OV-chipkaartberichten op een rijtje
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Doel jij niet op jaartrajectabonnementen? Die krijg je immers op chipkaart van NS, maar een maandtrajectabonnement is nog altijd een doodgewoon papieren vervoerbewijs
Ik snap niet dat de RET er niet gewoon een sterabonnement op laadt met dezelfde geldigheidsperiode, want zo'n stad-/streeksupplement is qua geldigheidsgebied niks anders dan twee sterabonnementen voor sterk gereduceerd tarief voor de beide uiteinden van het reistraject.
Voor streekbusreizigers die een sterabonnement hebben en met de metro verder moeten reizen kunnen ze dat toch ook, onafhankelijk van of het abonnement bij RET aangeschaft is?
Ik snap niet dat de RET er niet gewoon een sterabonnement op laadt met dezelfde geldigheidsperiode, want zo'n stad-/streeksupplement is qua geldigheidsgebied niks anders dan twee sterabonnementen voor sterk gereduceerd tarief voor de beide uiteinden van het reistraject.
Voor streekbusreizigers die een sterabonnement hebben en met de metro verder moeten reizen kunnen ze dat toch ook, onafhankelijk van of het abonnement bij RET aangeschaft is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Een sterabonnement verschilt van een stad/streeksupplement in die zin dat je met een sterabonnement wel met de trein mag reizen en met een stad/streeksupplement niet. Nou zul je denken, daar heb je dan je maandtrajectabonnement voor maar in mijn geval met een abonnement Rotterdam Blaak - Delft + 1 zone stad/streek mag ik dus niet met de trein reizen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Noord waar dat met een sterabonnement wel mag. Nou hoeft dat voor de RET geen bezwaar te zijn om een sterabonnement op mijn chipkaart te laden want de chipkaart is nog niet geldig in de trein op dat traject. Probleem is alleen dat de RET het een probleem van NS vindt (NS verkoopt mij dat abonnement en moeten zij zorgen dat ik er ook mee met de metro kan reizen aldus de RET) terwijl de NS vindt dat het een probleem is van de RET (zij voeren de OV-chipkaart in zonder na te denken over dit soort gevallen).
Ik heb niet een hele oude kaart. Mijn ene abonnement (waar het de hele tijd om gaat) is geldig vanaf 4 februari), mijn nieuwe vanaf 4 maart) en toch kan het in beide gevallen niet. Ik denk dat het bij jaarkaarten makkelijker te regelen is omdat die sowieso op een chipkaart staan (net als een voordeelurenkaart). Een maandabonnement is gewoon een papieren kaartje wat je ook uit de automaat kan halen.
Ik heb niet een hele oude kaart. Mijn ene abonnement (waar het de hele tijd om gaat) is geldig vanaf 4 februari), mijn nieuwe vanaf 4 maart) en toch kan het in beide gevallen niet. Ik denk dat het bij jaarkaarten makkelijker te regelen is omdat die sowieso op een chipkaart staan (net als een voordeelurenkaart). Een maandabonnement is gewoon een papieren kaartje wat je ook uit de automaat kan halen.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Hmm, ik zat dus inderdaad aan zo'n plastic kaart te kijken, maar dan vergis ik mij blijkbaar. Dan nog wordt het eigenlijk wel eens tijd dat de NS die toch eens van een chipkaart gaat voorzien, ze willen zelf dat de overgangsfase in oktober begint las ik eerder, en de komende maanden komt er alleen maar meer terrein voor de chipkaart bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Tja, maar op zich speelt het probleem met stad-/streeksupplementen alleen in Rotterdam en straks in Amsterdam. Bij bussen en trams is het al een stuk minder een probleem, die krijgen immers geen poortjes
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Brief is geschreven en gaat morgen op de bus, ben benieuwd wanneer en wat ik te horen krijg :)
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Zo maar weer iets wat ik me afvroeg, bij alternatief busvervoer met werkzaamheden, waar moet je dan gaan in/uit checken? Aangezien de bus soms op enkele honderden meters vanaf een station stopt.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Beste mevrouw Daantje,Daantje schreef:Brief is geschreven en gaat morgen op de bus, ben benieuwd wanneer en wat ik te horen krijg :)
Wij danken u voor uw schrijven van 1-3-2009. Bla bla bla
U kunt in het vervolg reizen met bus 44, bla bla bla
Hoogachtend,
de heer bla bla bla
Zoiets
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dat zal me niets verbazen ja. Ik heb alleen in mijn brief ook geschreven dat de bus of tram niet altijd een alternatief is voor de metro. Hopelijk zien ze dat zelf ook in.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Volgens diezelfde RET kan dat juist niet, aangezien er geen lijnen parallel aan de metro mogen lopen...
