Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Reken maar op dat Citea's het grootste gedeelte van het vervoer van Limburg gaan verzorgen. In Friesland, Zuid-Holland en Brabant rijden ze namelijk ook in grote getalen onder de vlag van Arriva.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wat gaan de ontwikkelingen toch snel in dit dossier: aan het begin van de week leek het nog alsof de concessie Limburg definitief naar Arriva zou gaan. Er verschenen zelfs artikelen met die strekking en in dit forum buitelden mensen over elkaar heen dat Veolia kansloos was omdat zij een ongeldig bod had gedaan. Maarrrrr... nu het ACM-rapport concludeert dat de NS bij de aanbesteding Veolia heeft benadeeld lijkt heraanbesteding alsnog waarschijnlijk te worden!
Veolia heeft bij de rechter dankzij het ACM-rapport nu juist een sterke zaak: zij zijn benadeeld door NS. Daar heeft Veolia eerder al tijdens de aanbestedingsprocedure bij de provincie Limburg over geklaagd, maar die klachten werden afgewezen. Je zou nu kunnen concluderen dat de provincie ten onrechte niet heeft ingegrepen en de aanbesteding mede daardoor niet eerlijk verlopen is. Dan kan je als rechter volgens mij daar maar één conclusie aan verbinden: het gunningsbesluit vernietigen, zodat de hele aanbesteding overnieuw moet.
Kortom: Arriva kan zich maar beter niet te rijk rekenen. It ain't over until the fat lady sings.
Veolia heeft bij de rechter dankzij het ACM-rapport nu juist een sterke zaak: zij zijn benadeeld door NS. Daar heeft Veolia eerder al tijdens de aanbestedingsprocedure bij de provincie Limburg over geklaagd, maar die klachten werden afgewezen. Je zou nu kunnen concluderen dat de provincie ten onrechte niet heeft ingegrepen en de aanbesteding mede daardoor niet eerlijk verlopen is. Dan kan je als rechter volgens mij daar maar één conclusie aan verbinden: het gunningsbesluit vernietigen, zodat de hele aanbesteding overnieuw moet.
Kortom: Arriva kan zich maar beter niet te rijk rekenen. It ain't over until the fat lady sings.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Heeft de NS die info dan wel aan Arriva gegeven?Statler Rail schreef:Wat gaan de ontwikkelingen toch snel in dit dossier: aan het begin van de week leek het nog alsof de concessie Limburg definitief naar Arriva zou gaan. Er verschenen zelfs artikelen met die strekking en in dit forum buitelden mensen over elkaar heen dat Veolia kansloos was omdat zij een ongeldig bod had gedaan. Maarrrrr... nu het ACM-rapport concludeert dat de NS bij de aanbesteding Veolia heeft benadeeld lijkt heraanbesteding alsnog waarschijnlijk te worden!
Veolia heeft bij de rechter dankzij het ACM-rapport nu juist een sterke zaak: zij zijn benadeeld door NS. Daar heeft Veolia eerder al tijdens de aanbestedingsprocedure bij de provincie Limburg over geklaagd, maar die klachten werden afgewezen. Je zou nu kunnen concluderen dat de provincie ten onrechte niet heeft ingegrepen en de aanbesteding mede daardoor niet eerlijk verlopen is. Dan kan je als rechter volgens mij daar maar één conclusie aan verbinden: het gunningsbesluit vernietigen, zodat de hele aanbesteding overnieuw moet.
Kortom: Arriva kan zich maar beter niet te rijk rekenen. It ain't over until the fat lady sings.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik vermoed van niet. Maar wat Statler Rail al zegt Veolia maakt nu een goede kans bij de rechter nu dit rapport naar buiten is gebracht. Ik denk dat Arriva dit ook beseft en daarom maar terughoudend is.The Greyhound schreef:Heeft de NS die info dan wel aan Arriva gegeven?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik hoorde juist weer op het RTL Nieuws dat de bod van Veolia om te blijven niet haalbaar was te laag en dat de vervoerder op de 2de plek zijn kans kreeg en dat is dus Arriva, die juist nu op plaats 1 staat en beter bod heeft dan Veolia.datm schreef:Ik vermoed van niet. Maar wat Statler Rail al zegt Veolia maakt nu een goede kans bij de rechter nu dit rapport naar buiten is gebracht. Ik denk dat Arriva dit ook beseft en daarom maar terughoudend is.The Greyhound schreef:Heeft de NS die info dan wel aan Arriva gegeven?
