Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

pedaalemmerzak schreef:Tot voor kort werd er zo goed als helemaal geen Engels gebruikt buiten Schiphol en Amsterdam, en toen redden al die internationale mensen zich ook gewoon. Waarom men daar nu pas mee komt is mij een raadsel.
20 jaar geleden had ook niemand een smartphone, en toch redde iedereen zich. 200 jaar geleden hadden we helemaal geen treinen, en toch redde iedereen zich. Wat ik wil zeggen: de wereld verandert, en als je reizigers wil blijven trekken zul je je daar als OV-bedrijf op aan moeten passen.
pedaalemmerzak schreef:Maar goed ik ben er op zich niet op tegen om de meest relevante info ook in het Engels om te roepen, maar dan moeten mensen niet nog gaan lopen zeuren dat het is ingesproken door een Nederlander (wat je altijd in een licht accent zult horen, ook bij mensen die verder vloeiend Engels spreken) ipv een Engelsman.
Ik begrijp nog steeds het probleem niet. Natuurlijk moet je geen Engelsman met een zwaar Schots accent inhuren, maar volgens mij wil je als bedrijf professioneel overkomen. Iemand die goed Engels spreekt (dat uit zich niet alleen in accent maar ook in zinsbouw en woordkeus) is wat dat betreft te prefereren boven iemand die dat minder goed kan. De oplossing in Den Haag, waar Nederlands en Engels door dezelfde stem zijn ingesproken zonder accent, vind ik wat dat betreft een hele nette.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Wubbo schreef:
pedaalemmerzak schreef:Tot voor kort werd er zo goed als helemaal geen Engels gebruikt buiten Schiphol en Amsterdam, en toen redden al die internationale mensen zich ook gewoon. Waarom men daar nu pas mee komt is mij een raadsel.
20 jaar geleden had ook niemand een smartphone, en toch redde iedereen zich. 200 jaar geleden hadden we helemaal geen treinen, en toch redde iedereen zich. Wat ik wil zeggen: de wereld verandert, en als je reizigers wil blijven trekken zul je je daar als OV-bedrijf op aan moeten passen.
pedaalemmerzak schreef:Maar goed ik ben er op zich niet op tegen om de meest relevante info ook in het Engels om te roepen, maar dan moeten mensen niet nog gaan lopen zeuren dat het is ingesproken door een Nederlander (wat je altijd in een licht accent zult horen, ook bij mensen die verder vloeiend Engels spreken) ipv een Engelsman.
Ik begrijp nog steeds het probleem niet. Natuurlijk moet je geen Engelsman met een zwaar Schots accent inhuren, maar volgens mij wil je als bedrijf professioneel overkomen. Iemand die goed Engels spreekt (dat uit zich niet alleen in accent maar ook in zinsbouw en woordkeus) is wat dat betreft te prefereren boven iemand die dat minder goed kan. De oplossing in Den Haag, waar Nederlands en Engels door dezelfde stem zijn ingesproken zonder accent, vind ik wat dat betreft een hele nette.
Ja en de RET dame heeft naar mijn mening ook een prima Engelse dictie, ondanks dat je een licht Nederlands accentje hoort. Net zoals de stem in de bus in Leiden.

Perfect BBC Engels zoals in Den Haag hoeft van mij niet hoor. Ik vind het het belangrijkste dat het gewoon de zelfde stem is in ieder geval.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

pedaalemmerzak schreef: Overigens kan ik Nederlanders die Engels spreken vaak beter verstaan dan échte Engelsen die vaak zo plat spreken als ik weet niet wat (Cockney, Scouse, Scots, Geordie etc.). Heb letterlijk wel eens gehad dat we een meisje (uit wales of zo) gewoon écht niet verstonden. :') De meerderheid van de Engelsen is namelijk ééntalig, en als je ééntalig bent begrijp je het concept niet van 'misschien moet ik duidelijker spreken watn anderen verstaan mij misschien niet'.
Ik heb dan echt geen moeite met die accenten, tenzij het echt heel erg wordt. Maar ja, Vlamingen die heel plat praten versta ik dan ook niks van, net als het Gronings etc.
BrengMe
Donateur

Bericht door BrengMe »

pedaalemmerzak schreef:Het is nou niet echt de voor toeristen meest boeiende stad.
Hoezo? Rotterdam wordt steeds bekender onder toeristen.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Ja het wordt langzaamaan wat populairder, maar het is niet vergelijkbaar met Amsterdam wat toerisme betreft.

Als ik buitenlanders aanraadt wat te zien in NL, dan is het naast Amsterdam (waar ze altijd al heen gaan) Leiden, Delft, Utrecht etc. en zeker niet Rotterdam.
BrengMe
Donateur

Bericht door BrengMe »

Het is zeker niet vergelijkbaar met Amsterdam, het zijn twee totaal verschillende steden. Zelf zou ik Rotterdam wel aanraden, het is een mooie stad. En er is genoeg te beleven. Ik kom er regelmatig, en raak er nooit uitgekeken. En de cijfers liegen er niet om, ik ben niet de enige.

