Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
fred1954

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef:Jullie vergeten allemaal lijn 174 die de hele dag gaat rijden en geen R-net wordt
Ja dat waren we vergeten....... :D. Is dat vanaf Wlinis of Mijdrecht of Uithoorn?

Bedankt, Remco *O*
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Volgens geruchten:
Uithoorn (Meerwijk) - Uhn busstation - asv Nesserlaan- asv Willem dreesweg - asv groenhof - asv ziekenhuis - asv busstation - huidige route naar CS/Elandsgracht/zuid

Dus definitieve routes weet ik nog niet! Maar ben wel gevraagd om de beschrijvingen te gaan maken voor stalling Amstelveen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 11 mar 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vorige bericht hoef je niet te quoten
fred1954

Bericht door fred1954 »

Wederom bedankt, Remco. Pakt dus een stukje 199 mee, die er dan niet meer is. Waar komt trouwens die stalling in Amstelveen?
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Stallingen:
-Amstelveen, meerlandenweg
-Rozenburg (straat nog niet aangelegd)
-Schiphol noord (huidig) alleen schipholnet
-Haarlem Jan van krimpenweg (huidige)
-Bussen van Haarlem IJmond gaan weg naar Haarlem waarderveldweg (tegenover TD)
diederickx

Bericht door diederickx »

Op de Meerlandenweg worden ze bijna buren van de GVB tramstalling. Ik neem vanwege de uitgesproken smalte van de J.C. van Hattumweg en de Noorddammerdijk aan dat in- en uitrukken via de Legmeerdijk gaat geschieden, anders moet de gemeente heel snel nieuwe ontsluitingen aanleggen.

Betekent dat lijstje dat de stalling Uithoorn wordt opgegeven?
Laatst gewijzigd door diederickx op za 11 mar 2017, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Gvb tramremise??? Wie zegt dat Connexxion de uithoornlijn niet gaat rijden.

Maar ja Lisse en Uithoorn worden gesloten. En Uithoorn word binnen 4 jaar gesloopt voor woningbouw.
Vinny

Bericht door Vinny »

diederickx schreef:Op de Meerlandenweg worden ze bijna buren van de GVB tramstalling. Ik neem vanwege de uitgesproken smalte van de J.C. van Hattumweg en de Noorddammerdijk aan dat in- en uitrukken via de Legmeerdijk gaat geschieden, anders moet de gemeente heel snel nieuwe ontsluitingen aanleggen.

Betekent dat lijstje dat de stalling Uithoorn wordt opgegeven?
Lijkt me erg vervelend voor de doorstroming van de Legmeerdijk... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Vinny schreef: Lijkt me erg vervelend voor de doorstroming van de Legmeerdijk... :')
Hoezo? Er ligt een rotonde en 200m verder de n201
fred1954

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef:Het wagenpark per 10-12-17:
Onderliggende net:
1x buurtbus
6x iveco 10,8m diesel
14x iveco 13m diesel

Rnet:
27x iveco 13m diesel
58x Mercedes capacity 21m diesel
40x solaris 18m diesel (na 3 jaar vervangen door elektrische)
49x vdl elektrische 18m (zoals Eindhoven)

Schipholnet:
51x vdl elektrisch 18m brt-look

En tot opening Noord-Zuidlijn blijven de huidige mercedessen van de 300/310 ook rijden. Daarna weg.

Tot zover.
Bij nader inzien in dit lijstje valt me op dat er maar 20 bussen beschikbaar zijn voor het onderliggende net, lijkt mij heel weinig, want daar kun je hooguit 2-3 lijntjes van onderhouden, afhankelijk van de frequentie. Ik kan met niet voorstellen dat die 2-3 lijnen het hele onderliggende net worden voor AML.

Edir: ik zie trouwens ook dat de 40 x Solaris nu gelede bussen worden, in het oorspronkelijke lijstje stond Solaris 13 m standaard.
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Ik kan je daar nu nog geen antwoord opgeven tot ik de definitieve lijnen en routes weet
fred1954

Bericht door fred1954 »

