Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
IIVQ

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door IIVQ »

Daniel schreef: zo 12 jan 2025, 20:38 Redirect heb ik teruggeplaatst, die is hier inderdaad wel nuttig gezien de typfout die vaak in de link gemaakt zal worden.
(Garantie tot de deur dat de redirect-politie 'm niet gelijk weer opruimt op de wiki, daar zijn we op OVNL soms wel heel streng in)
Dan moet de forumlink vanuit Asb verbeterd worden.

Waarom zou je redirects opruimen? Op Wikipedia is men daar juist heel terughoudend in.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: zo 12 jan 2025, 21:06 Waarom zou je redirects opruimen? Op Wikipedia is men daar juist heel terughoudend in.
Dat snap ik dus ook niet in alle gevallen. Bij lijnpagina's wel gezien hernoemingen (waarbij de redirect ontstaat) veelal dienen om de paginanaam weer voor een actuele lijn te kunnen gebruiken (en dan zit zo'n redirect in de weg).
Maar bij materieel of stations is dat vaak toch anders. En hoe groter de wiki wordt, hoe meer werk zoiets wordt natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Ik stoor me vaak aan een bepaald persoon die rücksichtslos redirects verwijderd zonder eerst de verwijzingen te controleren. :roll: Hierdoor ontstaan rode links terwijl dat niet hoeft.

Ene redirect doet volstrekt geen pijn en als van buitenaf gelinkt wordt, dan blijft die link werken.
"Een touringcar is geen bus"
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Hoe gaan we om met interne lijnnummers als een lijn geen eigen lijnnummer heeft (oftewel: een lijnnummer dat ook in de publiekscommunicatie gebruikt wordt)? Plaatsen we die wel of niet op de wiki, en indien wel: waar?

Dit aangezien inmiddels voor de zoveelste keer op de pagina [wiki]Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)[/wiki] een intern lijnnummer wordt geplaatst bij de treinseries 7100 en 7200 en we in een bewerkingsoorlog uit lijken te komen.
Hainje

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef: ma 13 jan 2025, 10:51 Ik stoor me vaak aan een bepaald persoon die rücksichtslos redirects verwijderd zonder eerst de verwijzingen te controleren. :roll: Hierdoor ontstaan rode links terwijl dat niet hoeft.
*neemt shotje*
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

iamthedutchdude schreef: ma 13 jan 2025, 16:55 Hoe gaan we om met interne lijnnummers als een lijn geen eigen lijnnummer heeft (oftewel: een lijnnummer dat ook in de publiekscommunicatie gebruikt wordt)? Plaatsen we die wel of niet op de wiki, en indien wel: waar?
De lijnnummers worden dus wel in de communicatie gebruikt, gezien ze gewoon in de bestandsnaam van de lijnfolder staan net als alle andere lijnen (en hooguit afwijken bij lijnnummers dubbel voorkomen). En dat is dus ook de enige publiekscommunicatie over de dienstregeling van de MLL.
Dat de lijnnummers verder niet zichtbaar zijn kan ik ook niks aan doen: om een of andere reden heeft Qbuzz de trein nooit in de dienstregelingmodule op de site opgenomen.

(Ik snap echt niet waarom je hier nu zo moeilijk doet, als ik nou lijn 99 in Utrecht had toegevoegd had ik het nog gesnapt ;) )
Schapekop in de Keistad

Bemined

Bericht door Bemined »

Bestandsnamen als publiekscommunicatie zien lijkt me toch echt wat ver gezocht.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Zolang je niet met nummers 471 en 472 een dienstregeling kunt vinden en de nummers niet naar de reizigers worden gecommuniceerd, zou ik ze absoluut niet opnemen op de wiki. Een doorsnee reiziger kent de nummers niet, i.t.t. bijvoorbeeld Arriva die ze wel duidelijk communiceert.

Dus: niet opnemen!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Sterker nog: iedereen die de bestandsnamen niet (aandachtig) leest kent die nummers niet, dat is 99% van de reizigers. Als die nummers officieel waren zouden ze ook elders staan (bijv. hier en op de displays van de treinen) en zouden meer mensen er van (moeten) weten.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ik heb ze voor nu aangepast naar de lijnnummers volgens de R-net website (en die in de dienstregeling zelf staan): de serienummers dus.
Schapekop in de Keistad

iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Daniel schreef: ma 13 jan 2025, 17:38 (en hooguit afwijken bij lijnnummers dubbel voorkomen)
En juist door die uitzonderingen weet je dus ook niet zeker dat die lijnnummers wel daadwerkelijk 471 en 472 zouden zijn. De lijnnummers hadden net zo goed lijn 71 en lijn 72 kunnen zijn, of lijn 1 en lijn 2.

