Karrs schreef:In Groningen zoeken ze ook trams van plm 40m (voor 290 passagiers) voor de toekomstige tramlijnen, deze Citadissen 402 komen dan wel heel erg in de buurt (maar dan svp wel in mooi groenwit of -zwart oid) :pos:
Als ik mij niet vergis zijn er op dit moment nog twee conservatoria in de race voor de aanleg en exploitatie. Weet jij welke tramconstructeurs in deze conservatoria zijn opgenomen?
Klaasje schreef:Ja maar dat valt dusdanig tegen dat ik me afvraag waarom ik hier zulke grote letters zie.
De PCC is een verouderd concept toen milieu helemaal geen belangrijk onderwerp was en de olieprijs slechts een paar dollars was. De PCC was bedoeld om het in de jaren 30 en 40 verouderde concept van de tram grondig te moderniseren. De wagens waren in die tijd hun tijd ver vooruit, zeker in vergelijking met de bus. In die tijd hoopte men door deze modernisering met comfortabele wagens de steeds verder oprukkende autobus een halt toe te roepen. In Amerika is dat grondig misgegaan in de jaren 40 en 50. In Europa kwam de PCC pas na de Tweede Wereldoorlog als nieuw trammodel in beeld en is deze in licentiebouw gegaan. In tegenstelling tot Amerika is de comfortabele PCC wel de redding geweest van de tramnetten waarop dit model verscheen (waaronder die van Den Haag, Antwerpen, Brussel, Gent, Saint-Étienne en Marseille), voor andere steden in Europa is dit de gelede tram of het communisme geweest.
De PCC's in Antwerpen en Gent zijn nog de restanten van de tweede generatie trams, die nog steeds om hun kwaliteiten geroemd worden. Feit is echter dat de evolutie van de tram sinds de introductie van de tweede generatie TFS in Grenoble niet heeft stilgestaan en dat op het gebied van vervoerscapaciteit en toegankelijkheid zeer grote winsten zijn gemaakt.
De moderne tram gaat niet alleen om het milieu (al speelt het wel een rol, want het is op dit moment zo'n beetje het enige straatvoertuig dat van 100% duurzame energie gebruik kan maken (zonne-energie, windenergie en waterkracht), de moderne tram is ook een aantrekkelijk voertuig dat een zekere stedelijkheid aan een gebied geeft en bij de reiziger steevast beter wordt beoordeeld dan een bus. De tram heeft de afgelopen decennia bewezen dat het binnenstedelijke vervoersproblemen kan oplossen (en introduceren ook als de tram TE succesvol wordt) en is eenvoudiger te financieren en aan te leggen voor middelgrote tot grote steden (van 200.000 tot 1.000.000) dan het meest efficiente stedelijke vervoersmiddel: De metro.