Begrijp ik Remco, dat van die Solaris dat klopt toch dat anders is geworden dan het in eerste instantie was? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 12 mar 2017, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vorige bericht hoef je niet te quoten
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Er is altijd al gezegd (intern) dat de Solaris 18m zou worden. Vanwege het extreme toegenomen passagiersaanbod op de Amsterdam lijnen.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Ik ben nog even gaan rekenen met de omlooptijden van de lijnen en wat dan logische (spits)frequenties zouden worden met het aantal beschikbare bussen. Ik houd de lijnnummers aan zoals eerder, te zien onder de spoiler. Ik ben verder uitgegaan van 370 naar Elandsgracht en 372 naar zuid, aangezien dat de meest voor de hand liggende situatie is na zomer 2018 en in de tussentijd de Citaro's nog als bonus zijn.
Spoiler: show
DingeZ schreef:Als ik goed door mijn oogharen kijk zie ik:
300: Haarlem - Vijfhuizen - Hoofddorp - Schiphol - Amstelveen Oranjebaan - Amsterdam Bijlmer
310: Nieuw Vennep - Hoofddorp - Schiphol - Leidseplein
340: Haarlem - Heemstede - Hoofddorp - Aalsmeer Hortensiaplein - Uithoorn - Mijdrecht
342: Schiphol (Plaza - Zuid) - Aalsmeer (N196) - Uithoorn
346: Haarlem - Amsterdam Zuid
356: Haarlem - Schiphol - Amstelveen Ouderkerkerlaan - Amsterdam Bijlmer
368?: Hoofddorp Spaarnwoude Zkh - Schiphol (Zuid - Plaza - Noord) - Amsterdam Zuid
370: Amsterdam CS - Leidseplein - Amstelveen - Uithoorn
372: Amsterdam CS - Leidseplein - Amstelveen - Aalsmeer Hortensiaplein - Kudelstaart

Ik denk geen verassing meer, nadat we meerdere dingen al gezien hebben. Wel de bevestiging dat de hele huidige 170 & 172 R-Net worden.
300: 12x/u
310: 8x/u
340: 8x/u
342: 6x/u
346: 10x/u
356: 8x/u
368: 6x/u
370: 8x/u
372: 8x/u tot Aalsmeer, 4x/u tot Kudelstaart

Daarmee zijn er 51 van de 58 Capacity's nodig. 300 en 310 beide 10x/u is ook mogelijk, maar om 300 12x/u en 310 10x/u te kunnen rijden zijn 57 van de 58 Capacity's nodig en dat lijkt me wat te krap.
Van de Futura FDD-2 zijn er 15 van de 18 nodig, maar bij 12x/u wordt dat direct alle 18. Misschien dat er rond de piek 11x/u gereden kan worden.
De overige lijnen hebben 95 bussen nodig, waarbij er nog 116 beschikbaar zijn. Dat lijkt mij voldoende als reserve en opladen (voor de elektrische).
fred1954

Bericht door fred1954 »

DingeZ, dank voor je bericht. Eén opmerking: bij ingebruikname van de NZL gaan de bussen 50/50 resp. naar Zuid en naar de Elandsgracht, maar.......wel van iiedere lijn, dus de helft van de 370 buigt af naar Zuid, maar ook de helft van de 372 buigt af. De andere helft van zowel 370 als 372 gaan dan naar de Elandsgracht, maar wel met aparte lijnnummers.
Wat ik gelezen heb, is dat er dan ook 2 R net lijnnummers bij komen op die route in 2018.
Dus bijvoorbeeld lijn 370 Uithoorn - Elandsgracht, lijn 371 Uithoorn - Zuid, lijn 372 (Kudelstaart-) Aalmeer - Elandsgracht en lijn 373 (Kudelstaart-) Aalsmeer - Zuid. Zoiets zou het moeten worden. Lijnnummers 371/373 zijn natuurlijk mijn aanname.

De toenmalige SRA (nu VRA) schreef toen, dat men wilde dat zowel passagiers uit Aalsmeer als uit Uithoorn de keus hebben tussen Zuid of Elandsgracht. Maar goed er komt blijkbaar ook nog een lijn 174 Uithoorn - Amsterdam, dus het is even theoretisch allemaal.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Klopt, maar dat maakt voor de frequenties en omlooptijden natuurlijk niks uit.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Uiteraard niet, dat was ook niet mijn insteek. Nogmaals bedankt voor je rekenwerk *O*
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 13 mar 2017, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
OmniLezer

Bericht door OmniLezer »

Remco1989 schreef:Jullie vergeten allemaal lijn 174 die de hele dag gaat rijden en geen R-net wordt
Ja, gelukkig, maar dat is nergens gemeld.
Daarnaast vind ik wel dat voor elke R-net lijn toch wel een eigen "lijn 174" moet bestaan.