Om duidelijk te zijn: de genoemde codes m​471 en m​472 in die bestandsnamen zijn de LineId's van de lijnen in de NeTEx NL-standaard. Dit is een identificatieveld, dus:
  • dat veld moet een waarde bevatten, en
  • deze moet uniek zijn binnen het NeTEx-bestand (en mogelijk zelfs binnen Nederland, maar dat zou ik moeten opzoeken).
Daarmee kan het dus niet het lijnnummer zijn, want er zijn genoeg gebieden met meerdere stadsdiensten en dus meerdere lijnen 1. Daarom staat het lijnnummer in een ander veld: ShortName. In de bestandsnamen die Qbuzz gebruikt voor de lijnfolders wordt bewust de LineId gebruikt, want zoals gezegd zijn die uniek, dus kan de lijnfolder niet per ongeluk worden vervangen door de lijnfolder van een andere lijn (dus de link naar de lijnfolder van bijv. Lijn 1 Leeuwarden verwijst dan niet per ongeluk naar de lijnfolder van Lijn 1 Schiermonnikoog). Er zijn ook andere technieken die dit oplossen (en die worden ook deels toegepast), maar deze implementatie was verreweg het makkelijkst.

De meeste vervoerders kiezen ervoor om het "echte" lijnnummer wel zo veel mogelijk herkenbaar te laten zijn in de LineId, maar dat betekent dus nog niet dat de cijfers van het LineId ook het echte lijnnummer is.
Spoiler: show
Zo zijn de LineId's van Qbuzz vaak het lijnnummer met een letter ervoor die naar de regio verwijst (f voor Fryslân, g voor Groningen, d voor Drenthe, z voor Zuid-Holland, u voor Utrecht, m - aangezien de d van Drechtsteden niet meer kon - voor Molenlanden). De LineId's m​471 en m​472 zullen zijn ontstaan door regio DMG (dus m___), R-net (dus m4__) en vervolgens de eerste cijfers van het Treinserienummer (dus m​471 en m​472): wel herkenbaar maar toch uniek binnen het NeTEx-bestand.

Arriva lost dat anders op: die geven elke lijn een 4- of 5-cijferige code. Eerst voor de regio een 1- of 2-cijferig nummer en vervolgens aangevuld met het lijnnummer in 3 cijfers. Zo heeft lijn 9 in Twente LineId 7009: 7 voor regio Twente en vervolgens het lijnnummer met twee voorloopnullen. Limburg en Noord-Brabant zijn nummer 2_xxx, met een splitsing in Oost-Brabant (22xxx), West-Brabant (23xxx), Limburg Trein (24xxx) Noord-Limburg (25xxx) en Zuid-Limburg (26xxx). Rivierenland is 6xxx. De overige treinen zijn nummer 1_xxx, met een splitsing in sowieso Noordelijke Nevenlijnen (11xxx) en Achterhoek-Rivierenland (13xxx). Vermoedelijk hebben zowel Twente als Vechtdallijnen 12xxx, maar van die treinen werkt (in elk geval voor mij) de dienstregelingsmodule niet.

Keolis doet hetzelfde als Arriva, maar dan altijd met een 4-cijferige code (5xxx voor Utrecht, 6xxx voor Almere).

Bij Transdev lijkt het dat de LineId automatisch wordt aangemaakt bij het aanmaken van een nieuwe lijn, want daar is geen verwijzing naar het lijnnummer te vinden in de LineId.