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Volgens de ACM was Arriva ook benadeeld als ik het goed lees
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
oke
Laatst gewijzigd door busje10 op wo 08 jul 2015, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Denk het ook en nu heeft Arriva WEL geleed nodig dus kijken wat ze gaan inzetten voor lijn 41 en 120.Jasper073 schreef:Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D
Gewoon wat Citea's en een paar Volvo's voor lijn 50Berk-24 schreef:Reken maar op dat Citea's het grootste gedeelte van het vervoer van Limburg gaan verzorgen. In Friesland, Zuid-Holland en Brabant rijden ze namelijk ook in grote getalen onder de vlag van Arriva.
Sorry voor de zijsprong.
Terug naar dat te hoog ingeschreven ding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Arriva heeft wel een absurde hekel aan geleed materieel dus weet het zo net nog niet.OmniLezer schreef:Denk het ook en nu heeft Arriva WEL geleed nodig dus kijken wat ze gaan inzetten voor lijn 41 en 120.Jasper073 schreef:Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D
Voor de stadsdienst in Maastricht zou ik het niet weten, voor de andere steden verwacht ik geen stadscitea's omdat er voor Den Bosch geen vervolgorder komt.OmniLezer schreef:Gewoon wat Citea's en een paar Volvo's voor lijn 50Berk-24 schreef:Reken maar op dat Citea's het grootste gedeelte van het vervoer van Limburg gaan verzorgen. In Friesland, Zuid-Holland en Brabant rijden ze namelijk ook in grote getalen onder de vlag van Arriva.
Voor de streek verwacht ik Citea of MAN en misschien Iveco (in Aken rijdt DB met die bussen).
Hoger comfort op lijn 50 verwacht ik niet omdat de provincie dat niet heeft geëist.
Zeker voor de treinen verwacht ik een huisstijl die erg op de DB lijkt.Jasper073 schreef: Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Maastricht is oor Nederlandse begrippen de enigste grote stad in Limburg dus de enigste stad die een fatsoenlijke stadsienst nodig heeft. De stadsdiensten in Sittard-Geleen en Parkstad zijn meer verkapte streekdiensten en Roermond, Weert en Venlo zijn te klein voor een volwaardige stad dienst.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De agglomeratie Parkstad is qua bevolkingsomvang een stuk groter dan Maastricht en kent een bevolkingsomvang én -dichtheid die groter is dan bijvoorbeeld Almere. Een stadsdient zou voor Parkstad zeker op z'n plaats zijn.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Volgens onze Wiki rijdt er in Limburg geen lijn 120. :?OmniLezer schreef:Denk het ook en nu heeft Arriva WEL geleed nodig dus kijken wat ze gaan inzetten voor lijn 41 en 120.Jasper073 schreef:Ik ben heel benieuwd welke bus type Arriva in Limburg gaat laten rijden en in welke kleur :)
Kiezen ze ook voor VDL of MAN of wie weet Scania met natuurlijk euro6 motor :pos:
Vind Zuid-Holland mooi qua kleur en Frysland + Noord-Brabant dus hoe kleurrijk zal Limburg worden :D
In dit geval was het gewoon on topic, dus geen probleem.Sorry voor de zijsprong.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Toch wel Meltrain: KLIK
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik had verkeerd gekeken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Waarom moet de aanbesteding opnieuw nu het gunnigsbesluit vernietigd is? Kan het handelen van NS/Abellio de provincie aangerekend worden? Arriva is op de zelfde manier benadeeld als Veolia. Bovendien geeft Veolia een bod gedaan dat niet eens beoordeeld is omdat het boven het maximum zat. Als ik de provincie was zou ik het bezwaar afwijzen omdat het bod te hoog was. Dan kan de rechter eerst oordelen of dat terecht was.Statler Rail schreef:Wat gaan de ontwikkelingen toch snel in dit dossier: aan het begin van de week leek het nog alsof de concessie Limburg definitief naar Arriva zou gaan. Er verschenen zelfs artikelen met die strekking en in dit forum buitelden mensen over elkaar heen dat Veolia kansloos was omdat zij een ongeldig bod had gedaan. Maarrrrr... nu het ACM-rapport concludeert dat de NS bij de aanbesteding Veolia heeft benadeeld lijkt heraanbesteding alsnog waarschijnlijk te worden!
