Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Mikos
Contacteer:

Re: Doorgeefluik

Bericht door Mikos »

Omdat daar niet naar gevraagd werd :wink: Ik maak uit de reacties op dat het er vooral op neerkomt dat ze nogal bot en onprofessioneel overkomen, dat zal ik doorzetten.
reisthijs schreef:NS blijkt Arriva tegenwoordig volledig te negeren op de vertrekstaten.
SuperGhost schreef:Kinderachtig zeg! :N
Van Arriva, ja. Die willen het graag allemaal zelf regelen, dus zijn zij de enige vervoerder waarvan er geen gele vertrekstaten te vinden zijn, omdat zij zelf hun eigen systeem willen hanteren. Alle overige vervoerders zijn namelijk wel gewoon op de vertrekstaten van NS te vinden.

De 1759 van Daniel zet ik door, evenals de gevelklok te Breda van Hainje. :pos:
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
VIRM

Bericht door VIRM »

Mijn vader heeft een paar weken geleden op Schiphol mogen aanschouwen hoe een reiziger op Schiphol de medewerkers daar aansprak op het feit dat ze op een kluitje stonden en reizigers daardoor niet echt hielpen. Dat heeft toen geen zoden aan de dijk gezet.

Naast het vaak onprofessioneel handelen hangt het denk ik ook samen met treinen die soms te kort zijn en een lichtchaotische situaties als de trein last-minute wordt gespoorwijzigd van 1 naar 2 of 2 naar 1.
Het is denk ik beter dat je niet last-minute gaat spoorwijzigen. Daarnaast zou een aparte afroep op perron 1/2 handig zijn, waarin ook in het Engels wordt omgeroepen dat de trein naar Amsterdam binnenkomt en op welk spoor dat is.
Beul van de blindegeleidelijn
Jultar

Bericht door Jultar »

Hebben ze inmiddels door hoe het hippe dynamische spoortoewijzingssysteem van Schiphol werkt?
Toen ik daar een aantal maanden geleden kwam was dat nog niet het geval namelijk: ik moest de IC richting Zwolle hebben en werd op het perron inderdaad verwelkomt met "Emsterdem Sentral?"
Dus ik antwoordde "Nee, Zwolle" op die vraag en ging bij het goede spoor staan op de plek waar de 1e klas deuren zouden komen.
Het duurde even, maar toen kwam er een tweede persoon op mij af. Opnieuw kreeg ik de vraag of ik naar Amsterdam Central moest en opnieuw antwoordde ik ontkennend en zei opnieuw dat ik naar Zwolle moest. De trein was inmiddels aangekondigd voor spoor 1 (zoals inderdaad de oorspronkelijke planning was), maar ik stond dus op spoor 2 vanwege het mooie flipperkastsysteem van Schiphol. Dat vond die meneer schijnbaar niet goed en riep mij toe dat ik naar spoor 1 moest gaan en dat ik een heel eind verder moest lopen. Ik heb hem uitgelegd dat de trein op spoor 2 zou komen en dat hier de 1e klas zou komen en dat ik niet van plan was om nou een heel eind weer voor niets te gaan lopen.
Toen kreeg ik iets toegebeten van "zelf weten" en werd nog meerdere malen giftig aangekeken.
Dat gezicht toen hij besefte dat ik keurig langs het juiste spoor op de goede plek voor de 1e klas-ingang stond...
Maar dat was een aantal maanden geleden. Ik hoop dat ze inmiddels het systeem wel door hebben na er maanden te hebben gestaan :)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Zakdoekjeslegger vandaag in trein 3642 tussen Wijhe en Zwolle. Gezette dame met grijze joggingbroek en sweattrui.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105

Bericht door ICE105 »

Ik verbaas me over het niet omroepen van het splitsen van de trein in de SLT. In de 7400 te Ut komt het regelmatig voor dat een 2e treinstel er af gaat na de ochtendspits. Dit staat wel op de schermen in de trein maar zit niet in de automatische omroep. Of wordt de dienstdoende HC geacht dit te doen? Zo ja, dan zijn ze hiervan niet op de hoogte.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Zakdoekjeslegger doorgegeven.
Het splitsen van de SLT kan ik zo niks over zeggen, ik weet dat er in SGM automatisch omgeroepen kan worden dat er gesplitst wordt, dat zou het systeem in de SLT ook zelf moeten kunnen.
Aking

Bericht door Aking »

Mikos heb jij, of via jou iemand anders in de keten, trouwens iets aan een zakdoekjeleggen filmpje?

De dame in kwestie is, met handelen, vrij duidelijk in beeld :Y
Tochjo
Donateur

Bericht door Tochjo »

Ik zat een tijdje terug in een sprinter van Geldermalsen richting Woerden waarbij in Utrecht automatisch werd omgeroepen dat de trein gesplitst zou worden. Helaas was die omroep nogal voor verbetering vatbaar: treinnummers werden bijvoorbeeld opgenoemd als losse cijfers met een nul ervoor, dus nul twee nul vier nul een nul twee, ik herinner me dat de verwijzing naar de plek waar de treinnummers staan niet klopte en de omroep werd ook voortijdig afgekapt. Maar dat laatste kan ook een bewuste actie geweest zijn, want na uitstappen bleek de trein helemaal niet gesplitst te zijn.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

@Aking: Niet zo heel veel. De personen in kwestie zijn over het algemeen wel bekend.

Het SLT-splitsverhaal zal ik eens navragen hoe dat precies zit.
microshit

Bericht door microshit »

SLT nummertje 2615 heeft, in ieder geval in de kopbak met deur 19/20, verschillende deursluitpiepjes. Dacht dat alle deuren op dezelfde toonhoogte zaten?
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

SLT's hebben twee sluitpiepjes, een tweetonige hogere wanneer de deur 'tussendoor' sluit (als na een x aantal seconden niemand meer is ingestapt), en een ééntonige wat lagere als de deur centraal wordt gesloten door de conducteur.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Nog mooier: De piepjes die je hoort wanneer er door de HC gesleuteld wordt zijn bij alle deuren exact hetzelfde, maar bij het tussentijds sluiten vanwege de airco verschillen ze per deur! Een ware kakofonie wanneer je in Weesp twee SLT's tegenover elkaar hebt staan midden in de spits valt je ten deel. Is overigens speciaal voor de zichtbeperkten.
Somoht

Bericht door Somoht »

Jultar schreef:Hebben ze inmiddels door hoe het hippe dynamische spoortoewijzingssysteem van Schiphol werkt?
Toen ik daar een aantal maanden geleden kwam was dat nog niet het geval namelijk: ik moest de IC richting Zwolle hebben en werd op het perron inderdaad verwelkomt met "Emsterdem Sentral?"
Dus ik antwoordde "Nee, Zwolle" op die vraag en ging bij het goede spoor staan op de plek waar de 1e klas deuren zouden komen.
Het duurde even, maar toen kwam er een tweede persoon op mij af. Opnieuw kreeg ik de vraag of ik naar Amsterdam Central moest en opnieuw antwoordde ik ontkennend en zei opnieuw dat ik naar Zwolle moest. De trein was inmiddels aangekondigd voor spoor 1 (zoals inderdaad de oorspronkelijke planning was), maar ik stond dus op spoor 2 vanwege het mooie flipperkastsysteem van Schiphol. Dat vond die meneer schijnbaar niet goed en riep mij toe dat ik naar spoor 1 moest gaan en dat ik een heel eind verder moest lopen. Ik heb hem uitgelegd dat de trein op spoor 2 zou komen en dat hier de 1e klas zou komen en dat ik niet van plan was om nou een heel eind weer voor niets te gaan lopen.
Toen kreeg ik iets toegebeten van "zelf weten" en werd nog meerdere malen giftig aangekeken.
Dat gezicht toen hij besefte dat ik keurig langs het juiste spoor op de goede plek voor de 1e klas-ingang stond... Afbeelding
Maar dat was een aantal maanden geleden. Ik hoop dat ze inmiddels het systeem wel door hebben na er maanden te hebben gestaan :)
Zelfde ervaring met die lui die daar hebben neergezet. Weten niet genoeg maar zijn wel heel stellig overtuigd van hun eigen gelijk.
OV-Hobbyist

Bericht door OV-Hobbyist »

Gisteren middag een zakdoekjeslegger actief in de ic van ut naar gd in trein 544
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
dennistd

Bericht door dennistd »

Met al die 'klikkers' hier gaan ze straks ook nog zingen in de trein: "Zakdoekje leggen, niemand zeggen" :mrgreen:
VIRM

Bericht door VIRM »

Een van de TBP's op spoor 5b op Amsterdam Centraal stond vanochtend op zwart.

Daarnaast hoorde ik vandaag van familie dat de 3054 tussen Amsterdam Centraal en Zaandam de nodige staplaatsen opleverde, en dat hij bij binnenkomst in Amsterdam al druk was. Deze trein reed met een solo VIRM4 deze zondag. Wellicht ook eentje voor je drukke-treinenlijstje.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Het moeilijke met een traject als Amsterdam-Zaandam (in beide richtingen) is een beetje dat je daar vrijwel altijd staanplaatsen hebt (met uitzondering van de vroege ochtend en de late avond). Ook wanneer ik met 12 bakken VIRM aan kom zetten in de spits zou iedereen in principe kunnen zitten, maar een heleboel mensen blijven staan 'want ik moet er toch zo uit'. Bovendien is dat traject korter dan 15 minuten en 'dus' gaat die op in de korte trajecten waarop het geaccepteerd wordt dat sommige mensen moeten staan.

Ik zet de melding echter wel door, net als de zoveelste zakdoekjeslegger. :pos:
Durashift

Bericht door Durashift »

Somoht schreef:
Jultar schreef:Hebben ze inmiddels door hoe het hippe dynamische spoortoewijzingssysteem van Schiphol werkt?
Het duurde even, maar toen kwam er een tweede persoon op mij af. Opnieuw kreeg ik de vraag of ik naar Amsterdam Central moest en opnieuw antwoordde ik ontkennend en zei opnieuw dat ik naar Zwolle moest. De trein was inmiddels aangekondigd voor spoor 1 (zoals inderdaad de oorspronkelijke planning was), maar ik stond dus op spoor 2 vanwege het mooie flipperkastsysteem van Schiphol. (..)
Dat gezicht toen hij besefte dat ik keurig langs het juiste spoor op de goede plek voor de 1e klas-ingang stond... Afbeelding
Zelfde ervaring met die lui die daar hebben neergezet. Weten niet genoeg maar zijn wel heel stellig overtuigd van hun eigen gelijk.
Tja, hoe komen die begeleiders aan hun informatie? Zoals ik het verhaal van Jultar begrijp, is de daadwerkelijke spoortoekenning eerder in een App (?) te zien dan op een TBP?

Lijkt mij dat de begeleiders dan ook die informatie (App) moeten hebben.. of weten te vinden..
Maar ja, als men meer bezig is met crowdmanagement zal er weinig tijd zijn om op een schermpje te kijken..

Op zich lijkt het mij ook wel 'irritant' dat bij elke (?) trein de informatie anders kan zijn dan wat de TBP aangeeft.

De reden dat de mensen door Pro Rail worden ingezet zal zeker zijn vanwege het managen bij de praktische uitwerking van dat dynamische spoortoewijzing systeem?
VIRM

Bericht door VIRM »

Nadeel is dat op Schiphol de app er ook wel vaak naast zit. Er kan doodleuk opstaan dat je op spoor 1 binnenkomt, maar het is mij al diverse malen overkomen dat de trein op spoor 2 binnenkwam. En andersom natuurlijk ook. Ook op het perron zelf heb ik wel spoorwijzigingen gezien (als de TBP spoor 1 zegt en het wordt ineens 2, wijzigt alles en wordt Tuffy ook actief).

@Mikos: dank! Het gaat echt alleen om deze specifieke rit op de zondag, waarbij het dus ook van Utrecht naar Amsterdam druk was. Ik ben het met je eens dat doordeweeks tijdens de spits een ander verhaal is.
Nicketick

Bericht door Nicketick »

Vriendin van mij klaagt al tijdje over dat 1775 op zondagavond met 3 bakken ICM veel te klein is.
Edit: Ook in de rapportages van de druktemelder lijkt deze trein elke zondagavond te pieken
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Niet alleen de 1775... Maar ook die speel ik nog even door.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Opvallend trouwens dat zo'n trein met vooral meldingen op specifieke dagen wordt weggemoffeld onder "incidenten" als oorzaak voor de drukte. Met alleen meldingen op zondag krijg je natuurlijk ook niet snel een heel rood kleurende druktemelder.

(Waarbij het sowieso opvalt dat er in de top 10 van afgelopen week 7 treinen op de corridor Gouda - Amersfoort staan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Dat is een kwestie van marketingpraat; er wordt achter de schermen wel degelijk aan gewerkt. Die meldingen openbaar maken is ook iets nieuws, dat zal tzt nog wel 'volwassener' worden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De meldingen zijn toch al een behoorlijk tijdje online te bekijken? Maarja, je ziet soms natuurlijk ook wel dat de klagende reiziger de overhand heeft: afgelopen week nog 'n treintje positief gemeld (waren zelfs nog wat zitplaatsen over) maar zelfs op die dag zie je nog negatieve meldingen erbij staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Nicketick schreef:Vriendin van mij klaagt al tijdje over dat 1775 op zondagavond met 3 bakken ICM veel te klein is.
Edit: Ook in de rapportages van de druktemelder lijkt deze trein elke zondagavond te pieken
Niet alleen op zondagavond hoor. Waar ik in tot 11 december 2016 moeiteloos op zaterdagavond tussen Utrecht en Gouda een (zit)plaats kon vinden is dit sinds de nieuwe dienstregeling steeds moeilijker geworden door de (te) korte treinsamenstellingen.
Plaats reactie