Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Overdag moeten ze natuurlijk gekoppeld rijden, maar in de rustige uren ('s avonds en op zondagochtend) zijn losse stellen wellicht voldoende, wat weer kan schelen in de stroom- en afschrijvingskosten. In Rotterdam gebeurt dit ook, al nam men daar het begrip "stille uren" tot zeer recent wel iets té ruim. :X
In Rotterdam hebben ze een hele periode in het weekend nagenoeg alleen met enkeltjes (3-delig-materieel gereden), vond het bijkomende proppen persoonlijk geen succes. Ook vallen de 2 steden qua drukte niet te vergelijken met elkaar. Hier gaan we steeds meer naar een situatie toe dat het gedurende de hele dag druk is, en dat de drukte steeds meer uitstraalt naar de buitenring. Een mooi voorbeeld hiervan is de Ringlijn: die was voorheen compleet uitgestorven buiten de piekuren, 's avonds en in het weekend. Maar zoals Abel ooit zong op Station Amstelveenseweg: Het is al lang verleden tijd.

Wat dat betreft ben ik benieuwd wat er uit het onderzoek komt en of halflange voertuigen ooit los ingezet kunnen worden in Amsterdam, of dat de dagdelen daarvoor te klein zijn. Koppelen/ontkoppelen kost ook tijd.
Waarom zou de bestelling van kortere metro's de ambitie doorkruisen om van de metro dé ruggengraat van het hoofdstedelijk OV te maken? :?
Dat hangt uiteraard af van de aantallen die ze bestellen, de inzet ervan en de frequentie waarop er gereden wordt. Met alle bezuinigingen lijkt mij juist die frequentieverhoging en bijkomende extra personeelsinzet het grootste probleem met kleinere metro's.
Natorious

Bericht door Natorious »

De heropening van Gaasperplas is uitgesteld tot 24 December, staat op gvb.nl.
Zal vast snel een artikeltje over komen op wijnemenjemee(totkraaiennest :')).
n-evo

Bericht door n-evo »

De loopbrug langs de metroboog bij Sloterdijk is weer levensgevaarlijk met vorst. Een grote glijbaan.
Vinny

Rwe: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Vriest het in Amsterdam dan al?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Bericht door Alargule »

Bij n-evo al 30 graten onder nul.
Hainje

Bericht door Hainje »

Graten nog wel.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ik denk dat er wel meer dan 30 dode vissen in het IJ liggen.
n-evo

Re: Rwe: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Vriest het in Amsterdam dan al?
Dinsdag was het 's ochtends vroeg -1 en lag er een laagje dun ijs op de loopbrug.
Alargule

Bericht door Alargule »

Arctische toestanden daar. Levensgevaarlijk.
n-evo

Bericht door n-evo »

Vooral met die 30 graten.
VIRM

Bericht door VIRM »

2 a 3 jaar geleden ging ik meerdere malen per week tussen Sloterdijk en De Boelelaan/VU met de metro. Een M5 in de spits was qua propgehalte in de metro echt een vooruitgang vergeleken met de CAF'jes. Maar buiten de spits was een M5 dan ook overkill. Tenzij de laatste jaren de passagiersaantallen spectaculair zijn gestegen, moet het toch wel kunnen?

De metrohal van Sloterdijk heeft daarnaast ook van die geweldige tegeltjes. Was daar altijd blij dat ik schoenen met een goed profiel aanhad als het weer herfst/winter was. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Bericht door Alargule »

Ik lees links en rechts dat lijn 16 volgend jaar al gaat verdwijnen. Iemand die dat gerucht kan bevestigen of ontkrachten?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Daar zijn ze dan, de aangepaste stoelen voor de CAF-metro's:
Afbeelding
Alargule schreef:Ik lees links en rechts dat lijn 16 volgend jaar al gaat verdwijnen. Iemand die dat gerucht kan bevestigen of ontkrachten?
Er zijn vergevorderde plannen voor herinrichting van de Lairessestraat (zou tijd worden), maar meestal heeft dat niet tot gevolg dat de tram langdurig wordt omgeleid/opgeheven. Overigens wil de VVD de herinrichting herzien omdat als de tram zou verdwijnen de haltes in de straat ook niet meer nodig zijn en er dan meer parkeerplaatsen kunnen komen. Volgens mij is de VVD echter vergeten dat er nog wel bussen blijven rijden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo

Bericht door n-evo »

Gelukkig ik ben dus niet de enige die zich al achter de oren krabde bij dat idee van de VVD. Vroeg me ook al af wat ze met de bussen willen zonder haltes in die straat.
Alargule

Bericht door Alargule »

Laten doorrijden? Haltes zijn toch alleen maar lastig. Als vervoerder zou ik voor een volstrekt halteloze opzet pleiten, waarbij de voertuigen continu in beweging zijn, bestuurd door apen.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Suus schreef:Daar zijn ze dan, de aangepaste stoelen voor de CAF-metro's:
[plaatje]
Het was al niks en nu is het nog minder dan niks... :| Stofje eraf gehaald en een plaat erop gezet?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Alargule

Bericht door Alargule »

Dit is er inderdaad eentje in de categorie 'ZITTEN EN BEK HOUDEN GVBD!1!ELF'
Wievank

Bericht door Wievank »

Alargule schreef:Ik lees links en rechts dat lijn 16 volgend jaar al gaat verdwijnen. Iemand die dat gerucht kan bevestigen of ontkrachten?
Lijn 16 gaat er volgend jaar inderdaad een tijdje uit. Niet vanwege de De Lairessestraat, maar vanwege de Albert Cuypstraat. Als daar de straat opnieuw wordt ingericht (en het spoor vervangen) vervalt lijn 16 voor een tijdje.
Alargule

Bericht door Alargule »

Ah, thanks. Is er ook al een termijn bekend, of ben ik daarvoor nog te vroeg?
n-evo

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Het was al niks en nu is het nog minder dan niks... :| Stofje eraf gehaald en een plaat erop gezet?
Ze zitten gewoon hetzelfde als de stoelen in de M5. En tja, zolang we niet in een maatschappij zitten waarin sommige personen zich niet telkens geroepen voelen de boel te slopen krijg je van dit soort hufter-proof maatregelen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

De RET durft het anders wel aan om zachtere stoelen in zijn trams en metro's te zetten. (A)

Maar is dit echte een houten / kunststoffen plank of is het toevallig een blauw gekleurd stofje met een zachtere vulling (enigszins vergelijkbaar met de Haagse GTL's)?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik zie in Rotterdam dan ook met enige regelmaat dat stoelen netjes met een mes o.i.d. zijn opengereten. GVB heeft daar kennelijk geen zin meer in. Gelijk hebben ze.

Het zijn grijze harde kunststof stoelen in de gereviseerde CAF's, net als de M5's.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nog nooit kapotte stoelen bij de RET gezien, zelfs op de C-lijn is alles keurig. Hooguit wat vervuiling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Nou zijn die stoelen in de metro van Rotterdam misschien niet van kunststof, erg comfortabel zijn ze toch niet.
Alargule

Bericht door Alargule »

GVB stelt in ieder geval alles in het werk om het materieel op de bestaande lijn volledig op te rijden voor 2019.

Als Amstelveniaan kun je maar beter gaan fietsen.
Plaats reactie