Veolia heeft bij de rechter dankzij het ACM-rapport nu juist een sterke zaak: zij zijn benadeeld door NS. Daar heeft Veolia eerder al tijdens de aanbestedingsprocedure bij de provincie Limburg over geklaagd, maar die klachten werden afgewezen. Je zou nu kunnen concluderen dat de provincie ten onrechte niet heeft ingegrepen en de aanbesteding mede daardoor niet eerlijk verlopen is. Dan kan je als rechter volgens mij daar maar één conclusie aan verbinden: het gunningsbesluit vernietigen, zodat de hele aanbesteding overnieuw moet.
Kortom: Arriva kan zich maar beter niet te rijk rekenen. It ain't over until the fat lady sings.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Een concessie periode vindt ik lang, de eerste jaren verlies maken kan best maar aan het eind van de concessie moet er toch zwarte cijfers worden geschreven. Anders was het geen goede investering.deadlock schreef:Wat vind jij niet lang? Want het is bij techbedrijven heel normaal om een decennium geen winst te maken bijvoorbeeld.Post schreef:Lijkt me logisch dat de winst centraal staat bij een bedrijf. Een bedrijf dat geen winst maakt bestaat meestal niet lang. Tenzij er een aandeelhouder is die er geld in blijft storten, maar die zijn redelijk zeldzaam.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Een bedrijf dat een nieuw concept op de markt zet zal de eerste jaren met zwaar verlies draaien, maar geld kunnen blijven lenen omdat investeerders in dat concept geloven. (Facebook, Tesla, Uber).Post schreef:Een concessie periode vindt ik lang, de eerste jaren verlies maken kan best maar aan het eind van de concessie moet er toch zwarte cijfers worden geschreven. Anders was het geen goede investering.deadlock schreef:Wat vind jij niet lang? Want het is bij techbedrijven heel normaal om een decennium geen winst te maken bijvoorbeeld.Post schreef:Lijkt me logisch dat de winst centraal staat bij een bedrijf. Een bedrijf dat geen winst maakt bestaat meestal niet lang. Tenzij er een aandeelhouder is die er geld in blijft storten, maar die zijn redelijk zeldzaam.
Met een bus rondjes rijden door de provincies kun je moeilijk innovatief noemen tenzij je dat met een 'Google" bus zonder bestuurder gaat doen om het goedkoper te maken.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Waarom eigenlijk zo'n hekel aan geleed materieel?Mr-W schreef: Arriva heeft wel een absurde hekel aan geleed materieel dus weet het zo net nog niet.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De kosten voor aanschaf en onderhoud is erg hoog en daarnaast rijden deze bussen minder zuinig als de 12 meter bussen. En het is ook zo dat geleed materieel voornamelijk nodig is in de drukkere uren en in de rustige uren staan ze veelal op de stalling stof te happen.Ezra schreef: Waarom eigenlijk zo'n hekel aan geleed materieel?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Arriva mag als open accesvervoerder naar Luik rijden, maar mogen dan in Visé en Liege Bressoux geen reizigers oppikken. Europese regelgeving gaat boven Belgische regelgeving.Berk-24 schreef:Dus Arriva mag alleen tot Visé rijden van de Belgische overheden.Bee schreef:De verbinding Maastricht - Liège mag de NMBS dan wel niet opleveren, maar zullen ze op dit moment niet uit handen geven. De federale politiek in Brussel zal er nog wel voor te paaien zijn (die heeft het wel een beetje gehad met de NMBS), maar het wordt gezien als een gevaarlijk precedent voor de intrede van concurrentie waar de vakbonden en de NMBS tegen zijn. Het zou een gevaarlijk precedent kunnen scheppen voor politici die ontevreden zijn met de prestaties van de NMBS. Het is niet voor niets dat de NMBS stug naar de mislukkingen in het VK wijst zodra het om aanbestedingen gaat.