EBS is een vreemde eend in de bijt, want daar zie je een mix van de aanpak van Transdev (MeerPlus), een 6-cijferige variant van de aanpak van Arriva (in Haaglanden en VPR) en de Keolis-structuur (in IJssel-Vecht). Dat laatste kan trouwens zijn doordat de gegevens uiteindelijk op de RRReis-site moet komen en die is gebouwd op de Keolis-structuur. In alle regio's behalve IJssel-Vecht start de LineId overigens wel altijd met een 1.
Daniel schreef: ma 13 jan 2025, 17:38 Dat de lijnnummers verder niet zichtbaar zijn kan ik ook niks aan doen: om een of andere reden heeft Qbuzz de trein nooit in de dienstregelingmodule op de site opgenomen.
Alsof de lijnfolder en de dienstregelingsmodule de enige plekken zijn waar lijnnummers te zien zijn... Overigens staat van alle lijnen het lijnnummer op het voorblad van de lijnfolder. Op het voorblad van de lijnfolder van de MerwedeLingeLijn prijkt geen lijnnummer (wat ook niet gek is, aangezien die niet bestaat). Dat zou dus nog een extra indicatie moeten zijn dat de treinen op de MerwedeLingeLijn geen lijnnummer hebben.
Daniel schreef: ma 13 jan 2025, 17:38 Ik snap echt niet waarom je hier nu zo moeilijk doet
Ik doe zo moeilijk omdat ik het heel vervelend vind dat er foutieve informatie op de wiki staat. Nog vervelender vind ik het dat die informatie terugkeert onder de vermelding "zie forum", terwijl de discussie daar nog niet afgelopen was en ik toch redelijk duidelijk aangaf dat dit toch echt alleen interne lijnnummers waren.
Daniel schreef: ma 13 jan 2025, 19:30 Ik heb ze voor nu aangepast naar de lijnnummers volgens de R-net website (en die in de dienstregeling zelf staan): de serienummers dus.
Hier kan ik me in elk geval in vinden: een treinserienummer heeft toch hetzelfde effect als een lijnnummer en deze wordt ook breder ingezet dan alleen in de metadata.
Laatst gewijzigd door iamthedutchdude op ma 13 jan 2025, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

iamthedutchdude schreef: ma 13 jan 2025, 19:53 En juist door die uitzonderingen weet je dus ook niet zeker dat die lijnnummers wel daadwerkelijk 471 en 472 zouden zijn. De lijnnummers hadden net zo goed lijn 71 en lijn 72 kunnen zijn, of lijn 1 en lijn 2.
Nouja, het zijn R-net lijnen in Zuid-Holland dus die 4xx-nummers zijn wel logisch (en in lijn met de rest)
Om duidelijk te zijn: de genoemde codes 471 en 472 in die bestandsnamen zijn de LineId's van de lijnen in de NeTEx NL-standaard. Dit is een identificatieveld, dus:
  • dat veld moet een waarde bevatten, en
  • deze moet uniek zijn binnen het NeTEx-bestand (en mogelijk zelfs binnen Nederland, maar dat zou ik moeten opzoeken).
Daarmee kan het dus niet het lijnnummer zijn, want er zijn genoeg gebieden met meerdere stadsdiensten en dus meerdere lijnen 1.
Echter is het binnen Qbuzz juist wel altijd het lijnnummer als dat niet meermaals voorkomt, daar is Qbuzz juist uniek in.
(Bij Syntus werkt dat bijvoorbeeld niet, die hebben viercijferige nummers waarbij het tweede cijfer soms wel en soms niet onderdeel van het lijnnummer is)
Arriva lost dat anders op: die geven elke lijn een 4- of 5-cijferige code. Eerst voor de regio een 1- of 2-cijferig nummer en vervolgens aangevuld met het lijnnummer in 3 cijfers.
Bij Arriva zie ik juist totaal geen relatie, kijk maar eens naar de lijnen 1 in Limburg (die eindigen juist geen van allen op 001)
Ik doe zo moeilijk omdat ik het heel vervelend vind dat er foutieve informatie op de wiki staat. Nog vervelender vind ik het dat die informatie terugkeert onder de vermelding "zie forum", terwijl de discussie daar nog niet afgelopen was en ik toch redelijk duidelijk aangaf dat dit toch echt alleen interne lijnnummers waren.
De discussie was nog niet eens begonnen. Dat ik het aangepast heb was op basis van de inhoudelijker reacties van andere gebruikers.
Eerst de discussie voeren en dan pas aanpassen op de wiki lijkt me de juiste volgorde voor dit soort dingen. En zo heel "fout" was het in dit geval nou ook weer niet, vooral voor meerdere interpretaties en meningen vatbaar.
Schapekop in de Keistad

huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Ik krijg een tabel niet in orde:

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bravoflex_MHDA en dan onderaan bij Almkerk. Daar staat een hub buiten te tabel.