Maar laten we snel weer on-topic gaan, voordat dit een pro-Rotterdam tegen pro-Amsterdam discussie wordt.
Alargule

Bericht door Alargule »

Ah, de pedaalemmerzak hangt nu hier.
MarkNL

Bericht door MarkNL »

Vandaag is bekend geworden dat tijdens Oud & Nieuw gratis nachtmetro's rijden. Wat specifieker, men wilt vooral de reizigersstroom van/naar de Erasmusbrug (waar je traditioneel de evenementen en het vuurwerk hebt) kanaliseren via de metro en P+R-terreinen. Zodoende gaat men rijden met lijn C en E tussen 22.00 - 23.45 en 00.15 - 2.00 waarbij lijn C zal rijden tussen Vijfsluizen en Kralingse Zoom en lijn E tussen Meijersplein en Slinge. Ook zal niet op alle tussenliggende stations gestopt worden:
RET schreef:Gedeeltelijk traject
De metro rijdt niet het volledige traject, maar stopt op de (P+R)stations Meijersplein, Melanchthonweg, Beurs, Wilheminaplein, Slinge, Rotterdam Centraal, Maashaven en Zuidplein (metrolijn E). Op metrolijn C wordt gestopt op Vijfsluizen, Schiedam Centrum, Beurs, Kralingse Zoom, Capelsebrug, Coolhaven, Eendrachtsplein, Oostplein en Voorschoterlaan.
De RET-directeur liet via Twitter weten dat de poortjes open zullen staan en men extra veiligheidsmedewerkers inzet.

Wat mij betreft een stap in de goede richting dit. De Oud & Nieuw feesten waren altijd wat lastig te bereiken. Wel hoop ik dat incidenten zoals vandalisme met vuurwerk de metrostations gespaard zullen blijven...

Persbericht RET
Nieuwsartikel Metro
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Ik hoop niet dat de stations die aangedaan worden ook op volgorde staan anders krijg je wel een aparte route.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

En waarom word er niet door gereden naar station Alexander of Nesselande?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Omdat het lijn C is en niet A of B. :wink:
Serieuzer antwoord: die lijnen zijn bedoeld om reizigers van en naar een P+R te brengen. Doorrijden naar Capelsebrug had me nog wel logisch geleken, maar ik vermoed niet dat de P+R op Oudejaarsnacht veel reizigers zal trekken.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
JWM

Bericht door JWM »

Capelsebrug staat er gewoon tussen.
KM46 schreef:En waarom word er niet door gereden naar station Alexander of Nesselande?
Hoe langer het traject hoe duurder het is. Bij voorkeur worden natuurlijk alle stations bediend de hele nacht door maar zie dit gewoon als een eerste aanzet en bij succes kan het altijd nog uitgebreid worden.
Karl

Bericht door Karl »

KM46 schreef:En waarom word er niet door gereden naar station Alexander of Nesselande?
Hoe langer het traject, hoe meer inzet benodigd is. Aangezien dit de eerste keer is, wil men waarschijnlijk kijken of eea bevalt: ook voor benodigd hoeveelheden personeel. Op Rijnmond (link1) stond nog een link dat het personeel er in eerste instantie helemaal geen trek in had (link2).

Overigens is de timing wel lekker van een mogelijke vuurwerkbom (link3). Ben benieuwd of er 1 januari nog metrostellen over zijn, of dat alles platgebrand is. Ben ook wel benieuwd hoe het niet-stoppen op alle stations bevat, gebeurt dat wel eens in Nederland bij metro's? Soms wordt Beurs overgeslagen toch?
Het is een spectrum.
MarkNL

Bericht door MarkNL »

Er zijn inderdaad soms nachtmetro's zoals bij het North Sea Jazz Festival in Ahoy waar sommige stations worden overgeslagen.

Over de vandalisme maak ik mij ook zorgen, maar er is aangegeven met de nodige bemanning op de stations te staan. Het zal wat dat betreft verder afwachten zijn hoe het gaat lopen komende jaarwisseling.
PatrickM

Bericht door PatrickM »

Meltrain schreef:Omdat het lijn C is en niet A of B. :wink:
Serieuzer antwoord: die lijnen zijn bedoeld om reizigers van en naar een P+R te brengen. Doorrijden naar Capelsebrug had me nog wel logisch geleken, maar ik vermoed niet dat de P+R op Oudejaarsnacht veel reizigers zal trekken.
Juist wel lijkt me, zeker omdat mensen vanbuiten de stad dan daar hun auto kunnen parkeren en dan met de metro verder kunnen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In dit geval is het jammer dat iets te strak wordt vastgehouden aan de lijnvoering inderdaad, Vijfsluizen - Alexander zou ook nog logisch zijn, aangezien ook bij Alexander een groot P+R-terrein ligt. Waarom er op Coolhaven en Voorschoterlaan wordt gestopt is mij dan weer niet helemaal duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BusFreakRotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

RET heft zojuist de dienstregeling vanaf 11 December online geplaatst.