Oh, en als je denkt: maar commercieel klinkt het toch aantrekkelijk. Forget it. De spoorwegen in België zijn een politiek systeem en de top beheerst dat spel als geen ander. Arriva en de provincie Limburg beheersen dat spelletje niet. Bijna niemand in Nederland trouwens.
Ik zie trouwens verder, in het begin van het topic de dorpen die niet meer bedient hoeven worden toch al met een buurtbus, belbus of taxibus bedient worden meestal. Dus voor veel plaatsen is er toch geen sprake van een echte achteruitgang.
In de kop van Limburg hou je alleen nog lijn 83 over. Bediening van Siebengewald blijft me een raadsel, stond volgens mij niet op de lijst om geen vaste verbinding te geven, al blijft het voor dat dorp zeer lastig in te plannen.
De busverbinding met Maaseik kan worden vergeten aangezien Roosteren niet meer verplicht is bedient te worden, of zou wellicht een buurtbus Susteren-Maaseik mogelijk zijn. Lijn 70 gaat waarschijnlijk alleen nog tussen Sittard en Nieuwstad rijden waardoor de verbinding tussen Nieuwstad en Roermond/Eindhoven een stuk slechter wordt, jammer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Daarom laten ze al het geleed door onderaannemers rijden met als grote vriend van Arriva; TCRdatm schreef:De kosten voor aanschaf en onderhoud is erg hoog en daarnaast rijden deze bussen minder zuinig als de 12 meter bussen. En het is ook zo dat geleed materieel voornamelijk nodig is in de drukkere uren en in de rustige uren staan ze veelal op de stalling stof te happen.Ezra schreef: Waarom eigenlijk zo'n hekel aan geleed materieel?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Laat de NMBS maar mooi tot Visé rijden en Arriva een dienst Maastricht-Mt Randwijck-Eijsden-Visé-Liège (zonder stop in Bressoux) exploiteren. Eens kijken wat dat oplevert.Vinny schreef:Arriva mag als open accesvervoerder naar Luik rijden, maar mogen dan in Visé en Liege Bressoux geen reizigers oppikken. Europese regelgeving gaat boven Belgische regelgeving.Berk-24 schreef:Dus Arriva mag alleen tot Visé rijden van de Belgische overheden.Bee schreef:De verbinding Maastricht - Liège mag de NMBS dan wel niet opleveren, maar zullen ze op dit moment niet uit handen geven. De federale politiek in Brussel zal er nog wel voor te paaien zijn (die heeft het wel een beetje gehad met de NMBS), maar het wordt gezien als een gevaarlijk precedent voor de intrede van concurrentie waar de vakbonden en de NMBS tegen zijn. Het zou een gevaarlijk precedent kunnen scheppen voor politici die ontevreden zijn met de prestaties van de NMBS. Het is niet voor niets dat de NMBS stug naar de mislukkingen in het VK wijst zodra het om aanbestedingen gaat.
Oh, en als je denkt: maar commercieel klinkt het toch aantrekkelijk. Forget it. De spoorwegen in België zijn een politiek systeem en de top beheerst dat spel als geen ander. Arriva en de provincie Limburg beheersen dat spelletje niet. Bijna niemand in Nederland trouwens.