Ik vraag me af in hoeverre de de tabel correct wordt gelezen.
Ik de hele lijst wordt bij de FlexBottom op het einde van een regel soms }} gebruikt en soms |}} en soms niets.

Ik snap het niet meer...

Kan iemand dit fiksen ?
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb Almkerk aangepast.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Dank, Maar ik snap het niet:

===Gemeente Altena===
{{FlexTop|Almkerk|
{{FlexRij|Altenahove|Anjerlaan|Burg. Blokstraat}}
{{FlexRij|Gemeentehuis|Prof. de Quayplein}}
{{FlexBottom|Reis vanaf of naar Hub/OV-Knooppunt:
* {{FlexCat|Sleeuwijk|Sleeuwijk Tol|Sleeuwijk, Tol Oost}}
* {{FlexCat|Sleeuwijk|Sleeuwijk Tol|Sleeuwijk, Tol West}}
* Sleeuwijk, Veerv :Y
* Werkendam, Brabantse Oever [[Lijn 20 Dordrecht Kop van 't Land - Werkendam Brabantse Oever|(Veer Kop van 't Land)]]}}
* {{FlexCat|Wijk en Aalburg|Wijk en Aalburg Kromme Nol|Wijk en Aalburg, Kromme Nol}}|}}

{{FlexTop|Andel|
{{FlexRij|Duizendmorgen|Hofflaan|Huiswerf}}
{{FlexRij|Julianastraat|Kammetweg|Koningin Emmastraat}}
{{FlexRij|Neer-Andelseweg|Prinsentuin College|Zwembad}}
* Woudrichem, Kerkstraat (Veer)}} :Y
* {{FlexCat|Wijk en Aalburg|Wijk en Aalburg Kromme Nol|Wijk en Aalburg, Kromme Nol}}|}}

:Y waarom moet bij sleeuwijk, Veer geen }} en bij Woudrichem, Kerkstraat (veer) wel een }}

en zo zit heel de pagina vol onverklaarbare |}} en }} en niets.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Het aantal {{ en }} moet altijd gelijk zijn.

Bij Sleeuwijk stond een }} te veel. want de }} achter:
* Werkendam, Brabantse Oever [[Lijn 20 Dordrecht Kop van 't Land - Werkendam Brabantse Oever|(Veer Kop van 't Land)]]}}
stond dus al een }} om FlexBottom af te sluiten. De }} van FlexBottom gewoon aan het einde zetten en dan heb je nogmaals een }} nodig om de FlexTop af te sluiten. Dat is het makkelijkste werken.

Dat wordt dan dus voor Andel:

{{FlexTop|Andel|
{{FlexRij|Duizendmorgen|Hofflaan|Huiswerf}}
{{FlexRij|Julianastraat|Kammetweg|Koningin Emmastraat}}
{{FlexRij|Neer-Andelseweg|Prinsentuin College|Zwembad}}
* Woudrichem, Kerkstraat (Veer) (gebruik je geen FlexCat, plaats dan geen extra haken)
* {{FlexCat|Wijk en Aalburg|Wijk en Aalburg Kromme Nol|Wijk en Aalburg, Kromme Nol}} }} }}
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Bij lijn 360 (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... A_-_IJburg)
staat
Er werd eerst gereden met beperkte frequenties, die op een later moment opgewaardeerd zullen worden naar bij het Randstadnet passende frequenties, evenredig aan het aantal opgeleverde woningen.
Lijn 360 rijdt al met R•NET-frequenties: 5xpu in de spits, 4xpu overdag en op zaterdag én zondag overdag (al beginnen ze in het weekend pas om 11:00 met 4xpu frequentie).
Alleen op weekdagen tussen 10:00 en 12:00 is de frequentie met 2xpu lager dan van de R•NET-standaard zou moeten.

Ik zou dit geen "beperkte frequenties" die niet bij R•NET passen willen noemen.

Ook is de naam van het netwerk "R-net" (gestyleerd als R•NET, maar in lopende tekst met een streepje en kleine letters net), niet Randstadnet.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Vanaf de start van de lijn was de maximale frequentie 4x/uur, wat later op een onbekend moment is verhoogd naar 5x/uur. Als je inlogt kun je de pagina bijwerken en de teksten aanpassen.

