Maar eens weer wat foto's van mij hier. Nog veel meer is te vinden op
mijn Flickr.
13 mei
V200 033 met Sonderzug, Lingen by
Dennis te D, on Flickr
De Arbeitsgemeinschaft Westfalendampf organiseerde vandaag een rit van Münster naar Hamburg over de Emslandstrecke. De trein bestaat uit de V200 033 van de Hammer Eisenbahnfreunde met een flink aantal sneltreinrijtuigen.
Na om 5.30u uit Münster vertrokken te zijn verlaat de trein hier het station van Lingen, om 6.32u. Pas vijf uur later zal de trein in Hamburg arriveren.
En ook als filmpje:
2 mei
V36 412 + VSM 23 071, Bad Bentheim by
Dennis te D, on Flickr
Na afloop van de Museumstage in Bochum-Dahlhausen ging de VSM-gastlocomotief 23 071 weer terug naar Nederland. Net als op de heenweg werd het transport door het ontbreken van het Duitse beveiligingssysteem PZB getrokken door V36 412 van de Eisenbahn-Tradition Lengerich. Het transport rijdt hier met ruim een uur vertraging Bad Bentheim binnen.
VSM 23 071, De Lutte by
Dennis te D, on Flickr
Nadat de V36 de trein had verlaten zette de 23 071 koers richting Apeldoorn en uiteindelijk thuisbasis Beekbergen. Het doel was om ergens bij Hengelo Oost te gaan staan, maar bij het passeren van de overweg Bentheimerstraat naderde de loc al in de verte. Dit plaatje ontstond dan ook een paar honderd meter verderop bij Keet'n Zwart.
Op de voorgrond stroomt de Dinkel, die door de vrij lage waterstand nauwelijks te zien is.
27 april
NS 186 022 met Koninklijke trein en 186 024, Breda-Prinsenbeek by
Dennis te D, on Flickr
Afgelopen donderdag [27 april dus al] was het Koningsdag. Vanwege het afgelasten van de jaarlijke NVBS-rit had ik ineens de hele dag niks te doen. Daarom maar vroeg opgestaan met als doel de Koninklijke trein met daarin Willem-Alexander en zijn familie op de foto te zetten. Als locatie werd gekozen voor Breda-Prinsenbeek: vanuit Twente met het oog op enige vertraging veilig te bereiken en ook nog eens goed voor de zon.
Rond tien voor elf dook ineens een helikopter op die parallel aan het spoor vloog, en niet veel later kwam NS-Traxx 186 022 met begeleidingsrijtuig 50 84 10-70 350-0, Sr10 (61 84 89-70 003-8), begeleidingsrijtuig 50 84 10-70 349-2 en achterop Traxx 186 024 voorbij gesjeesd als trein 28401 van Den Haag HS naar Tilburg.
20 april
Captrain 1618 met NSB 73 002, Zenderen by
Dennis te D, on Flickr
Captrain-loc 1618 mocht vandaag de gereviseerde 73 002 van de Norges Statsbaner op sleep nemen van Haarlem naar Bad Bentheim. Hier zien we de trein de Esweg in Zenderen passeren.
Twee maanden en één dag geleden
zag ik hetzelfde stel ook al op weg naar Haarlem. Nu de 73 002 vertrokken is bij NedTrain rest alleen nog de 73 007, die inmiddels ook al een maand in Haarlem staat.
9 april
NS 162 + MBS 660, Haaksbergen by
Dennis te D, on Flickr
Vandaag werd bij de Museum Buurtspoorweg ter gelegenheid van de Museumweek de 'Dag van de Verbrandingsmotor' georganiseerd. Voor één dag waren de enige pluimen die op de lijn te zien waren geen stoompluimen maar wolken uitlaatgassen van prachtige treinen. Speciale gast was de voormalig War Department-loc met NS-nummer 162. Deze in Engeland gebouwde machine kwam bij de bevrijding naar ons land en werd na de oorlog ingezet door NS op een aantal tramlijnen.
Doordat er maar tot de tijdelijke halte Stepelo gereden kan worden (het spoor is twee maanden onderbroken door de aanleg van de nieuwe N18) wordt er met loc voor en achter gereden. Nadat MBS-loc 660 de trein naar Stepelo getrokken heeft is het op de terugweg de beurt aan War Deparment-loc NS 162 van de gelijknamige stichting.
NS 162, Haaksbergen by
Dennis te D, on Flickr
Na afloop was er nog een onaangekondige fotorit. Met slechts drie goederenwagens aan de haak (niet vreemd voor een na de oorlog vooral op tramlijnen ingezette loc) passeert de loc telkens weer stoppend en langzaam optrekkend de fotografen die zich in het weiland verschanst hebben.
26 maart
Mat'54 766, Maassluis by
Dennis te D, on Flickr
Op zondag 26 maart werd er met historisch materieel afscheid genomen van de Hoekse lijn. Met ingang van 1 april is de lijn overgegaan naar de RET die hier over een aantal maanden met de metro zal gaan rijden.
Tussen Maassluis Centrum en Maassluis West ligt een bovenleidingloze brug over de Keersluis. Als laatste museumtreinstel passeert de 766 deze brug op weg terug naar Rotterdam. De resterende dagen zag de lijn alleen nog sprinters, tot ook deze in de nacht van 31 maart op 1 april voor het laatst reed.