Ik zie trouwens verder, in het begin van het topic de dorpen die niet meer bedient hoeven worden toch al met een buurtbus, belbus of taxibus bedient worden meestal. Dus voor veel plaatsen is er toch geen sprake van een echte achteruitgang.
In de kop van Limburg hou je alleen nog lijn 83 over. Bediening van Siebengewald blijft me een raadsel, stond volgens mij niet op de lijst om geen vaste verbinding te geven, al blijft het voor dat dorp zeer lastig in te plannen.
De busverbinding met Maaseik kan worden vergeten aangezien Roosteren niet meer verplicht is bedient te worden, of zou wellicht een buurtbus Susteren-Maaseik mogelijk zijn. Lijn 70 gaat waarschijnlijk alleen nog tussen Sittard en Nieuwstad rijden waardoor de verbinding tussen Nieuwstad en Roermond/Eindhoven een stuk slechter wordt, jammer.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Een gelede bus gebruikt 1,5x de hoeveelheid brandstof van een gewone bus. Het onderhoud is ook 1,5x keer zo duur als een gewone bus. Wanneer je de basisdienst met gelede bussen uitvoert, wordt je dus eigenlijk ook gedwongen om tijdens de daluren ('s avonds, weekend) met deze bussen te rijden. Dat is alleen interessant als de volumes op die tijdstippen ook interessant zijn voor gelede bussen.
Frequenter rijden is dan aantrekkelijker: allereerst is een lijn die 4x/uur ipv 2x/uur rijdt aantrekkelijker voor de reiziger. De extra bussen die je hiervoor nodig hebt is je meteen je reserve. In de spits zet je dan al je materieel in, buiten de spits kan je de bussen die je niet nodig hebt onderhouden en gebruiken als wisselbus als er een bus op de dienst defect gaat. Met een kleine reeks gelede bussen is een reserve vaak niet interessant, waardoor je bij defecten een normale bus moet inzetten. De frequentie van een lijn met gelede bussen is vaak echter dusdanig dat de gelede bus wel noodzakelijk wordt waardoor je eerder tegen capaciteitsproblemen oploopt.
TL;DR: gelede bussen kunnen heel interessant zijn voor echt drukke lijnen die een groot deel van de dag inclusief de diepe daluren zware volumes verwerken, voor andere lijnen is een frequentieverhoging vaak interessanter.
Frequenter rijden is dan aantrekkelijker: allereerst is een lijn die 4x/uur ipv 2x/uur rijdt aantrekkelijker voor de reiziger. De extra bussen die je hiervoor nodig hebt is je meteen je reserve. In de spits zet je dan al je materieel in, buiten de spits kan je de bussen die je niet nodig hebt onderhouden en gebruiken als wisselbus als er een bus op de dienst defect gaat. Met een kleine reeks gelede bussen is een reserve vaak niet interessant, waardoor je bij defecten een normale bus moet inzetten. De frequentie van een lijn met gelede bussen is vaak echter dusdanig dat de gelede bus wel noodzakelijk wordt waardoor je eerder tegen capaciteitsproblemen oploopt.
TL;DR: gelede bussen kunnen heel interessant zijn voor echt drukke lijnen die een groot deel van de dag inclusief de diepe daluren zware volumes verwerken, voor andere lijnen is een frequentieverhoging vaak interessanter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wat ook kan is lijn A die 2x per uur rijdt (maar niet genoeg heeft aan een 12m-bus) en lijn B en C (2x per uur en in de spits 4x per uur). Je kunt dan op lijn A in de spits gelede bussen inzetten, en die tussen de spitsen vervangen door 12m-bussen van lijn B en C die dan een lagere frequentie rijden. Dat gebeurde aan het eind van de CXX-tijd in Twente ook met de lijnen 60/61/62 die alleen in de brede spits een aantal gelede omlopen hadden maar daarbuiten (met grotendeels dezelfde frequentie) gewoon 12m-bussen. Die kwamen dan van stadslijnen die buiten de spits wel teruggingen in frequentie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten