd tot fietspad. Huh, daar ligt toch nog steeds een spoorlijn? Waar de S8 en S9 rijden? Ja, maar 40 meter naast de tunnel onder de Linderhausener Höhen ligt er nóg een. 750 meter lang, het duurt zeker 10 minuten om er doorheen te lopen. Let vooral ook op de fraaie wapenschilden boven de tunnelingang.

Geologisch is deze wandeling ook erg interessant. De tunnel en de toeleidende ingravingen liggen precies op een breuklijn, waardoor je allerlei structuren en bijzondere vegetatie kunt zien in de rotswanden. Er zijn zelfs grotten. Diverse informatieborden onderweg vertellen erover.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
- Suus
- Contacteer:
Interessant. Maar tien minuten doen over 750 meter is wel een beetje traag hoor Ardan 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ik kan me voorstellen dat je in zo'n oude historische tunnel iets meer de tijd neemt om details in je op te nemen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Donateur
Met 4,5 km/u de details in je opnemen vind ik anders best knap 

-
Ik vond het eerlijk gezegd ook nog niet zo traag
Maar als je goed kijkt zie je zoveel meer.

Maar als je goed kijkt zie je zoveel meer.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Het konden ook best 9 minuten zijn, of 11, inclusief foto's maken en informatiebordjes lezen 

Gediplomeerd ongeluksmagneet
- ThatPCDude
- Donateur
De halteborden van lijn C7 aan Nederlandse zijde van de Heelweg in Dinxperlo/Suderwick zijn al geruime tijd niet meer aangeraakt zo te zien

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Donateur
De interlinerhaltes in Gemert zijn opgeruimt 
-
- Donateur
- Contacteer:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
Bij de halte Johannes Hulslaan in Hilversum zit aan een lantarenpaal een geel plaatje
dat lijn 123 hier linksaf moet.
Volgens de wiki reed die lijn hier laatstelijk toen Transdev nog Centraal Nederland heette, in 1987.
dat lijn 123 hier linksaf moet.
Volgens de wiki reed die lijn hier laatstelijk toen Transdev nog Centraal Nederland heette, in 1987.
-
Bijna goed. Deze lijn 123 https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... erkelanden reed langs de locatie van jouw foto en reed daar t/m 2001. De halte heet overigens Johannes Huslaan.
Gr BasG
-
Het bordje zelf ziet eruit alsof het nog uit het CN-tijdperk zou kunnen stammen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.