R-net moet speciaal zijn, maar zo wordt het "doodgewoon"

Naast dat geklaag over het R-net is het wel handig dat de bussen toch wel kunnen omlopen in elkaar, want je gaat zo echt bussen kunnen besparen.
Daarnaast zijn de bussen door de hoge frequentie wel filegevoelig. Zo zie ik het, want een bus per 5 minuten kan al heel snel in 2 bussen achter elkaar resulteren.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Omnilezer, ik denk dat CXX het onderliggende net echt niet zal vergeten.
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 14 mar 2017, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Het lijnenpakket is nog niet bekend!! Dus speculeren heeft geen zin.
n-evo

Bericht door n-evo »

Remco1989 schreef:Gvb tramremise??? Wie zegt dat Connexxion de uithoornlijn niet gaat rijden.
Dat zou vanuit praktische overwegingen compleet gestoord zijn.
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

n-evo schreef:
Remco1989 schreef:Gvb tramremise??? Wie zegt dat Connexxion de uithoornlijn niet gaat rijden.
Dat zou vanuit praktische overwegingen compleet gestoord zijn.
Hoezo?

Het word een standalone tram
Ligt 95% in aml gebied
Cxx heeft ook ervaring met Rail
En gvb hoeft van mij niet verder aml in laat ze lekker in de stad blijven. Gvb wil ons niet dus wij willen gvb niet
fred1954

Bericht door fred1954 »

De AVL/UTH- lijn maakt geen deel uit van de concessie AML volgens het def. PvE van de SRA, nu VRA. De aanbesteding/bestelling van de nieuwe trams voor o.a. de UTH-lijn is door het GVB al in gang gezet, dit worden de Urbos trams van CAF. Het lijkt mij niet aannemelijk dat deze lijn en de bestelde trams nu door het GVB afgestoten zullen worden ten gunste van CXX. Uiteraard is CXX goed in staat om een tramlijn te exploiteren, zie voorheen de concessie Utrecht-stad, mocht het zover komen, maar dit lijkt me niet praktisch.
n-evo

Bericht door n-evo »

Remco1989 schreef: Hoezo?

Het word een standalone tram
Ligt 95% in aml gebied
Cxx heeft ook ervaring met Rail
En gvb hoeft van mij niet verder aml in laat ze lekker in de stad blijven. Gvb wil ons niet dus wij willen gvb niet
Dat hele "zij versus ons" doe ik niet aan, ik heb het puur over de praktische uitvoering.

- Het wordt géén "standalone tram" want de AVL deelt groot stuk met GVB-lijn 5 en sluit bij Zuid aan op het bestaande net. Van een eilandbedrijf is dus geen sprake.
- Het 15G-materieel is besteld naar GVB's specificaties, met als uitgangspunt dat het overal op het Amsterdamse net ingezet kan worden en het dus uitwisselbaar is. Dit is nutteloos geweest als de lijn naar een andere vervoerder gaat.
- GVB heeft een veel ruimer wagenpark (zij bezitten immers de rest van de 15G-trams en hebben ook nog ander tweerichtingsmaterieel). Bij materieeltekort links of rechts kan er geschoven worden. Hoe doet Connexxion dat?
- GVB heeft alle technische kennis, materieel (denk ook aan spoor- en bovenleidingreparaties), werkplaatsen, personeel e.d. in Amsterdam e.o. Hoe doet Connexxion dat hier?
- De AVL wordt ingekort tot Zuid dus veel reizigers zijn van GVB-lijnen afhankelijk voor locaties als CS en Amstel. Ga je GVB-only abonnementhouders dwingen duurdere abonnementen aan te schaffen die voor meerdere vervoerders geldig zijn?

Het lijkt mij compleet gestoord om één enkele tramlijn die aangesloten is op de rest van het Amsterdamse net naar een andere vervoeder door te schuiven. En daarbij: sneltram 51 wordt nu ook niet door Connexxion geëxploiteerd.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 14 mar 2017, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
flipje

Bericht door flipje »

En waarom zouden GVB en Connexxion niet samen het traject Amsterdam Zuid - Amstelveen/Uithoorn kunnen uitvoeren? Breng en Arriva kunnen het ook tussen Arnhem en Doetinchem..
Remco1989

Bericht door Remco1989 »

Ik vind het concurrentievervalsing! Maar das mijn mening.
Plaats reactie