Het is een spectrum.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Lijn 44 loopt dan ook verre van parallel aan de metro ;) Dat is juist het probleem
Ach, als ik een nietszeggende reactie krijg heb ik in elk geval al m'n frustraties kunen uiten en dat is ook wat waard.
Ach, als ik een nietszeggende reactie krijg heb ik in elk geval al m'n frustraties kunen uiten en dat is ook wat waard.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Over een paar weken krijg ik een OV-C cursus omdat bij ons in de bussen de OV-C ook geactiveerd gaat worden. Een van de vragen die ik wil gaan stellen, is deze :)Caspar schreef:Zo maar weer iets wat ik me afvroeg, bij alternatief busvervoer met werkzaamheden, waar moet je dan gaan in/uit checken? Aangezien de bus soms op enkele honderden meters vanaf een station stopt.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Denk je werkelijk dat je antwoord krijgt?
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Die vraag staat vast niet in het antwoordenboekje van de instructeur.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Er staat heel veel in dat soort boekjes (die van de RET had/heeft 60 pagina's verdeeld in 100 vragen en antwoorden), maar deze staat daar niet in, maar dat is dan ook meer iets van de NS denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
En hoe zit dat met een lijnbus die wordt omgeleid?
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Geen idee, daarvoor heb ik de helpdesk van de OV-Chipkaart nu maar even gemaild, want die vraag heb ik wel eens eerder gehoord, en toen zat ik ook al te twijfelen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Hoe nauwkeurig is trouwens het bepalen van haltes? Toen lijn 38 (RET) nog werd omgeleid (slechts driekwart jaar ofzo ;)) liep de halteafroep vanaf het omleidpunt zo'n 2 a 3 haltes voor (en dat tot het eindpunt). Zit dat gekoppeld aan de locatiebepaling van de OVC-apparatuur? Of is dat weer een apart systeem?
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
De OV-Chipkaart helpdesk stuurt mij door naar een van de vervoersbedrijven, inclusief lijstje van helpdesken van OV-bedrijven. Snel zijn ze in ieder geval wel
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dat verschilt ook per vervoerder. Bij Connexxion blijft Infoxx, afhankelijk van de omleiding, veelal hangen op de eerste halte die niet meer is aangedaan. De OVC-apparatuur zit ook gekoppeld aan Infoxx, maar of dat ook geldt voor de plaatsbepaling, durf ik (nog) niet te zeggen.Geert schreef:Hoe nauwkeurig is trouwens het bepalen van haltes? Toen lijn 38 (RET) nog werd omgeleid (slechts driekwart jaar ofzo ;)) liep de halteafroep vanaf het omleidpunt zo'n 2 a 3 haltes voor (en dat tot het eindpunt). Zit dat gekoppeld aan de locatiebepaling van de OVC-apparatuur? Of is dat weer een apart systeem?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Lijkt me zeer waarschijnlijk dat dat gekoppeld is. Da's in Albatros van Arriva in ieder geval wel het geval (daarin kan je zelfs live meekijken op welk GPS-coördinaat de bus rijdt) en dat lijkt me qua achterliggende technologie toch wel redelijk gelijk: het ziet er slechts anders uit
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
In Amsterdam bij GVB is dat systeem om te huilen. Het is wel voorgekomen dat i.v.m een omleiding de tram op een andere halte bij het Frederiksplein halteerde dan gebruikelijk. Je bent op zo'n moment hooguit 75 meter van de gebruikelijke Fredersikplein halte vandaan, maar toch snapt de OV chipkaart apparatuur al totaal niet meer waar je bent.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Volgens mij is het geen geheim dat het systeem van het GVB een stuk minder uitgebreid is dan dat van bijvoorbeeld Connexxion en Arriva.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Vandaag bij het Verkoop- en Informatiepunt geweest. Na een hoop papierwerk van de baliemedewerker werd de 5 euro op mijn pas bijgestort. Op mijn RET-chipkaart wel te verstaan, niet om mijn studenten-chipkaart. En het zou 2,50 euro kosten om het over te boeken van de ene naar de andere kaart. Nu zit ik dus met ongeveer 7 euro op mijn kaart die ik ten eerste niet nodig heb (nadat mijn oplaadpoging was mislukt heb ik opnieuw opgeladen, voor ongeveer het bedrag dat ik nodig had), en ten tweede de komende tijd niet kan gebruiken omdat ik geen 40% (of 50%?) korting krijg als ik reis op de RET-kaart in plaats van de Studenten-kaart.math1985 schreef:Ik reis door naar Capelsebrug. Hier probeer ik saldo op mijn chipknip te laden. Dit mislukt in eerste instantie, omdat ik, ondanks de uitgebreide waarschuwing je kaart vooral in het bakje te laten leggen tot de transactie klaar is, mijn kaart te vroeg weg haal: nadat ik mijn (niet ov-)chipkaart uit de automaat haal en de betaling akkoord is, duurt het nog zo'n 10 seconden voor het saldo op mijn kaart staat. Ik krijg een keurig bonnetje waarop staat dat ik mijn geld bij het Verkoop- en Informatiepunt terug kan vragen.[/b]
Erg rare gang van zaken dit. Als je een televisie koopt en je betaling mislukt, word je toch ook niet gecompenseerd met een tweede televisie?
De servicebalie wilde de 1,03 euro niet teruggeven, hierover volgt een klacht naar de RET en de IB-groep (ik vermoed dat laatstgenoemde mijn contractpartner is omtrent de ov-studentenkaart?). Het gaat hier dus om geld dat ik uit moest geven om te reizen in de periode dat ik nog geen ov-chipkaart had, de poortjes gesloten waren, en ik niet aan een ov-chipkaart kon komen.Ook op dit station is geen personeel. De tweede keer lukt het wel. Ik reis op saldo (1,03 euro) terug naar Alexander. Ik ga proberen dit geld terug te vragen, net als de 5 euro dit ik nooit ontvangen heb.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Ruim voor dat de poortjes gesloten werden is er in verschillende media (waaronder ook de site van de RET) gecommuniceerd wat de mogelijkheden waren als je nog niet in het bezit was van een chipkaart welke behoort bij een abonnement zoals bij OV, sterabonnement via andere vervoerder. Tevens waren er op de 1e dag(en) medewerkers/studenten ingezet bij de poortjes. Ik vind het dus een beetje vreemd dat jij niet aan een OV - chipkaart kon komen.@math1985
Het gaat hier dus om geld dat ik uit moest geven om te reizen in de periode dat ik nog geen ov-chipkaart had, de poortjes gesloten waren, en ik niet aan een ov-chipkaart kon komen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Om veiligheidsredenen werden alle noodkassa's, servicekarren en verkooppunten bemand door uitzendkrachten gesloten na 21:00. De registratie, opbrengsten en alle kaartjes werden daarna door de uitzendkrachten onder bewaking van een beveiliger met de metro overgebracht naar het kantoor van het uitzendbureau. Wel waren op alle stations tot één uur 's nachts stationsafsluiters (RET en uitzendkrachten) aanwezig die reizigers eventueel konden voorzien van servicekaarten. De avonddiensten tot één uur zijn enkele dagen volgehouden op de rustige stations, en op de grote stations ongeveer anderhalve week. Daarna werd er in snel tempo afgebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten