In de discussie naar aanleiding van het protestfilmpje valt het me op dat het meer over de gehanteerde uitgangspunten en bijbehorend verkooppraatje gaat dan over de daadwerkelijke inhoudelijke uitwerking van het vervoersplan, waar op die uitgangspunten aardig wat valt af te dingen. Ik heb daarom alle wijzigingen van het netwerk per lijn uitgeschreven waarbij de frequentie's zoals weergegeven de aantallen zijn voor spits-dal-zaterdag-zondag. Dit om te beoordelen op hoeveel plaatsen sprake is van een 'kaalslag', men de NZL in wordt gedwongen etc.
Lijn 1:
Routewijziging, vanaf Leidseplein naar Vijzelgracht, Weesperplein en Muiderpoort i.p.v. Leidsestraat, Dam en CS. Frequentie daalt van 12-8-10-10 naar 12-8-8-6. Nieuwe lijn neemt deel Surinameplein - CS over met frequentie 0-8-8-8, waardoor op de Overtoom de frequentie stijgt.
Lijn 2:
Geen routewijzigingen. Frequentie daalt van 10-8-12-10 naar 10-8-8-8.
Lijn 3:
Verlengd van Muiderpoort naar Flevopark. Frequentie stijgt van 6-6-6-4 naar 8-8-8-6.
Lijn 4:
Geen routewijzigingen. Frequentie daalt door parallelliteit met NZL van 8-6-8-8 naar 5-5-8-6.
Lijn 5:
Routewijziging vanaf Leidseplein naar Rozengracht en Westergasfabriek i.p.v. Leidsestraat, Dam en CS. Frequentie daalt van 10-8-12-10 naar 10-8-8-8.
Lijn 7 West:
Na Weesperplein naar Azartplein i.p.v. Muiderpoort en Flevopark. Routewijziging Hoofdweg. Frequentie stijgt van 7-6-6-5 naar 8-8-8-6.
Lijn 7 Oost:
Ingekort tot Muiderpoort i.p.v. Flevopark.
Na Leidseplein naar Lelylaan en De Aker i.p.v. Slotermeer. Frequentie stijgt van 7-6-6-5 naar 12-8-8-6.
Lijn 9:
Naar Weesperplein, Vijzelgracht, Leidseplein, Rozengracht en Sloterdijk i.p.v. Waterlooplein, Dam en CS. Frequentie wijzigt van 6-8-8-8 naar 8-8-8-6.
Lijn 10 Oost:
na Leidseplein naar Mercatorplein en Slotermeer i.p.v. Rozengracht en Westergasfabriek. Frequentie stijgt van 7-6-6-4 naar 8-8-8-6.
Lijn 10 West: na Leidseplein naar Museumplein, Zuid en Amstelveen i.p.v. Vijzelgracht, Weesperplein en Azartplein. Freuquentie stijgt van 7-6-6-4 naar 10-8-8-8.
Lijn 12 West:
Routewijziging vanaf De Clerqstraat naar Leidseplein, Vijzelgracht, Weesperplein en Diemen i.p.v. Museumplein en Amstelstation. Frequentie stijgt van 8-8-6-5 naar 10-8-8-8.
Lijn 12 Oost:
Routewijziging vanaf Museumplein naar Leidseplein, Leidsestraat, Dam en CS i.p.v. De Clerqstraat en Sloterdijk. Frequentie stijgt van 8-8-6-5 naar 10-8-8-8.
Lijn 13:
Geen routewijziging. Frequentie stijgt van 8-8-8-8 naar 11-10-9-8.
Lijn 14 West:
Opgeheven. Frequentie daalt van 6-6-6-6 naar 0. Frequentie samen met 7 en 13 daalt van 21-20-20-19 naar 19-18-17-14.
Lijn 14 Oost:
Na Dam naar CS i.p.v Westermarkt, Rozengracht en Slotermeer. Frequentie stijgt van 6-6-6-6 naar 10-9-10-10.
Lijn 16:
Opgeheven door parallelliteit met bussen en NZL. Frequentie van 8-8-8-6 naar 0.
Lijn 17:
Geen routewijziging. Frequentie stijgt van 12-8-8-6 naar 12-10-9-8. Samen met lijn 1 gaat frequentie van 24-16-18-16 naar 24-18-17-14.
Lijn 24:
Geen routewijziging. Frequentie daalt door parallelliteit NZL van 8-8-8-6 naar 6-6-8-6.
Allereerst de frequentie. Ik tel 11 frequentiestijgingen en 7 frequentiedalingen, waarvan 2 opgeheven lijnen. Zoals eerder geconstateerd zit de grootste daling in het schrappen van lijn 14 (dat niet volledig wordt gecompenseerd door stijgingen op lijn 7 en 13) en dalingen op parallele lijnen aan de NZL. Zoals eerder opgemerkt rijden er dus zeker niet minder trams.
Dan de routewijzigingen. Het zijn er een hoop, maar er zijn maar 3 situaties waar reizigers worden 'gedwongen' de metro te pakken, namelijk lijn 1, 5 en 9. De andere routewijzigingen zijn andere doorkoppelingen op vergelijkbare bestemmingen.
Bij lijn 1 is de routewijziging noodzakelijk om uberhaubt een aansluiting op de Noord-Zuidlijn (en Oostlijn) te maken omdat de oude route niet langs een metrostation komt, dus daar had het GVB eigenlijk geen alternatief.
Lijn 5 komt sowieso al langs Zuid, dus kon de oude route blijven rijden. De nieuwe route heeft geen hele bijzondere nieuwe bestemmingen voor Amstelveen. Deze kan worden gekwalificieerd als 'in de metro dwingen'.
Ook voor lijn 9 geldt dat de routewijziging niet strikt noodzakelijk is om een aansluiting op de NZL te maken. Er wordt echter een belangrijke nieuwe bestemming (Leidseplein) toegevoegd.
Mijn conclusie hieruit is dat het wel mee valt met het 'de metro in dwingen' en de kaalslag. Ook denk ik dat de discussie gebaad zou zijn bij meer inhoudelijke kritiek op de losse voorstellen dan alleen op de grote lijnen van het verkooppraatje van het GVB.