Weinig schokkends wel wat wijzigingen;

- Lijn 44 krijgt in de ochtendspits een 5 minuten dienstregeling met enkele verkorte ritten Zuidplein->Dijkzigt.
- Lijn 74 gaat over de Waalhaven O.Z. rijden, pakt ook de halte Rietdijk mee.
- Lijn 79 krijgt extra ritten in de ochtendspits
- Lijn 283 krijgt begin- en eindpunt bij Zuidplein!
- Lijn 601 krijgt extra haltes en op zaterdagen eerder rijden
- Lijn 602 krijgt extra haltes, er wordt niet meer gereden naar Smitshoek, haltes Rijsdijk + Binnenbaan vervallen heen en terug en
halte kerkstraat vervalt op de terugweg.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

JWM schreef:Capelsebrug staat er gewoon tussen.
Je hebt gelijk. Ik had alleen gelet op de zin "waarbij lijn C zal rijden tussen Vijfsluizen en Kralingse Zoom" in het berich van MarkNL en ik had niet goed naar het (niet logisch geordende) lijstje stations gekeken.
henk1234 schreef:
Meltrain schreef:Omdat het lijn C is en niet A of B. :wink:
Juist wel lijkt me, zeker omdat mensen vanbuiten de stad dan daar hun auto kunnen parkeren en dan met de metro verder kunnen.
Ik zie nu dat er een woord is weggevallen: ik bedoelde P+R Alexander.
Daar ligt inderdaad een P+R terrain, maar die is hoogstens handig voor reizigers uit de richting Gouda. Op Kralingse Zoom is er een grotere P+R die bovendien uit meerdere richtingen (Gouda en Dordrecht) goed bereikbaar is. De combinatie van de extra kosten voor doorrijden naar Alexander en de vermoedelijk voldoende capaciteit hebben waarschijnlijk tot dit besluit geleid.
Suus schreef:In dit geval is het jammer dat iets te strak wordt vastgehouden aan de lijnvoering inderdaad, Vijfsluizen - Alexander zou ook nog logisch zijn, aangezien ook bij Alexander een groot P+R-terrein ligt. Waarom er op Coolhaven en Voorschoterlaan wordt gestopt is mij dan weer niet helemaal duidelijk.
Ik vermoed om de bewoners uit de omgeving van deze stations ook de gelegenheid te geven met de metro te gaan. Hetzelfde zal wel voor Maashaven gelden (al heb je daar ook nog de Maassilo natuurlijk waar ook wel een feest zal zijn).
BusFreakRotterdam schreef:RET heft zojuist de dienstregeling vanaf 11 December online geplaatst.

Weinig schokkends wel wat wijzigingen;

- Lijn 44 krijgt in de ochtendspits een 5 minuten dienstregeling met enkele verkorte ritten Zuidplein->Dijkzigt.
- Lijn 74 gaat over de Waalhaven O.Z. rijden, pakt ook de halte Rietdijk mee.
- Lijn 79 krijgt extra ritten in de ochtendspits
- Lijn 283 krijgt begin- en eindpunt bij Zuidplein!
- Lijn 601 krijgt extra haltes en op zaterdagen eerder rijden
- Lijn 602 krijgt extra haltes, er wordt niet meer gereden naar Smitshoek, haltes Rijsdijk + Binnenbaan vervallen heen en terug en
halte kerkstraat vervalt op de terugweg.
Naast de wijzigingen van lijn 84, 183 en 184 dan.
Lijn 79 krijgt trouwens ook op zondag (en vermoedelijk dan ook op zaterdag) een halfuursdienst.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Is de nieuwe dienstregeling voor de metro al bekend?
BusFreakRotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Nieuwe dienstregeling metro staat ook online!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Is er dan niets gewijzigd bij de metro? Als ik een datum na 11 december kies, krijg ik dezelfde tijden te zien als nu...
Bemined

Bericht door Bemined »

De nieuwe dienstregeling van de metro gaat pas per 19 december in, maar er is niets veranderd voor de reiziger, dus het zullen slechts de personeel- en materieeldiensten zijn die mogelijk iets aangepast zijn.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Voor de liefhebbers, de metro's die PinfoS hebben, hebben een oranje-gele PinfoS-sticker in de linkeronderhoek van de voorruit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef:De nieuwe dienstregeling van de metro gaat pas per 19 december in, maar er is niets veranderd voor de reiziger, dus het zullen slechts de personeel- en materieeldiensten zijn die mogelijk iets aangepast zijn.
Dat is dan wel de vakantiedienst die maar tijdelijk is :wink: .
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Dat is pas een week later...
Plaats reactie