Updates:
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Hubs zijn sjieke benamingen voor een bushalte.
Nu hebben de (meestal een 'grote' bushalten) al een speciale pagina.

Halte Dinteloord Zuideinde is zo'n hub maar heeft nog geen eigen pagina.
De pagina aanmaken is niet zo moeilijk, maar hoe krijg je alle alle pagina's gevonden met Dinteloord Zuideinde en deze aangepast (is dat iets voor een botje ?)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Oh, ik was er van overtuigd dat de 5xpu in de spits gelijk al was. Maar terugkijkend heb ik een foto van een Hvs die anders beweert. Wel snel opgeschaald dan.

Ik kan om mij mysterieuze redenen niet met mijn un/pw van het forum op de wiki.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik zat net te kijken op de pagina van de AST Straelen en zag daar een halte Van Leeuwenhoekstraat in Venlo. Nu probeerde ik te achterhalen of dat een halte is in Venlo waar ook Arriva stopt, wellicht met een andere naam, of een aparte halte? Maar ik kom er nog niet helemaal uit. Weet iemand dit toevallig? Wat ik heb ontdekt:
  • In de folder van de AST (is dit de actuele? Hiernaar verwijst de gemeente) staat Van Leeuwenhoekstraat, maar ook St. Maartens Gasthuis en voor zover ik terug kan vinden bestaat die naam al heel lang niet meer (het ziekenhuis is in 1992 gefuseerd, de bushalte heeft wellicht nog wat langer zo geheten).
  • Op deze kaart (geen idee wie of wat die gemaakt heeft) is een locatie nabij de halte Buys Ballotstraat te zien.
  • De laatste lijn op de wiki met een halte Van Leeuwenhoekstraat is lijn 6, tot december 2006. De opvolger, lijn 1 + 3, lijkt een andere route gereden te hebben, via Winkelveldstraat - Groethofstraat - Van Coehoornstraat neem ik aan. Later moet daar nog een omweg via de Buys Ballotstraat aan toegevoegd zijn.
  • Streetview gaat terug tot oktober 2008 en daar zie ik eerlijk gezegd geen enkele halte in de buurt waarvan ik denk: dat is hem. De halte Buys Ballotstraat bestond toen in ieder geval nog niet.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Het laatste busboekje van de NIAG heeft het ook nog steeds over Sint Maartensgasthuis en Van Leeuwenhoekstraat (stand: 1 januari 2025). Ik neem aan dat de halte Van Leeuwenhoekstraat tussen december 2006 en 2008 (eerste streetview) door de gemeente is weggehaald, maar in de buurt moet hebben gelegen van de Buys Ballotstraat.

Ik heb in ieder geval wel een iets oudere kaart met haltes gevonden maar daarop staan alleen de Duitse haltes. En de dienstregeling uit 2005 gevonden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ben een beetje een beginnetje aan het maken met wat ik nu al heb gevonden qua tijdelijk lijnennet in Dordrecht van februari tot begin april, maar voorzie nu al iets waar ik tegenaan ga lopen...
Lijn 3 en 5 zijn in deze periode op maandag t/m zaterdag ingekort tot CS komend uit de zuidelijke wijken, maar hoe giet ik dat nu weer in een verstoringssjabloon als ze op zondag wel de volledige route rijden :s Met of zonder doorkruiste haltes?
Lijn 7 wordt nog fraaier: die is van maandag t/m zaterdag in één richting vervangen door lijn 107. Daar laat ik de kruisjes dan maar helemaal weg denk ik zo...
(En dan moet ik nog eens op zoek of er ook een pendelbus is langs de niet-bediende haltes waar geen werkzaamheden zijn, die heb ik vooralsnog nog niet gevonden) Edit: die is er dus niet zie ik aan de haltepagina's bij Qbuzz.
Schapekop in de Keistad

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Connexxion heeft op Schiphol de halte “Airport” blijkbaar inmiddels hernoemd naar “Airport/Plaza”. Geen idee wat GVB en Qbuzz hiermee doen. Mocht iemand de lijnpagina’s van Connexxion willen aanpassen dan mag dat, anders pak ik het zelf een dezer dagen wel op. :)

Updates:
Hainje

Bericht door Hainje »

Was het niet altijd al "Airport/Plaza"?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Plaats reactie